Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-05-07@11:47:57 GMT

برگزیدگان جشنواره شعر نیکوکاری معرفی شدند

تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۹۱۹۹۶

برگزیدگان جشنواره شعر نیکوکاری معرفی شدند

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مراسم اختتامیه نخستین جشنواره ملی شعر نیکوکاری، عصر دوشنبه ۳۰ خرداد با حضور چهره‌هایی همچون محمدعلی مجاهدی(پیشکسوت شعر آئینی)، حسن ذوالفقاری(مدیر گروه آموزش فرهنگستان زبان و ادب فارسی) و حجت‌الاسلام محمدمهدی خانمحمدی(دبیر جشنواره) در محل سالن سوره حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نجم‌الدین شریعتی که اجرای این برنامه را برعهده داشت پس از شروع برنامه با نام و یاد خداوند قادر متعال درباره این جشنواره گفت: «امیدوارم که ثبت دغدغه‌های مرتبط با نیکوکاری در اشعار این شاعران، منشا خیر و نیکوکاری شود و گرهی از مشکلات مردم عزیزمان به‌واسطه این کنگره و حتی یک بیت و یک مصرع باز شود. چیزی که ما به آن نیاز داریم یک نوع نگاه و عینکی است که باید به مخاطبان عرضه کنیم. شعر زبان بسیار گیرایی دارد و چه‌قدر می‌تواند مؤثر باشد. خوش‌به‌حال آن‌هایی که می‌خواهند به مردم یک نگاهی بدهند که زندگی برایشان آسان شود. اگر ما بزرگ شویم مشکلات درنظرمان کوچک می‌شوند؛ اگر این نوع نگاه در اشعار و متون ما حکم‌فرما شود به نظرم اتفاق مبارکی خواهد افتاد. و رسالت این کنگره نیز همین است.»

حجت‌الاسلام محمدمهدی خانمحمدی دبیر جشنواره، به عنوان اولین سخنران این مراسم درباره جشنواره ملی شعر نیکوکاری گفت: «همان‌طور که حکما، فرهیختگان و هنرمندان گفتند یکی از عوامل ماندگاری هنر و آثار هنری بحث فطری‌بودن آن است. هرچه یک اثر هنری با فطرت انسانی همراه باشد ماندگارتر است. در میان آثاری که در تاریخ ادبیات ما به جای مانده است آثاری که با فطرت انسان همراه بوده همیشه پایدار و ماندگار بوده البته به شرط رعایت اقتضائات زیبایی‌شناسی. نیکوکاری از جمله امور فطری است که جدای از تأکیدات شریعت‌های مختلف، خود یک امری فطری است که انسان به صرف انسان‌بودنش اقتضا می‌کند که نیکوکار باشد و با هم‌نوع خود با مهربانی رفتار کند. به همین جهت تناسبی که بین نیکوکاری و شعر وجود دارد خود این اقتضا را ایجاد می‌کند که دوستان شاعر و هنرمندان به آن بپردازند و سبب تولید آثار فاخر در تاریخ ادبیات شده است.»

او ادامه داد: «جشنواره ملی شعر نیکوکاری هم با توجه به این تناسبی که بین شعر و نیکوکاری است کار خود را آغاز کرد و اتفاق‌های مبارکی برای آن افتاد، از جمله شعرخوانی در استان‌های مختلف که این استقبال شاعران از ما در آن مناطق باعث شد که به این کار افتخار کنیم و بخواهیم که به این مسیر ادامه دهیم.»

حدود ۶۱۶ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد. الحمدلله آثار از نظر کیفی و کمی مطلوب بودند. برای سال اول خیلی باعث خرسندی ما بود و به این شاعران گرانقدر ایران افتخار می‌کنیم.

در این جشنواره در بخش کودک و نوجوان، سمیه تورجی از شیراز، عباسعلی سپاهی یونسی از مشهد و قاسم بای از گلستان، به‌ترتیب حائز رتبه اول تا سوم شدند. در بخش ترانه، معصومه صاحبی از مشهد و علی سلیمانیان از زرین‌شهر اصفهان مشترکاً رتبه اول، رضا نیکوکار از رشت رتبه دوم و علی عابدی از قم، رتبه سوم را کسب کردند. در بخش شعر کلاسیک نیز جواد الهی‌پور از قم، مهدی جهاندار از اصفهان و علی‌اصغر شیری از قم، به‌ترتیب حائز رتبه اول تا سوم شدند. در بخش رباعی و شعر کوتاه، مریم پیله‌ور از رشت، محمدجواد منوچهری از مشهد، فاطمه عبودی‌زاده از اهواز، حامد طونی، محسن کاویانی و فاطمه آل مجتبی از قم و در بخش سپید و نیمایی، علیرضا رجبعلی‌زاده از تهران، معصومه شاکری از خراسان رضوی، مرضیه شهیدی از لرستان، آرش پورعلیزاده و مجتبی صفدری از رشت مورد تقدیر قرار گرفتند.

نخستین جشنواره ملی شعر نیکوکاری به همت مرکز فرهنگ نیکوکاری خیر ماندگار و با مشارکت حوزه هنری انقلاب اسلامی، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) و معاونت فرهنگی دانشگاه شهیدبهشتی از بهمن‌ سال گذشته کار خود را آغاز کرد. طی این دوره، محافل شعر نیکوکاری در استان‌های قم، کرمان، گیلان، خراسان رضوی و اصفهان برگزار و ۶۰۶ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که مورد ارزیابی قرار گرفتند.

۵۷۲۴۵

کد خبر 1643687

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: شعر خیرین و نیکوکاران ادبیات جشنواره ملی شعر نیکوکاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۹۱۹۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یاسوج میزبان هشتمین جشنواره ملی فرهنگ عشایر ایران زمین

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد از برگزاری هشتمین جشنواره ملی فرهنگ عشایر ایران به میزبانی کهگیلویه و بویراحمد خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، سعید طالبی‌پور، امروز_ یکشنبه، شانزدهم اردیبهشت_ در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه در این جشنواره از تمام اقوام عشایر ایران‌زمین حضور دارند، اظهار کرد: برگزاری این جشنواره یکی از راه‌های مهم برای معرفی استان کهگیلویه و بویراحمد و ظرفیت آن در سطح ملی است.

وی افزود: خوشبختانه در طول سالیان اخیر با برگزاری جشنواره کوچ، بخشی از ظرفیت‌ها و داشته‌ها و موهبت‌های خداوندی استان کهگیلویه و بویراحمد به ایران و جهان معرفی شده‌است.

مدیرکل میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد گفت: جشنواره کوچ، جشنواره‌ای ملی بوده است که فرهنگ اقوام عشایر ایران را با برند کوچ معرفی می‌کند و در تقویم جشنواره‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی این جشنواره به نام کهگیلویه و بویراحمد به ثبت رسیده است و باید هرسال در زمان کوچ عشایر در استان برگزار شود.

وی از برگزاری اجلاسیه شهدای عشایر در هشتمین جشنواره کوچ خبر داد و تصریح کرد: با همکاری سپاه فتح استان به‌منظور استقبال از دومین کنگره ملی شهدای استان، اجلاسیه شهدای عشایر هم‌زمان با این جشنواره همراه با اجرای برنامه‌های فرهنگی برگزار می‌شود.

طالبی‌پور با اشاره به اهداف برگزاری این جشنواره، خاطرنشان کرد: از اهداف مهم این جشنواره معرفی ظرفیت‌های گردشگری عشایری همچنین معرفی آداب و رسوم و سنت‌های مردم استان و احیای این سنت‌ها است، چرا که استان کهگیلویه و بویراحمد پیشینه پرافتخار و روشنی در زمینه زندگی عشایری داشته است.

وی افزود: جشنواره در سطح ملی از تاریخ بیست‌وهشتم اردیبهشت تا یکم خرداد سال‌جاری در پارک ولایت شهر یاسوج پایتخت طبیعت ایران‌زمین با دعوت از اقوام و عشایر کشور برگزار می‌شود.

کد خبر 750856

دیگر خبرها

  • برگزیدگان رویداد دانشجویی و دانش‌آموزی «گیم‌تایم» معرفی شدند
  • اختتامیه نخستین جشنواره قلب شهر برگزار می‌شود
  • دبیر اجرایی و دبیر هنری جشنواره ملی تئاتر ایثار معرفی شدند
  • آغاز به کار نمایشگاه و جشنواره اقوام ایرانی در زنجان
  • نمایشگاه و جشنواره اقوام ایرانی در زنجان آغاز به کار کرد
  • برگزاری جشنواره منتظران در دیار علم و فرهنگ
  • یاسوج میزبان هشتمین جشنواره ملی فرهنگ عشایر ایران زمین
  • کسب رتبه برتر در جشنواره ملی شعر دوست من کتاب
  • ظرفیت های گردشگری گرمی در قالب جشنواره معرفی می شود
  • برگزیدگان جشنواره نمایش کانون معرفی شدند