Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمودی فردی گفت: شبکه جهانی جام جم در پاسخ به نیازهای فکری مخاطبان ارجمند خود در سراسر دنیا خصوصا ایرانیان مقیم خارج از کشور و فارسی زبانان اقدام به تولید مجموعه برنامه معرفتی شناختی ژرفا با موضوعات تاریخ و تمدن ،سبک زندگی ، هویت و فرهنگ و شعر و ادبیات نموده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ تفکر از مفاهیم چندتباری و میان رشته‏ای است که در علوم مختلفی مانند منطق، فلسفه، روان شناسی، جامعه شناسی ،اخلاق و عرفان از آن بحث می‏شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موضوع تفکر دراسلام از جایگاه والایی برخوردار بوده است .در میان ابعاد مختلف انسان، بعد عقلانی، جایگاه فراتر و والاتری از دیگر ابعاد دارد و همچون نورافکنی پرفروغ، بر تارک وجودی انسان می‏درخشد. کسی که بدون اندیشه و بصیرت به کاری دست می زند مانند مسافری است که در بیراهه می رود و او هر قدر بر سرعت مسیر خود می افزاید به همان نسبت از جاده اصلی دورتر می شود. تفکر موجب بروز مسئله در زندگی فرد می شود و وجود مسئله در زندگی نقطه آغاز حرکت به سوی خودباوری و پذیرش همه ابعاد خود است. شناخت مسئله باید همواره مقدم بر پیدا کردن راه حل های مورد نظر ما باشد. با این کار، ذهن انسان به تکاپو می افتد و خود را به پاسخ لازم می رساند.

شبکه جهانی جام جم در پاسخ به نیازهای فکری مخاطبان ارجمند خود در سراسر دنیا خصوصا ایرانیان مقیم خارج از کشور و فارسی زبانان اقدام به تولید مجموعه برنامه  معرفتی شناختی ژرفا با موضوعات تاریخ و تمدن ،سبک زندگی ، هویت و فرهنگ و شعر و ادبیات نموده است. امیرحسین محمودی فرد تهیه کننده تلویزیون گفت: در این برنامه گفتگو محور که با حضور اساتید محترم دانشگاه و اندیشمندان و پژوهشگران حوزه های علوم اجتماعی ،جامعه شناسی ،تاریخ ،فرهنگ و هویت ، علوم سیاسی ،فلسفه تعلیم و تربیت ، روانشناسی تربیتی ،ادبیات فارسی ،مردم شناسی ، باستان شناسی ،پژوهش هنر ،فلسفه ، موسیقی ،و....تهیه و تولید شده است بنیانهای فکری مخاطبان را مورد توجه قرارداده تا با ژرف نگری در مسائل پیش بینی شده چراغ راهی برای بینندگان و مخاطبان خود باشد تا از دریچه تفکر و تامل بنیادی و فارغ از هیاهوی دنیای مدرن نگاهی کاربردی و ژرف به موضوعات مطرح شده و چالش های پیش رو در این زمینه  داشته باشند .

وی ادامه داد: همانطور که عرض شد این برنامه در چهار سرفصل تاریخ و تمدن ،سبک زندگی ، هویت و فرهنگ و شعر و ادبیات و هر کدام در سیزده برنامه ودر مجموع 52 برنامه پنجاه و پنج دقیقه ایی در گروه فرهنگ ادب وهنر شبکه جهانی جام جم به تهیه کنندگی امیر حسین محمودی فرد مراحل پایانی ضبط استودیویی و همزمان ،مونتاژ و آماده سازی برای پخش را می گذراند . 

این تهیه کننده تلویزیون خاطر نشان کرد: این برنامه در قالب استودیویی و گفتگو محور تولید شده است و برای بهره مندی بیشتر از زمان ومدیریت گفتگوها در هر بخش از یکی از اساتید برجسته همان حوزه به عنوان مجری کارشناس استفاده شده است .

وی افزود: در بخش تاریخ و تمدن جناب آقای دکتر یونس نوربخش استاد جامعه شناسی عضو هیات علمی دانشگاه تهران پژوهشگر و مولف کتاب در حوزه های علوم اجتماعی وجامعه شناسی در بخش سبک زندگی سرکار خانم دکتر معصومه حاتمی فوق دکتری در رشته روانشناسی تربیتی از دانشگاه تهران و مدرس دانشگاه در ایران و امارات وعضو بنیاد نخبگان و انجمن روانشناسی ایران و مولف چندین کتاب در حوزه روانشناسی تربیتی در بخش شعر و ادبیات دکتر رشید کاکاوند استاد زبان و ادبیات فارسی ،شاعر ،پژوهشگر و نویسنده آثار ادبی و چهره ممتاز و شناخته شده رسانه ایی درحوزه ادبیات فارسی و در بخش هویت و فرهنگ آقای دکترمحمد سالار کسرایی مدرس دانشگاه عضو هیأت علمی گروه جامعه شناسی توسعه و رئیس پژوهشکده مطالعات اجتماعی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی مولف بیش از بیست کتاب و پنجاه مقاله در حوزه جامعه شناسی مسئولیت اجرا و برگزاری جلسات را برعهده داشتند. 

گفتنی است برخی موضوعات مطرح شده در هر سر فصل این برنامه به شرح زیر می باشد: 
1- در بخش تاریخ و تمدن 
- معنی تمدن و انواع تمدن‌ها در دنیا و پیدایش تمدن ایران باستان و اسلامی
- ویژگی‌های تمدن ایران باستان و ایران اسلامی
- آثار ورود اسلام به ایران
- تمدن‌ها در قرآن
- مفهوم ایرانشهر، نقد و بررسی آن
- انسان در فرهنگ و تمدن‌ها
- تمدن غرب و فرهنگ و تمدن اسلامی
- نقش صفویه در تشکیل تمدن اسلامی و شکل گیری تشیع 
- تمدن نوین اسلامی

2- سبک زندگی 
- اهمیت بحث پیرامون سبک زندگی، انسان معاصر و سبک زندگی
- چالش‌های سبک زندگی انسانی و اخلاق‌مدار در دنیای جدید
- تاثیرات تکنولوژی و فضای مجازی بر سبک زندگی
- تاثیر مد و سلبریتی‌ها بر سبک زندگی
- جوانان و تغییرات فرهنگی در میان آن‌ها
- ضرورت و چرایی سبک زندگی ایرانی-اسلامی و مشخصات آن
- جایگاه سنت‌ها در سبک زندگی
- جایگاه زن و خانواده در ارتقا سبک زندگی فرهنگی

3- هویت و فرهنگ 
- معنای هویت در دنیای معاصر و چالش‌های آن، من و دیگری
- تاثیر جهانی شدن بر تضعیف هویت‌های محلی
- عناصر اصلی هویت ایرانی در گذشته و حال و چالش‌های آن
- زبان و هویت
- مفهوم هویت برای ایرانیان خارج از کشور
- تنوع قومی و زبانی در ایران و مفهوم هویت فرهنگی ایرانی
- تعاملات فرهنگی و غنای فرهنگی
- شکاف نسلی و هویت
- فضای مجازی و هویت
4-  بخش شعر و ادبیات 
- جایگاه ترجمه آثار کهن ادب پارسی برشناخت فرهنگ و تمدن ایرانی نزد ملتهای دیگر 
- تاثیر متقابل ادبیات برهنرهای گوناگون (نگارگری )
- جهانی شدن شعر و ادبیات فارسی 
- دانشنامه نویسی در ایران و اهمیت آن در سپهر دانش جهانی 
- شاهنامه و اسطوره های آن در زبان فارسی و اندیشه ایرانی 
- موسیقی ایرانی و شعر فارسی 
- علاقه ایرانیان داخل و خارج از کشور به ادبیات کلاسیک و روز جهان و تاثیر آن بر فضای فرهنگی ایران 
- قصه درمانی و تاثیر آن بر روانشناسی وآرامش فکری انسان امروزی 
- زبان و ادبیات فارسی در نسل سوم وچهارم ایرانیان خارج از کشور و هویت بخشی به آنان به عنوان ایرانی 
- تجلی معنویت در فرهنگ و ادبیات فارسی 
- مکاتب مختلف ادبی و مکتب گرایی در ادبیات 
- نهضت ترجمهدر قرن های نخستین اسلامی و نقش ایرانیان در نشر علوم 
- مقایسه زبان فارسی و انگلیسی در حوزه قابلیت های زبانی و قدمت آثار

برخی از اساتیدی که در برنامه حضور داشتند عبارت اند از :
دکتر مهدی خانکه – دکتر وحید زاده –استاد شاهین عرب –استاد مصطفی محدثی خراسانی –دکتر بهمن بنی هاشمی –دکتر مهدی صلاحی –دکتر عطاالله کوپال –استاد فرزین ذوالقدر- خانم دکتر پرهیزکار –دکتر عزیزی – دکتر محمد عزیزی- استاد میثاق امیرفجر – دکتر امیرحاجلو-دکتر علی نوری مطلق – دکتر سیدجواد میری – دکتر سالاری دکتر ذکرالله محمدی –خانم دکتر فهیمه مخبر دزفولی – خانم دکتر نگار ذیلابی –دکتر مقصود علی صادقی – دکتر ملک زاده دکتر امیرتیمور رفیعی – دکتر مصطفی شهرآیینی –دکتر مرتضی رضوانفر –دکتر یوسف محمدنژاد – دکتر مقصودی – دکتر دالوند – دکتر نصرالله زاده دکتر ملایی –دکتر ابراهیم متقی – دکتر محمد منصور نژاد –دکتر شیوندی –دکتر وحید شالچی – خانم دکتر تبریزی – دکتر حاتمی – دکتر پهلوان و.....

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: شبکه جهانی جام جم ادبیات فارسی هویت و فرهنگ تاریخ و تمدن شعر و ادبیات خارج از کشور جامعه شناسی سبک زندگی خانم دکتر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۹۲۶۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کرج نامزد انتخاب پایتخت جهانی کتاب ۲۰۲۶ یونسکو شد

به گزارش خبرگزاری مهر، سعید جابری انصاری اظهار کرد: بنا بر شاخص‌های تعریف شده و سوابق شهرهای فعال در حوزه کتاب و کتابخوانی و نتایج به دست آمده در ادوار گذشته پایتخت کتاب ایران، برخی از شهرهای ایران حائز شرایط شرکت در این رویداد بین المللی شده‌اند.

وی گفت: شهر کرج نیز بواسطه برنامه‌های متنوع و فعالیت‌های درخور و شایسته ای که در سال گذشته با همت حضرت آیت الله همدانی امام جمعه فرهیخته کرج و دکتر عبداللهی استاندار پرتلاش و همچنین مهندس کیانی شهردار کرج، حجت الاسلام سعیدی رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر کرج، آقای مهندس آل عوض مشاور استاندار، آقای دکتر کاظمینی مدیرکل امور اجتماعی استانداری و خانم اسفندیاری مدیر انجمن بخوان با ما و مجری طرح و سایر دستگاه‌های اجرایی استان و با دبیری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز به انجام رسید، فرصت رقابت در این عرصه فرهنگی بین المللی را به دست آورده است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان البرز افزود: ضمن تبریک این اتفاق میمون و مبارک به اصحاب فرهنگ و هنر استان البرز، از همه دستگاه‌های اجرایی استان، شهرداری‌ها، مؤسسات و نهادهای فرهنگی تقاضای همکاری و مساعدت داریم تا ان شاء الله با همدلی و وحدت شکل گرفته و انرژی مضاعفی که از موفقیت کرج به عنوان شهر دوستدار کتاب و شهر خلاق در مهارت مطالعه در رقابت پایتختی کتاب ایران در سال گذشته شکل گرفت، شاهد انتخاب کرج به عنوان پایتخت جهانی کتاب ۲۰۲۶ یونسکو باشیم و شهر کرج را به عنوان نماد کتاب و کتابخوانی به تمام دنیا معرفی نمائیم.

جابری انصاری در پایان از تدابیر دکتر اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و آقای دکتر جانعلی پور مدیرکل مجامع و تشکل‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ترویج و توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی قدردانی نمود و اظهار امیدواری کرد که در نتیجه تلاش جمعی همه عوامل فرهنگی و هنری و مسئولین اجرایی استان، علاوه بر کسب عنوان پایتختی کتاب در سطح ملی و بین المللی، شاهد ارتقای شاخص‌های فرهنگی بخصوص سرانه مطالعه کتاب باشیم.

کد خبر 6090321

دیگر خبرها

  • کرج نامزد انتخاب پایتخت جهانی کتاب ۲۰۲۶ یونسکو شد
  • شبکه نمایش خانگی مروج چه اندیشه‌ای است؟!
  • تأکید مدیر شبکه آموزش بر پاسداشت زبان فارسی و شعر و موسیقی اصیل ایرانی
  • اهمیت ویژه به پاسداشت زبان و ادبیات فارسی ، شعر و موسیقی اصیل ایرانی در شبکه آموزش
  • پاسداشت ادبیات، شعر و موسیقی اصیل ایرانی در شبکه آموزش
  • کمی مهربان باشیم (بررسی زندگی و آثار دکتر هروی)
  • خبر‌های رسانه هشتم اردیبهشت
  • «پژمان» در راه شبکه آی‌فیلم فارسی
  • تاریخ و ساعت دقیق پخش سریال بدل علی مشهدی
  • برگزاری دومین همایش بین المللی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس