Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-03@03:27:33 GMT

در جست‌وجوی «انسان موسیقایی»

تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۹۴۱۰۵

در جست‌وجوی «انسان موسیقایی»

اینکه از کدام نظرگاه به موسیقی می‌نگریم جایگاه آن را متفاوت جلوه می‌دهد. درمانگری، حقیقت‌یابی یا خودشناسی. به‌عنوان درک زیبایی، یا مهارت‌آموزی یا پرورش خلاقیت یا رهایی از تنهایی.

به گزارش خبرنگار ایمنا، موسیقی اصیل و سنتی ایرانی سال‌هایی است که کمی تا قسمتی به حاشیه رفته و متن را به دیگر انواعش واگذار کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر چند بخش زیادی از این واگذاری به ذائقه مخاطب و تجاری شدن خیلی از ساختارها از جمله موسیقی مربوط است.

هنری، پاپ و سنتی سبک‌های اصلی موسیقی هستند. انواع دیگری از سبک‌ها نیز وجود دارد که شماری از آنها مانند رپ یا مینیمال مربوط به دهه ۱۹۶۰ میلادی است. غیرآکادمیک‌ترین سبک‌های موسیقی یعنی پاپ هم که انعطاف پذیرترین نوع این هنر است اما این سال‌ها بیش از همه رواج داشته و نسل‌های نو به نو را با خود همراه کرده است.

«امیرمحمد طاهری» دانش‌آموخته روانشناسی و موسیقی با گرایش ساز پیانو است که دستی هم در موسیقی سنتی دارد و حرف و سخنش فرای چرایی متن و حاشیه های این سبک و آن سبک، بیشتر رنگ و بوی فلسفی و منتقدانه دارند.

طاهری که به تازگی اپراتئاتر «لیلی و مجنون» به نویسندگی و کارگردانی عرشیا شفیعیون در تالار هنر اصفهان را به پایان رسانده، علاوه بر اینکه آشنا به اختلالات یادگیری موسیقی است سوابقی از جمله داوری اولین جشنواره آموزشگاه‌های آزاد موسیقی استاد اصفهان در سال ۹۷، انتشار آلبوم «وانگه همه» قطعاتی نوشته شده برای سازهای ضربی الهام گرفته غزل «ای در میان جانم و جان از تو بی خبر از عطار»، آهنگسازی برای بیش از ۳۰ اثر نمایشی از جمله نمایش «اسب‌ها» به نویسندگی محمد رحمانیان و کارگردانی محسن عرب‌زاده و «افرا» به نویسندگی بهرام بیضایی و کارگردانی احسان جانمی را در سوابق خود ثبت کرده است.

وی متخصص آهنگسازی آثار هنری و نمایشی است و موسیقی متن فیلم هایی از جمله freedom به کارگردانی امین‌رضا رضایی، مستند «غروب تشنه تابستان» از فرزاد حبیب‌زاده، نوازندگی در آلبوم‌های «شب‌های باران» از سعید صالحی و «خوش باش و بی‌من باش» از فریدون فراهانی را نیز در کارنامه دارد که همگی نشان از پرکاری او است.

بیست‌ویکم ژوئن، روز جهانی موسیقی یا موزیک نامگذاری شده و گفت‌وگو با این هنرمند پرکار اصفهانی به همین مناسبت خواندنی و تامل برانگیز است.

کرت کوبین گفته که «موسیقی سرگرمی است، هرچه بیشتر خود را وقف آن کنید به ماهیت خود نزدیک‌تر خواهید شد». قبول دارید؟

به تصور من ماهیت هنر چنین است. زمان را به مراقبه پرداختن، بی‌تردید پرده از حقیقت انسان بر خواهد داشت. «رابطه میان سرگرمی (بازی) و هنر، رابطه میان دیگری و خود است».
خود به تنهایی گشوده نمی‌شود آنجا که پای دیگری به میان می‌آید حقیقت خود آشکار می‌گشود. خود، بی‌کران است و دیگری محدود. آنجا که می‌تواند جهان را در محدودیتی عیان کرد حقیقتی آشکار می‌شود؛ وجود هنرمند در لحظه همراه شدن با دیگری (سرگرمی) از خود بیرون می‌آید و به خود باز می‌گردد. آنگاه که رفت و برگشتی میان خود و دیگری پدیدار می‌شود. زمانی که هنرمند صرف ارتباط با دیگری (سرگرمی یا همان اثر هنری) می‌کن، د ذهن در مراقبه و مکاشفه کامل است؛ او جهانی می‌آفریند از انتخاب‌هایش، از جبر خویش بیرون می‌رود و در محدودیت زندگی می‌آفریند

جایگاه موسیقی در زندگی آدم‌ها کجاست؟

اینکه از کدام نظرگاه به موسیقی می‌نگریم جایگاه را متفاوت جلوه می‌دهد. درمانگری، حقیقت‌یابی یا خودشناسی. به‌عنوان درک زیبایی، یا مهارت‌آموزی یا پرورش خلاقیت یا رهایی از تنهایی.

آنچه امروز در آموزش موسیقی به آن می‌اندیشم رسیدن به جایگاه «انسان موسیقایی» فارغ از نوازندگی و آهنگسازی است، چرا که مهم انسان است و زندگی و اگر آنچه در موسیقی می‌گذرد را چکیده‌ای در وجود انسان کنی، زندگی آینه و نمای زیباتری خواهد یافت.

موسیقی هنر گرانی است. راهکاری هست که اقشار متوسط وکم درآمد هم به این عرصه ورود کنند؟

البته که برخی از سازها به سبب تقاضای بیشتر یا مواد و عناصر اولیه ساخت قیمت‌های بالاتری یافته‌اند ولی همچنان به نظر من نسبت به هنرهای تجسمی که هنرمند مادام باید برای هنر خویش همچنان هزینه کند تا علاقه‌مندان موسیقی که با خرید سازی سالیان سال می‌توانند مسیر طی کنند.

امروز جای بیشتری برای ورود اقشار متفاوت فراهم شده است؛ با وجود مدرسانی که تعدادشان کم نیستند، حاضرند هنرشان را با عشق و علاقه تمام در اختیار علاقه‌مندان این هنر گرانسنگ قرار دهند.

البته آنچه ما (مدرسان موسیقی) در مسیر آموختن قشر ضعیف جامعه با آن رو به‌رو می‌شویم، مسائلی گسترده و پراکنده است و نیازها گوناگون که به نظرم این‌هاست که امروز سبب ادامه ندادن این راه می‌شود.

هنر نیازمند ذهن آرام است و برای پدید آمدن یک قطعه ماندگار، آهنگساز باید چند چیز را در نظر بگیرد. مراقبه دائم، آماده زمان دریافت و شهود بودن و پیوسته آغشته بودن به ساز و عشق به هنرش، که محور کار و حرفه هنرمندانه او است.

جایگاه موسیقی اصفهان کجاست و آموزش در این میان چه وضعیتی دارد؟

بر هیچ‌کدام از ما پوشیده نیست که فشارها ومشکلات پرشمار اقتصادی امروز و البته دو سال درگیر بودن با ویروس کرونا، آموزش هنر را بسیار دور افکنده و و همچنان نیازهای اولیه چنان در اولویت دست و پا می‌زنند که حرفی برای آموزش موسیقی نگذاشته‌اند. حداقل تعداد زیادی از اقشار جامعه که در سطح متوسط قرار داشتند امروز وضعیت خوبی ندارند.

و اما آموزش هنر موسیقی که باید گفت افزایش تعداد مدرسان جوان و کم تجربه که برای کسب درآمد دست به کار آموزش شده‌اند، تصور نمی‌کنم اتفاقی را در آموزش رقم زنند و کار چندانی از پیش ببرند.

تعریف شما از هنر و موسیقی مردم پسند؟

به اعتقاد من، آن موسیقی که در من دریافت تازه می‌آفریند؛ از خود و جهان و زندگی، چه سنتی چه مدرن و چه موسیقی مردم‌پسند، بدون شک هنر است و در این هنر حقیقتی نهفته است. هر چند که به فراخور زمانه، هر اثر هنری در بازخورد با مخاطب از نو تعریف می‌شود و کارکرد می‌یابد. بی‌گمان زمانه‌ای که در نیازهای اولیه خود مانده تنها اثری را می‌پذیرد که در او جز فراموشی و از خود بیرون شدن چیز دیگری به همراه نداشته باشد. به همین خاطر است که موسیقی مردم پسند امروز در هر کجای دنیا باب میل زمانه است.

موسیقی سنتی کم فروغ شده. چه باید کرد؟

موسیقی سنتی برای ماندن نیاز به حمایت دارد. نیاز به بیان، تحقیق و پژوهش و نیاز به شناخت دوباره دارد تا جان بگیرد و خودنمایی کند.

موسیقیدان‌ها بازنشسته می‌شوند؟

بی‌تردید هنرمند را تا جایی که همچنان تاثیر می‌پذیرد تاثیرگذاری هست، ولی بر هیچ‌کس پوشیده نیست که هنرمند را پایانی است؛ آنجا که انرژی دریافت، به نهایت رسیده باشد. آنجا که هر آنچه بوده و هست را به شدن رسانده باشد.

گفت‌وگو از: محمود افشاری، خبرنگار سرویس فرهنگ‌وهنر خبرگزاری ایمنا

کد خبر 583022

منبع: ایمنا

کلیدواژه: موسیقیدان اپرا تئاتر لیلی و مجنون تالار هنر انسان موسیقایی بهرام بیضایی عطار نیشابوری روز جهانی موسیقی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۹۴۱۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهم‌ترین مسئله حفظ حرمت معلمان در جامعه است/ ثبات در آموزش و پرورش را ایجاد کنیم

امیر حسین بانکی پور، نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، با بیان اینکه معلم در ادبیات دینی ما عالی‌ترین درجه است، اظهار کرد: پیامبر فرموده اند: به معلمی مبعوث شده ام، یعنی در بین آنچه که امروز به عنوان این همه شغل مطرح است پیامبر معلمی را به عنوان شغل خود بیان می‌کنند و حتی خداوند هم در قرآن کریم خود را معلم انسان توصیف کرده است.

دانلود فیلم اصلی کد ویدیو

 

وی افزود: جایگاه معلمی در فرهنگ دینی جایگاه مرتفع انبیای الهی، اولیای الهی و جایگاه مقدس‌ترین انسان‌ها در جامعه بوده است، معلمی پیش از آنکه شغل باشد به عنوان جایگاه بزرگ اجتماعی به حساب می‌آید.

بانکی پور تصریح کرد: افرادی باید به سمت معلمی روند که عاشق این جایگاه باشند، یعنی معلمی قبل از اینکه حرفه باشد عشق است و کسانی معلم موفق هستند که جنبه عاشقانه را نسبت به این جایگاه داشته باشند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: شیرین‌ترین لحظات عمر بنده معلمی بوده است و به هیچ عنوان آن را با شغل دیگری جا به جا نمی‌کنم، معلم بزرگ سیر زندگی و نقطه عطف زندگی انسان را متحول می‌کند و بینش انسان را شکل می‌دهد و نقش تربیتی اساسی در زندگی دارد و دانش‌های علم را به زندگی انسان منتقل می‌کند، مهم‌ترین مسئله حفظ حرمت و منزلت جایگاه معلمی در اجتماع است و زمانی حفظ می‌شود که معلمان از نظر مادی تامین شوند و هم جایگاهشان حفظ شود، بنده مرحوم حضرت امام را به عنوان بهترین و بزرگترین معلمم یاد می‌کنم.

بانکی پور گفت: گاهی برخی از رفتار‌های عملی و عینی معلمان در زندگی انسان‌ها تاثیر گذار است، مثلا افرادی بودند که در گذشته در مقابل استاد و معلم بی ادبی می‌کردند، اما معلمان در مقابل اهانت آنها رفتار خوبی از خود به نمایش می‌گذاشتند که با وجود گذشت ۳۰ تا ۴۰ سال از آن رفتار‌ها ما آن را به عنوان الگو در زندگی خود پیاده سازی می‌کنیم.

وی با بیان اینکه جایگاه معلم در گذشته دارای حرفه قدسی بود و ارزش گذاری بیش از وضعیت فعلی را شاهد بودیم؛ تاکید کرد: هم اکنون جایگاه معلمی در کشور افت کرده است و در درجه اول باید مسئولان کشور نگاهشان را در برنامه ریزی‌های بودجه تغییر دهند، متاسفانه شاهد افت این جایگاه هستیم.


نماینده مجلس اضافه کرد: سهم این جایگاه باید حفظ و ثبات در آموزش و پرورش تقویت شود. ثبات در آموزش و پرورش در کشور ما طی ۳۰ تا ۴۰ سال گذشته متوسط کمتر از ۲ سال بوده است، حفظ ثبات آموزش و پرورش در مدیریت کلان و ثبات برنامه ریزی می‌تواند در این قضیه نقش داشته باشد.

بانکی پور گفت: از زبان خیلی بزرگان شنیدم که اگر آنها را رها کنیم و بخواهند جایگاهی برای خودشان انتخاب کنند، بهترین جایگاه را معلمی می‌دانند که با هیچ چیزی قابل مقایسه نیست و امیدوارم که قدر جایگاه خود را بدانند.

وی اضافه کرد: روایت داریم که حضرت علی به پیامبر اکرم فرموده اند اگر یک نفر به دست تو تربیت شود از آنچه که خورشید بر او می‌تابد ارزشش بیشتر است.

انتهای پیام/

نادیا عابد

دیگر خبرها

  • معلم باید الگوی جامعه باشد
  • مهم‌ترین مسئله حفظ حرمت معلمان در جامعه است/ ثبات در آموزش و پرورش را ایجاد کنیم
  • قدردانی از آموزگارانی که اندیشیدن را آموزش می‌دهند
  • معلمان پیشگامان تربیت علمی و اعتقادی نسل آینده کشور
  • معلمی؛ همیشگی ترین عشق است
  • معلم خط اول تحول در تعلیم و تربیت و میراث‌دار انبیا در انسان‌سازی
  • اساسی‌ترین رکن فعالیت آموزش و پرورش، انسان‌سازی است
  • قطعه‌ای مسحور کننده از ویولن‌نوازی استاد نصرالله شیرین آبادی + ویدئو
  • آموزش و پرورش کارخانه انسان‌سازی است
  • آیت الله نورمفیدی: با توجه به اهمیت تعلیم و تربیت معلمان باید از میان بهترین‌ها انتخاب شوند