Web Analytics Made Easy - Statcounter

سال ۹۹ کلنگ احداث نخستین بیمارستان در این شهرستان مرزی رازوجرگلان بر زمین زده شد و قرارگاه خاتم الانبیا(ص) نیز مجری این طرح شد ولی بعد از گذشت حدود ۱۸ ماه هنوز پیشرفتی در اجرای این پروژه درمانی رخ نداده است به گونه ای که جمعیت ۷۰ هزار نفری این شهرستان مرزی همچنان برای دستیابی به خدمات پزشکی و بیمارستانی مجبورند فاصله چند ده کیلومتری را به شهرهای همجوار بجنورد و مانه و سملقان طی کنند که این امر جدای از آوارگی آنها در دیگر شهرستان ها، افزایش هزینه‌های درمانی را نیز در پی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گرچه با بهره مندی خراسان شمالی از اورژانس جاده ای، دیگر خبری از آمار تکان دهنده جانباختگان به دلیل طولانی بودن مسیر، راه های ارتباطی نامناسب روستایی و دیر رسیدن آمبولانس به بیمارستان مرکز استان، نیست، اما هچنان بهره مندی از خدمات درمانی از خواسته های اصلی مرزنشینان بعد از ارتقای این منطقه به شهرستان است به گونه ای این روزها چشم امید اهالی مرزنشین خراسان شمالی برای به سرانجام رسیدن این پروژه درمانی به توانمندی های جهادی دولت سیزدهم دوخته شده است تا آنها نیز طعم توزیع عادلانه خدمات درمانی را بچشند.

یکی از مرزنشینان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می گوید: این شهرستان با ۷۰ هزار نفر جمعیت متاسفانه فاقد بیمارستان است و بسیاری از اهالی حتی برای کوچکترین خدمات درمانی به مرکز استان و یا مانه و سملقان راهی می شوند.

بایرام محمدی می افزاید: همین چند وقت پیش بود که از ناحیه ساق پا دچار مشکل شده بودم اما وقتی به مرکز بهداشتی شهر راز مراجعه کردم، آن مرکز برای ام آر آی من را به مرکز استان ارجاع داد.

وی با درخواست از رییس جمهور برای نگاه ویژه به این شهرستان و سرعت بخشی به ساخت بیمارستان رازوجرگلان، می گوید: انتظار ما این است که رییس جمهور مردمی که همواره نگاهی عادلانه به تمامی مناطق دارد بیش از پیش نسبت به ارتقا شاخص‌های سلامت در این شهرستان محروم توجه  داشته باشند تا با بهره برداری از این مرکز هم مشکلات حوزه بهداشت و درمان این منطقه را رفع شود و هم تحصیل‌کردگان بومی منطقه در رشته های مربوط به پزشکی از تخصص و دانش خود برای بهبود وضعیت سلامت مردم این دیار استفاده کنند.

یکی دیگر از اهالی با بیان اینکه احداث بیمارستان از نیازهای اساسی این شهرستان است، می گوید: اگر بگوییم در سال های گذشته بسیاری از افراد به علت نبود بیمارستان در این منطقه و یا به علت تاخیر در رسیدن به بیمارستان‌های مرکز استان جان خود را از دست دادند، حرف نامربوطی نگفته ایم.

امان گلدی روزبه افزاید: گرچه با همت مسوولان و بهره مندی استان از اورژانس هوایی از بسیاری جان باختن به دلیل تاخیر در رسیدن به بیمارستان ها جلوگیری شده است.

وی می گوید: با وجود اینکه این شهرستان و بویژه بخش جرگلان از راه مناسبی برخوردار نیست ولی باز هم اگر از اهالی نظرخواهی شود که از دولت سیزدهم چه می خواهید، بی تردید همه آنها خواهند گفت که نیازمند بیمارستان هستیم.

پیشنهاد ۳۰ میلیارد تومان برای ساخت بیمارستان

فرماندار رازوجرگلان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می گوید: ۳۰ میلیارد تومان اعتبار در بودجه ۱۴۰۱ برای ساخت تنها بیمارستان این شهرستان مرزی پیشنهاد شده است که در صورت تحقق آن بخش عمده ای از مشکلات درمانی این خطه برطرف می شود.

مصطفی حسن زاده می افزاید: ساخت بیمارستان ۶۴ تختخوابی از نیازهای اصلی این شهرستان مرزی است که از دو سال گذشته کلنگ آن بر زمین زده شد و هم اینک تنها آزمایشات خاک محل احداث آن انجام شده است.

وی ادامه می دهد: در ابتدا پیمانکار ساخت این پروژه درمانی قرارگاه خاتم الانبیا بود ولی بعد از آن مسوولیت ساخت آن به دانشگاه علوم پزشکی استان واگذار شد.

حسن زاده با اشاره به وضعیت بهره برداری از بیمارستان صحرایی شهدای ارتش در رازوجرگلان، می گوید: ساخت بیمارستان صحرایی ۶۵ تختخوابی شهدای ارتش در این شهرستان مرزی پیرو توافقات استاندار وقت خراسان شمالی با فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران آغاز شد که با وجود تکمیل شدن همچنان خبری از بهره برداری آن نیست.

وی می افزاید: بهره برداری از این مرکز درمانی نیز نیازمند تامین نیروی درمانی از سوی علوم پزشکی استان است که تاکنون این امر محقق نشده است.

انجام فاز اول نقشه برداری بیمارستان ۶۴ تخت خوابی

معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز می گوید: پروژه بیمارستان ۶۴ تخت خوابی رازوجرگلان به‌عنوان خواسته اصلی مردم در دستور کار علوم پزشکی استان قرار دارد.

دکتر حسن براتی زاده می افزاید: فاز اول نقشه‌برداری این پروژه انجام و به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تحویل داده شده است که با تأیید آن فاز دوم نقشه‌برداری نیز آغاز و با اتمام آن مناقصه بیمارستان برگزار می‌شود.

وی می گوید: این پروژه امسال دارای اعتبارات ملی مصوب شده از بودجه ۱۴۰۱ است و در سفر رییس جمهور به استان نیز اعتبارات خوبی برای آن در نظر گرفته شده است.

براتی زاده ادامه می دهد: با همکاری شورای شهر راز و معتمدین این شهرستان، زمین این پروژه به دانشگاه علوم پزشکی استان واگذار و مشاور پروژه نیز مشخص شده است به گونه ای هم اینک اقدامات اولیه احداث بیمارستان ۶۴ تخت خوابی راز و جرگلان آغاز شده است.

بهره برداری از بیمارستان صحرایی مشروط به تامین تجهیزات

 معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی دانشگاه علوم پزشکی استان می گوید: مجوز تامین نیروی درمانی بیمارستان صحرایی رازوجرگلان از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در راستای بهره مندی مرزنشینان از خدمات درمانی بیشتر اخذ شد.

وی می افزاید: گرچه مجوز تامین نیروی این مرکز درمانی از وزارت بهداشت اخذ شده است اما مبنای تامین نیرو از سوی دانشگاه علوم پزشکی استان، تجهیز آن توسط ارتش و واگذاری آن به دانشگاه بوده است، به گونه ای که در صورت تکمیل تجهیزات درمانی، روند بهره مندی مرزنشینان از این مرکز درمانی تسریع پیدا می کند.

براتی زاده می گوید: بر اساس آخرین بازدیدهای انجام شده، این مرکز همچنان نیازمند تأمین تجهیزات کامل و موردنیاز است.

وی یادآور می شود: هم اکنون نیز چهار پزشک متخصص در رشته‌های اطفال، داخلی، زنان و رادیولوژی خدمات درمانی را به مردم منطقه ارائه می‌دهند که با راه‌اندازی مرکز، تخصص‌های موردنیاز به‌صورت هفتگی نیازهای درمانی مردم منطقه را رفع خواهند کرد.

وی راه‌اندازی داروخانه شبانه‌روزی و تامین تجهیزات دیالیزی به دلیل وجود بیماران دیالیزی در این شهرستان‌ از خدمات موردنیاز این شهرستان مرزی دانست.

براتی زاده می گوید: همچنین ارائه هرگونه خدمات درمانی در این مکان نیازمند انعقاد قرار داد با بیمه‌های درمانی به جهت بهره‌مندی بیماران از این خدمات است، اما انجام این امور اصولی و اولیه به دلیل روشن نبودن نحوه واگذاری، نوع تجهیزات و خدمات درمانی که بناست ارائه شود، بلاتکلیف مانده است.

بهره برداری از بیمارستان صحرایی ارتش در این شهرستان مرزی نیز با وجود تکمیل بودن بدلیل ناهماهنگی موجود بین استانداری وقت خراسان شمالی و علوم پزشکی  معطل مانده است به گونه ای که دانشگاه علوم پزشکی استان پیش از این اعلام کرده است که این بیمارستان به صورت مستقل از سوی ارتش ساخته شده و مجوزی از وزارت بهداشت دریافت نکرده است. 

شهرستان راز و جرگلان با ۷۰ هزار نفر جمعیت از داشتن بیمارستان بی‌بهره است و مردم این منطقه ناگزیرند برای دریافت خدمات درمانی فاصله چند ۱۰ کیلومتری آن تا شهرستان مانه و سملقان و یا بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی را طی کنند.  

این شهرستان که در شمالی‌ترین نقطه استان قرار دارد، هم مرز با کشور ترکمنستان بوده و دارای ۳ بخش مرکزی، جرگلان و غلامان است.
استان ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی، ۹ مرکز درمانی با هزار و ۳۰۰ تخت بیمارستانی دارد.

برچسب‌ها راز و جرگلان مرزنشینان دانشگاه های علوم پزشکی خراسان شمالی سیدابراهیم رییسی رییس جمهوری بهداشت و سلامت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: راز و جرگلان مرزنشینان دانشگاه های علوم پزشکی راز و جرگلان مرزنشینان دانشگاه های علوم پزشکی خراسان شمالی بهداشت و سلامت دانشگاه علوم پزشکی استان بیمارستان صحرایی بیمارستان ۶۴ تخت شهرستان مرزی ساخت بیمارستان بهره برداری خدمات درمانی وزارت بهداشت خراسان شمالی مرکز درمانی رییس جمهور مرکز استان براتی زاده گونه ای بهره مندی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۹۴۱۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح های بهداشت ودرمان خراسان شمالی افتتاح و کلنگ زنی می شود

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان شمالی؛ این طرح‌ها شامل مرکز دیالیز فاروج، بخش ویژه بیمارستان امام خمینی شیروان و مرکز درمانی، خوابگاه دانشجویی و مرکز آموزشی ودر مانی بیمارستان خاتم الانبیای این شهرستان با ۴۵۰۰ متر مربع مساحت است.
سپس در بجنورد، طرح‌های ام آر آی، دستگاه سی تی اسکن و آنژیوگرافی بیمارستان امام حسن، بیمارستان مادر و کودک، چهار همراه سرای بیمارستان امام علی و همچنین رادیولوژی دیجیتال بیمارستان امام علی با حضور معاونان وزیر بهداشت، افتتاح خواهد شد.

دیگر خبرها

  • ۷۱ طرح بهداشتی و درمانی در لرستان بهره برداری شد
  • بهره‌برداری ۷۱ طرح بهداشتی و درمانی لرستان در دولت سیزدهم
  • بیمارستان نیایش خرم‌آباد ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد
  • چند طرح درمانی در خراسان شمالی افتتاح شد
  • افتتاح طرح‌های حوزه سلامت نقش مهمی در رفع محرومیت‌ها دارد
  • افتتاح پروژه‌های حوزه سلامت نقش مهمی در رفع محرومیت‌های خراسان شمالی دارد
  • کلنگ زنی و افتتاح پروژه‌های بهداشتی و درمانی خراسان شمالی با حضور معاون وزیر بهداشت
  • ۲۵ هزار نیروی جدید در وزارت بهداشت جذب می‌شوند
  • ۱۰ پروژه درمانی امروز در خراسان شمالی به بهره‌برداری رسید
  • طرح های بهداشت ودرمان خراسان شمالی افتتاح و کلنگ زنی می شود