Web Analytics Made Easy - Statcounter

طرفین مربوطه قرارداد نهایی برای انتقال گاز مصر به لبنان از طریق خاک سوریه را امضا کردند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، پس از چند دور مذاکره و انجام سفرهای طولانی و متقابل میان مقامات مصر و اردن و سوریه و لبنان در نهایت قرارداد صادرات گاز از مصر به لبنان از طریق خط لوله گاز عرب که از سوریه می‌گذرد، تکمیل و امضا شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این زمینه برخی ملاحظات اقتصادی و اجتماعی در لبنان وجود دارد اما مشکل اصلی در تامین بودجه مالی و مسائل سیاسی این قرارداد است.

در حالی که آمریکایی‌ها وعده داده بودند بانک جهانی را برای تامین بودجه مالی قرارداد واردات انرژی از مصر و اردن به لبنان متقاعد کنند اما هنوز لبنان اجازه دریافت وام از بانک جهانی را ندارد. مصر نیز بدون دریافت معافیت آمریکا درباره تحریم‌های مربوط به «قانون سزار» (تحریم‌های آمریکا علیه سوریه) اجازه ندارد از طریق سوریه به لبنان گاز وارد کند.  برخی معتقدند که آمریکا ممکن است در این پرونده لبنان را تحت باج‌گیری سیاسی قرار دهد.

حزب‌الله بعد از 40 سال؛ بزرگترین نقطه قوت لبنان و کابوسی که برای اسرائیل تمامی نداردخیز آمریکا و اسرائیل برای باج‌گیری از لبنان در پرونده مناقشه مرزی

 

«آموس هوکستاین» میانجی آمریکایی در پرونده ترسیم مرزهای دریایی بین لبنان و رژیم صهیونیستی در سفر اخیر خود به لبنان در پاسخ به این سوال که چرا بانک جهانی از دادن وام جهت واردات گاز مصر و برق اردن از طریق خاک سوریه به لبنان خودداری می‌کند گفت، لبنانی‌ها قراردادها را تکمیل کرده‌اند و من این پرونده را در دولت آمریکا و بانک جهانی پیگیری خواهم کرد.  البته تکمیل قرارداد برای واردات انرژی به لبنان طبق توافقی که قبلا انجام شده بود به پایان نرسید.

وی افزود، اما «ولید فیاض» وزیر انرژی دولت پیشبرد امور لبنان زیرساخت‌ها و مراحل فنی در فرآیند تعمیر و نگهداری خط واردات انرژی را تکمیل کرده و امیدوار است که فرآیند تامین بودجه مالی و اعلام معافیت‌های مورد نیاز از جانب آمریکا تصویب شود. در صورتی که آمریکا با معافیت‌های مربوط به قانون سزار موافقت کند این معافیت‌ها شامل کشورهایی می‌شود که قرار است انرژی را از طریق سوریه به لبنان منتقل کنند یعنی مصر و اردن و همچنین شرکت‌هایی که در این روند فعالیت دارند.

 بر اساس این گزارش، تامین بودجه مالی این پروژه توسط بانک جهانی مشروط به امکان سنجی‌های سیاسی و بررسی‌هایی است که این بانک انجام خواهد داد. در این بین بانک جهانی مطمئن نیست که سود حاصل از این پروژه تنها به مصر برسد بلکه ممکن است به نفع دولت سوریه نیز باشد که از هزینه انتقال گاز از طریق خاک خود به لبنان سود خواهد بود.

در هر صورت قراردادی که بین لبنان و مصر منعقد شده به این صورت است که سالانه 702 میلیون متر مکعب  گاز از مصر صادر می‌شود که 650  میلیون متر مکعب برای لبنان خواهد بود  و سهم سوریه 52 میلیون متر مکعب مکعب می‌باشد. این سهم سوریه در واقع جایگزینی برای هزینه حمل و نقل گاز از طریق خاک این کشور به لبنان است.

بر اساس این قرارداد همانطور که گفته شد سالانه لبنان 650 میلیون متر مکعب گاز از مصر دریافت خواهد کرد که به لبنانی‌ها اجازه می دهد 400 مگاوات برق در روز تولید کنند که می‌تواند برق 4 ساعت شهروندان لبنانی را تضمین کند.

همچنین سخنگوی وزارت انرژی لبنان اعلام کرد که  یک قرارداد جداگانه نیز برای واردات برق از اردن در حال بررسی است و انتقال انرژی از اردن می‌تواند تامین برق لبنان را به مدت 10 ساعت در روز افزایش دهد.

این درحالی است که مقامات مصری پیش‌تر گفته بودند هنوز مجوز مستقیم و واضح از جانب آمریکا برای معافیت شرکت‌های خود از تحریم‌های مربوط به «قانون سزار» (تحریم ضد سوریه) را دریافت نکرده‌اند. در همین راستا «طارق الملا» وزیر نفت مصر اخیرا اعلام کرد که این کشور هنوز مجوز و تاییدیه نهایی دولت آمریکا برای شروع پمپاژ گاز به لبنان از طریق خط لوله عرب را دریافت نکرده است.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مصر لبنان مصر لبنان تامین بودجه مالی میلیون متر مکعب طریق خاک بانک جهانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۹۴۷۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تداوم جنگ پس از ۲۰۰ روز نشان دهنده توان مقاومت است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از النشره، شیخ نبیل قاووق عضو شورای مرکزی حزب الله اعلام کرد: کمک های نظامی آمریکا به دشمن صهیونیست به مثابه چراغ سبز برای حمله به رفح و تشویق دشمن برای توسعه دامنه جنگ در منطقه است.

وی افزود: صحنه های سرکوب اعتراضات دانشجویی در آمریکا، چهره واقعی آمریکا را نشان داد و ادعاهای پوشالی آنها را درباره آزادی بیان در برابر دیدگان جهانیان آشکار کرد.

قاووق گفت: ما به جامعه جهانی همسو با دشمن و نیز کشورهای سازشکار عرب در منطقه توجهی نداریم بلکه بر جبهه های مقاومت در لبنان، عراق و یمن امید داریم.

عضو شورای مرکزی حزب الله لبنان بیان کرد: تداوم نبرد در جبهه های جنگ پس از دویست روز از کریات تا ایلات و دریای سرخ، تایید بر توان جبهه های مقاومت و ناتوانی دشمن اسرائیلی و آمریکا در شکستن اراده مقاومت در منطقه است.

قاووق تاکید کرد: رسیدن پهپادهای انتحاری مقاومت به عمق عکا، بیت هلل و عرب العرامشه و دیگر مناطق تاکیدی بر توان این پهپادها برای پشت سرگذاشتن همه سامانه های دفاع هوایی اسرائیلی است.

وی افزود: پهپادهای انتحاری مقاومت به میزان ۹۶ درصد از سامانه دفاع هوایی اشغالگران عبور کرد و خواسته مقاومت محقق شد. مقاومت توان رسیدن به هر جایی را دارد و این موفقیتی راهبردی برای مقاومت در این نبرد است.

قاووق اعلام کرد: تهدیدات زیاد اسرائیل نشانه قدرت آن نیست بلکه نشانه هراس و سرخوردگی آن است. دشمن قبل از اینکه بخواهد جنگ تمام عیاری علیه لبنان انجام دهد هزاران بار محاسبه خواهد کرد. تحرکات میانجی گرایانه و پیام های های بین المللی در راستای نجات غزه و کمک به لبنان نیست بلکه برای نجات و کمک به دشمن جنایتکار اسرائیلی است.

کد خبر 6090021

دیگر خبرها

  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون با آزمایش مولکولی
  • هشدار اسرائیل به نمایندگان دیپلماتیک خود در سراسر جهان/ آغاز سفر منطقه‌ای وزیر خارجه آمریکا از عربستان/ دیدار وزیر امور خارجه بحرین با بشار اسد
  • حمله گسترده روسیه به زیرساخت های انرژی اوکراین در سه منطقه
  • مقابله با آمریکا؛ هدف مشترک تهران - مسکو
  • تداوم جنگ پس از ۲۰۰ روز نشان دهنده توان مقاومت است
  • آمریکا گروهک‌های تکفیری منطقه را احیا می‌کند
  • قرارداد طارمی با اینتر نهایی شد
  • انتقال و مدت قرارداد طارمی با اینتر نهایی شد
  • نهایی شدن قرارداد ۱+۲ ساله طارمی با اینتر
  • ورود کشتی جنگی آمریکا به ساحل غزه