Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان: طرح رتبه بندی معلمان که پس از سال های زیاد به تصویب رسیده است و اکنون در حال گذراندن مرحله نهایی خود است.

طرح رتبه‌بندی معلمان بر اساس سند تحول بنیادین نظام آموزشی یکی از موضوعات مهمی است که در راستای ارتقای شایستگی حرفه‌ای معلمان باید به مرحله اجرا درآید. لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان پس از ۲ ماه بررسی اواخر آبان ماه سال گذشته در آخرین نشست تخصصی کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک دفتر هیات دولت به تصویب رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لایحه رتبه‌بندی معلمان به منظور ایجاد ساز و کارهای لازم برای ارتقای شایستگی‌های حرفه ای، منزلت و مرجعیت علمی و اجتماعی معلمان و افزایش انگیزه در راستای ارتقای فعالیت‌های آموزشی و پرورشی آنان تهیه شد. با طرح رتبه‌بندی معلمان، رتبه‌های حرفه‌ای برای طبقه بندی معلمان در نظر گرفته می‌شود و بر اساس هر رتبه، ضرایبی در امتیازات شغل و شاغل و در نتیجه حقوق و مزایا برای آنان لحاظ می‌شود. هکم اکنون طرح رتبه‌بندی معلمان در مرحله نهایی قرار دارد. 

عملی شدن طرح رتبه‌بندی معلمان به زودی

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان به طرح رتبه‌بندی معلمان اشاره کرد و گفت: رتبه‌بندی معلمان در مرحله نهایی قرار دارد؛ خوشبختانه تمامی مدیران کل به‌عنوان هئیت ممیزی قانون رتبه‌بندی در هر استان مشخص شدند که به تبعه آن رؤسای اداره‌های آموزش و پرورش به‌عنوان رئیس هیئت ممیزه طرح رتبه‌بندی معلمان ابلاغ خواهیم زد.

رضا رضایی در حاشیه جلسه شورای آموزش و پرورش شهرستان بم در گفت‌وگویی اختصاصی با ایسنا گفت: ۱۰۰ مدرسه در سراسر استان توسط خیرین ساخته می شود و اولویت با شهرستان هایی است که مدیران اعلام کنند.
وی افزود: کارخانه شیری که چندین سال در یکی از دبیرستان های شهرستان راه اندازی شده بود بلا استفاده باقی مانده که نیاز به راه اندازی مجدد آن است و مسئولین شهرستان باید در این امر حمایت کنند تا به چرخ در آمده و درآمدزا شود.
رضایی با بیان اینکه همایش خیرین شهرستان های شرق استان کرمان برگزار خواهد شد گفت: ۹ مدرسه کانکسی در شهرستان وجود دارد که با همکاری خیرین و اداره نوسازی به‌صورت مشارکتی ساخت شده و یکبار برای همیشه برچیده شدن مدارس کانکسی در استان کرمان و به‌خصوص در شرق استان کرمان تمام شود.
وی به وسعت استان کرمان اشاره کرد و گفت: وسعت استان کرمان ۱۸۳ کیلومتر مربع دارد و فاصله مدرسه از شمال تا جنوب ۱۱۰۰ کیلومتر راه است ۵۵۰۰ مدرسه وجود دارد که کارهای بسیار بزرگی از بدو انقلاب اسلامی تاکنون انجام شده است.
رضایی افزود: بسیاری از مدارس ساخت و بهسازی و نوسازی شده اند و یک تعداد خرابی هم از قبل از انقلاب مانده است علی‌رغم تلاش های زیادی در سراسر کشور واستان شده است وی ادامه داد در بعضی از مدارس موارد ی هم وجود دارد که باید مدیران آموزش و پرورش پیگیری  وبا اولویت در دستور کار قرار بگیرند.
مدیر کل آموزش و پرورش بیان کرد: ۳۲ مدرسه توسط خیر در استان ساخت و قرار داد ساخت ۱۰۰ مدرسه در سراسر  استان توسط خیرین ساخت  می شود و الویت با شهرستان های است که مدیران اعلام کنند.
وی به طرح رتبه بندی معلم اشاره کرد و گفت: رتبه بندی معلمان در مرحله نهایی قرار دارد خوشبختانه تمامی مدیران کل به‌عنوان هئیت ممیزی قانون رتبه بندی در هر استان مشخص شدند که به تبعه آن روسای اداره های آموزش و پرورش به‌عنوان رئیس هیئت ممیزه طرح رتبه بندی معلمان ابلاغ خواهیم زد.
رضایی ادامه داد: در این طرح روسای مدارس باید مستندات معلمان را جمع آوری و نمره معلمان را مشخص و در هئیت مدیره مسیری شهرستان قرار میگیرد و رتبه بندی به مراتب از شهرستان و بعد استان و کشور مرتبه ۵ که بالاترین کشو  مشخص می شود و از ۱۴۰۰/۶/۳۱ آنچه باقی مانده باشد پرداخت می شود.
رضایی گفت: در بم فضاهای بسیار خوبی وجود دارد از جمله مجتمع  رفاهی با ۳۲ سوئیت که باید از درآمدهای اختصاصی کارها را انجام داد و باید کمک کنیم تا به درآمد زایی برسد.
وی بیان کرد: خانه معلم که قبل از زلزله در بم وجود داشته به دلیل زلزله تخریب شده است که از نظر مکانی بسیار جای زیبا بود که قرار شد از طریق فروش اموال مازاد به ساخت این مکان ها کمک کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

نظام رتبه‌بندی معلمان چیست؟

سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که تدوین آن مدت‌ها زمان برده بود آذر سال ۱۳۹۰ به تصویب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی رسید و توسط رئیس‌جمهوری وقت ابلاغ شد.

در مقدمه این سند آمده است: در تهیه سند ملی تحول بنیادین آموزش و پرورش کوشش شده با الهام گیری از اسناد بالادستی و بهره گیری از ارزش‌های بنیادین آنها و توجه به اهداف راهبردی نظام جمهوری اسلامی ایران، چشم‌انداز و اهداف تعلیم و تربیت در افق ۱۴۰۴ هجری شمسی تبیین شود. این سند مشتمل بر ۷ فصل و ۱۳۱ راهکار ذیل چشم‌انداز سال ۱۴۰۴ تنظیم شده و در زمان تنظیم مدل سه گام برای اجرای آن تصور شد؛ گام نخست تدوین سند و نقشه راه، گام دوم زمینه‌سازی برای اجرای سند و گام سوم اجرای احکام سند است.

فصل ششم از این سند به ارتقای منزلت اجتماعی و جایگاه حرفه‌ای منابع انسانی با تأکید بر نقش الگویی و جایگاه معلم می‌پردازد و به طور مشخص هدف ۱۰ و راهکار عملیاتی ۱۰/۲ مقرر می‌دارد: استقرار نظام سنجش صلاحیت‌‌های عمومی، تخصصی و حرفه ‌ای، تعیین ملاک‌‌های ارزیابی و ارتقای مرتبه (نظام رتبه‌بندی) علمی و تربیتی معلمان و تقویت انگیزه ارتقای شغلی در آنان براساس نظام معیار اسلامی است.

این لایحه به منظور ایجاد ساز و کارهای لازم برای ارتقای شایستگی‌های حرفه ای، منزلت و مرجعیت علمی و اجتماعی معلمان و افزایش انگیزه در راستای ارتقای فعالیت‌های آموزشی و پرورشی آنان تهیه شد.

با این نظام، رتبه‌های حرفه‌ای برای طبقه بندی معلمان در نظر گرفته می‌شود و بر اساس هر رتبه، ضرایبی در امتیازات شغل و شاغل و در نتیجه حقوق و مزایا برای آنان لحاظ می‌شود.

در شیوه‌نامه دولت برای اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان آمده است:

معلم فردی که مسئولیت تعلیم و تربیت دانش‌آموزان را در نظام آموزش و پرورش رسمی کشور به‌عهده دارد.

صلاحیت‌های معلمی شامل برآیندی از سه صلاحیت زیر است:

صلاحیت عمومی: مجموعه‌ای از ویژگی‌های شخصیتی فرد شامل باورها، نگرش‌ها، اعتقادات و رفتار مبتنی بر نظام ارزشی، فرهنگی و اخلاقی جامعه که معلمان را در شناخت و تحلیل مسائل و موضوعات مربوط به تعلیم و تربیت دانش‌آموزان توانا و پایبندی معلمان را به نظام جمهوری اسلامی ایران آشکار می‌سازد.

صلاحیت تخصصی: مجموعه‌ای از دانش و توانمندی‌های آموزشی و پرورشی علاوه بر صلاحیت‌های عمومی که معلمان برای انجام مؤثر وظایف شغلی خود باید از آن برخوردار باشند.

صلاحیت حرفه‌ای: مجموعه‌ای از شایستگی‌ها، توانمندی‌ها و مهارت‌های کسب‌شده و مرتبط با شغل معلمی که معلم را در فرایند تعلیم و تربیت و انجام صحیح وظایف معلمی توانا می‌سازد تا مسئولیت خود را در موقعیت آموزشی ــ پرورشی با استقلال، آزادی عمل و تبحر بیشتری انجام دهد.

سنجش صلاحیت: فرایند گردآوری سازمان‌یافته اطلاعات، شواهد و مستندات مرتبط با دانش عمومی، دانش تخصصی، مهارت‌ها، شایستگی‌ها، توانمندی‌ها و عملکرد معلمان و بررسی آن بر اساس سازوکارها، ملاک‌ها، شاخص‌ها و معیارهای مشخص در هیئت‌های ممیز موضوع ماده (۵) این تصویب‌نامه.

گواهینامه صلاحیت معلمی: مدرکی که براساس نتایج ناشی از سنجش صلاحیت‌های معلمی توسط وزارت آموزش و پرورش صادر می‌شود.

رتبه‌بندی: فرایند تعیین رتبه‌های پنجگانه معلمان بر اساس سنجش نظام‌مند صلاحیت‌ها و عملکرد آنان.

سنجش صلاحیت معلمان بر اساس شاخص‌های زیر انجام می‌شود:

شایستگی‌های عمومی شامل شرایط عمومی استخدام بر اساس مقررات استخدامی مورد عمل.

شایستگی‌های تخصصی شامل رشته، مدرک تحصیلی، دانش موضوعی مرتبط با محتوای تخصصی دروس آموزشی و امور تربیتی، روش‌ها و فنون تدریس و هدایت و نظارت آن.

شایستگی‌های حرفه‌ای شامل اخلاق حرفه‌ای، توانایی‌ها و مهارت‌های آموزشی، پرورشی و پژوهشی “کاربردی و مسئله محور” بر اساس آزمون‌های الکترونیکی.

چه افرادی مشمول طرح رتبه‌بندی معلمان می‌شوند؟

مشمولان طرح طبقه بندی مشاغل معلمان شامل آموزگار، دبیر، هنرآموز، مربی امور تربیتی، مشاوره واحد آموزشی، مراقبت سلامت، مدیر و معاون واحدهای آموزشی و تربیتی هستند.

مشمولان فوق در صورت اشتغال تمام‌وقت در واحدهای آموزشی در صورت کسب شایستگی معلمی از مزایای رتبه‌بندی بهره‌مند می‌شوند.

در اجرای مصوبه رتبه‌بندی، کارمندانی که به‌استناد مصوبه شورای انقلاب در مشاغل اداری اشتغال دارند در صورتی می‌توانند از مزایای رتبه‌بندی بهره‌مند شوند که متقاضی بازگشت از تاریخ اول مهر ۹۹ به مدرسه باشند در هر صورت با شروع سال تحصیلی ۱۴۰۰ ــ ۱۳۹۹ ادامه فعالیت افراد در مشاغل اداری به هیچ وجه مجاز نخواهد بود و افراد مشمول شیوه‌نامه براساس فرم درخواست باید وضعیت خود در ارتباط با استفاده یا عدم بهره‌مندی از رتبه‌بندی این شیوه‌نامه را مشخص کنند.

آن دسته از مشمولان طرح طبقه‌بندی مشاغل معلمان موضوع بند یک که طبق قوانین و مقررات مربوط با حفظ سمت به سایر دستگاه‌ها مأمور به خدمت هستند در شمول مفاد بند ۱-۲ شیوه‌نامه قرار می‌گیرند (در اجرای مصوبه رتبه‌بندی، کارمندانی که به‌استناد مصوبه شورای انقلاب در مشاغل اداری اشتغال دارند در صورتی می‌توانند از مزایای رتبه‌بندی بهره‌مند شوند که متقاضی بازگشت از تاریخ اول مهر ۹۹ به مدرسه باشند در هر صورت با شروع سال تحصیلی ۱۴۰۰ ــ ۱۳۹۹ ادامه فعالیت افراد در مشاغل اداری به هیچ وجه مجاز نخواهد بود و افراد مشمول شیوه‌نامه براساس فرم درخواست باید وضعیت خود در ارتباط با استفاده یا عدم بهره‌مندی از رتبه‌بندی این شیوه‌نامه را مشخص کنند).

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: رتبه بندی معلمان طرح رتبه بندی معلمان اجرایی شدن رتبه بندی معلمان شرایط رتبه بندی معلمان وضعیت طرح رتبه بندی معلمان رتبه بندی معلمان از امسال رتبه بندی معلمان خبرها رتبه بندی معلمان 1401 رتبه بندی معلمان تیرماه رتبه بندی معلمان مهرماه طرح رتبه بندی معلمان طرح رتبه بندی معلم بندی معلمان نظام رتبه بندی مشاغل اداری تعلیم و تربیت آموزش و پرورش رتبه بندی استان کرمان سنجش صلاحیت مرحله نهایی حرفه ای شایستگی ها صلاحیت ها شیوه نامه طبقه بندی بهره مند بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۹۵۱۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۷۱۰ آموزگار جدید از ماه مهر تدریس را در مدارس آذربایجان‌غربی آغاز می‌کنند

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی با اشاره به اعلام نتایج آزمون آموزگاری گفت: قبول شدگان تا روز یکشنبه می‌توانند مدارک خود را بارگذاری و از روز یکشنبه با مراجعه حضوری مقدمات کار برای ارزیابی تکمیلی انجام خواهد شد و از این طریق ۷۱۰ نفر سهمیه داریم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، علی مطهری امروز _دوشنبه، دهم اردیبهشت_ در نشست خبری با اصحاب رسانه در تشریح برنامه‌های گرامیداشت هفته معلم اظهار کرد: خبرنگاران به عنوان حلقه‌های بدون آلایش و پالایش با سازمان به جامعه خدمت می‌کنند و از اطلاع‌رسانی شفاف و بدون واهمه به مردم تشکر می‌کنم.

وی افزود: معلمان، مربیان و مشاوران نمونه بر اساس شاخص‌های معین شده در هفته معلم تجلیل خواهند شد و معلمان نمونه استان به مرحله کشوری راه می‌یابند، اما امسال هیچ معلمی از آذربایجان‌غربی از بین ۷ نفر معرفی شده به مرحله کشوری جزو معلمان برتر قرار نگرفت.

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی گفت: زنگ سپاس از معلم با حضور مسئولان استانی و شهرستانی در مدرسه دوره اول متوسطه شهید حبیب‌زاده ناحیه ۲ ارومیه شروع خواهد شد و ۴۵ نفر از همکاران شامل ۲۰ نفر از معلمان و مربیان نمونه استان و مابقی برابر شیوه‌نامه ابلاغی وزارت برای دیدار با مقام معظم رهبری اعزام می‌شوند.

مطهری تصریح کرد: ۱۱ گروه از فرهنگیان نیز با استاندار آذربایجان‌غربی طی روز پنج‌شنبه سیزدهم اردیبهشت دیدار خواهند داشت.

وی با اشاره به غبارروبی مزار شهدا فرهنگی در روز پنج‌شنبه سیزدهم اردیبهشت، ادامه داد: ویژه مراسمی نیز برای بازنشستگان سال ۱۴۰۲ آموزش و پرورش برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

مطهری تصریح کرد: روز جمعه چهاردهم اردیبهشت شاهد حضور گسترده فرهنگیان در نمازهای جمعه خواهیم بود و همچنین میز خدمت نیز در محل برگزاری نمازهای جمعه شهرهای استان برپا خواهد شد.

وی عنوان کرد: دیدار با خانواده شهدا، ایثارگران و جانبازان از جمله دیگر اقدامات در طول هفته معلم خواهد بود و با همکاری بنیاد شهید و امور ایثارگران تجلیل ویژه از همکاران ایثارگر، فرزندان شهدا و جانبازان انجام خواهد یافت.

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی با بیان برگزاری مسابقات ورزشی و کتابخوانی ویژه فرهنگیان و خانواده‌هایشان در سراسر استان خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات مهم در این هفته حضور در صداوسیمای مرکز آذربایجان‌غربی و مرکز مهاباد با هدف تشریح عملکرد آموزش و پرورش خواهد بود.

مطهری تصریح کرد: در مجموع بیش از ۵۰۰ عنوان برنامه در هفته گرامیداشت مقام معلم اجرا خواهد شد.

وی افزود: طی سال‌جاری تحصیلی از ابتدا و تا انتها سهمیه‌های جذب معلمان پیگیری و ابلاغ شده و آزمون یکی از این پیگیری‌ها که آموزگاری است برگزار و نتیجه اعلام شده است.

مطهری عنوان کرد: قبول‌شدگان تا روز یکشنبه می‌توانند مدارک خود را بارگذاری و از روز یکشنبه با مراجعه حضوری مقدمات کار برای ارزیابی تکمیلی انجام خواهد شد و از این طریق ۷۱۰ نفر سهمیه داریم که ۲.۶ برابر این رقم پذیرش انجام گرفته است.

وی با اشاره به کمبود معلم در مدارس استان ادامه داد: با اضافه تدریس معلمان کنونی کمبود نیروی انسانی هم اکنون به چشم نمی‌آید و در اول مهر نیز هیچ کلاسی بدون معلم نخواهد بود.

مطهری افزود: هزار نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان نیز از اول مهر وارد مدارس می‌شوند و از ظرفیت بازنشستگان با انجام ۳۰ سال خدمت نیز برای تدریس استفاده خواهیم کرد که شامل ۱۷۰۰ نفر از معلمان می‌شود.

وی با اشاره به آمار بازماندگان از تحصیل و محرمانه بودن این آمار گفت: در بحث بازماندگان از تحصیل اقدامات استان مورد توجه وزارتخانه قرار گرفته، چرا که به عنوان دستور کار در شورای آموزش و پرورش استان برده شد و با همت استاندار آذربایجان‌غربی به تمامی متولیان امر تکالیفی ابلاغ شد که شناسایی بازماندگان و سپس جذب آن‌ها انجام گیرد.

مطهری یادآور شد: به تمام فرمانداران، بخشداران، دهیاران و تمام ائمه جمعه استان شناسایی بازماندگان از تحصیل تکلیف شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی با اشاره به جذب ۵۰ درصد از بازماندگان تحصیل خاطرنشان کرد: معتقدیم که حتی باز ماندن یک نفر از تحصیل نتایج منفی بر جامعه می‌گذارد.

مطهری با اشاره به نزدیک به هزار کیلومتر مرز استان گفت: هم تهدیدات و هم فرصت‌های مرز باعث شده آمار بازماندگان از تحصیل بالا باشد و در سرانه آموزشی نیز از میانگین کشوری پایین هستیم و در طول دولت سیزدهم هزار و ۳۴ کلاس درس به تعداد کلاس‌ها افزوده شده است.

وی عنوان کرد: آهنگ رشد جمعیت استان از آهنگ رشد کلاس‌های درسی بیشتر است و به همین خاطر سرانه پایینی نیز داریم.

مطهری با اشاره به نیمه‌تمام بودن ۱۷۰۰ کلاس درس در آذربایجان‌غربی اظهار کرد: تکمیل این کلاس‌ها عزم عمومی از طریق جذب اعتبارات ملی و استانی و از ظرفیت خیرین را می‌طلبد و اگر ۵ هزار کلاس جدید در استان ایجاد شود هنوز به سطح میانگین کشوری خواهیم رسید.

وی ادامه داد: هم‌اکنون استان‌هایی وجود دارد که آمار دانش‌آموزان آن تنها به اندازه ناحیه یک و دو آموزش و پرورش ارومیه نیز نیست و بعضی از استان‌ها آمار دانش‌آموزان طی مدت ده ساله ثابت بوده است.

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی اظهار کرد: با اجرای رتبه‌بندی فرهنگیان معیشت آن‌ها در دولت سیزدهم بهبود یافته است و احکام فرهنگیان در مقایسه با احکام دیگر ادارات پایین‌تر نیست.

کد خبر 749154

دیگر خبرها

  • ۷۱۰ آموزگار جدید از ماه مهر تدریس را در مدارس آذربایجان‌غربی آغاز می‌کنند
  • معلمان معمار آینده نظام هستند
  • اقدامات آموزشی و رتبه بندی معلمان
  • رئیسی: هدف رتبه بندی معلمان افزایش شان و منزلت معلم است (فیلم)
  • معلمان محور و مدار توسعه و تحول در کشور هستند
  • طرح حامیم در یزد اجرا شد
  • آغاز پیش‌ فروش بلیت اجرا‌های «امشب به صرف بورش و خون»
  • افت ۴ پله‌ای رتبه علمی ایران
  • آغاز نوزدهمین جشنواره هنر‌های نمایشی در آذربایجان غربی
  • ملاک‌های افزایش شهریه مدارس غیردولتی با رتبه‌بندی آنها