Web Analytics Made Easy - Statcounter

عدم امکانات تفریحی مناسب ویژه جوانان و نوجوانان در کلانشهر زاهدان باعث شده تا برخی از افراد اوقات فراغت خود را از راه های نامناسب تأمین کنند که دستاورد آن افزایش آسیب های اجتماعی و تهدید سلامت جسمی و روحی آنان است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصرهامون، همه ساله با شروع فصل تابستان پر کردن اوقات فراغت جوانان و نوجوانان برای خانواده ها به صورت یک معضل تبدیل می شود این موضوع در کلانشهری همچون زاهدان که با کمبود و بهتر است بگوییم نبود فضاهای تفریحی و فرهنگی مواجه هست بیش از پیش خانواده ها را نگران کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این خلا از یک سو و نبود شغل و موضوع بیکاری از سوی دیگر باعث شده تا اکثر اوقات فراغت جوانان و نوجوانان در شبکه های اجتماعی و یا پارک‌ها، کافی شاپ‌ها، قهو ه خانه‌ها، گیم نت‌ها و کافی نت‌ها صرف شود، که این امر به نوبه خود زمینه آسیب های اجتماعی و بروز رفتارهای پرخطر را به دنبال داشته و سلامت جسم و روح افراد را به خطر می اندازد.

کلان شهر زاهدان از داشتن مکان های تفریحی و پارک های مجهز و کمبود فضای سبز در مناطق مختلف شهر محروم است به طوری که شهروندان مجبور هستند برای تفریح دست به اقدامات پر خطر بزنند.

در روزهای تعطیل و آخر هفته، مردم زاهدان به دلیل کمبود اماکن تفریحی به اجبار در حاشیه خیابان ها و در مکان هایی که هیچ امکانات رفاهی و بهداشتی در آنها دیده نشده مراجعه کرده تا ساعاتی را در دورهمی شرکت کنند اما در همین محدود مکان ها هم انجام حرکات پرخطر نمایشی و ویراژ خودروها، خوشی را به کام مردم تلخ کرده، و صحنه های ناخوشایند و دلهره آوری را برای آنان رقم می زند.
 

غرق شدن در شبکه های اجتماعی مجازی دستاورد بی توجهی متولیان امر به اوقات فراغت

احمد محمدی یکی از کارشناسان اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: غرق شدن در شبکه های اجتماعی مجازی و خیابان گردی، نتیجه فراهم نکردن فضای تفریحی سالم برای جوانان است که اگر بر همین مدار پیش برویم معلوم نخواهد بود جوانان در آینده چه وضعیتی خواهند داشت.
 

 

وی افزود: تفریح و تخلیه هیجان تنها خواسته جوانان در این سن پرانرژی است، اکثر جوانان می خواهند جایی باشند که در آن بتوانند تفریح و شادی کرده و هیجانات خود را تخلیه کنند.

وی یکی از اصلی‌ترین نیازهای شهر زاهدان را ایجاد مکان‌های تفریحی و سرگرمی برای جوانان دانست و اظهار کرد: خانواده ها برای پر کردن اوقات فراغت و تفریح فرزندان خود از دسترسی به حداقل ترین امکانات و فضای مناسب فرهنگی محروم هستند.

این کارشناس اجتماعی با اشاره به اینکه ساخت جایگاه و مکان های ورزشی و تفریحی اهمیت بالایی برای نسل جوان دارد، تصریح کرد: متاسفانه در شهر زاهدان به عنوان کلان شهر و نیروی نوجوان و جوان نسبت به جمعیت کشور، امکانات و تفریحات سالم و متناسب با جمعیت وجود ندارد.

پارک ملت تفها تفرجگاه کلانشهر زاهدان!

به گفته وی، یکی از دلایل شلوغی پیست های ماشین غیراستاندارد و یا جاده های منتهی به خارج از شهر که جوانان در آنها رفتارهای پرخطری از خود بروز می دهند از عدم وجود تفریحات در این شهر است.

 وی ادامه داد: متولیان امر با همکاری نهادهای فرهنگی باید بسترهایی برای ایجاد پر کردن اوقات فراغت شهروندان در نظر گیرند و محل هایی برای تفریحات نوجوانان و جوانان و مردم ایجاد کنند که اوقات فراغت، انرژی و هیجان خود را تخلیه کنند؛ در حال حاضر تنها جایی که برای تخلیه انرژِی نوجوانان و جوانان وجود دارد مسیر پارک ملت است که شاهد اتفاقات پرخطری در آن هستیم.
 

 

محمدی افزود: وظیفه جامعه غنی کردن اوقات فراغت جوانان است، وقتی جامعه نمی تواند اوقات فراغت جوانان را غنی سازی کند باید منتظر انواع آسیب های اجتماعی باشیم.

وی با بیان اینکه قشر جوان به فضاهای تفریحی بیشتری نیاز دارد، اذعان کرد: جوانان در جامعه ای که تفریح و اوقات فراغت سالمی نداشته باشند به سمت تفریحات ناسالم و رفتارهای پرخطر می روند، به دلیل عدم وجود چنین فضاهایی، جوانان در برخی از تفرجگاه های ناسالمی مانند قلیان سراها وقت می گذرانند که باید متولیان امر توجه بیشتری نشان دهند.
 
انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: اوقات فراغت جوانان کردن اوقات فراغت متولیان امر شهر زاهدان مکان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۹۵۸۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارکرد‌های مختلف وقف در نمایشگاه دستاورد‌های این نهاد

محمد مهرابی، رئیس اداره ترویج فرهنگ وقف درمورد نمایشگاه دستاورد‌های سازمان اوقاف اظهار کرد: سابقه این نمایشگاه با عنوان دستاورد‌های نهاد وقف به حدود ۴ سال پیش برمی‌گردد که توفیق داشتم در نخستین دوره نمایشگاه با مسئولیت معاونت فرهنگی اجتماعی در قالب ستاد هفته وقف خدمت دوستان باشم و معاونت فرهنگی، این نمایشگاه را برگزار کرد که دو بخش کلی میراث وقف و دستاورد‌های نهاد وقف را داشت و در جریان آن، از گذشته و تاریخچه وقف به آینده وقف و دورنما و چشم انداز وقف پلی زده بودیم که در سیاست گذاری‌های جدید سازمان برای نهاد وقف ترسیم شده بود. از اینرو، با استقبالی که از آن نمایشگاه صورت گرفت و تغییر رویکردی که در فرم برگزاری نمایشگاه رخ داده بود ریاست سازمان و هیئت مربوطه ابراز علاقه کردند که این نمایشگاه در فواصل زمانی مشخص تکرار شود. چون نشانگر برکات و دستاورد‌هایی بود که برای دوستان جذاب بود.

مهرابی تصریح کرد: دومین دوره نمایشگاه، تقریباً دو سال پیش در حیاط سازمان اوقاف و همزمان با افتتاح ساختمان نوآوری اوقاف و امور خیریه برگزار شد که در آن‌جا، مجموعه‌ای از شرکت‌ها و نهاد‌های دانش بنیانی که از سرمایه و حمایت نهاد‌های وقف بهره‌بردار بودند دور هم جمع شدند و دستاورد‌های اداری و ستادی در حوزه‌های مختلف حفظ و صیانت از موقوفات، توسعه‌ی بهره بری موقوفات و فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی و دستاورد‌های شرکت‌های دانش بنیان ارائه شد که تجربه بسیار موفقی بود و مورد استقبال قرار گرفت و شخصیت‌های زیادی از مجلس، دولت و دستگاه‌های اجرایی آمدند و دیدند و فرصت خوبی بود تا اقشار مختلف مردم با دستاورد‌های نهاد وقف آشنا شوند. 

او ادامه داد: اساساً رویکرد سازمان در چند سال گذشته مخصوصاً ما در معاونت فرهنگی و اجتماعی برای تبیین و بیان جایگاه وقف این بود که مردم با اثرات فرهنگی اجتماعی اقتصادی و کارکرد‌های وقف در حوزه‌های مختلف آشنا شوند و این رویکرد جدیدی بود که مسئولیت داشتیم تا آن را تبیین کنیم؛ چه در قالب نمایشگاه و چه در قالب انواع برنامه‌ها و فعالیت ها.

مهرابی ادامه داد: تجربه آن نمایشگاه سازمان وقف را بر آن داشت تا یک بار دیگر، این نمایشگاه را تکرار کند و اگر این سیر حتی به صورت دو سالانه هم باشد ولی می‌تواند خوب باشد و امسال، شاهد سومین دوره‌اش هستیم که این بار، با مسئولیت دوستان روابط عمومی و همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی، همکار آنها هستیم. 

رئیس اداره ترویج فرهنگ وقف افزود: نمایشگاه امسال در حوزه دستاورد‌ها و برکات نهاد وقف برگزار شده است و برای جامعه تبیین می‌شود و اقشار مختلفی حضور پیدا می‌کنند و خیلی از آن‌ها ذوق زده می‌شوند و حتی تعجب می‌کنند و می‌گویند که نمی‌دانستند وقف به انجام چنین کار‌هایی می‌پردازد و در حوزه دانش بنیان نیز، سرمایه گذاری می‌کند و منجر به شکل گیری اشتغال‌زایی و حمایت از علم و فناوری و اختراع و اکتشاف می‌شود و این نمایشگاه فرصتی ایجاد می‌کند و اصحاب رسانه و مسئولان و اقشار مختلف حضور پیدا می‌کنند و در محیطی چند روزه به صورت تجمیعی شاهد چکیده‌ای از بخشی از فعالیت‌های وقف هستند. 

او گفت: در این نمایشگاه دو مسئولیت داشته ایم. یکی، همراهی با ستاد برگزاری در بخش مدعوین و مهمانان و اجرا بوده و دلیلش هم، تجربیاتی است که در برگزاری این نمایشگاه داشته ایم و بخش دیگر نیز، ارائه فعالیت‌های حوزه فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه است. 

مهرابی اظهار کرد: اگر حفظ عین و ارتقاء بهره‌وری را دو ضلع بدانیم. یکی از اضلاع آن، اجرای نیت است و اگر امامزاده‌ها را به عنوان یکی از اولویت‌های محوری سازمان اوقاف کنار وقف بیاوریم فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در حوزه اجرایی نیت واقفین و توسعه مدیریت بقاع متبرکه بخش مهم و اولویت دار فعالیت‌های سازمان وقف می‌شوند. 

او یادآور شد: در بخش معاونت فرهنگی و اجتماعی مکلف و موظف هستیم و تلاش می‌کنیم بخشی از این دستاورد‌ها و فعالیت‌ها را در معرض دید مخاطبان بگذاریم و مهم‌ترین بخشی که در این نمایشگاه ارائه شده اجرای نیت و فعالیت‌ها و کار ویژه‌هایی که در این حوزه در حال انجام هستند و از آن جمله می‌توان به بخش توسعه مدیریت بقاع متبرکه و فعالیت‌هایی که در حوزه مدیریت آن در حال انجام است و فعالیت‌های سازمان و رویداد‌های پژوهشی اشاره کرد تا بازدیدکنندگان در جریان نمایشگاه مشاهده کنند. مثلاً امامزاده به عنوان یک مکان مذهبی می‌تواند بستری برای اشتغال‌زایی باشد و کارگاه‌های خودکفایی و بازارچه‌های خیریه و تولید و عرضه محصولات که می‌توانند مفید باشند.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری قرآن و عترت

دیگر خبرها

  • تفاهم نامه ارائه خدمات رونشناختی در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی کارگران امضا شد
  • برنامه‌های فرهنگی و هنری اوقات فراغت مساجد اردبیل گسترش می‌یابد
  • برنامه‌های فرهنگی،هنری اوقات فراغت در مساجد اردبیل گسترش می‌یابد
  • لزوم تبیین دستاورد‌های انقلاب و اجرای طرح یاری گران در روستا‌ها
  • برنامه‌های فرهنگی، هنری و تربیتی اوقات فراغت در محلات با محوریت مساجد گسترش می‌یابد
  • اعترافات تکان دهنده عضو بازداشت شده گروهک تروریستی انصارالفرقان /برای تمام این کشتارها فقط ۱۱ میلیون تومان پول گرفتم
  • ‌پیگیری بیش از ۱۰۰ برنامه کانون‌های مساجد فارس برای ایام تابستان
  • سپهرزاد: کنار گذاشتن من بدون اطلاع قبلی زیبنده دوومیدانی نیست/ حسین رسولی از بی توجهی‌ها دلخور است
  • چاره‌ای جز احداث تقاطع سپاه نداریم
  • کارکرد‌های مختلف وقف در نمایشگاه دستاورد‌های این نهاد