Web Analytics Made Easy - Statcounter

این قشر در راهپیمایی‌ها، انتخابات و سفرها از جمله سفر رهبر معظم انقلاب و رییس جمهور به این استان همیشه حضوری پر رنگ دارند که به همین مناسبت تیتر بیشتر رسانه‌ها در این ایام افتخارآمیز دیار رنگین کمان‌ قومیت ها خواهد شد.

مردم خراسان شمالی از قومیت های مختلف تات، کرد، فارس، بلوچ، ترک و ترکمن هستند که در همه مناسبت ها با اتحاد وصف نشدنی دارند که تمامی این قومیت ها مطالبات به خصوص خود را دارند که در این گزارش به مسایل و مشکلات و مطالبات قوم ترکمن می پردازیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ترکمن‌های خراسان شمالی توجه مسوولان عالی رتبه کشور به این اقلیت را در سفرها بویژه سفر رهبر معظم انقلاب به این استان، موجب ایجاد شور و نشاط در میان اهالی ترکمن این خطه دانستند که سفر  رییس جمهور نیز می تواند این شور و نشاط را ایجاد کند.

وحدت شیعه و اهل تسنن در استان خراسان شمالی مثال زدنی است، همدلی موجود بین مذاهب در استان فرصت بسیار مناسب برای گسترس روابط است.

این قشر که بیشتر در منطقه جرگلان سکونت دارند هنرمندانی هستند که دست بافته‌های آنان شهره جهان شده است، می‌توان به فرش دو روی ترکمنان این خطه اشاره کرد.

فرش دو روی روستای ترکمن نشین شهرستان راز و جرگلان خراسان شمالی بیشتر در نمایشگاه‌های کشورهای خارجی از جمله رم ایتالیا و آلمان نیز خوش درخشیده است.

این نوع فرش که در روستای دویدوخ این استان بافته می‌شود با توجه به ضخامت کم و زیبایی بی نظیر، کاری فوق العاده و منحصر به فرد است که از زیباترین صنایع دستی کشور محسوب می‌شود.

علاوه بر صنعت فرش بافی، پشتی ترکمنی، ابریشم بافی، زیورآلات، نمد مالی این قشر به پرورش اسب اصیل ترکمن نیز مشغول هستند که از این نظر نیز در کشور و حتی دنیا شهره شده‌اند.

ترکمن‌ها با اسب‌هایشان معروفند و جرگلان هم محل پرورش اسب اصیل ترکمن نه تنها در خراسان شمالی بلکه در کشور و دنیا است و گفته می‌شود از ۲ هزار سر اسب اصیل ترکمن هزار سر در خراسان شمالی و از این تعداد ۶۰۰ سر در راز و جرگلان است.

هم اکنون ترکمنان این استان خواستار مشارکت بیشتر در توسعه استان هستند، جوانان تحصیل کرده و نخبه ها باید در پست های مدیریتی بیشتر گمارده شود به خصوص در مناطقی که جمعیت این قشر بیش از سایر اقشار است.

شماری از ترکمنان این استان خواستار اعزام نماینده ای تام الاختیار از سوی رییس جمهور شدند تا بخشی از مشکلات و چالش ها را مطرح کنند.

یکی از علمای  اهل سنت اظهار داشت: اهل سنت این استان در این سال ها برادری خود را به خوبی ثابت کرده اند زیرا همیشه در کنار برادران اهل شیعه بوده و دوشادوش آنان در تمامی صحنه ها حضور یافته اند.

آخوند یزدانی با بیان اینکه اهل سنت این استان همیشه در وحدت، همبستگی، یکپارچگی زبانزد بوده است افزود: هم اکنون می خواهیم که این قشر را که سال ها برادری خود را ثابت کرده اند همچون سایر اقشار در تمامی حوزه ها به خصوص مسئولیت ها پذیرفته شوند.

وی گفت: هم اکنون باید ما را دریابید و برای رفع مشکلات و چالش های مردم محروم اهل سنت و به خصوص اهل سنت راز و جرگلان تلاش شود.

یزدانی افزود: بیکاری، فقر و کمبود امکات آموزشی و بهداشتی چالش مردم این خطه است و متاسفانه جوانان زیادی از جرگلان برای کارگری به سایر استان ها سفر می کنند که این امر موجب آسیب های مختلفی شده است.

وی افزود: تعداد زیادی از جوانان ترکمن در این سال ها در تهران در حین کار و مشکلات جان خود را از دست داده اند که هم اکنون زنان و کودکان آنان مشکلات مختلفی دارند.

وی گفت: بخش زیادی از جمعیت اهل سنت این استان به خصوص منطقه جرگلان مشغول به بافت فرش، پشتی هستند که در دنیا مثال زدنی است اما به علت های مختلف از جمله بالا بودن هزینه های تولید، نبود بازار مناسب برای فروش و حضور واسطه ها و دلالان این قشر را کم رمق کرده است، هم اکنون بخشی از جمعیت بافنده در روستاها کم درآمد و حتی فقیر هستند در صورتی که نباید فردی که دارای هنر باشد این مشکل را داشته باشد.

وی خواستار برنامه ریزی و ایجاد بازار مناسبی برای فروش دست بافته های این قشر شدو افزود: فرش دو روی و پشتی ترکمن باید به ممری برای درآمد تبدیل شود این قشر با وجود زحمات زیاد مشکلات مختلفی دارند.

این روحانی اهل سنت اظهار داشت: در جریان سیل های اخیر نیز راه ها، واحد های مسکونی و جایگاه های دام، مزارع و باغات تعدادی از روستاهای ترکمن نشین خسارت دیده اند که از مسئولان توجه بیشتر در این راستا را خواستار هستیم.

یکی از ساکنان شهر بجنورد که اهل سنت است گفت: همسر و چهار فرزندم هر روز مشغول بافتن قالی هستند اما متاسفانه هم اکنون هزینه های تولید از فروش پیشی گرفته است.

فریده بهمن افزود: از دولت می خواهیم که بستر صادرات فرش و پشتی ترکمن را فراهم کند چرا که تنها با این اقدام تعداد زیادی از خانوارها دارای شغل خواهند شو درآمد کافی خواهند داشت اما متاسفانه برخی از خانوار ها در این روزها از دار قالی خداحافظی می کند چرا که دیگر سودی برای آنان ندارد.

وی اظهار داشت: بیشتر زنان و دختران ترکمن در این استان در بافت قالی و پشتی مهارت دارند اما متاسفانه در این روزها حال این صنایع دستی در استان خوش نیست و می ترسیم که این حرفه آرام آرام به فراموشی سپرده شود.

این زن ترکمن با بیان اینکه از دولت رییس جمهور می خواهم که توجه خاصی به مناطق محروم و مرزی داشته باشد گفت: به دلیل نبود درآمد سرپرست خانوار و جوانان اهل سنت برای کار به تهران و سایر استان ها مهاجرت کرده اند که این امر نیز موجب مشکلاتی برای خانوار ها شده است.

یکی دیگر از ترکمنانی که هم اکنون در روستاهای راز و جرگلان زندگی می کند با بیان اینکه بخشی زیادی از خانه های روستایی جرگلان کهنه و فرسوده است افزود: به همین دلیل باکوچکترین حادثه خسارت زیادی می بیند.

سمانه رحیمی افزود: هم اینک روستاییان در تامین معیشت خانوار دچار مشکل اساسی شده اند چرا که کشاورزی و دامپروری نیز دیگر صرفه اقتصادی ندارد و حتی به اجبار بخشی از دام های خود را به فروش سانده ایم.

وی خواستار عدالت آموزشی در مناطق محروم شد و افزود: هنوز هم تعداد زیادی از زنان و دختران در این منطقه بی سواد هستند و یا بعد از گذران دوره ابتدایی تحصیل را رها خواهند کرد.

وی مهم ترین مشکلات روستاهای شهرستان  راز و جرگلان را نبود پزشک دانست و گفت: متاسفانه روستاییان حتی برای پر کردن یک دندان باید به بجنورد مرکز استان سفر کنند این در حالی است که روزانه تعداد زیادی از ساکنان این خطه برای درمان بیماری های سخت به سایر استان ها سفر می کنند که متحمل هزینه های هنگفتی می شوند و بعضا حتی درمان را رها خواهند کرد.

رحیمی نبود مراکز مشاوره را نیز از دیگر مشکلات این قشر دانست و افزود: زنان و دختران در این روستا ها در مواجه با مشکلات از هیچ مشاوره ای بهره مند نمی شوند که این امر موجب آسیب های اجتماعی از جمله اقدام به خودکشی شده است. 

بیکاری، فقر، مشکل تحصیل دختران، مهاجرت جوانان از روستا به شهرهای کلان و گسترش مسائل و آسیب های اجتماعی از جمله اعتیاد، مواد مخدر و خودکشی از مهم ترین دغدغه ها است.

برچسب‌ها بجنورد راز و جرگلان اهل سنت خراسان شمالی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بجنورد راز و جرگلان اهل سنت بجنورد راز و جرگلان اهل سنت خراسان شمالی تعداد زیادی خراسان شمالی راز و جرگلان رییس جمهور هم اکنون اهل سنت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۹۶۲۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۱۶ درصدی اهدای خون در خراسان شمالی

ایسنا/خراسان شمالی مدیر کل انتقال خون خراسان شمالی از رشد ۱۶ درصدی اهدای خون در این استان در سال گذشته خبر داد.

دکتر هادی نوری در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به رتبه دوم کشوری برای انتقال خون خراسان شمالی اظهار کرد: انتقال خون استان رتبه دوم در دو بخش رشد اهدای خون، رشد اهدای خون بانوان و رتبه دوم در شبکه ملی خون رسان را در کشور کسب کرد.

وی با اشاره به نقش بی بدیل اهداکنندگان خراسان شمالی در تامین خون استان و بخشی از کشور تصریح کرد: انتقال خون خراسان شمالی به برکت حضور اهداکنندگان خیرخواهی که همیشه همراه بیماران بودند در سال گذشته در دو بخش مهم و یک بخش حیاتی حائز رتبه دوم کشوری در تامین خون و فرآورده های خونی شد.

دکتر نوری با بیان اینکه در فصول مختلف به خصوص فصول سرد سال میزان اهدای خون به طور چشمگیری کاهش می یابد اهداکنندگان استان با آگاهی از این موضوع زمستان امسال برای تامین خون استان و شبکه ملی خونرسان کشور سنگ تمام گذاشتند به طوری که استان خراسان شمالی بعد از استان لرستان در رتبه دوم مشارکت در شبکه ملی خون رسان قرار گرفت.

وی افزود: طی سال گذشته میزان اهدای خون در استان بیش از ۱۶ درصد با افزایش روبرو بود و این در حالی است که در این شاخص هم رتبه دوم کشوری از آن خراسان شمالی شد.

این مقام‌مسئول ادامه داد: رشد اهدای خون بانوان که از موارد قابل اهمیت در سازمان انتقال خون ایران نیز به شمار می رود در استان با رشد هشت درصدی مواجه بوده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رییس‌جمهور فرانسه به آلمان می‌رود
  • پوتین: شاخص‌های کلان اقتصادی روسیه بالاتر از پیش‌بینی هاست
  • رشد ۱۶ درصدی اهدای خون در خراسان شمالی
  • زلنسکی باز هم ساز کمک کوک کرد
  • نشست خبری معاون علمی رییس‌جمهور
  • سخنرانی رییس‌جمهور در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی آغاز شد
  • سخنرانی رییس‌جمهور آغاز شد
  • سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
  • امیدواری برای توسعه روزافزون روابط دوجانبه ایران و آفریقای جنوبی
  • لایی الحاجی دیوف به امانوئل مکرون، رییس جمهور فرانسه / فیلم