Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-28@15:33:50 GMT

تشکیل کارگروه فناورانه حکمرانی زاینده‌رود

تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۹۶۵۱۱

تشکیل کارگروه فناورانه حکمرانی زاینده‌رود

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان گفت: کارگروه فناورانه حکمرانی زاینده‌رود با فراخوان جذب ایده‌ها، فناوری‌ها، محصولات فناورانه و گفت‌وگوی معکوس به منظور پایش هوشمند حوضه آبریز زاینده‌رود در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان تشکیل می‌شود.

به گزارش ایمنا و به نقل از رابط عمومی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها در حل مسائل کشور و تبدیل دانایی به توانایی و ضمیمه کردن آن به اقتصاد و سفره مردم یکی از مهم‌ترین تاکیدات رئیس جمهور در سفر به استان اصفهان و بازدید از شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان بود که وجود شرکت‌های فناور و دانش بنیان در این مسیرنقطه قوتی برای حل معضلات استان و حتی کشور به شمار می‌روند؛ از این رو رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به منظور بهره‌مندی از علم و فناوری در پایش و رصد هوشمند حوزه آبریز و مصارف خبر از «تشکیل کارگروه فناورانه حکمرانی زاینده‌رود» داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جعفر قیصری با تاکید بر اینکه مقابله با بحران‌های کم‌آبی و رفع چالش‌های مرتبط با آن یکی از معضلات ملی به شمار می‌رود و با به‌کارگیری علم و فناوری بخشی از این معضلات قابل جبران است، اظهار کرد: پیاده‌سازی حکمرانی صحیح بر حوضه آبریز زاینده‌رود از سرچشمه تا تالاب گاوخونی نیاز به ابزارها و تکنیک‌های جدید دارد؛ فناوری موجود در دستان نخبگان این مرز و بوم می‌تواند در ابزارهای مورد نیاز برای پایش هوشمند و برخط حوضه آبریز و مصارف زاینده‌رود کمک کننده باشد.

مدیریت استراتژی آب به کمک علم و فناوری

وی نظارت و پایش هوشمند و مستمر بر ورودی و خروجی منابع سرچشمه به سد زاینده‌رود را یکی از محورهای این کارگروه دانست و گفت: این محور شامل مدیریت برداشت در بالادست و پایین‌دست از خروجی سد تا تالاب گاوخونی و میزان دسترسی‌ها به آب زاینده‌رود، برداشت از سفره‌های زیرزمینی و سطح کشت می‌شود که با فناوری‌های مختلف و سیستم‌های جمع‌آوری دیتا به صورت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری قابل رصد و پایش است.

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان کمک به اکوسیستم محیط‌زیست را محور اصلی کارگروه فناورانه حکمرانی‌زاینده‌رود عنوان کرد و افزود: پایش و رصد منابع آلاینده کننده آب و ممانعت از این آلودگی‌ها، نظارت و مانیتورینگ بر برداشت چاه‌های غیر مجاز و کشاورزی دقیق به صورت زنجیره‌وار می‌تواند در مدیریت استراتژی آب تاثیرگذار باشد که به وسیله هوشمندسازی ابزارها و سامانه‌های نظارتی و مدیریتی اطلاعات سریع‌الوصول و به‌روزی را در اختیاردستگاه‌های ذی‌صلاح قرار می‌دهد.

بکارگیری سامانه‌های ماهواره‌ای در پایش هوشمند مزارع

وی با اشاره به کشاورزی دقیق به عنوان استراتژی مدیریتی مزارع تصریح کرد: در مفهوم تکنیک کشاورزی دقیق از تکنولوژی اطلاعات، سامانه‌های فضایی و ماهواره‌ای با هدف بهبود تولید و حداقل‌سازی اثرات زیست‌محیطی بهره‌گیری می‌شود که نقش بسزایی در مصرف بهینه آب و مدیریت زاینده‌رود دارد.

قیصری نظارت بر آب‌های شیرین را یکی از مسائل مهم در سطح بین‌المللی دانست و افزود: کشورهای سوئد و ژاپن نمونه‌های موفقی در به‌کارگیری مدیریت هوشمند بر آب شیرین هستند که با اتکا بر علم و فناوری معضل کمبود آب و به ویژه آب شیرین را به درستی مرتفع کرده‌اند.

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان ادامه داد: حوزه صنعت، مصارف خانگی و فناوری احیای خاک از دیگراقدامات مورد بحث و بررسی در این کارگروه خواهد بود.

وی در خصوص نحوه عملکرد این کارگروه گفت: جذب ایده‌های کارآمد در این حوزه به صورت فراخوان و گفت‌وگوی معکوس انجام می‌گیرد که مخاطب اصلی ما بخش خصوصی، صاحبان ایده و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان است و پس از بررسی، طرح‌های قابل پیاده‌سازی حمایت می‌شوند.

قیصری با بیان اینکه مقرر شده تا یک درصد بودجه پژوهشی استان اصفهان را برای حمایت از این طرح‌های کاربردی اختصاص دهند، گفت: برای حمایت از طرح‌های برگزیده حمایت‌های مالی اجرایی در نظر گرفته شده است.

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان خاطر نشان کرد: اعضای این کارگروه تعداد محدودی از افراد اجرایی از جمله رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، معاون توسعه فناوری شهرک، متخصصان و نخبگان صاحب فناوری و ایده خواهند بود.

کد خبر 583430

منبع: ایمنا

کلیدواژه: رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان زاینده رود رودخانه زاینده رود خشکی زاینده رود حوضه آبریز زاینده رود شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان علم و فناوری زاینده رود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۹۶۵۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتمام طرح تحقیقاتی تهیه و تدوین نقشه راه صنعت استان کرمانشاه

محمد محمدنژاد هیئت‌علمی مهندسی صنایع دانشگاه رازی ضمن اشاره به لزوم ترسیم یک نقشه راه برای صنعت کرمانشاه، گفت : در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری (مدظله)، اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه اقدام به اجرای طرح تحقیقاتی «تهیه و تدوین نقشه راه صنعت استان کرمانشاه» با انعقاد قرارداد با دانشگاه رازی نموده است.

وی با اشاره به اینکه اعتبار این طرح از محل تجمیع اعتبارات یک درصد استانی است، افزود: با طی مراحل تصویب عنوان موضوع در کمیته علمی، فراخوان، انتخاب مجری، تصویب عنوان موضوع در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان و شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری کشور به انجام رسید.

عضو هیئت‌علمی مهندسی صنایع دانشگاه رازی تصریح کرد: این اولین فعالیت علمی هست که در یک زمینه، مسیر رفتن از وضعیت کنونی به مقصد را ازطریق نقشه راه میسر می‌کند.

وی ادامه داد: فرایند تهیه این نقشه شامل سازمان‌دهی فرایند برنامه‌ریزی وتحلیل محیطی، شناخت و تحلیل مسائل راهبردی، تدوین مؤلفه‌های جهت‌ساز تعیین منظرها راهبرد‌های اصلی اهداف راهبردی، تعریف شاخص‌ها ارتباط علی و معلولی ابتکارات راهبردی، برنامه‌ریزی بر مبنای مفروضات (تدوین ماتریس پروژه و انجام برنامه‌ریزی بر مبنای مفروضات)، تدوین و ترسیم نقشه راه (مصاحبه ونظرسنجی از خبرگان) و تدوین برنامه عملیاتی صنعت استان کرمانشاه هست .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • ایجاد ۲۲ هسته پژوهشی حوزه‌های علوم شناختی در دانشگاه‌های کشور
  • تشکیل کارگروه‌ تخصصی مشترک بین دانشگاه آزاد و شورای شهر زرقان
  • برای وضعیت زاینده‌رود و آلودگی هوای اصفهان غصه می‌خورم
  • حمایت ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته از طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی
  • طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی حمایت می‌شوند
  • اپراتور اختصاصی هوش مصنوعی راه‌اندازی می‌‎شود
  • حمایت معاونت علمی از طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی
  • شناسایی و مستندسازی ۲۰ نیاز فناورانه واحدهای صنعتی در خوزستان
  • رشد صد در صدی دانش‌بنیان‌ها در بورس تا پایان سال
  • اتمام طرح تحقیقاتی تهیه و تدوین نقشه راه صنعت استان کرمانشاه