اگر بناست نیروی انسانی جذب دولت شود اول سراغ امام جماعت بروند
تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۹۶۹۱۱
به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، مساجد کشور این روزها مورد انتقاد بسیاری از مردم قرار گرفته است و از وضعیت نابسامان مساجد و رخوت و بیحوصلگی حاکم بر این خانههای خدا که روزی در کشور سنگر بودند، گلایه دارند. کارشناسان دلیل این وضعیت رو به افول را نبود مدیریت واحد برای مساجد و از همه مهمتر دخالت دستگاهها و نهادهای مختلف در مساجد ارزیابی میکنند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
- مساجد و نهادهای دینی مردمپایه هستند و نظر رهبری بر این منوال است که باید مردمی مدیریت شوند و مستقل از حاکمیت. یعنی باید خود مردم امر دینشان را اداره کنند، اما از این طرف آیا حکومت و دولت اسلامی هیچ مسئولیتی نباید داشته باشد؟ چون بخشی از بار حکومت را نهادهای دینی برمیدارند باید به همین میزان آبرومندانه و عزتمندانه از حمایت دولتها نیز بر خوددار باشند.
- من معتقدم، مسجد طلبکار دولتهاست، دولت باید حق مسجد را بهموقع، بجا و به وقتش در برنامه بودجه سالانه خود ببیند و بدون منت هم ادا کند، اما الان اینطوری نیست. مرکز امور مساجد باید خودش را کوچک و بزرگ کند و یا متولیان مساجد یا حتی امام جماعت دستش را جلوی مردم دراز کند تا کمک کنند و در مسجد کاری صورت گیرد.
- دولتیها و دولتمردان ما باید عزتمندانه حق مسجد و حق نماز جمعه، حق امام جمعه و امام جماعت را بدهند، چون مسجد و ارکان مسجد دغدغه امور مربوط به جامعه را دارند و کار دولت را انجام میدهند و به همان میزان هم باید دولت برای آنها بودجه و اعتبار ببیند و این اعتبارات را در اختیار ارکان مسجد قرار بدهد.
- امام خمینی(ره) بعد از اینکه انقلاب پیروز شد، وارد فاز نهادسازی شد و اعتقاد داشت که باید نهادهایی ذیل جمهوری اسلامی، یا تئوری ناب ولایتفقیه شکل بگیرد که این نهادها، نهادهایی در تراز انقلاب و نظام اسلامی باشند، با این هدف که نهادهای باقیمانده از دوره طاغوت را بهنوعی در نهادهای انقلاب هضم کند؛ دشمن دست امام را خواند و جنگ را ایجاد کرد. اصلاً فلسفه ایجاد جنگ تحمیلی و تحمیل جنگ آن هم با تمام قوای استکباری که همه پشت سر صدام به صحنه آمدند، یکی از مهمترین و اصلیترین دلایلش همین بود که ذهن امام را یک جای دیگری مشغول کنند. البته ترورهای داخلی هم داشتیم و ناامنیهای داخلی هم مزید بر علت بود.
- برخلاف میل امام، آنطور که باید نهادهای انقلابی شکل نگرفت و یکی از آنها که عقیم ماند، نهادی بود تحت عنوان «امر به معروف و نهی از منکر». امام با این اعتقاد که در نظام اسلامی مبتنی بر دین، همه چیز باید دینی شود، یعنی حکومت دینی، بازار دینی، دانشگاه دینی، به دنبال راهاندازی یک نهاد با عنوان «امر به معروف و نهی از منکر» بودند. البته ما این تجربه را در عربستان، در مصر و جاهای دیگر هم داریم ولی امام به این معنا رسیده بود که اگر بخواهد در این کشور، دین و فرهنگ دینی حاکم شود و تربیت اسلامی جریان پیدا کند، باید یک نهادی تحتعنوان «امر به معروف و نهی از منکر» ایجاد شود.
ما متاسفانه این دو فریضه الهی را نشناختیم. فلسفه وجودی این دو فریضه و تقید و تعبد به آن، سالمسازی حیات اجتماعی است. اصلاً این دو فریضه از شئونات حیات جمعی و حاکمیتی است، یعنی اول باید حاکمیت بیاید و دغدغه این دو فریضه را داشته باشد و از باب النَصحیه لاَئمه المُسلمین، یک نظارت نافذ بر همه چیز حاکمیت و به تبع آن آحاد مردم داشته باشد زیرا ما این قاعده را داریم که «الناس علی دین ملوکهم». مردم در تبعیت از صاحب منصبان و جریان حاکمیت و مدیریت اجتماع، روحیات، افکار و فرهنگشان شکل میگیرد. با راهاندازی این نهاد تمام نهادهای دینی از جمله مساجد بنا بود زیرمجموعه آن شوند.
- من در تحقیقاتم به این نتیجه رسیدم که آن نهاد شورا نمیتواند باشد، الآن سالهاست که شورای «امر به معروف و نهی از منکر» داریم، اصلاً در نظام ولایی ـ اسلامی به عقیده من خصوصاً با نگاه راهبردی و همچنین با نگاه کاربردی، میدانی و عملیاتی، شورا جواب نداده است زیرا بیشتر جنبه تشریفاتی دارد. الآن مسجد ۲۰ نهاد متولی دارد که بسیاری معتقدند، اگر بخواهیم برای مسجد کاری کنیم باید اینها را کنار هم جمع کنیم و در یک شورا قرار دهیم اما فایدهای ندارد، زیرا اگر اتفاقی بیفتد ایننهادها مشکل این طرف و آن طرف پاس میدهند و کسی مسئولیتپذیر نخواهد بود.
- یک نهاد جدید باید شکل بگیرد که مأموریت کلان آن، سروسامان دادن، حمایت کردن و پشتیبانی کردن از نهادهای دینی باشد و از آن طرف هم همپوشانی داشته باشد، یعنی بهرههایی هم از نهادهای دینی دریافت کند. البته این به معنای آن نیست که ما نهادهای فرهنگی موجود را مثل سازمان تبلیغات، سازمان اوقاف، وزارت ارشاد کنار بگذاریم.
- طرح تجمیع باید رویه ما باشد، یعنی همه این ظرفیتها را در یک نهادی به نام «امر به معروف و نهی از منکر» تجمیع کنیم. ممکن است برخی از اینها، به نهاد یا وزارتخانهی دیگری برود ولی آن شاکله اصلی که دغدغه فرهنگ دینی دارد و کار تبلیغ دین و نشر معارف اسلامی انجام میدهد یا بحث وقف را سامان میدهد و یا امر تبلیغات اسلامی را سامان میدهد و همینطور در امتداد این قصه، مساجد، ائمه جماعات و ارکان مساجد را مدیریت میکند و آموزش میدهد، تحت اشراف یک نهاد به نام «امر به معروف و نهی از منکر» مدیریت شود.
- مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم صحبت از غفلتها کردند که یکی از این مصادیق غفلت مربوط به مساجد است. مساجد کانونهای اصلی شکوفایی استعدادهای همه آحاد مردم از جمله جوانان این کشور است اما توجه نکردیم. بله یکی از ظرفیتها و پشتوانههای مسجد مردمی بودن است، نظام ما هم مردمی است.
- من این را از یک جنبه اصلاً قبول ندارم البته از جنبهای دیگر هم میپذیرم. بالاخره وقتی شما ارزش و بهایی برای مدیران طبیعی مساجد به تعبیر مقام معظم رهبری یعنی ائمه جماعات قائل نمیشوید، همین میشود. امام جماعت فقط پیشنماز مسجد نیست بلکه او امام محله است زیرا قرار شد مسجد، مسجدی باشد که در تأمین همه خواستههای مردم پویا و اثرگذار باشد.
- حالا امام جماعتی که دستش خالی باشد، پشتوانهای نداشته باشد، نمیتواند امام جماعتی همهکاره باشد و جوانان را جذب کند لذا امامان جماعتیی که از مساجدی برخوردارند که هیأت امنای قوی و منابع درآمدی خوب دارند، امروز رونق دارند و کارهای بزرگ انجام میدهند. پس این نشان میدهد که همه ایراد به ائمه جماعات برنمیگردد، ضمن اینکه اگر نهادهای دینی از جمله مساجد در گلوگاههای تصمیمساز و تصمیمگیر کشوری و دولتی دخالت داده شوند و به بازی گرفته شوند، یعنی از ظرفیت مساجد برای جذب نیروی انسانی استفاده شود، موجب ارتقای شأن و نقش مسجد میشود. یعنی اگر بناست نیروی انسانی جذب دولت شود اول سراغ امام جماعت بروند و او بین دو نماز اعلام کند که با این ویژگیها ما برای مثلاً سیستم بانکی نیرو نیاز داریم، این روند موجب ارتقای جایگاه ائمه جماعت میشود و هم برای او روحیهبخش است که در تامین نیروی انسانی مومن و مسجدی برای نهادهای کشوری و لشکری به بازی گرفته شده است.
- از سوی دیگر هم این ضعف را میپذیرم زیرا در حوزههای علمیه طلبهها برای مدیریت مسجد اصلاً تربیت نمیشوند. زمانی که در معاونت سیاسی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه بودم، پیشنهادی به حوزه دادیم که یک گرایشی در رشتههای تخصصی تبلیغ در قم تحت عنوان «تربیت امام جمعه و امام جماعت» ایجاد شود که این مهم رخ داد و تا حدودی راه باز شد هرچند اکنون نمیدانم در چه وضعیتی است! اساساً امام جماعتی که میخواهیم در جایگاه مدیریتی مسجد تراز جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی حضور پیدا کند باید از قبل آموزشهایی دیده باشد. او به لحاظ تبلیغی باید فوت و فنهای لازم را خوب یاد بگیرد، مهارتهای جامعهشناختی، روانشناختی و ارتباط با مردم و جوانان را باید یاد بگیرد. این ظرفیت حتی وجود دارد که اگر نهادی برای امر مدیریت مسجد ایجاد شد، برای این آموزشها، دانشکدهای ایجاد کند. اگر این اتفاق بیفتد نه فقط تربیت امام جماعت، حتی آموزش و تربیت اعضای هیأت امنا، حتی خادم مسجد، یعنی همه ارکان مسجد ضمن اینکه از یک پشتوانه مردمی برخوردارند، بطور متمرکز و نظامند و هماهنگ شبکه مدیران و ارکان مسجد تراز انقلاب با اثربخشی فوقالعاده بالا شکل خواهد گرفت.
منبع: فارسمنبع: اقتصاد آنلاین
کلیدواژه: ائمه جمعه امر به معروف و نهی از منکر نهادهای دینی نیروی انسانی دو فریضه ارکان مسجد امام جماعت یک نهاد
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۹۶۹۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تجربه زیستی از فضای کار اشتراکی مادران و کودکان در مساجد/ بستری برای رشد و تعالی خانواده
به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، مساجد به عنوانمهمترین پایگاه اسلامی در جامعه است و نقش مهمی در آموزش، تربیت و ایجاد نزدیکی بین مسلمانان دارند.لازم به ذکر است که همواره در روایات از مساجد به بزرگی یاد شده است و یکی ازرسالت های پیامبر اکرم (ص) پس از دریافت وحی الهی و رسانیدن آن به مردم، ایجاد پایگاهی به نام مسجد بود تا مکانی برای عبادت و تشکیل اجتماعات اسلامی و مردمی باشد. بعد از آن بود که مسلمانان در نماز جماعت که در مساجد برگزار می شد، روح تربیت ونشاط را در جامعه به وضوح مشاهده کردند.
الهه یداللهی (دکتری روانشناسی سلامت، دانشگاه تهران) و محبوبه سعیدی (دکتری مهندسی صنایع، دانشگاه علوم و تحقیقات تهران) در مقالهای با عنوان «تجربه زیستی از فضای کار اشتراکی مادران و کودکان در مساجد؛ بستری برای رشد و تعالی خانواده و ارتقای سطح فرهنگی و اجتماعی محلات» به این موضوع اشاره میکند که جذب کودکان و نوجوانان به مسجد افتخار برای فعالان این عرصه است.
* موانع جذب جوانان و نوجوانان به مسجد
در این پژوهش آمده است که از جمله موانع جذب نوجوانان و جوانان به مسجد و دوری از مکانها و مراکز دینی که مهمترین دلیل بیعلاقگی به امور مذهبی و انحراف در بین آنها است نداشتن جهانبینی مطلوب و فقدان بینش صحیح در این موضوع است.
در ادامه آمده است که بعد از جنگ تحمیلی به خاطر نبود برنامه ریزی درست و بی اعتنایی به مسجد در جذب جوانان ضعیف عمل کرده است. امروزه با تغییر نیازهای نسل جوان و تحول روحیات آنها، نقش بارز مسجد به عنوان کانون تربیت دینی جوانان به روشنی مشخص می گردد. یک نوجوان در قرن بیست و یکم با بحران هویت دینی و فرهنگی روبرو میشود و با هجمه فرهنگی بیگانگان دست و پنجه نرم می کند.
این پژوهشگر مینویسد مسجد میتواند به روح پرسشگر و کنجکاو جوان پاسخی درخور و متناسب با نیازهایش بدهد و الگوی درستی از دین و فرهنگ ایرانی-اسلامی به او معرفی کند.
* تاثیر محل احداث مساجد بر گرایش جوانان به آن
در ادامه باید گفت مسوولان باید درساخت مساجد تا حد زیادی مداخله کنند و انتخاب محل احداث نقشه ی مورد نظر، امکانات و فضای سبز آن و ... باید اصولی و فکرشده باشد و احداث مسجد در کوچه و پس کوچه ها و با مساحت کم یکی از موارد سوت و کوری آن است و رغبتی در دل جوانان ایجاد نخواهد کرد. مسجد و نمازخانه باید احساسات و خاطره های زیبا و به یاد ماندنی را برای همه به ویژه نوجوانان و جوانان تداعی کند.
باید تدابیری اندیشیده شود که نوجوانان و جوانان، مسجد را محل آرامشبخش بدانند تا با انگیزه و علاقه به آن روی آورنددر این راستا باید تدابیری اندیشیده شود که نوجوانان و جوانان، مسجد را محل آرامشبخش بدانند تا با انگیزه و علاقه به آن روی آورند. استفاده از معماری زیبای سنتی ایرانی-اسلامی نیز در فضای مساجد با توجه به روحیه زیباپسند جوانان می تواند احساسات و خاطرات خوشایند را در نوجوانان و جوانان زنده کند و این خود باعث جذب جوانان به سوی مسجد است.
* تاثیر حضور مادران در مساجد و علاقهمندی نوجوانان
در این پژوهش آمده است که حضور مادران در مساجد باعث انس فرزندان با مسجد است. این عمل مادران به شکل عملی نشاندهنده محوریت دین و اهمیت اجتماعات دینی در زندگی است.
شهید مطهری در این زمینه می نویسد: «بچه را باید در محیط مشوّق نماز خواندن برد. به تجربه ثابت شده است که اگر بچه به مسجد نرود، اگر در جمع نباشد و نماز خواندن جمع را نبیند، به این کار تشویق نمیشود، چون اصلًا حضور در جمع مشوّق انسان است. آدم بزرگ هم وقتى خودش را در جمع اهل عبادت میبیند، روح عبادت بیشترى پیدا مىکند، بچه که دیگر بیشتر تحت تأثیر است. متأسفانه کم رفتن ما به مساجد و معابد و مجالس دینى و اینکه بچهها کمتر در مجالس مذهبى شرکت مىکنند، سبب مىشود که اینها از ابتدا رغبت به عبادت پیدا نکنند.»
یدالهی و سعیدی در این مقاله از رویکرد پدیدارشناسی استفاده کردهاند تا روشن شود که درک و برداشتِ مادران دربار رضایتمندی از استفاده از فضای کار اشتراکی مادر و کودک در مساجد چقدر است و تا چه اندازه موفق شده است بستری برای رشد و تعالی خانواده و ارتقای سطح فرهنگی و اجتماعی محلات با حضور در مساجد است.
* بهترین راه برای حضور مادران و کودکان در مساجد
این گزارش مطرح میکند که بهترین راه برای حضور مادران و کودکان این است که خود مسجد نگهداری کودکان در ساعات اقامه نماز را به عهده بگیرد و از تمام ظرفیت خود برای فراهم شدن شرایط این حضور استفاده کند. بهترین روش این است که در ساخت مساجد فضای بازی و آرامش برای کودکان در نظر گرفته شود.
این گزارش ادامه میدهد که با اختصاص دادن بخشی از مساجد به کودکان و مدیریت آن بستر مناسب و جذابی برای مادران و کودکان فراهم خواهد شد و در راستای این مهم بعدها در سنهای بالاتر نیز با مشارکت نوجوانان و جوانان در مساجد روبرو خواهیم شد.
بدینترتیب نتایج این پژوهش نشان میدهد که برقراری فضاهای کار اشتراکی مادر و کودک در مساجد به بهبود در فرایند جذب مخاطب به مسجد و تثبیت و رشد علاقه به مسجد و فرهنگ اسلامی در دل کودک منجر خواهد شد.
گفتنی است، یافتههای این پژوهش در همایش «همایش ملی مسجد و نظم اجتماعی در ایران» ارائه شده، این همایش توسط پژوهشگاه فرهنگ هنر و راتباطات اسفند 1402 برگزار شده است.
انتهای پیام/