Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-03@03:41:43 GMT

۹.۴ درصد جمعیت شهرستان دزفول سالمند است

تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۹۷۶۵۳

۹.۴ درصد جمعیت شهرستان دزفول سالمند است

به گزارش خبرنگار مهر، محمدعلی شفیعی نیا صبح امروز چهارشنبه در نشست شورای سلامت و امنیت غذایی شهرستان دزفول که در سالن جلسات فرمانداری برگزار شد، اظهار کرد: در ۴۰ سال اخیر میزان رشد جمعیت و تولید مثل کاهش یافته و مقوله سالمندی با شتاب زیادی در حال پیش روی است به طوری که از سال ۱۳۵۶ تا کنون میزان جمعیت سالمند کشور ۲ برابر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد که ظرف ۲۰ سال آینده نیز جمعیت سالمند کشور نسبت به آمار فعلی ۲ برابر می‌شود و ۲۰ درصد جمعیت کشور سالمند خواهند بود که این امر یک زنگ خطر است.

رئیس مرکز بهداشت دزفول در ادامه جمعیت این شهرستان را ۴۶۹ هزار و ۶۳۲ نفر برشمرد و تصریح کرد: جمعیت سالمند دزفول ۴۴ هزار و ۵۰۰ نفر است.

وی خبر داد: در سال ۱۳۹۰ آمار سالمندان دزفول ۶.۵ درصد جمعیت شهرستان را تشکیل می‌داد اما این آمار در سال ۱۴۰۰ به ۹.۴ درصد جمعیت رسیده است.

شفیعی نیا با اشاره به تدوین سند ملی سالمندان، هدف از این سند را رسیدن به جامعه‌ای بدون تبعیض سنی و ارائه پاسخ مناسب به چالش‌ها و فرصت‌های سالمندی فردی و جمعیتی عنوان کرد و گفت: سند ملی سالمندان دارای ۶ هدف شامل ارتقای سطح فرهنگی جامعه در خصوص پدیده سالمندی، توانمند سازی سالمندان، حفظ و ارتقای سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی سالمندان، تقویت حمایت‌های اجتماعی برای ارتقای سرمایه اجتماعی، توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز در امور سالمندی و تأمین منابع مالی پایدار برای نظام حمایتی از سالمندان است که باید مورد توجه دستگاه‌های مربوطه قرار بگیرند.

وی با بیان اینکه مشکلات شهری در حوزه سالمندی در سال‌های آینده افزایش خواهند یافت، عنوان کرد: همه ادارات و سازمان‌ها به نوعی در زمینه ایجاد زیر ساخت‌های مناسب ویژه سالمندان، وظایفی بر عهده دارند که ضرورت دارد با برگزاری جلساتی وظایف هر ارگان تبیین و در راستای تحقق آنها گام‌های اساسی برداشته شود.

رئیس مرکز بهداشت دزفول با تاکید بر لزوم مناسب سازی شهری و ایجاد فضای مناسب در بانک‌ها و ادارات برای سالمندان، اضافه کرد: همه ادارات و دستگاه‌ها باید همکاری کنند تا یک فضای شهری مناسب و ایده آل برای سالمندان فراهم شود چرا که اگر نسبت به این مقوله مهم بی توجهی شود قطعاً در سال‌های آینده با مشکلات زیادی در این زمینه روبه‌رو خواهیم بود.

شفیعی نیا در ادامه نسبت به پدیده غرق‌شدگی در رودخانه‌ها و کانال‌های آبیاری با فرارسیدن فصل گرما هشدار داد و گفت: برخی از کانال‌های آبیاری در مناطق روستایی حدود ۴ متر تا مناطق مسکونی فاصله دارند که این یک مقوله بسیار خطرساز است به طوری که در چندسال اخیر همواره مواردی از غرق شدن کودکان روستایی در این کانال‌های آبیاری رخ داده است.

وی در ادامه دومین علت مرگ و میر کودکان در دزفول در دو سال اخیر را حوادث مختلف از جمله غرق‌شدگی برشمرد و ادامه داد: آموزش‌های حضوری و اطلاع رسانی گسترده در بوستان‌های ساحلی و مناطق حساس از جمله علی کله، احداث ایستگاه غریق نجات با حضور افراد متخصص در بوستان ولیعصر، مجاورت پل قدیم و بوستان رعنا توسط شهرداری، حضور فیزیکی گشت‌های بسیج و پلیس برای تأمین امنیت جانی و فرهنگی در بوستان‌های ساحلی، آموزش به دانش آموزان در مدارس و اطلاع رسانی گسترده در رسانه‌ها از جمله اقدامات ضروری و مورد نیاز در راستای کاهش حوادث غرق‌شدگی در دزفول هستند که ضرورت دارد دستگاه‌های متولی نسبت به تحقق این اقدامات اهتمام ویژه ای داشته باشند.

وی بیان کرد: مرکز بهداشت نیز پیگیر احداث پایگاه فوریت‌های پزشکی ویژه غرق‌شدگی در بوستان علی کله است.

کد خبر 5520933

منبع: مهر

کلیدواژه: شهرستان دزفول سالمندی کاهش جمعیت بوشهر کرمانشاه سفر استانی خطبه های نماز جمعه خراسان رضوی سازمان تبلیغات اسلامی اردبیل آمار کرونا ویروس کرونا مشهد ایلام آبرسانی کنگره شهدا اجتماع سلام فرمانده درصد جمعیت غرق شدگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۹۷۶۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۲.۴ درصدی موالید مادران زیر ۲۴ سال

رئیس مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس و مسئول دبیرخانه قرارگاه جوانی جمعیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از رشد ۲.۴۳ درصدی موالید در مادران ۲۰ تا ۲۴ سال خبر داد و گفت: در سال ۱۴۰۲ یک میلیون و ۵۷ هزار و ۹۵۹ نوزاد متولد شدند. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، صابر جباری در بیست و دومین جلسه قرارگاه جوانی جمعیت وزارت بهداشت اظهار کرد: سال 1401 میزان موالید در سنین 20 تا 24 سال 16.54 درصد بوده که این آمار در سال 1402 به 18.97 درصد رسیده است.

وی با بیان این که پس از ابلاغ قانون جوانی جمعیت در سال 1400 و اجرایی شدن آن از سال 1401 اتفاقات خوبی رقم در حوزه جمعیت خورده است، افزود: میزان موالید در سنین 20 تا 24 سال در سال‌های 1400، 1399 و 1398 به ترتیب 17.05، 17.5 و 18.06 بوده است.

مسئول دبیرخانه قرارگاه جوانی جمعیت وزارت بهداشت با بیان این که روند میزان موالید در سنین 25 تا 29 سال نیز در سال 1402 نسبت به سال 1401 از عدد 24.12 درصد به 24.39 درصد رسید، گفت: روند درصد زایمان چهارم نیز از سال 98 تا 1402 از عدد 5.1 به 6.42 درصد رسیده است.

بهترین زمان برای بارداری و فرزندآوری چه زمانی است؟

جباری اضافه کرد: روند زایمان پنجم نیز از سال 98 تا 1402 از عدد 1.59 به عدد 2.04 رسیده است.

رئیس مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت درباره کاهش چشمگیر روند رشد منفی تعداد ولادت در کشور طی سال گذشته، گفت: در سال 1402 نسبت به سال 1401 شاهد کاهش 1.61 درصدی موالید بودیم که این عدد در سال پیش از آن 3.67 درصد بود و نشان‌دهنده موفقیت برنامه‌ها در جلوگیری از سرعت روند کاهشی موالید در سال گذشته است.

جباری با بیان این که در سال های 1400، 1401 و 1402 به ترتیب یک میلیون و 114 هزار و 90، یک میلیون 75 هزار و 224 و یک میلیون و 57 هزار و 959 نوازد متولد شدند، یادآور شد: در سال 1402 کاهش موالید نسبت به سال 1401 بالغ بر 17 هزار و 265 نفر بود که این عدد در سال 1401 نسبت به سال 1400 بالغ بر 40 هزار و 966 نفر بوده است.

وی با اشاره به این که بیشترین کاهش موالید نسبت به سال قبل در سال 1398 رخ داد، خاطرنشان کرد: در سال 1398 کاهش موالید نسبت به سال 97 به عدد 170 هزار و 356 نفر رسید که کاهش 12.47 درصدی را نشان می داد و بیشترین نرخ کاهش از سال 93 تا سال 1402 بوده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۹ میلیون خانه خالی در ژاپن! / گاردین: تا یک دهه آینده ۳۰ درصد خانه‌ها در ژاپن خالی خواهند بود
  • تجلیل از دکتر سنگری ، پژوهشگر عاشورایی در دزفول
  • رتبه نخست شهرستان پلدشت در نرخ رشد جمعیت
  • رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست: 50 درصد تالاب هامون آبگیری شده است
  • محفل شعر ارادت رضوی در دزفول برگزار شد
  • اهدای ویلچر به خانه سالمندان توسط دانش‌آموزان مدرسه سمای سبز لاهیجان 
  • رهاسازی مصدومان دو حادثه سقوط خودرو به دره در باغملک و دزفول
  • رشد ۲.۴۳ درصدی موالید در مادران ۲۰ تا ۲۴ سال
  • رشد ۲.۴ درصدی موالید مادران زیر ۲۴ سال
  • رودخانه دز، پنهان زیر پوست فاضلاب‌های شهری