Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس کل دیوان محاسبات کشور در آیین رونمایی از گزارش ارزیابی عملکرد قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور که امروز با حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس برگزار شد، با بیان اینکه دیوان محاسبات این گزارش را در راستای وظایف ذاتی خود و به‌منظور پاسداری از بیت‌المال با بررسی کل ۵۲۰ بند و تبصره احکام برنامه ششم توسعه، تهیه کرده است، گفت: ۳۰ درصد احکام برنامه ششم محقق شده و انحراف در برخی شاخص‌های تدوین شده در برنامه ششم مشهود است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یافته‌های دیوان محاسبات نشان می‌دهد علیرغم اینکه در قانون برنامه ششم توسعه دستیابی به متوسط رشد سالانه ۸ درصد هدف‌گذاری شده بود اما متوسط رشد در سال‌های اجرای برنامه، تنها ۰.۷۶ درصد بوده است.

براساس این گزارش، مهمترین دلایل عدم دستیابی حداکثری به اهداف تعیین شده در قانون برنامه ششم توسعه می‌توان به نبود اطلاعات آماری متقن و به روز، عدم برنامه‌ریزی درست، فقدان منابع مالی لازم و متناسب، عدم هماهنگی بین بخشی، عدم تصویب آیین نامه‌ها، دستورالعمل ها، سایر مقررات قانونی مرتبط با احکام یادشده، نگاه سیاستگذاری به موضوع به جای تدوین موارد عملگرایانه، وجود نگاه آرمانی به برنامه و در نهایت تحریم های بین المللی و عدم توجه به ظرفیت های مشارکتی مردم و سازمان‌های مردم نهاد اشاره کرد.

نتایج این گزارش حکایت از آن دارد که هدفگذاری قانون‌گذار در ۳۰ درصد به طور کامل محقق شده، در ۲۲ درصد احکام محقق نشده و در ۴۸ درصد احکام بخشی از آنها محقق شده است.

همچنین در قانون برنامه ششم توسعه در ۷۹ بند، دولت و دستگاه‌های اجرایی ملزم به تدوین و تصویب مقررات (آیین نامه، دستورالعمل، سند و...) جهت اجرای مفاد احکام شده اند که ۲ درصد از مقررات دارای فرصت زمانی، در موعد مقرر تصویب شده‌اند و نهایتا، تا پایان سال ۱۴۰۰ تعداد ۶۰ فقره از مقررات مذکور تهیه و تصویب شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی مجلس

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دیوان محاسبات کشور برنامه ششم توسعه کشور برنامه ششم توسعه قانون برنامه درصد احکام محقق شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۹۷۸۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه تعریف «یهودستیزی» در آمریکا چه خطراتی دارد؟

به گزارش جماران از مرکز اطلاع رسانی فلسطین مشکل قانون جدید آن است که انتقاد از رژیم صهیونیستی به عنوان یک «کشور» دلیل کافی برای یهود ستیز شناخته شدن فرد یا گروه است چرا که اسرائیل به عنوان تجمعی یهودی شناسایی شده است. منتقدین تاکید دارند این قانون تاثیراتی منفی بر آزادی بیان عقیده در آمریکا خواهد داشت و باعث ترس در میان منتقدان سیاست‌های دولت رژیم صهیونیستی می‌شود.

تعریف توسعه یافته یهود ستیزی اولین بار در سال 2016 توسط «ائتلاف بین المللی بزرگداشت هولوکاست» انجام شد که تاکید دارد: یهود ستیزی هر تصور خاصی از یهودیان است که می‌تواند به عنوان نفرت از آنها بیان شود که از طریق بیان سخنان مختلف و حمایت‌های مالی علیه یهود یا غیر یهودیان یا املاک آنها و موسسات جامعه یهودی و نهادهای دینی آنها صورت پذیرد.

جیری نادلر نماینده دموکرات آمریکایی این قانون را گمراه کننده توصیف کرده که دارای تاثیرات منفی بر آزادی بیان عقیده است چرا که انتقاد از رژیم صهیونیستی یک مساله سیاسی است و نه نژاد پرستانه.

راس فرای نماینده جمهوریخواه آمریکایی در این خصوص گفت: مدت زمان زیادی گذشت تا کنگره برای دفاع از یهودیان آمریکا در برابر یهودی ستیزی در دانشگاه‌های آمریکایی وارد عمل شود.

اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا اعلام کرد نباید این قانون تصویب شود چرا که قانون فعلی فدرال از هر گونه اقدام نژادپرستانه، آزار و اذیت و یهود ستیزی منع می‌کند.

جرمی بن عامی رئیس لابی «جی استریت» از حامیان مهم رژیم صهیونیستی در آمریکا نیز تاکید کرد این سازمان با قانون پیشنهادی ارائه شده در کنگره مخالف است چرا که آن را یک رقابت سیاسی مطرح شده از سوی جمهوریخواهان تلقی می‌نماید.

مت گیتس دیگر نماینده جمهوریخواه کنگره آمریکا معتقد است تغییر دادن تعریف یهود ستیزی و توسعه آن آزادی بیان عقیده را محدود می‌کند.

دانشجویان آمریکایی در آوریل گذشته یک جنبش دانشجویی بی سابقه راه اندازی کردند که توقف همکاری دانشگاه‌های آمریکا با رژیم صهیونیستی و پایان دادن به سرمایه‌گذاری در اراضی اشغالی یا شرکت‌های حامی اشغالگری اراضی فلسطین خواسته اصلی این جنبش است.

این اعتراضات به دانشگاه‌های مهمی چون هاروارد، جرج واشنگتن، نیویورک، ییل، موسسه فناوری ماساچوست و نورث کارولینا توسعه یافته است.

دانشجویان بازداشت شده در این اعتراضات متهم به یهود ستیزی و نفرت پراکنی علیه یهودیان شده‌اند که البته با مخالفت دانشجویان مواجه شده و تاکید دارند دانشجویان یهودی در دانشگاه‌های آمریکا مورد تعرض قرار نگرفته‌اند.

 موسسات حقوقی و مدنی سال گذشته میلادی نسبت به پذیرش تعریف یهودی ستیزی مورد تاکید ائتلاف بین المللی بزرگداشت هولوکاست در سال 2016 به سازمان ملل متحد هشدار دادند و تاکید کردند چنین اقدامی انتقاد از سیاست‌های دولت رژیم صهیونیستی را تضعیف می‌نماید.

این قانون در صورت تصویب نهایی در مجلس نمایندگان باید در مجلس سنای آمریکا نیز به تصویب برسد و پس آن به دولت جو بایدن ارائه می‌شود تا به عنوان قانون لازم الاجرا به موسسات آموزشی و نهادهای مجری قانون ابلاغ شود.

اگر این قانون اجرایی شود احتمالاً رهبران جنبش دانشجویی در دانشگا‌ه‌های آمریکا به اتهام یهود ستیزی تحت پیگرد قرار می‌گیرند و ممکن است این آغازی برای مقابله با هر گونه جنبش دانشجویی همبستگی با فلسطین در آینده باشد.

دیگر خبرها

  • قانون تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها ابلاغ شد
  • مقاله پژوهشگر زنجانی در همایش ملی ژئوماتیک برگزیده شد
  • کارنامه سیاست‌های مسکن پس از انقلاب
  • توسعه تعریف «یهودستیزی» در آمریکا چه خطراتی دارد؟
  • کاهش معافیت‌های مالیاتی بودجه برمبنای احکام برنامه هفتم بود
  • کارنامه سیاستهای مسکن پس از انقلاب و نتایج آن در یک قاب
  • افزایش اعتبارات شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در برنامه هفتم توسعه
  • گزارش برنامه توسعه سازمان ملل و کمیته «اسکوا» از اوضاع غزه
  • افزایش مشارکت مردم در ساخت مسکن با تکیه بر عرضه زمین و پرداخت تسهیلات به آن‌ها
  • دولت مکلف شد 300 هزار هکتار به زمینهای قابل سکونت در شهرهای با تراکم زیر 70 هزار نفر اضافه کند