Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش صدای ایران، گاهی اوقات، این زائده ها ممکن است با چرک پر شوند؛ درست مانند جوش هایی که می توانند روی صورت شما ظاهر شوند. برآمدگی و زائده ها در ناحیه تناسلی ممکن است به خاطر دلایل مختلفی ایجاد شود.
در حالی که در بیشتر مواقع جای نگرانی وجود ندارد، مهم است که تفاوت بین جوش‌های تناسلی، زگیل و زخم‌های تبخال را بدانید زیرا هر کدام علت متفاوتی دارند و نیاز به درمان متفاوتی دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این مقاله به تفاوت‌های بین زگیل تناسلی، جوش‌ها و زخم‌های تبخال و علائم، تشخیص و گزینه‌های درمانی آنها می‌پردازد. زگیل دستگاه تناسلی چیست؟ زگیل تناسلی یک عفونت مقاربتی (STI) است که توسط ویروس پاپیلومای انسانی یا اچ پی وی (HPV) ایجاد می شود. این زائده ها در اندازه های کوچک و بزرگ ایجاد شده و بسیار مسری هستند که می توانند بیایند و بروند. زگیل های تناسلی ممکن است در اشکال زیر ظاهر شوند:
کوچک و گوشتی رنگ مسطح یا برجسته نرم زمان لمس به صورت خوشه ای یا به تنهایی
در بیشتر موارد، این ضایعات بدون درد هستند، اما ممکن است خارش داشته باشند و در صورت خاراندن خونریزی کنند.
یکی از اصلی ترین عواملی که به تشخیص دقیق کمک می کند، مشاهده عکس زگیل تناسلی خفیف یا تکی و خوشه ای در قسمت های مختلف اندام تناسلی مردان و زنان است.
کلینیک زارعی | عکس زگیل تناسلی

جوش های تناسلی چیست؟ جوش ها می توانند مانند سایر نقاط بدن در ناحیه تناسلی هم ایجاد شوند. جوش منافذ مسدود شده مرتبط با فولیکول مو است. اگر باکتری موجود در جوش رشد کند، می تواند این زائده برجسته و ملتهب شود. که ممکن است یک کیست و ناحیه جدا شده از عفونت در زیر پوست ایجاد کند که معمولا دردناک و پر از چرک است.
در برخی موارد، موهای رشد کرده می توانند باعث تشکیل جوش های کیستیک شوند. به جای مسدود شدن منافذ مانند جوش، مو به جای خارج شدن از منافذ به داخل پوست رشد می کند. این می تواند یک برآمدگی قرمز، برجسته و دردناک ایجاد کند که ممکن است حاوی چرک باشد و بسیار شبیه یک جوش ملتهب باشد.
لازم است بدانید اگر این عارضه در کمر ایجاد شود، کیست مویی نامیده می شود. تبخال تناسلی چیست؟ تبخال تناسلی یک عفونت ویروسی مقاربتی است که باعث ایجاد تاول های دردناک در ناحیه تناسلی می شود. این بیماری توسط ویروس هرپس سیمپلکس ایجاد می شود که دو نوع 1 (HSV-1) یا نوع 2 (HSV-2) می باشد.
با توجه به مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، بیش از نیم میلیون نفر بین 14 تا 49 سال به تازگی مبتلا به تبخال تناسلی در سال 2018 بودند.
اگر تبخال تناسلی دارید، ممکن است دوره‌هایی بدون علامت و به دنبال آن عودهای دردناک را تجربه کنید. شما می توانید ویروس را به شرکای جنسی منتقل کنید حتی اگر علائم فعالی در طول تماس جنسی نداشته باشید.
علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:
بدن درد تاول های دردناک خارش و سوزش در موارد حاد تب یا بدن درد
در حالی که درمان تبخال تناسلی ویروس را درمان نمی کند، می تواند از تشدید دردناک علائم جلوگیری کند. مقایسه علائم زگیل تناسلی، جوش و تبخال تناسلی ممکن است تعجب کنید که چگونه این بیماری های مختلف تناسلی از یکدیگر تشخیص داده می شوند. خوشبختانه، آنها نشانه ها و علائم متفاوتی دارند که پزشک می تواند با معاینه آنها را به درستی تشخیص دهد. علائم مشترک همه این توده ها و برآمدگی ها چند چیز مشترک دارند. آنها ممکن است:
در لمس دردناک باشد. خارش و خونریزی داشته باشند. در هر نقطه از اندام تناسلی ظاهر شوند.
علائم مختص ویروس HPV: چگونه زگیل را شناسایی کنیم؟
زگیل تناسلی معمولاً عبارتند از:
گوشتی رنگ نرم هنگام لمس کمی شبیه گل کلم هستند اغلب آنها به صورت خوشه ای ظاهر می شوند. علائم مختص جوش تناسلی جوش های روی اندام تناسلی شما شبیه جوش های روی صورت هستند. آنها ممکن است برجسته و قرمز باشند و می توانند یک سر سفید پر از چرک تشکیل دهند. اگر این زائده ها بسیار دردناک و ملتهب هستند، ممکن است عفونتی داشته باشید که نیاز به درمان دارد.
بیشتر جوش ها طی چند روز خود به خود از بین می روند. اگر جوش‌هایی دارید که از بین نمی‌روند، بسیار خارش‌دار و دردناک هستند یا مدام عود می‌کنند، ممکن است اصلاً جوش نباشند. علائم مختص تبخال: آنچه باید بدانیم برجستگی های ناشی از تبخال تناسلی بیشتر شبیه تاول هایی پر از مایع هستند تا جوش. هنگامی که آنها باز می شوند، به زخم هایی تبدیل می شوند که مایعی لزج از خود ترشح می کنند. در نهایت، عفونت فعال پوسته شده و بهبود می یابد. این عارضه پس از درمان احتمال دارد در آینده دوباره شعله ور شود.
علت زگیل تناسلی، جوش و تبخال علل هر یک از این شرایط با یکدیگر فرق دارد که در ادامه به آن پرداختیم. علل زگیل تناسلی ویروس اچ پی وی HPV باعث ایجاد زگیل تناسلی می شود. از طریق تماس پوست به پوست منتقل می شود. حتما نباید رابطه جنسی داشته باشید تا به این ویروس مبتلا شوید. علت تبخال تبخال تناسلی توسط ویروس HSV-1 یا HSV-2 ایجاد می شود. شما می توانید تبخال تناسلی را از طریق:
تماس با زخم تبخال تماس با پوست اطراف ناحیه دهان فرد مبتلا به تبخال دهان بزاق فرد مبتلا به عفونت تبخال دهان مایعات تناسلی فرد مبتلا به عفونت تبخال تناسلی تماس با پوست ناحیه تناسلی فرد مبتلا به تبخال تناسلی علل و عوامل خطر برای جوش های تناسلی جوش ها ممکن است به دلایل زیادی در اطراف اندام تناسلی ظاهر شوند یا به ظاهر هیچ دلیلی نداشته باشند. مسدود شدن منافذ ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که چربی اضافی تولید می کنید یا ناحیه به طور مرتب تمیز نمی شود.
موهای رشد کرده که شبیه به جوش هستند، پس از اصلاح، کندن یا اپیلاسیون به طور رایج به وجود می آیند. درمان زگیل واژن، جوش و تبخال این شرایط هر کدام دارای مجموعه ای از درمان های منحصر به فرد هستند. درمان زگیل تناسلی زگیل تناسلی ممکن است خود به خود از بین برود (اگرچه شما همچنان با HPV زندگی می کنید و می توانید آن را به شرکای جنسی منتقل کنید). برای زگیل های عود کننده یا بزرگ، دکتر شما ممکن است یکی از روشهای زیر را توصیه کند:
درمان شیمیایی کرم های تجویزی کرایوتراپی (استفاده از نیتروژن مایع بسیار سرد روی زگیل) روش برش الکتروسرجری لوپ (LEEP): یک حلقه سیمی با الکتریسیته شارژ می شود تا زگیل را با جراحی برداشته شود.
سعی نکنید زگیل تناسلی را به تنهایی از بین ببرید. مهم است که اگر یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما را آزار می دهد برای درمان مراجعه کنید. درمان تبخال هیچ درمانی برای این وضعیت وجود ندارد. با این حال، برخی از داروهای ضد ویروسی می توانند به کاهش خطر انتقال عفونت به فرد دیگری کمک کنند. داروها همچنین می توانند به کاهش طول طغیان کمک کنند درمان جوش های واژن اگر در ناحیه تناسلی خود جوش ایجاد کنید، احتمالاً خود به خود از بین می رود. در برخی موارد، استفاده از کمپرس گرم ممکن است باعث شود که جوش بیرون زده شده و سریعتر بهبود یابد.
قبل از استفاده از هرگونه کرم موضعی مانند آنهایی که حاوی روغن درخت چای یا اسید سالیسیلیک در اطراف ناحیه تناسلی خود هستند، حتما دستورالعمل ها را به دقت بخوانید. در حالت ایده آل، شما باید دارویی را انتخاب کنید که به طور خاص برای ناحیه تناسلی فرموله شده است.
اگر نمی‌خواهید از یک محصول خاص برای جوش‌های واژن استفاده کنید یا خیر، دریغ نکنید که از یک داروساز یا ارائه‌ دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود بپرسید.
منبع خارجی خبر: https://www.verywellhealth.com/genital-warts-vs-pimples-vs-herpes-5220578

منبع: صدای ایران

کلیدواژه: زگیل تناسلی تناسلی ممکن ناحیه تناسلی اندام تناسلی تبخال تناسلی فرد مبتلا زگیل تناسلی ظاهر شوند زائده ها جوش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۹۸۲۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا شروع فصل بهار برای افراد آلرژی ایجاد می‌کند؟

آلرژی فصل بهار یکی از مسائل شایع و مزاحم در این فصل است که بسیاری از افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد که علت بروز آن به دلیل وجود آلرژن‌ها در فصل بهار است، اما به‌ طور کلی استفاده از روش‌های طب سنتی برای درمان آلرژی فصل بهار می‌تواند یک راه حل آسان با تأثیر بلند مدت باشد و عوارض آن را کنترل کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، به گفته متخصصان، حساسیت‌های فصلی یک پدیده پیچیده است که از واکنش غیرطبیعی سیستم ایمنی بدن به عوامل محیطی ناشی می‌شود؛ این عوامل محیطی شامل گرده‌های گل‌ها، قارچ‌ها، بعضی مواد شیمیایی و تغییرات هوایی موسمی است، حساسیت فصلی می‌تواند تأثیرات روحی و اجتماعی زیادی داشته باشد و افراد ممکن است به دلیل محدودیت‌های ناشی از علائم حساسیت، از تفریحات یا فعالیت‌های اجتماعی منع شوند.

در آلرژی بهاری به‌طور معمول افراد دچار سرخی چشم و چهره می‌شوند، سوزش و خارش بینی دارند و رطوبت‌هایی که سوزان هستند از چشم و بینی خارج می‌شود؛ از دیدگاه طب سنتی گاهی گرم شدن یا سرد شدن بیش از حد مغز و گاهی نیز مشکلات معده و شُل بودن دریچه معده، منجر به بروز چنین مشکلی می‌شود.

متخصصان طب سنتی معتقدند، با توجه به اینکه در فصل بهار حرارت افزایش پیدا می‌کند، موادی که در بدن تجمع کرده است، شروع به پخته شدن و نضج می‌کند؛ یکی از راه‌های دفع و خروج این مواد از طریق مغز است و رطوبت‌هایی که سوزان است از چشم و بینی خارج می‌شود و در واقع علت تشدید آلرژی‌ها در فصل بهار همین است.

اصلاح غذایی و رفتاری برای درمان آلرژی

رضا معطری، متخصص طب سنتی و عضو انجمن علمی گیاهان دارویی ایران در خصوص روش‌های درمان آلرژی و حساسیت فصلی در طب ایرانی اظهار می‌کند: با آمدن فصل بهار حرارت افزایش پیدا کرده و مواد تجمع یافته در بدن پخته می‌شود و این مواد به‌طور معمول از طریق چشم و بینی از بدن خارج خواهد شد؛ اگر فرد لینت مزاج داشته باشد و شکم خود را با خوردن ملین‌هایی مانند انجیر (برای افراد سرد مزاج)، آلو بخارا (برای افراد گرم مزاج) و روغن بادام شیرین نرم کند، این مواد تجمع یافته به راحتی از بدن فرد دفع خواهد شد و دیگر از راه بینی و چشم خارج نمی‌شود که فرد را دچار حساسیت و آلرژی کند.

وی در خصوص اصلاح رژیم غذایی برای درمان آلرژی ادامه می‌دهد: بهتر است افرادی که دچار آلرژی فصلی هستند تا جایی که امکان دارد از مصرف سرخ کردنی و ترشی‌ها پرهیز کنند و مصرف گوشت قرمز را کاهش دهند و از غذاهایی مانند آش جو، آش عدس، پلو ماش و پلو عدس که رقیق‌کننده خون بوده و بسیار مؤثر است، استفاده کنند؛ گاهی مصرف ماءالشعیر نیز توصیه می‌شود؛ لازم به ذکر است افرادی که با آلرژی فصلی درگیر هستند از سبزیجاتی مانند گشنیز و اسفناج و حبوباتی همچون ماش و نیز گوشت مرغ در پختن آش جو استفاده کنند.

این متخصص طب سنتی با اشاره به تأثیر بعضی میوه‌ها بر درمان آلرژی و حساسیت فصلی تصریح می‌کند: مصرف میوه‌هایی مانند لیموشیرین و مغز خیار برای درمان آلرژی مؤثر است؛ همچنین بهتر است افراد مبتلا به آلرژی از غذاهای تند و شور استفاده نکنند، علاوه بر این موضوع این افراد می‌توانند از گل‌گاوزبان به عنوان یک ضدالتهاب طبیعی، زنیان به عنوان آنتی‌هیستامین طبیعی، زیره سبز، عسل و عناب به عنوان ضدآلرژی معروف استفاده کنند، این گیاهان می‌توانند به تقویت سیستم ایمنی و کاهش علائم حساسیت فصلی کمک کند، البته مهم است که این داروهای گیاهی زیر نظر متخصصان طب سنتی مصرف شود.

وی درباره تأثیر حجامت بر درمان آلرژی می‌افزاید: اقداماتی مانند خون‌گیری و حجامت نیز می‌تواند برای درمان آلرژی مؤثر باشد؛ از دیدگاه طب سنتی، حجامت و خون‌گیری اثرات مثبتی در کنترل علائم آلرژی دارد، چرا که با این روش، خون از مواد آلرژنیک و سموم تصفیه شده و جریان خون بدن تنظیم می‌شود.

معطری درباره آلرژن‌ها و بروز حساسیت به واسطه آن بیان می‌کند: سعی کنید لباس‌ها و ملافه‌ها را در فضای خارج از خانه خشک نکنید؛ خشک کردن لباس‌ها و ملافه‌ها در فضای آزاد موجب چسبیدن گرده‌های گیاهان به آن‌ها شده و علائم آلرژی فصلی را در افراد مستعد افزایش می‌دهد، همچنین صبح‌ها قبل از ساعت ۹ پنجره‌ها را باز بگذارید و از هوای تازه لذت ببرید؛ در این ساعت هوا هنوز رطوبت صبح‌گاهی خود را دارد و مانع از حرکت آزادانه آلرژن‌ها در هوا می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: روز را با یک دوش آب گرم به پایان برسانید تا آلرژن‌هایی که به مو و پوست شما چسبیده است پاک شود؛ قبل از خواب هم یک فنجان دمنوش گیاهی ضدآلرژی بنوشید تا بتوانید بدون نگرانی از حساسیت فصلی به آرامی بخوابید.

ضرورت توجه به تغییرات آب و هوایی برای جلوگیری از آلرژی در فصل بهار

این متخصص طب سنتی اظهار می‌کند: تغییرات آب‌وهوا روی مقدار گرده‌ای که توسط گیاهان آزاد می‌شود، تأثیر دارد؛ در روزهای گرم، رشد و قدرت باروری گیاهان بیشتر می‌شود، اما در روزهای بارانی انتشار گرده‌ها متعادل است؛ در روزهایی که باد می‌وزد انتشار گرده‌ها به راحتی انجام می‌شود و نشانه‌های حساسیت در افراد نیز افزایش پیدا می‌کند، بنابراین افراد مستعد آلرژی و حساسیت در فصل بهار مهم است که به وضعیت هوا و وزش باد توجه کنند تا کمتر درگیر عوارض آلرژی شوند.

وی می‌افزاید: گیاهانی مانند بید، کاج، توت، چنار، نخل، بلوط، راش، سرو، نارون، زیتون، صنوبر، چاودار، توسکا، سپیدار، افرای سیاه، سرو کوهی، زبان گنجشک، گردوی آمریکایی و درخت قهوه کنتاکی می‌تواند موجب بروز علائم حساسیت‌های بهاری در افراد شود.

معطری می‌گوید: حساسیت‌های فصلی به‌طور معمول در یک زمان مشخصی از سال برای فرد رخ داده و طی یک مدت زمان محدود رفع می‌شود؛ در بیشتر افراد این حساسیت در فصل بهار شروع شده و تا پاییز ادامه دارد، هر چند که احتمال درگیری با تب یونجه در هر چهار فصل سال وجود دارد؛ تب یونجه با التهاب بینی خود را نشان می‌دهد که ناشی از واکنش سیستم ایمنی بدن به مواد حساسیت‌زای موجود در هوا است، موادی مانند گرد و خاک یا گرده گل و گیاهان که همواره در محیط اطراف وجود دارد.

وی ادامه می‌دهد: لازم است بدانیم که مصرف سیگار توسط افراد مبتلا به آلرژی‌های فصلی می‌تواند این حساسیت را بیشتر کند، در نتیجه اگر به سلامت و آرامش خود اهمیت می‌دهید، استعمال دخانیات را کنار بگذارید.

با این اوصاف، متخصصان طب سنتی در خصوص درمان آلرژی و حساسیت فصلی توصیه می‌کنند که از تغذیه‌ای استفاده شود که مواد تجمع یافته در بدن را تخلیه کرده و علائم آلرژیک را کاهش دهد، در همین راستا روش‌های سنتی مانند حجامت و خون‌گیری برای درمان آلرژی و حساسیت فصلی پیشنهاد می‌شود، زیرا این روش‌ها می‌توانند به تصفیه خون و تنظیم جریان آن در بدن کمک کنند، همچنین باید به تغییرات آب‌وهوا و نکات بهداشتی برای کنترل علائم آلرژی در طول فصل بهار توجه کرد.

کد خبر 744203

دیگر خبرها

  • از سکته گوش چه می‌دانید؟
  • آزمایش خون ممکن است ام‌اس زودرس را تشخیص دهد
  • امکان تشخیص ام‌اس زودرس با آزمایش خون
  • این مواد غذایی را با نوشابه نخورید
  • چرا شروع فصل بهار برای افراد آلرژی ایجاد می‌کند؟
  • غربالگری نوزاد چیست؟ بهترین زمان آزمایش غربالگری
  • درباره بیماری مرموز ترانه علیدوستی؛ چه کسانی در معرض آن هستند؟ | فیلم
  • جزییاتی از بیماری ترانه علیدوستی و علت آن
  • آیا عنکبوت‌های غول‌پیکر در مریخ وجود دارند؟
  • چه کسانی در معرض بیماری ترانه علیدوستی هستند؟