Web Analytics Made Easy - Statcounter

با توجه به اهمیت آب و چالش‌های موجود در این حوزه یک هفته با عناوین مختلف با هدف صرفه‌جویی آب نام‌گذاری می‌شود، این رسم دیرینه به منظور مهم جلوه دادن این مایه حیات اجرا می‌شود.

به گزارش ایسنا، اول تا هفتم تیرماه هفته صرفه‌جویی در مصرف آب نام‌گذاری شده است و طبق روال هرسال در این هفته شرکت‌های آب و فاضلاب به‌عنوان متولیان اصلی توزیع آب در شهرها و روستاها و همچنین سایر سازمان‌ها و نهادهای دولتی و اجرایی هر استان برای تبیین سیاست‌های کلی مصرف بهینه و مدیریت شرایط خشکسالی و کم‌آبی راهبردهای اصلی را در این زمینه تعریف می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر همین اساس، دستورالعمل اجرایی هفته صرفه‌جویی در مصرف آب با محوریت مصرف هوشمند و نام‌گذاری روزهای این هفته برای وحدت رویه و جامعیت اقدام‌های شرکت‌های آب و فاضلاب نام‌گذاری شده است.   روز نخست این هفته با نام "بهره‌وری، مدیریت تقاضا و اقتصاد آب"، روز دوم با نام "زنان، سبک زندگی، آموزه‌های دینی و تغییر رفتار مصرف آب" و سومین روز هفته تحت عنوان "مشارکت مردمی، یاریگری آب محور و توسعه پایدار" نام‌گذاری شده است.

برای روزهای دیگر این هفته عنوان‌های دیگری به ترتیب به نام "صنعت دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرینی  و استفاده بهینه از آب و پساب"، "رسانه، شفافیت اطلاعات و مطالبه‌گری مصرف بهینه آب"، " ارزش آب، انرژی و محیط‌زیست در پایداری سرزمین" و "عدالت اجتماعی، محرومیت‌زدایی و بهره‌وری حداکثری منابع آب شرب" تعیین شده است.

امروز با عنوان بهره‌وری، مدیریت تقاضا و اقتصاد آب شناخته شده، داریوش مختاری کارشناس ارشد مدیریت منابع آبی در این رابطه به ایسنا گفت: اگر شرایط طبق روال فعلی پیش برود و راهکاری برای نگهداشت آب اندیشیده نشود، در آینده ای نه چندان دور با خطر نابودی محیط زیست مواجه خواهیم شد.

وی با تاکید بر لزوم ایجاد مدیریت برای حل چالش‌های موجود گفت: استفاده از نظرات کارشناسان و صاحبنظران برای حل مشکلات آبی موضوعی مهم و ضروری است، تغییر شرایط آب و هوایی در کشور موقعیتی را به وجود آورده که احتمال بدتر شدن اوضاع نیز وجود دارد.

این کارشناس ارشد منابع آبی، تراکم شدید جمعیتی همراه با بارگذاری‌های سنگین و متمرکز را یکی از گلوگاه‌های بحران آب در کشور دانست و گفت: این ویژگی می‌تواند زمینه فروپاشی را فراهم کند. یک تکانه کم آبی حتی در مقیاس ۳۰ تا ۵۰ درصد از نیاز آبی یک کلانشهر که امکان جبران و مدیریت آن فراهم نشود، زمینه یک بی‌نظمی فراگیر اجتماعی را فراهم می‌کند که می‌تواند بسیار خطرناک و کنترل‌نشده باشد.  

مختاری با بیان اینکه وضعیت تهران، مشهد، اصفهان و کرمان در حوزه منابع آبی پرخطر است، اظهار کرد:  از یک‌سو صنایع آب‌بر از جمله نیروگاه، پتروشیمی، فولاد و سیمان در جغرافیای خشک فلات مرکزی که با کمیابی منابع آب روبروست، مستقر و آبخوان‌ها را خالی می‌کنند و از سوی دیگر عمده فرآورده‌های این صنایع برای دو بخش مصرفی یعنی مسکن و خودرو به‌کار گرفته می‌شوند که یک گرداب سنگین مصرف را پدید آورده‌اند.

مختاری افزود: این نگاه باید تغییر کند، ما دو نگاه مدیریتی داریم، مدیریت عرضه و تقاضا؛ طی سال‌های اخیر کارشناسان اعلام کرده‌اند که باید به سمت مدیریت تقاضا پیش برویم و با کاهش مصرف و افزایش بهره وری آب شرایط را در بخش‌های اقتصادی، خدمات و صنعت مدیریت کنیم.

به گفته وی، باید وزن مصرف آب در بخش کشاورزی را کاهش دهیم و خیلی از محصولات را می توانیم کشت نکنیم؛ باید به سمت مدیریت تقاضا پیش برویم و تغییراتی را در این حوزه با توجه به گسترده شده دامنه بحران آب ایجاد کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بحران کم آبی مدیریت تقاضا نام گذاری بهره وری منابع آب مصرف آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۹۸۴۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

التهابات بازار خودرو، ارز و مسکن کاهش می‌یابد

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا پورابراهیمی در جلسه علنی امروز (یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه) مجلس و در جریان بررسی ایرادات شورای نگهبان به طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی، اظهار کرد: طرح مالیات بر سوداگری یکی از طرح‌های مهم مجلس یازدهم است و با این طرح، چهار دارایی پایه در اقتصاد کشور از سوداگری جدا می‌شود.

وی بیان کرد: ما باید بخش مولد اقتصادی را تقویت کنیم تا منابع به سمت بخش مولد اقتصادی بازار طلا، ارز، خودرو و مسکن حرکت کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: قانون مالیات بر سوداگری به کاهش قیمت و التهابات در بازار خودرو، ارز، طلا و مسکن کمک می‌کند و باعث می‌شود منابع اقتصادی را به سمت بازارهای مولد به جای بازارهای سوداگرانه انتقال دهیم.

کد خبر 6090648 زهرا علیدادی

دیگر خبرها

  • چهارشنبه اوج فعالیت سامانه بارشی درکرمانشاه/دمای هوا کاهش می‌یابد
  • التهابات بازار خودرو، ارز و مسکن کاهش می‌یابد
  • وزارت راه: تلفات تصادفات رانندگی با واردات خودرو کاهش می‌یابد
  • طرح‌های اقتصادی در سواحل توسعه می‌یابد/ ایجاد شهرهای مولد کشاورزی
  • رعایت توازن تولید و مصرف انرژی به سرمایه گذاری خارجی نیاز دارد
  • ۷ نوشیدنی خوشمزه که میل به شکر را در شما به صفر می‌رساند
  • جوی پایدار برای آسمان استان قزوین
  • مشارکت در ترویج فرهنگ مدیریت مصرف آب
  • وزش باد در زنجان شدت می‌گیرد
  • وزش باد و ریزش باران در خراسان رضوی ادامه دارد