Web Analytics Made Easy - Statcounter

همزمان با اولین روز از فصل تابستان جشن ملی و باستانی تیرگان با حضور جمعی از مسئولان استان مرکزی و جمع گسترده‌ای از مردم فراهان در جوار امامزاده احمدبن علی (ع) روستای مشهد ذلف آباد این شهرستان برگزار شد.

در این جشن باستانی مردم فراهان و روستا‌ها و شهر‌های اطراف آن در جوار امامزاده احمد بن علی (ع) روستای تاریخی ذلف آباد جمع شده و با اجرای برنامه‌های فرهنگی، هنری و سرگرم کننده از نعمت‌های خداوند در فصل درو گندم و اولین روز تابستان شکرگزاری کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



فراهان سرزمین آئین‌های کهن ایران است، جشن تیرگان ریشه در قدمت فراهان دارد و این جشن که هرساله در اول تیر به شکرانه برداشت گندم در فراهان برگزار می‌شود سال گذشته به دلیل شیوع بیماری کرونا برگزار نشد.

جشن تیرگان که در سال ۸۹ به ثبت ملی رسیده، هرساله با شروع فصل برداشت و شکرانه نعمت گندم و آب پاشان در نخستین روز از تیر ماه در آستانه امامزاده احمد ا‌بن علی (ع) ذلف آباد شهرستان فراهان برگزار می‌شود.

در این مراسم که ریشه در باور‌های مردم منطقه فراهان دارد و از سالیان دور تا به امروز ادامه دارد اهالی فراهان در اول تیرماه هرسال از دور و نزدیک خود را به جوار امامزاده ذلف‌آباد می‌رسانند و با جشن وسرور و آب ‏پاشی و پخت آش رشته و همچنین دلمه که به سلامتی برای محصولات و فرهنگ تغذیه مربوط می‌شود این جشن را برگزار ‏می کنند.

در این ‏روز افراد به زیارت امامزاده و اهل قبور هم می‌روند و مردم شهر‌های همدان، ملایر، قم و تهران تولیدات خود شامل سوغات، عطاری و گیاهان دارویی، انواع گل و گیاه، ابزار کشاورزی ‏و صنایع دستی را به معرض فروش می‌گذارند. ‏

در تواریخ سنتی تیرگان روز کمان کشیدن آرش کمانگیر و پرتاب تیراز فراز البرز و گسترش مرز ایران زمین است و همچنین ‏جشن تیرگان جشن آغاز برداشت محصول و شکرگزاری از خداوند هم هست.

شهرستان فراهان بخشی از منطقه تاریخی فراهان است که منطقه وسیعی از شمال شهر اراک تا مناطقی از شهرستان آشتیان و تفرش تا مرز استان همدان را در بر می‌گرفته است.

باشگاه خبرنگاران جوان مرکزی اراک

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جشن تیرگان شهرستان فراهان ذلف آباد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۹۹۸۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هفته پهلوانی را قوی‌تر برگزار کنیم

دریافت 29 MB

به گزارش خبرنگار مهر، میرجلیلی مسئول بسیج ورزشکاران گفت: در جهت ترویج فرهنگ پهلوانی واینکه قهرمانان باید مسیر روحیه ایثار و گذشت را در پیش بگیرند باید هفته پهلوانی را قوی‌تر برگزار کنیم.

وی افزود برنامه‌های متعددی در هفته پهلوانی در سطح کشور در نظر گرفته شده است و در هفته پهلوانی از شهید شاخص ورزش رونمایی خواهد شد تا فرهنگ و منش پهلوانی در جامعه گسترش یابد.

کد خبر 6091361

دیگر خبرها

  • غرق شدگی یک جوان در محدوده امامزاده ردان
  • هفته پهلوانی را قوی‌تر برگزار کنیم
  • اهداء تخته فرش به بقعه متبرکه امامزاده شاه محمد بخش اسیر
  • استقبال گسترده از فعالیت‌های فرهنگی امامزاده قاسم(ع) تهران/فعالیت‌ها با پیوست رسانه ای انجام می شود
  • اسباب‌بازی‌های چوبی جایگزینی مناسب برای بازی‌های سرد و بی‌روح + عکس و فیلم
  • سقوط مرگبار ون در محور صیدون به امامزاده عبدالله
  • ثبت میراثی از جهان اسلام در بروجرد
  • پاکسازی حاشیه و تالاب پیرسلمان
  • سیل به مزار امامزاده سیدعلی (ع) نهبندان رسید
  • سیل به مزار امامزاده سیدعلی (ع) رسید / تخلیه آبگرفتگی صحن مزار