Web Analytics Made Easy - Statcounter

استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به شیوع بیماری‌های سرطان و تهدید آن بر سلامت مردان، گفت: وجود تکرر ادرار در فرد، شب ادراری، باریک شدن ادرار، ریزش قطره قطره ادرار، اختلال در کنترل ادرار، وجود درد و دیده شدن خون در ادرار جزء علائم مهم در ابتلا به کانسر پروستات به شمار می‌آیند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، انجمن کلینیکال آنکولوژی ایران، دکتر حمیدرضا دهقان منشادی متخصص رادیوتراپی آنکولوژی در خصوص هفته جهانی سلامت مردان که در روز‌های ۱۵ تا ۲۱ ژوئن نامگذاری شده است و نقش مهم سلامت در مردان، در ابتدا با اشاره به شیوع بیماری‌های سرطان و تهدید آن بر سلامت مردان، اظهار داشت: کانسر ریه شایعترین نوع سرطان در میان دو جنس زن و مرد است و بعد از آن ابتلا به سرطان پروستات است که شایعترین کانسر اختصاصی در بین آقایان به حساب می‌آید، البته در برخی از استان‌های ایران کانسر معده شیوع بیشتری نسبت به سرطان پروستات در بین آقایان را دارا می‌باشد، اما در کل سرطان ریه و سرطان پروستات شایعترین نوع سرطان در بین مردان شناخته می‌شوند که تهدید جدی در سلامت مردان به حساب می‌آیند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان این نکته مهم که کانسر پروستات کاملا قابل شناسایی و قابلیت کنترل را دارد، ادامه داد: بسیار تاسف بار خواهد بود که امروزه مردانی را به خاطر تشخیص دیررس و همچنین عدم درمان مناسب در اثر ابتلا به سرطان پروستات، منجر به مرگ شوند و آن‌ها را از دست بدهیم.

دهقان منشادی اولین و مهمترین بخش در سلامت مردان را غربالگری و کنترل بیماری دانست و گفت: به تمامی آقایانی که ۵۰ سال به بالا دارند توصیه می‌شود با مراجعه به پزشک و انجام آزمایش غربالگری آنزیم اختصاصی پروستات و همچنین معاینه بسیار ساده مقعدی توسط پزشک بر روی پروستات صورت بگیرد که انجام این دو توصیه باعث می‌گردد تا با غربالگری اولیه و ساده بتوان تومور‌های احتمالی در آینده و یا در همان زمان را در مراحل اولیه تشخیص داده و کنترل کرد.

این متخصص رادیوتراپی آنکولوژی ادامه داد: در صورت بالا بودن آنزیم در آزمایشات انجام شده یا وضعیت غیر طبیعی در معاینه با بررسی بیشتر و انجام سونوگرافی و معاینات تکمیلی می‌توان علت افزایش آنزیم اختصاصی پروستات یا علت معاینه غیر طبیعی را بررسی و تشخیص داد.

دکتر دهقان علائم اولیه در ابتلا به سرطان پروستات را اینگونه برشمرد و اظهار کرد: وجود تکرر ادرار در فرد، شب ادراری، باریک شدن ادرار، ریزش قطره قطره ادرار، اختلال در کنترل ادرار، وجود درد و دیده شدن خون در ادرار جزء علائم مهم در ابتلا به کانسر پروستات به شمار می‌آیند.

وی ادامه داد: در اعلائم نام برده شده به غیر از دیده شدن خون در ادرار همگی علائمی هستند که هم در بزرگی خوش‌خیم پروستات و هم در تومور‌های پروستات دیده می‌شوند که در معاینات اولیه و همچنین اندازه گیری آزمایش PSA نوع آن را می‌توان تشخیص داد، و قطعا غربالگری و بررسی‌های اشاره شده به تمام مردان توصیه می‌شود.

وی با پرداختن به یکی از نکات مهم در پیشگیری از سرطان ریه، بیان داشت: مصرف سیگار یکی از شایعترین علل ابتلا به سرطان ریه است که به شدت توصیه می‌شود با ترک و عدم مصرف دخانیات به خصوص در آقایان سطح سلامتی و طول عمر مردان را افزایش دهیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: سرطان سرطان پروستات سرطان ریه ابتلا به سرطان پروستات سلامت مردان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۰۰۶۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا زنان بیشتر از مردان عمر می‌کنند؟

ایتنا - آمارهای سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد امید به زندگی زنان در بیشتر کشورهای جهان بیشتر از مردان است. اما علت این مسئله چیست؟
به طور متوسط ​​زنان ۵ سال بیشتر از مردان عمر می‌کنند اما این شکاف جنسیتی بر اساس کشور و سن متفاوت است.

فاکتورهای زیادی مانند عوامل زیستی، رفتاری و اجتماعی وجود دارد که شکاف جنسیتی در امید به زندگی را افزایش می‌دهد.

مطالعه‌ای که اخیرا انجام شده تفاوت‌های عمیقی را بین زنان و مردان در مورد علل اصلی بیماری و مرگ زودرس بین دو جنس نشان داد.

در این مطالعه که در The Lancet Public Health منتشر شده، محققان نتایج خود را با مقایسه سال‌های زندگی از دست رفته به دلیل ۲۰ علت اصلی بیماری یا مرگ زودرس به دست آوردند.

 
این تحقیق بر روی مردان و زنان بالای ۱۰ سال در سراسر جهان و در ۷ منطقه بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۲۱ انجام شد.

بر اساس این مطالعه، مردان بیش از زنان تحت تأثیر شرایطی قرار می گیرند که منجر به مرگ زودرس می‌شود، مانند COVID-19، سوانح جاده‌ای، بیماری‌های قلبی عروقی، و بیماری‌های تنفسی و کبدی.

از سوی دیگر، زنان بیشتر به امراضی دچار می‌شوند که غیرکشنده است، از جمله مشکلات اسکلتی عضلانی، شرایط سلامت روان، و اختلالات سردرد.

با ادامه بهبود مراقبت های بهداشتی و برابری جنسیتی، شکاف جنسیتی در امید به زندگی احتمالا در آینده کاهش می یابد.

دیگر خبرها

  • چرا رژیم غذایی ناسالم باعث سرطان می‌شود؟
  • درمان جدید بیماری آلزایمر
  • ورزش و کاهش وزن نخستین اقدام برای درمان کبد چرب
  • گندم‌کاران مراقب شیوع بیماری زنگ زرد باشند
  • چرا زنان بیشتر از مردان عمر می‌کنند؟
  • رژیم غذایی سالم برای جلوگیری از انواع سرطان
  • سالانه بین هزار تا دو هزار نفر به سالک مبتلا می‌شوند
  • بیماریی که سالانه بین هزار تا دو هزار نفر به آن مبتلا می‌شوند
  • یک سوم افراد جامعه ابتلا به مشکلات بی‌اختیاری ادرار را تجربه می‌کنند
  • ایران جزء ۱۰ کشور اول دنیا در درمان بیماری‌های اورولوژی