Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@18:42:34 GMT

نتیجه جدیدترین کاوش در بند هخامنشی اعلام شد

تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۰۰۷۶۸

نتیجه جدیدترین کاوش در بند هخامنشی اعلام شد

سرپرست هیأت کاوش بند هخامنشی دیدگان (بستان خانی) از آواربرداری و لایروبی ۴۵ متر از مسیر آب‌راه سد خبر داد.

به‌گزارش ایسنا، حمیدرضا کرمی گفت: کانال آب‌راه که در فصل قبلی کاوش، دهانه ورودی آن در عمق ۲۱ متری تاج سد، یعنی در کفِ سد شناسایی‌ شده بود، این‌بار آواربرداری و لایروبی شد و مسیر ۷۰ متری آن تا آب‌پخشِ سد شناسایی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرپرست تیم کاوش سد بستان‌خانی افزود: کانال آب‌راه که کف و دیواره‌های آن کاملاً سنگی است با پهنای ۷۰ سانتیمتر و ارتفاع ۱۲۵ سانتیمتر علاوه‌بر کارکرد انتقال آبِ مخزن به سمت آب‌پخش در جلوی سد، کارکرد رسوب‌گیری مخزن سد را هم داشته است.

کرمی با بیان این‌که طول این سازه ۷۰ متر است و در دوران هخامنشی ۲۰۰ سال کارکرد خود را حفظ کرده است، افزود: آب‌راه سد در فصول گرم سال با باز شدن دریچه‌های آب‌پخش کار انتقال حجم زیادی آب را به رودخانه تنگ حنا و توزیع آن در دشت‌های پایین‌دست سد تا دشت پاسارگاد و سیوند و تخت جمشید بر عهده داشته است.

در بخش دیگری از کاوش، سازه سنگی دیگری به فاصله ۱۰ متر از آبراه سد شناسایی‌شده است که به گفته زارعی کردشولی ـ ناظر تیم کاوش ـ، هنوز کاربری آن مشخص نیست و نیاز به کاوش بیشتری دارد.

او افزود: این سازه ۱ متر بالاتر از سازه آبراه قرار دارد و عمق آن ۲ و نیم تا ۳ متر است.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، در این کاوش همچنین علائم و نشانه‌هایی از شاخصه‌های دوران هخامنشی از جمله ۱۰ امضای متفاوت روی سنگ‌های کارشده در سازه که نشان از سنگ‌تراشان این سازه است، شناسایی شد.

سد دیدگان معروف به سد بستان خانی در ۲۲ کیلومتری شمال شرق پاسارگاد در «تنگ حنا»، در بخش مشهد مرغاب شهرستان خرم‌بید، روی یکی از سرشاخه‌های مهم رودخانه پلوار ساخته‌ شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سد هخامنشی یافته های باستان شناسی پاسارگاد فارس کاوش سد بستان خانی دیدگان هخامنشيان کانال آب راه آب راه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۰۰۷۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جدیدترین قیمت مسکن در منطقه ۱۹ تهران

یکی از مهمترین محورهای زندگی بشریت حول مسئله مسکن عنوان شده و با توجه به اهمیت بازار مسکن در کشور به دلیل ارتباط مستقیم با وضعیت معیشت و رفاه زندگی مردم دارد.

به گزارش مهر، در گزارش روزهای اخیر با توجه به افزایش قیمت مسکن در پایان سال (۱۴۰۲)، به بررسی وضعیت نرخ خرید و فروش «منطقه ۱۳» و «منطقه ۱۴» و «منطقه ۱۵» و «منطقه ۱۶» و «منطقه ۱۷» و «منطقه ۱۸» پرداختیم؛ حال قصد داریم در گزارش پیش رو نرخ خرید و فروش در «منطقه ۱۹» تهران را بررسی کنیم.

براساس آمار قیمت‌ها، برای خرید یک واحد ۷۸ متری در منطقه ۱۹ محله اسفندیاری - بوستان تهران، ۹ سال ساخت، نیازمند حداقل ۴ میلیارد و ۷۵۸ میلیون تومان است.

دیگر خبرها

  • ۵۰ سازه ناایمن در اراک شناسایی شده است
  • قیمت شاهین از ۸۰۰ میلیون تومان گذشت
  • کارکرد انتقادی و راهبری فیلم های مستند کمرنگ شده است
  • عکس| جدیدترین تصویر از سیدجواد هاشمی در کنار نوه‌اش
  • کشف گنج هخامنشی و ساسانی در چالوس
  • کشف اشیای تاریخی دوره ساسانی و هخامنشی در چالوس
  • کشف گنج هخامنشی و ساسانی از قاچاقچی عتیقه در چالوس
  • کشف گنج هخامنشی و ساسانی از قاچاقچی عتیقه در چالوس ؛ این اشیا هنوز قیمت گذاری نشده اند
  • جدیدترین قیمت مسکن در منطقه ۱۹ تهران
  • کشف ۳۰۸ قطعه اشیای تاریخی دوره ساسانی و هخامنشی در چالوس