Web Analytics Made Easy - Statcounter

جنبش «حقوق» نزدیک به گروه مقاومت «کتائب حزب الله» روز چهارشنبه از جایگزین شدن به جای بخشی از سهمیه جریان صدر در پارلمان عراق، چشم پوشی کرد.

به گزارش ایران اکونومیست، با وجود اینکه جنبش حقوق توانست حسب حداکثر آراء، بخشی از سهمیه جریان صدر را در پارلمان اخذ کرده و تعداد کرسی هایش را از یک به ۶ کرسی ارتقا دهد اما امروز در بیانیه ای از این سهمیه خود صرف نظر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دربیانیه این گروه پارلمانی عراق آمده است که «به منظور تزریق روحیه جدید در اداره کشور از جمله ایثار و از خود گذشتگی و ترجیح دادن منافع عمومی بر منافع تنگ نظرانه حزبی، جنبش حقوق تصمیم گرفت از حق خود در پارلمان چشم پوشیده و جایگزینی برای برادران در فراکسیون صدر در پارلمان نباشد.»

به نوشته بیانیه، این اقدام جنبش حقوق در راستای حفظ ثبات در روند سیاسی و اعتقاد بر این اصل اتخاذ شده است که «نباید هیچ فراکسیون یا طرف سیاسی از صحنه سیاسی، کنار گذاشته نشود.»

جنبش حقوق در عین حال تاکید کرده است که از پشتیبانان فراکسیون بزرگ برای تشکیل دولت جدید است.

این نخستین فراکسیون پارلمانی است که به صورت داوطلبانه از حق قانونی خود مبنی بر اخذ بخشی از سهمیه جریان صدر حسب بیشتر آراء در حوزه های انتخابیه، صرف نظر می کند.
جنبش حقوق یکی از گروه های مهم زیر مجموعه ائتلاف بزرگ «چارچوب هماهنگی» (احزاب شیعه به استثناء جریان صدر) به شمار می رود.

براساس گزارش ها بعد از انصراف جریان صدر و تقسیم سهمیه آن بین فراکسیون های مختلف، سهم ائتلاف چارچوب هماهنگی بالغ بر ۳۰ کرسی افزایش یافته تا به این ترتیب تعداد آنها به بیش از ۱۰۰ کرسی برسد.

طبق این گزارش، سهمیه اضافی هریک از گروه های زیر مجموعه ائتلاف چارچوب هماهنگی بعد از انصراف صدری ها از پارلمان به شرح زیر است: 

ائتلاف الفتح ۱۲ کرسی به کرسی هایش اضافه شده و به ۳۱ کرسی، «ائتلاف نیروهای ملی» ۷ کرسی اضافه شده و به ۱۱ کرسی، «ائتلاف دولت قانون» ۵ کرسی اضافه شده و به ۳۸ کرسی، «العقد الوطنی» چهار کرسی اضافه شده و به پنج کرسی، «ائتلاف تصمیم» سه کرسی اضافه شده و به ۴ کرسی ، «النهج الوطنی» ۳ کرسی اضافه شده و به ۴ کرسی، «تیار الفراتین» ۲ کرسی اضافه شده و به ۳ کرسی رسیده اند. 

از دیگر گروه هایی که کرسی هایشان بعد از انصراف صدری ها افزایش یافته، جنبش «امتداد» (وابسته به اعتراضات تشرین) ۷ کرسی اضافه شده و به ۱۶ کرسی و «جنبش الوفاء العراقیه» و «حزب قادمون» هریک دو کرسی اضافه شده است.

در همین راستا، «اشراقه کانون» (نزدیک به عتبات عالیات)، «تجمع مستقل اهالی واسط»، «حزب المدنی»، «تجمع الفاو زاخو» و «المحافظون» هرکدام یک کرسی به سهمیه هایشان اضافه شد.

جریان صدر هنوز در خصوص بازگشت به پارلمان تصمیم نگرفته و قرار است پارلمان فردا پنجشنبه جلسه فوق العاده برگزار کرده و نمایندگان جایگزین، سوگند قانونی یادکرده و به این ترتیب به طور رسمی این نمایندگان جدید، در پارلمان کار خود را شروع می کنند.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: شیعه ، ایرنا ، پارلمان

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: شیعه ایرنا پارلمان جریان صدر جنبش حقوق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۰۱۸۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فریادهای الله اکبر و شادی مردم غزه در پی اعلام خبر آتش‌بس+ فیلم

در پی اعلام خبر پذیرش طرح پیشنهادی قطر برای آتش‌بس توسط جنبش مقاومت اسلامی حماس، ساکنین غزه با سر دادن شعار الله اکبر به شادی در خیابان‌های غزه پرداختند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در پی اعلام خبر پذیرش طرح پیشنهادی قطر برای آتش‌بس توسط جنبش مقاومت اسلامی حماس، ساکنین غزه با سر دادن شعار الله اکبر به شادی در خیابان‌های غزه پرداختند.

دقایقی قبل جنبش حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی این جنبش امروز _دوشنبه، هفدهم اردیبهشت_ در تماس تلفنی با نخست وزیر و رئیس دستگاه اطلاعات قطر، موافقت خود را با آتش بس در غزه اعلام کرده است.

کد خبر 751235

دیگر خبرها

  • فریادهای الله اکبر و شادی مردم غزه در پی اعلام خبر آتش‌بس+ فیلم
  • واکنش علی مطهری به نوازنده دف زن در مراسم سالگرد پدر
  • طالبان خواستار دریافت کرسی در سازمان جهانی بهداشت
  • اخذ سهمیه استخدام ۵۷۷۶ معلم در شهرستان های استان تهران
  • حال و هوای انتخاباتی در ۱۵ استان
  • جهاد اسلامی: شاهد ساعات حساس و تعیین‌کننده در جریان مذاکرات با اشغالگران هستیم
  • سه رقیب جدید قالیباف در کرسی ریاست مجلس؛ وزرای احمدی نژاد به صف شدند
  • تاکید عمار حکیم بر گسترش همکاری فرهنگی ایران و عراق
  • رایزنی عمار حکیم و معاون رسانه‌ای وزارت ارشاد ایران
  • از پیشرفت در مذاکراه تا ضرب‌الاجل اسرائیل/ گفتگو در مرز خوش‌‎بینی و بدبینی جریان دارد