Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین،‌ کودکان به دلیل بازیگوشی معمولاً از زدن ماسک خودداری می کنند. بنابه طبیعت ذاتی، مشتاق به لمس اشیاء و لوازم هستند.

بنابراین سیستم ایمنی شان در برابر ویروس و میکروب ها آسیب پذیر می شود. سالمندان هم معمولاً به دلیل بروز بیماری های زمینه ای و کهولت سن، سیستم ایمنی ضعیفی دارند. این سبب می شود، در برابر انواع ویروس و بیماری های همه گیر آسیب پذیرتر از دیگران باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روزها بسیاری خانواده ها درگیر ویروس گوارشی جدید هستند که با علائمی مانند تب، سردرد، تهوع و اسهال بی اختیار همراه است. دوره بیماری بنابه شرایط جسمی افراد، بین ۵ تا ۱۰ روز ادامه دارد اما مدت میانگین درگیری بدن با ویروس یک هفته است.

بیماران عموماً بین دو تا سه روز بیحالی با علائم شدید را می گذرانند که گاهی اوقات بسیار نگران کننده هم به نظر می رسد. داشتن اطلاعات لازم برای مراقبت از بیمار، پیشگیری و مهمتر از همه مراجعه به موقع به پزشک، کمک می کند این شرایط را بهتر و با استرس کمتری بگذرانیم.

ناگهان دلپیچه، ناگهان علائم بیماری

ویروس گوارشی چه علائمی دارد؟ چگونه می توان متوجه شد که دچار این بیماری شده ایم یا نه؟ مانند کرونا مسری است؟ این پُرتکرارترین پرسش ها درباره این بیماری تابستانه بشمار می رود. طبیعی است که ویروس گوارشی هم مانند بقیه ویروس ها، قدرت سرایت دارد. درباره این ویروس گفته می شود رعایت هایی مانند استفاده از ماسک، شستشوی صحیح و مرتب دست ها و ضدعفونی کردن سطوح، موثر و کاهنده احتمال ابتلاست. علائم این بیماری معمولاً گوارشی است.

برخی بیماران از یکی، دو روز قبل از تشدید علائم در قالب استفراغ و اسهال، علائمی مانند سوزش سر معده، رفلاکس، نفخ شدید و دردهای گذرای پیچشی در ناحیه شکمی را تجربه می کنند. برخی هم علائمی همچون سردرد، آبریزش بینی حتی حس بوی بد در ناحیه بینی را دارند. بیماران گوارشی معمولاً ناگهان و بی هیچ علامت خاص قبلی دچار دلپیچه می شوند.

با فاصله کمی تهوع و اسهال به صورت بی اختیار شروع می شود. فاصله دفعات اسهال و تهوع بسیار کم و شدت آن بالاست. بیمار همزمان نوعی بی اشتهایی افراطی را هم تجربه می کند. در روز سوم معمولاً تک سرفه و درد ناحیه قفسه سینه، شکمی و سر را هم تجربه می کند. معمولاً تب بیمار هم بالا می رود و دچار تک سرفه آلرژی گونه می شود.

برای همین برخی افراد دچار اضطراب می شوند که نکند دچار کرونا و درگیری ریه هم شده باشند. این دردها معمولاً عارضه فشاری است که به ماهیچه های بالاتنه هنگام فشار استفراغ وارد می شود. تک سرفه به دلیل بالا رفتن اسید معده، رفلاکس و سوزش مجرای گوارشی در این شرایط است.

حال روحی بیمار را هم خوب کنیم

یکی دیگر از نکات بهداشتی در مراقبت و درمان فرد بیمار، نظافت مداوم سرویس بهداشتی و روشویی است. دستگیره ها و پریز برق آن را هم مدام ضدعفونی کنید تا دیگر اعضای خانواده درگیر نشوند. تا زمانی که بیمار حالش خوب شود، دست کم به مدت یک هفته اعضای خانواده زمانی که در فضای عمومی خانواده و در کنار هم هستند، ماسک استفاده کنند. اگر فضای استراحت و درمان بیمار جدا شده، فقط کسی که مراقب اوست ماسک بزند و خود او هم برای احتیاط، کمتر نزدیک دیگران باشد.

شستشوی دست ها با مایع دستشویی و کمی نمک کمک می کند، شیارهای دست از ویروس های احتمالی پاک شود. بقیه اعضای خانواده می توانند از ترکیب هایی مانند دمنوش به لیمو، نعناع فلفلی، پونه، آش سبزیجات، شربت آبلیموعسل و موادغذایی مقوی استفاده و سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنند.

لباس فرد بیمار را زودتر از مواقع دیگر عوض کنید. یک دوش کوتاه با آب ولرم کمک می کند، حال روحی بهتری داشته باشد. از طرفی هربار که سرویس بهداشتی یا حمام رفت، حتماً پنجره اتاق را باز کنیم تا هوای تازه بیاید. سطوح اطراف محل استراحت بیمار را ضدعفونی کنیم تا احتمال ابتلای دیگران پایین بیاید و به بهبود سریع تر خود او کمک کند.

لوازمی که این روزها پرکاربردند

این روزها که انواع بیماری های همه گیر در جهان رو به گسترش است برای آرامش خاطر اعضای خانواده و تشخیص های اورژانسی می توان دستگاه تب سنج، تست قند، فشارخون و اکسیژن سنج تهیه کرد تا در صورت نیاز استفاده کرد.

وجود این دستگاه ها کمک کننده و آرامش بخش است. گاهی بیماران به دلیل فشار وارد شده به قفسه سینه، فکر می کنند افت اکسیژن دارند یا وقتی بدنشان کمی گرم شده مضطرب می شوند که تب دارند. این دستگاه ها با نشان دادن حد سلامت بیمار، استرس کاذب را کم می کنند.

اگر مشکلی هم پیش آمده باشد، این امکانات کمک می کند برای انجام سریع اقدامات کنترل کننده علائم بیماری. این اقدامات درباره ارائه خدمات لازم و اورژانسی به سالمندان و کودکان بسیار مهم و موثر است و می تواند از وخامت حال بیمار جلوگیری کند.

کد خبر 685319 منبع: فارس برچسب‌ها خبر مهم کودکان بیماری - بیمارستان سالمندان بیماری - اسهال سالمندی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: خبر مهم کودکان بیماری بیمارستان سالمندان بیماری اسهال سالمندی اعضای خانواده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۰۱۹۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای نوبت اول طرح ایمن‌سازی تکمیلی فلج اطفال

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، سیمین دخت بیات رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت با اعلام این خبر گفت: در مرحله اول این عملیات ضمن مراجعه به 27هزار و  298خانوار، تعداد 37هزار و 692 کودک زیر پنج سال واکسینه شدند.   

به گفته بیات نوبت اول اجرای این طرح از دوم تا چهارم اردیبهشت ماه سال جاری به شکل مراجعه خانه به خانه منازل و جستجوی کودکان زیر پنج سال در مناطق پرخطر اجرا شد.

وی هدف این برنامه را توقف گردش ویروس فلج اطفال در مناطق پرخطر (نقاط کانونی و وارده) عنوان کرد.

بیات افزود: با توجه به انتقال ویروس وحشی فلج اطفال در دو قاره آسیا و آفریقا و بومی بودن بیماری در کشورهای همسایه شرقی ایران(افغانستان و پاکستان) عملیات ایمن‌سازی تکمیلی سالانه، برای حفظ موقعیت عاری از ویروس فلج اطفال در کشورمان الزامی است.

به گفته وی این مرحله به عنوان مرحله نهایی قبل از ریشه کنی جهانی ویروس اطفال محسوب می‌شود.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت یادآور شد: گروه هدف این طرح، کودکان پنج سال(صفر تا 59) ماهه بودند که بدون توجه به سابقه ایمن‌سازی قبلی دو قطره واکسن خوراکی فلج اطفال دریافت کردند.

به گفته وی تمامی کودکان زیر پنج سال که در محل‌های تجمع مهاجران خارجی سکونت داشتند، کودکان ساکن مناطقی با احتمال پوشش واکسیناسیون کمتر از 95 درصد، کودکان ساکن مناطق تحت پوشش تیم های سیار و کودکان اتباع ساکن در مناطق تابعه دانشگاه تحت پوشش این طرح قرارگرفتند.

رئیس گروه مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت در خاتمه سخنان خود خاطرنشان کرد: مرحله دوم طرح از 30 اردیبهشت تا یکم خردادماه سال جاری اجرا خواهد شد.  

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مراجعه روزانه ۴۰۰ بیمار چشمی به بیمارستان امام (ره) اهواز
  • بیمارستان فوق تخصصی کودکان شرق کشور؛ مرکز کشت حلق بیماران CF
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند
  • مراجعه بیش از ۱۰۰۰ بیمار تنفسی به مراکز درمانی خوزستان
  • بستری شدن ۸۸ نفر به علت مشکلات تنفسی در خوزستان
  • مراجعه بیش از یک هزار بیمار تنفسی به مراکز درمانی خوزستان
  • اجرای نوبت اول طرح ایمن‌سازی تکمیلی فلج اطفال
  • فناوری هشدار دهنده بلعیده شدن باتری ابداع شد
  • چرا آمار خودکشی پزشکان بالا رفته؟ / این طبقه مانند گذشته نزد مردم محترم نیست
  • یک واکسن دیگر در لیست واکسیناسیون کودکان ایرانی