Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: قانون اساسی وظیفه نمایندگان را در ۲ حوزه، وضع قوانین جدید و اصلاح قوانین گذشته از طریق طرح نمایندگان مجلس یا لایحه دولت و همچنین نظارت بر حسن اجرای قوانین از طریق تذکر، سوال، استیضاح، تحقیق و تفحص و نیز حضور در هیأت‌ها و شوراهای مختلف به عنوان ناظر تعریف کرده است.

اما واقعیت در فضای حقیقی چیز دیگری بوده و غفلت برخی از نمایندگان از وظایف اصلی خود قابل مشاهده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی از نمایندگان برداشت اشتباهی از سخنان گهربار حضرت امام (ره) در خصوص رأس امور بودن مجلس داشته‌اند و همین برداشت غلط سبب شده پای برخی نمایندگان به امور اجرایی کشور و استان‌ها باز شده است و اکثر وقت این نمایندگان صرف دخالت در انتصابات و امور اجرایی در استان‌ها می‌شود.

دخالت در عزل و نصب و انتصابات گاه تا جایی برای نمایندگان شیرینی دارد که بعضاً حاضرند به جای شرکت در جلسات مجلس شورای اسلامی به دنبال دخالت در امور اجرایی باشند. استان کرمانشاه نیز از این مسئله مثتثنی نبوده و از دیرباز دخالت برخی نمایندگان این استان در انتصابات نقل محافل سیاسی و سوژه کاربران فضای مجازی بوده است.

رهبر معظم انقلاب: نمایندگان از دخالت در انتصابات پرهیز کنند

عدم دخالت نمایندگان در امور اجرایی به ویژه انتصابات مسأله‌ای بود که در دیدار اخیر رهبر انقلاب با رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به آن تاکید شد.

رهبر معظم انقلاب با اشاره به توصیه سابق خود به نمایندگان مبنی بر پرهیز از دخالت در انتصابات خاطرنشان کردند: رئیس مجلس گفتند بعضی از نمایندگان از این توصیه دلخور شده‌اند، در حالی‌که این توصیه به مصلحت خود شما است چرا که اگر در یک منطقه با پیشنهاد یا فشار یک نماینده، مسئولی منصوب شود اما عملکرد او مطلوب نباشد، مشخص نیست باید از چه کسی بازخواست شود.

ایشان در این زمینه افزودند: یکی از مسائل مهم در قانون اساسی بحث تفکیک قوا است و هر کسی باید به وظایف خود عمل کند، البته همواره به دولتی‌ها نیز توصیه کرده‌ایم از مشورت و نظرات نمایندگان استفاده کنند.

بر اساس این گزارش دخالت نمایندگان در امور اجرایی به ویژه انتصابات علاوه بر اینکه تعریف قانونی ندارد، به توصیه رهبر انقلاب نیز باید از آن پرهیز شود.

با این حال چندی پیش در استان کرمانشاه و شهرستان‌های شرقی استان بنر تشکری عجیب از یکی از نمایندگان نصب شد که برای انتصاب شایسته فردی از نماینده‌ای که برای انتصابش تلاش کرده بود تشکر کرده بودند؛ اما آنچه بیش از این بنر تعجب‌ها را بر می‌انگیخت عدم تکذیب اتفاق فوق توسط نماینده مذکور بود.

این بار در حالی که چند روز پیش استاندار کرمانشاه در شورای آموزش و پرورش گفته بود: در انتصابات هیچکس شخص خاصی را به بنده معرفی نکرده است؛ انتصابی شکل گرفت که واکنش کاربران فضای مجازی را به دنبال داشت.

کاربران کرمانشاهی توئیتر با هشتک های انتصابات فامیلی و دخالت نمایندگان در انتصابات به این انتصاب واکنش نشان دادند و خواستار شفاف سازی در خصوص تأثیر نسبت فامیلی شخص مورد نظر با یکی از نمایندگان مجلس مجمع نمایندگان کرمانشاه در انتصاب و یا دخالت این نماینده در این انتصاب شدند.

در کنار انتقاد کابران فضای مجازی برخی فعالان سیاسی و رسانه‌ای نیز طی روزهای اخیر به برخی انتصابات فامیلی یا با دخالت نمایندگان واکنش نشان دادند.

کد خبر 5520595

منبع: مهر

کلیدواژه: کرمانشاه حکم انتصاب نمایندگان مجلس مجلس شورای اسلامی آیت الله خامنه ای بوشهر کرمانشاه سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی سفر استانی ویروس کرونا مشهد آمار کرونا اردبیل آبرسانی ایلام بیرجند کنگره شهدا اجتماع سلام فرمانده دخالت نمایندگان امور اجرایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۰۲۳۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رایزنی باقری با نمایندگان ویژه پوتین و شی‌جین‌پینگ

معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان که به مسکو سفر کرده، با دستیاران ویژه روسای جمهور روسیه و چین دیدار و رایزنی کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، «علی باقری» معاون سیاسی وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران که برای شرکت در نشست معاونین وزیران امور خارجه و نمایندگان ویژه کشورهای بریکس در امور خاورمیانه به مسکو سفر کرده، با «میخائیل باگدانف» نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه و معاون وزیر امورخارجه در امور خاورمیانه و شمال آفریقا دیدار کرد.

در این دیدار طرفین در کنار تأکید بر ظرفیت‌های بریکس بعنوان یک پیمان چندجانبه و مهم، روابط و موضوعات دو جانبه و منطقه‌ای را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

ایران همواره در خاورمیان شریک راهبردی است

 علی باقری معاون وزیر امور خارجه همچنین در دیداری جداگانه با چانگ نماینده ویژه رئیس جمهور چین گفتگو کرد.

باقری  در این دیدار گفت: بریکس نشان داد دارای ابتکار عمل برای نقش آفرینی‌ها در صحنه و تحرک کشورها ی عضو در چارچوب چند جانبه گرایی است.

طرف چینی در این دیدار نیز، ضمن محکومیت مجدد حمله رژیم صهیونیستی به سفارت ایران در دمشق ، گفت: از اقدامات ایران در دفاع از حقوق مردم فلسطین تشکر می‌کنیم و اقدامات ایران در منطقه را شایسته می دانیم.

این مقام ارشد چینی افزود: پکن بر این باور است که ایران همواره در خاورمیانه شریک راهبردی است.

در ادامه طرفین به بحث و بررسی موضوعات مورد علاقه طرفین پرداختند.

باقری: ریشه ناآرامی‌ها در منطقه در دخالت خارجی است

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مبنای انتصابات در دستگاه‌ها شایسته سالاری است
  • چین: هیچ کشوری حق دخالت در روابط مسکو و پکن را ندارد
  • باکو: اروپا در امور داخلی جمهوری آذربایجان دخالت نکند
  • رایزنی باقری با نمایندگان ویژه پوتین
  • رایزنی باقری با نمایندگان ویژه پوتین و شی‌جین‌پینگ
  • هو کردن رئیس مجلس نمایندگان آمریکا توسط دانشجویان
  • معاون سیاسی وزیر امور خارجه: ریشه ناآرامی‌ها در منطقه در دخالت خارجی است
  • فیلم/ رئیس مجلس نمایندگان آمریکا هو شد
  • فیلم/ رئیس مجلس نمایندگان آمریکا را هو شد
  • فیلم| حامیان فلسطین رئیس مجلس نمایندگان آمریکا را هو کردند