مشکل اساسی صنعت سینمای ما کمبود مخاطب است
تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۰۲۵۷۹
ایسنا/کرمانشاه رییس سازمان سینمایی با بیان اینکه مخاطبان سینما در کشور ما تنها ۱۰ تا ۱۲ درصد جمعیت هستند، گفت: مشکل اساسی صنعت سینما در کشور ما کمبود مخاطب است.
محمد خزاعی در نشست شورای اداری دستگاههای فرهنگی و هنری استان کرمانشاه با تایید برخی مشکلات در سینما گفت: در حوزه سینما با مشکلات اساسی مواجه هستیم، اما باید به این نکته توجه داشت که امکان اجرایی شدن درخواست ها در سطح استان تا چه حدی مقدور است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با ابراز خرسندی از اهتمام و همافزایی مسئولان استان کرمانشاه در این حوزه، اظهار کرد: مخاطبان سینما در کل کشور ۱۰ تا ۱۲ درصد جمعیت را تشکیل می دهند که معادل ۷ تا ۸ میلیون نفر از جمعیت کشور را شامل می شود.
خزاعی، مشکل اساسی صنعت سینمای کشور را کمبود مخاطب عنوان کرد و گفت: اگر همه سالن ها و مجتمع های فرهنگی را مجهز کنیم باید به این مسئله نیز توجه شود که در جذب مخاطب و رونق سینماها چگونه می توان اثرگذار بود.
رئیس سازمان سینمایی اظهار داشت: مردم از حضور در دستگاه های دولتی برای دیدن فیلم پرهیز می کنند و اقبال آن ها به سینماهای خصوصی است.
وی با اشاره به کمیت مخاطبان سینما افزود: در حال حاضر بنابر دلایل مختلف ۸۰ درصد خانواده های مذهبی و انقلابی ما به سینما نمی روند، مگر اینکه آثاری مانند موقعیت مهدی یا بدون قرار قبلی بر روی پرده باشد.
رئیس سازمان سینمایی با تأکید بر چاره اندیشی در خصوص جذب مخاطبان و رونق بخشیدن به سالن های سینما، تصریح کرد: یادمان باشد مخاطب دوست دارد مضامین و مفاهیم دلخواه خود را در یک سالن مدرن تماشا کند.
وی ادامه داد: اگر ۴ سالن سینمایی مدرن در استان کرمانشاه داشته باشید استقبال مخاطب خیلی بیشتر خواهد بود، چرا که تجربه مشابه در استان های دیگر نشان داده است با ورود بخش خصوصی و احداث سالن های سینمایی مجهز و به روز، فضای مخاطبان نیز متحول می شود.
وی با بیان اینکه تولید محتوای هدفمند و موثر و تربیت نیروی انسانی مسئله ای بسیار اساسی است، گفت: مجهز کردن سالن سینما صرفا این نیست که ما پرده سینماها را افزایش دهیم، چرا که باید بخش خصوصی وارد کار شود. سینماسازی به مثابه صنعت نیز باید با زنجیره اقتصاد جامعه و درآمدزایی پیوند داشته باشد.
وی با بیان اینکه کشور ما با جمعیت ۸۰ میلیونی تنها ۶۰۰ سالن سینما دارد، گفت: ایجاد سالن سینمایی در همه شهرستانهای دارای ۵۰ هزار جمعیت از برنامه های سازمان سینمایی در چهار سال آینده است. این در حالی است که براساس ارزیابی های صورت گرفته ۲۵۵ شهرستان فاقد سالن سینما هستند.
خزاعی یادآور شد: از لحاظ زیرساختی در حوزه سینما خیلی عقب هستیم و بر این قضیه واقفیم که سالن های استاندارد باعث جذب مخاطب خواهند شد.
وی استان کرمانشاه را جزو نهمین استان دارای بیشترین مخاطب سینما در سال ۱۴۰۰ اعلام کرد و گفت: مردم کرمانشاه علاقهمند به دیدن فیلم هستند و با ورود بخش خصوصی و احداث سینماهای مدرن کرمانشاه جزو استان های پرمخاطب قرار می گیرد .
وی گفت: درحال حاضر بیش از ۷۰ درصد فروش سینما در چند شهر بزرگ برخوردار از سینماهای مدرن است و سایر شهرستان ها ۳۰ درصد مخاطبین سینما را به خود اختصاص می دهند.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه سینما از سبد خانواده ها حذف شده است، تأکید کرد: تولید محتوای مناسب مسئله بسیار اساسی است که از نان شب برای ما واجب تر است. حتی با پیدایش تکنولوژی های جدید، تولید محتوا و نیروی انسانی بازهم در درجه اهمیت بالاتری قرار دارد و همه ما درگیر آن هستیم.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: كرمانشاه سینما استانی فرهنگی و هنری سازمان سینمایی استان کرمانشاه سالن سینما سالن ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۰۲۵۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نگاه به سینما جدی نیست/ بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»
دریافت 16 MB دریافت 36 MB
حسین الهام کارگردان مجموعه مستند «پشت صحنه» در گفتوگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه این مستند یک مجموعه ۱۳ قسمتی است و به موضوعات مختلف در حوزه سینما میپردازد، در رابطه با انتخاب سوژه و موضوع این مستند گفت: نگاه به سینما در کشور ما نگاه منحصر به هنر و حواشی آن است و نگاه جدی از منظر علوم انسانی و بررسی مسایل و پدیده های سینما نسبت به سینمای ایران و جهان وجود ندارد؛ نگاه به سینما و حتی فیلم های غربی در کشور ما از جنس سرگرمی است و در محافل آکادمیک ما نیز همین نگاه جریان دارد.، این در حالی است که در هالیوود تخصص های مختلف نظیر روانشناسی، سیاستگذاری، علوم سیاسی و امنیت ملی سراغ سینما میروند و به سینما به صورت جدی توجه دارند.
این کارگردان با اشاره به اینکه در مجموعه «پشت صحنه» تلاش شده یک قدم به سمت این نگاه برداشته شود، گفت: گفتمان تحلیل فرامتنی سینما در ایران یک گفتمان سیاست زده است و ما سعی کردیم سیاست زدگی آن را کم کرده و نگاه اجتماعی، سیاسی، تاریخی و فرهنگی به آن داشته باشیم که در فصل اول این مستند، هالیوود را از نقطه اول پیدایش تا حوادث اخیر مورد بررسی و جریانشناسی قرار دادیم.
وی افزود: سراغ مسایل مختلف هالیوود نظیر نژادپرستی و سیاه پوستان، بومیان آمریکا و سرخپوستان، سانسور و حقوق مخاطب، پیدایش هالیوود و مسایل حقوقی آن، مسابقه فضایی در دوران جنگ سرد، ابرقهرمانها و هویت اجتماعی، استعمار و شهرت رفتیم و نسبت هالیوود با این مسایل را بررسی کردیم. همچنین مساله فلسطین به عنوان بزرگترین تراژدی قرن و نسبت سینما با آن را بررسی کردیم.
این مستندساز در رابطه با قسمت «آن ها وجود دارند» با موضوع فلسطین، گفت: این قسمت با عنوان «آنها وجود دارند» برگرفته و اقتباسی از مستند دیگری ساخته مصطفی ابوعلی با نام «آن ها وجود ندارند» است که در رابطه با رنج آوارگان فلسطینی ساخته شده است و عنوان «آن ها وجود ندارند» جمله منتسب به گولدا مئیر (گولدا مایر) نخست وزیر اسراییل است که معتقد بود اساسا ملت فلسطین وجود ندارد و ما هم در این مستند از عنوان مستند ابوعلی اقتباس کردیم و گفتیم ملتی که انکار شود در سینما و واقعیت جلوه و بروز دارد.
وی عنوان کرد: در این قسمت نگاه هالیوود به مساله فلسطین و کنشگران آن، که به تولید اثر هنری یا دفاع از فلسطین پرداخته اند در کنار خودِ مساله فلسطین به عنوان یک سینمای مستقل و مردمی مورد بررسی قرار گرفته است. جریان سینمای مستقل فلسطین ذیل موسسه ای به نام موسسه «سینما فلسطین» شکل گرفت و به ثبت تاریخ و فیلم های مستند روی آورد و در جریان کوچ اجباری فلسطینیان از سرزمین خود این دسته فیلمسازان مجبور به استقرار در کشورهای دیگر شدند اما همچنان جریان سینمای فلسطین را زنده نگه داشتند واین موارد به یک آرشیو و گنجینه عظیمی از عکس ها و رنجهای مردم فلسطین تبدیل شد اما همان طور که در مستند اشاره شده است این گنجینه در جریان حمله اسراییل به جنوب لبنان گم شده و سرنوشت آن مشخص نیست و نشانه هایی وجود دارد که این گنجینه توسط اسراییل دزدیده شده است.
الهام در رابطه با چالش های تولید این مستند با اشاره به اینکه مستند آرشیوی در ایران محترم نیست، عنوان کرد: برعکس تمام رسانه های دنیا که در آنها آرشیو گنجینه ذی قیمتی محسوب میشود چون مستند آرشیوی بهواسطه آن که از دل آرشیو های موجود داستان و روایت خلق می کند کار سخت تری در نگارش متن، تدوین و کارگردانی دارد در حالی که در ایران تصور میشود تولید مستند آرشیوی کار راحتی است و این نگاه منجر به کم لطفی نسبت به اینگونه مستند شده است.
وی ضمن اشاره به اینکه آرشیو ها راحت در اختیار مستندسازان قرار نمیگیرد، ادامه داد: ما در مورد غرب و هالیوود کار می سازیم و پیدا کردن آرشیو در این رابطه کار سختی است. همچنین تولید روایت جدید و برجسته کردن نقاطی که در روایت غربی مغفول مانده است مورد توجه ما بود تا یک روایت هنرمندانه، صحیح و متقن داشته باشیم.
کارگردان مستند «پشت صحنه» با مرور اینکه برای ۱۳ قسمت، یک سال پژوهش در منابع خارجی انجام شده است، مطرح کرد: پژوهش این کار از این منظر قابل توجه است که موضوعات گسترده و متنوع بود و هر یک از این موضوعات به پژوهش جداگانه و روایت مختص خود نیاز داشت. علی رغم لذت پیدا کردن موضوعات و فهم بیشتر، این موضوع منجر به طولانی شدن کار میشد و از این جهت پژوهش این مستند یکسال زمان برد.
وی افزود: میخواستیم کار ما یکبار مصرف یا جهتدار نباشد و در عین داستان گویی، مستند باشد و ریشه های مساله را بررسی کند. سعی کردیم ماجرا را از دل هالیوود بررسی و ریشه یابی کنیم؛ در ابتدای سال ۱۴۰۰ پژوهش و متن آغاز شد و ابتدای ۱۴۰۱ تولید را آغاز کردیم و در انتهای سال ۱۴۰۱ تولید پایان یافت. بعضا برای پیدا کردن یک آرشیو مناسب باکیفیت خودم ۴۰ روز وقت میگذاشتم.
الهام در پایان صحبت هایش، گفت: موضوعات سینمای شرق، سینمای عرب، سینمای هند احصا شده است و امکان ادامه دادن این مجموعه وجود دارد.
سایر عوامل این مجموعه مستند ۱۳ قسمتی عبارتند از تهیهکننده و کارگردان: حسـین الـهـام، پژوهش و نگارش متن: علی نیکجو، سعید شیرخانی، محمدمهدی اباذری، تدوین و صداگذاری: امیر شابـهاری، محمدحسین علیزده، حسین الهام، گروه موشنگرافیک: محمدامین ابراهیمی، علیرضا طیبی، علی امیری، سید علیاصغر حقدوست، الهام مصطفوی نیا، آرشیو و تصویریابی: نیما حامی، حمید اسلامی، محمد نمازی، مشاور پروژه: علیرضـا خوشکام، بازنویسی متن: حسین الهام، راوی: حمید محمدی، تیتراژ: محمدمهدی محمدی، موسیقی تیتراژ: محمد معصومی، مجری طرح: گروه فرهنگی رسانهای راوین.
کد خبر 6087916