Web Analytics Made Easy - Statcounter

هنرمندان قزوین با برگزاری مراسم خلیل خیال یاد استاد بزرگ نقاشی قهوه خانه ای ایران «احمد خلیلی» را گرامی داشتند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی برنا از قزوین؛ مراسم گرامیداشت «احمد خلیلی» استاد بزرگ نقاشی قهوه خانه ای عصر چهارشنبه با حضور خانواده آن مرحوم( همسر و فرزندان) علیرضا خزائلی مدیرکل میراث فرهنگی؛ محمدرضا امامقلیان مدیر حوزه هنری قزوین، قاسم اللهیاری عضو شورای اسلامی شهر قزوین و جمعی از هنرمندان در محوطه موزه چهلستون برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مراسم که با اجرای برنامه های هنری، نقالی و موسیقی همراه بود مهدی طالعی نیا از استادان نقاشی قهوه خانه ای اظهارداشت: استاد خلیلی از مفاخر نقاشی قهوه خانه ای کشور بودند که آثار بدیعی خلق کردند.

وی اضافه کرد: نقاشی قهوه خانه ای علیرغم تسلط و احاطه بر سایر انور، ولی شناخته نشده و گاهی آنقدر این پدیده بزرگ و چند وجهی است که شناخت آن سخت می شود.

طالعی نیا بیان کرد: نقاشی قهوه خانه ای چند بعدی است و به هنر سنتی و از سویی به هنرهای عامیانه نیز توجه و تعلق و با هنرهای معاصر و رسانه هم ارتباط دارد و نقاش پرده را باز می کند و به دیگران ابعاد مختلف هنر را نشان می دهد.

این هنرمند تصریح کرد: استاد خلیلی از معدود هنرمندانی است ک سورئالیسم خاصی را وارد هنر نقاشی کرده و جریان نوظهور را خلق می کند.

وی گفت: نقاشی قهوه خانه ای که مختص ایران است نه تنها در یونسکو ثبت نشده بلکه در کشور نیز روز به روز به فراموشی سپرده می شود و اگر آن را جدی نگیریم چند هنرمند باقیمانده نیز از یادها می روند.

تشکیل انجمن نقاشی قهوه خانه ای 

وی اظهارداشت: نقاشی قهوه خانه ای بعد از ۹۰ سال امروز صاحب انجمن شده و اساسنامه دارد و مدیران میراث فرهنگی لازم است برای حفظ آثار باقیمانده و آموزش نیروهای جوان فکری کنند تا هنرمندان این عرصه نادیده گرفته نشوند. 

این استاد نقاشی قهوه خانه ای تصریح کرد: آثار استاد بزرگ خلیلی شاید در گذشته زیاد دیده نشد اما امروز امیدواریم با تلاش هنرمندان و دوستداران این هنر اصیل و ادامه راه بزرگانش از غبار فراموشی بیرون آمده و زنده نگهداشته شود

در ادامه داود خلیلی فرزند استاد با اشاره به برخی خاطرات از پدرش گفت: پدرم تابلوهای زیادی خلق کرد و آثار وی از ۲۰ سالگی شروع شد و تا اخر عمرش ادامه یافت. 

وی بیان کرد: استاد خلیلی زندگی ساده کارمندی داشت و با مستمری بازنشستگی و گاهی فروش تابلوها زندگی می کرد.

وی یادآورشد: تابلوهایی با سفارش یا بی سفارش خلق می کرد و می فروخت و تابلوی «منجی» را چون بزرگ بود نفروخت و خانواده موافقت کرد این تابلو به قزوین منتقل شود و در معرض دید علاقمندان به نقاشی قهوه خانه ای قرار گیرد.

فرزند استاد خلیلی تصریح کرد: پدر همیشه نگران بود نسل هنرمندان نقاشی قهوه خانه ای از بین برود اما امروز نسل سوم و چهارمی هم متولد شده که می تواند راه بزرگان را تداوم بخشند.

در ادامه با حضور خانواده استاد همسر و فرزندان و مدیران استانی و هنرمندان از تابلوی اهدایی خانواده مرحوم احمد خلیلی با عنوان «منجی» رونمایی شد.

این تابلوی نقاشی در موزه استاد مجابی به نمایش درآمده است.

استاد احمد خلیلی در سال 1322 در محله ای نزدیک مقبره امامزاده حسین(ع) قزوین بدنیا آمد.

پنج ساله بود که همراه خانواده از قزوین به تهران رفت و 15 سال داشت که با کارگاه نقاشی«مرشد محمد نقاش» آشنا شد و نقاشی را از وی آموخت که تسلط کاملی بر روی سبک های نقاشی قهوه خانه ای داشت.

وی در یادداشت های خود نوشته است: کارگاه مرشد محمد نقاش جایی بود که بی آنکه بدانم با بنیانگذاران نقاشی قهوه خانه ای آشنا شدم و هر روز در کنار آب و جارو کردن کارگاه و خرید مایحتاج روزانه مرشد محمد، مطلب جدیدی در باره نقاشی یاد می گرفتم.

در کنار نقاشی ، یادداشت خاطرات روزانه، عادت همیشگی استاد شده بود و در پایان هر روز قطعه ای کاغذ یا مقوا می نوشت.

استاد خلیلی در سال 1354 در آتلیه نقاشی سازمان صدا و سیما مشغول کار شد و در ادامه در قهوه خانه سنتی آذری که در سال 72 توسط شهرداری تهران ازسازی و با مدیریت برادران آذری ادره می شد جایگاه هنرمندان و هنردوستان کشور شده بود.

استاد خلیلی در همان سال در قسمت شاه نشین قهوه خانه سنتی آذری مشغول کشیدن نقاشی قهوه خانه ای بود و چند ساعت از وقت خود را در این نمایشگاه عمومی می گذراند.

در قهوه خانه سنتی آذری تابلوهایی از استاد احمد خلیلی با مضامین داستان رستم و اشکبوس، در آتش رفتن سیاووش ، رستم و سهراب، صحنه آتش زدن خیمه های حضرت ابا عبدالله الحسین(ع)، درویش، رستم و تهمینه، جنگ رخش و شیر به چشم می خورد.

استاد احمد خلیلی در بیش از 20 نمایشگاه گروهی در تهران حضور داشتند و چندین ورک شاپ، در شهرهای بم، قشم و مشهد برگزار کردند.

استاد خلیلی در سالهای 1374و 1376 در دو سالانه موزه هنرهای معاصر حضور داشته و از وی بیش از 129 تابلوی نقاشی با سبک نقاشی قهوه خانه ای ، کلاسیک، قاجاری و امپرسیونیسم در ابعاد مختلف در کشورهای ایران، آمریکا، انگلستان، آلمان، هند و هاوایی برجای مانده است.

همچنین مصاحبه ها و مقالات متعددی از استاد خلیلی در روزنامه های خراسان، قدس، ابرار، همشهری و ایران چاپ شده است.

آثار استاد احمد خلیلی هم اکنون در موزه هنرهای معاصر تهران، دفتر امور هنرهای تجسمی وزارت ارشاد، کاخ موزه نیاوران، کاخ موزه سعدآباد و موزه آزادی نگهداری می شود.

این استاد نقاشی، آخرین اثر خود را در کارگاه نقاشی قهوه خانه به مناسبت سالروز حماسه جاودانه آزادی خرمشهر ارائه کرد.

استاد خلیلی در 21 تیرماه سال 87 در سن 64 سالگی بر اثر سرطان ریه در تهران دار فانی را وداع گفت.

روحش شاد و یادش گرامی.

انتهای پیام

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: حوزه هنری قزوین نقاشی قهوه خانه ای نقاشی قهوه خانه ای استاد خلیلی استاد بزرگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۰۳۴۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خشم پدر، جان همسر و فرزندش را گرفت

  به گزارش خبرنگار جام‌جم، روزهای پایانی فروردین امسال آتش‌سوزی در یکی از محله‌های مرکزی پایتخت به آتش‌نشانی گزارش شد. نیروهای امدادی به آنجا اعزام شده و توانستند شعله‌های آتش را خاموش کنند. آنها زنی میانسال، شوهر او و پسرشان را که دچار سوختگی شده بودند، به بیمارستان منتقل کردند اما مادر خانواده همان روز فوت شد ولی پسر ۱۱ساله و پدر خانواده تحت درمان بودند تا این‌که دو روز بعد پسر نوجوان هم به‌دلیل شدت سوختگی در بیمارستان فوت کرد اما پدر خانواده که نجات یافته بود، در تحقیقات پلیسی مدعی شد که نفهمیده چطور خانه آتش گرفته و وقتی به خود آمده، همسر و پسرش در میان شعله‌های آتش گرفتار شده و خودش هم می‌خواسته آنها را نجات دهد که دچار حادثه شده است.بنابراین ماموران به تحقیق از همسایه‌ها پرداختند که آنها اعلام کردند زن فوت‌شده با شوهرش اختلاف و درگیری داشته، بارها صدای مشاجره‌شان را بلند شده و آن روز هم صدای مشاجره مادر و پسر با پدر خانواده را شنیدند، سپس صدای کمک‌خواهی از خانه‌شان بیرون آمد که متوجه شدند آتش‌سوزی شده و از آتش‌نشانی کمک خواستند. با جمع‌بندی این اطلاعات مرگ این دو نفر به بازپرس کشیک قتل دادسرای جنایی تهران گزارش شد. در حالی که پدر خانواده منکر آتش‌سوزی مرگبار بود اما شواهد حکایت از آن داشت که او در ماجرا نقش دارد؛ تا این‌که چند روز پیش کارشناسان آتش‌نشانی اعلام کردند آتش‌سوزی عمدی بوده که او با دستور قضایی بازداشت شد و سرانجام دو روز پیش با اعتراف به قتل دو عضو خانواده‌اش گفت: کارم نقاشی ساختمان است. با همسر و پسرم بر سر مسائل مختلف اختلاف داشتم. حتی از پسرم می‌خواستم وقتی برای انجام کار نقاشی ساختمان می‌روم، او نیز با من بیاید اما کار نقاشی ساختمان را دوست نداشت و با من همراهی نمی‌کرد. روز حادثه قرار بود برای نقاشی خانه‌ای در یکی از محله‌های تهران بروم. از پسرم خواستم با من همراه شود اما قبول نکرد و دعوای‌مان شد. ظرف بنزینی را که می‌خواستم برای کار نقاشی ببرم، برداشتم و مقداری از آن را روی خودم پاشیدم و به پسرم گفتم اگر از این رفتارت دست برنداری، خودم را به آتش می‌کشم که توجهی به این تهدیدهایم نکرد. حتی جواب سربالا به من داد که مرا با حرف‌هایش عصبانی‌تر کرد. همین موضوع باعث شد یکدفعه تصمیم بگیرم او را به جای خودم بسوزانم. بخشی از بنزین را روی او پاشیدم و فندک زدم که او آتش گرفت.متهم به قتل ادامه داد: زنم آمد جلو تا شعله‌های آتش را خاموش کند و پسرمان را نجات دهد که چون بنزین روی زمین پخش شده بود، لباس‌هایش آغشته به آن شد و همگی سوختیم. پشیمان شدم و خواستم نجات‌شان دهم که نشد و شعله‌های آتش بخشی از خانه را هم سوزاند. همسایه‌ها خبردار شده و به کمک آتش‌نشانی به خانه‌مان آمدند و آتش را خاموش کردند که من زنده ماندم اما همسر و فرزندم فوت شدند. سرهنگ کارآگاه مرتضی نثاری، معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی تهران بزرگ با تایید این خبر به جام‌جم گفت: متهم به قتل همسر و فرزندش در بازداشت به سر می‌برد و تحقیقات از او ادامه دارد. 

دیگر خبرها

  • نواختن زنگ سپاس معلم در مدارس قزوین 
  • «از خارجی‌ها همه جا» تا «بنی آدم اعضای یک پیکرند» در دوسالانه هنر ونیز
  • لزوم برندینگ شهری با احیای گرافیک محیطی
  • گرامیداشت سالروز تولد سیمین دانشور برگزار شد
  • مروری بر آثار ایرانی در بینال ونیز/ آنجا که نگاه پایان می‌گیرد
  • تجلیل از هنرمندان نمونه فعال در واحدهای تولیدی فعال صنایع دستی
  • برگزاری برنامه های تبیینی اندیشه شهید مطهری در هفته معلم
  • جشن بزرگ «خدا قوت کارگر» در ورزشگاه امام رضا علیه السلام برگزار می‌شود
  • همایش بزرگ هفته فرهنگ پهلوانی در قزوین برگزار شد
  • خشم پدر، جان همسر و فرزندش را گرفت