Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/لرستان نماینده ولی‌فقیه در لرستان در پی ارتحال عالم جلیل‌القدر حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ حجت‌الله ساکی(ره) پیام تسلیتی صادر کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمدرضا شاهرخی در پی ارتحال عالم جلیل‌القدر حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ حجت‌الله ساکی(ره) پیام تسلیتی صادر کرد که در این پیام آمده است: بسم الله الرحمن الرحیم (إذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَهٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَه) ارتحال عالم جلیل‌القدر حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ حجت‌الله ساکی (ره) موجب تأثر و اندوه شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روحانی خدمتگزار پس از کسب فیض از علمای بزرگ حوزه‌های مقدسه علمیه قم و خرم‌آباد، عمر شریف خود را صرف تبلیغ معارف و احکام اسلامی و آموزه‌های اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع)، تدریس در حوزه علمیه و دانشگاه و اقامه نماز جماعت و ارشاد و هدایت کرد.

پیروی از امام راحل عظیم‌الشأن و مقام معظم رهبری(مدظله العالی) و همراهی با جامعه روحانیت مبارز در مراحل گوناگون انقلاب اسلامی و بسیج نیروهای رزمنده در دفاع مقدس و حسن اخلاق، تواضع و فروتنی و معاشرت نیکو و پسندیده از اوصاف برجسته آن روحانی پرتلاش بود.

اینجانب رحلت این روحانی شریف و مردمی را به پیشگاه مقدس حضرت ولیعصر (عج)، مقام معظم رهبری، حوزه علمیه و جامعه روحانیت استان لرستان و مدرسه علمیه کمالیه، فرزندان و خاندان مکرم و خانواده محترم و همه اقوام؛ بازماندگان و عموم مردم ولایتمدار استان لرستان، تسلیت عرض می‌نمایم و از خداوند متعال برای آن عالم گرانقدر رحمت و علو درجات و برای بازماندگان صبر و شکیبایی درخواست می‌کنم

انتظار می‌رود عموم مردم متدین و انقلابی شهر خرم‌آباد در مراسم تشییع و ترحیم آن عالم بزرگوار شرکت کنند.

لازم به ذکر است، حاج شیخ حجت‌الله ساکی ملقب به ساکی خرم‌آبادی از مجتهدین معاصر، استاد حوزه و دانشگاه و از چهره‌های مبارز مؤثر علیه رژیم پهلوی سال ۱۳۱۹ در خانواده‌ای متدین و مذهبی در خرم‌آباد به دنیا آمد.

وی بعد از اتمام تحصیلات ابتدایی در یکی از دبستان‌های خرم‌آباد، سال ۱۳۳۲ وارد حوزه علمیه کمالیه خرم‌آباد شد و تا اتمام دوره سطح از محضر اساتید آن دیار مانند آیت‌الله العظمی کمالوند کسب فیض نمود و برای تکمیل و ادامه تحصیل، سال ۱۳۳۸ به مدرسه فیضیه در قم عزیمت کرد و به تحصیل خارج فقه و اصول مشغول گردید.

این عالم جلیل‌القدر در سن ۴۰ سالگی به درجه اجتهاد نائل شد و سال ۱۳۶۸ در رشته فقه و اصول دکتری خود را از حوزه علمیه قم اخذ نمود.

وی در سال‌های تحصیل خود به محضر عالمان بسیاری شرفیاب شدند و از محضر آنان تلمذ نمودند، وی از محضر آیات عظام آیت‌الله العظمی سبحانی، سلطانی طباطبایی، نوری همدانی، مکارم شیرازی، اشتهاردی، صلواتی، مشکینی و خزعلی بهره برد.

اساتید برجسته وی در دروس خارج فقه و اصول، آیات عظام حضرت امام خمینی(ره) وگلپایگانی بوده‌اند، تا اینکه به دستور امام خمینی(ره) در نجف اشرف، شهید محراب آیت‌الله مدنی را برای سرپرستی حوزه‌ علمیه کمالیه منصوب و امور دینی مردم آن دیار را به ایشان واگذار نمودند، وی همچنین مدت چهار سال در درس خارج فقه و اصول شهید اسداله مدنی شرکت فعال داشتند و از شاگردان برجسته ایشان به شمار می‌آمد.

در دوران زندگی در قم، خارج از کسوت شاگردی از محضر علمای بزرگی، چون آیت‌الله العظمی مرعشی‌نجفی که معمم شدن ایشان نیز توسط این عالم بزرگوار انجام شد، آیت‌الله عظمی اراکی، علامه طباطبایی، علامه جعفری، آیت‌الله العظمی داماد، آیت‌الله العظمی بهاءالدینی، شهید مرتضی مطهری، مرحوم فلسفی و مرحوم بهلول استفاده نمودند.

با شروع نهضت امام خمینی(ره) نیز دوشادوش روحانیت و مردم به مبارزه علیه رژیم پهلوی پرداخت و بارها دستگیر و مورد تعقیب ماموران ساواک و شهربانی قرار گرفتند. در نهایت سال ۱۳۴۳ تبعید شد.

در بسیاری از گزارشات ساواک نام وی به عنوان اهانت‌کننده به شاه بر منبر و در سخنرانی‌ها، انتقال‌دهنده اعلامیه‌ها و پیام‌های امام(ره) از قم به خرم‌آباد، تحریک‌کننده روحانیون برای ابراز مطالبی علیه شاه بر منبر و تحریک مردم به شرکت در تجمعات و راهپیمایی‌ها علیه شاه اشاره شده است.

تاریخی‌ترین تظاهرات مردم خرم‌آباد هم‌زمان با سراسر کشور در روز تاسوعا ۱۳۵۷ شکل گرفت که این تظاهرات پایه‌های حکومت پهلوی را در هم شکست، ساواک در گزارشی حجت‌الاسلام و المسلمین ساکی را مهره‌ حساس و نقش سازنده در رهبری تظاهرات و تحریک مردم برای شرکت در تظاهرات روز تاسوعا ۱۳۵۷ در خرم‌آباد دانسته است.

وی صاحب هفت اثر ارزشمند برای طلاب حوزه علمیه هستند که برخی از آنها ازجمله رساله توضیح المسائل (فارسی)، صلاة مسافر (فارسی – دو جلد)، کتاب منهاج فی بیان احکام و مدارک الحج (عربی)، توحید و خداشناسی (فارسی)، رساله فی صلاة الجمعة (عربی)، رساله فی الزکاة (عربی)، رساله‌ای در خمس (فارسی) به چاپ رسیده است.

این استاد برجسته چهارشنبه، یکم تیرماه در سن ۸۲ سالگی به دیار حق شتافت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی حوزه علميه امام خمینی رژیم پهلوی علامه طباطبایی استان لرستان شهید مرتضی مطهری حجت الاسلام والمسلمین آیت الله العظمی عالم جلیل القدر حجت الاسلام حوزه علمیه فقه و اصول خرم آباد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۰۳۵۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عالمان ذخایر بزرگی برای مردم هستند/بزرگداشت آیت‌الله فقیه

نماینده ولی‌فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه عالمان ذخایر بزرگ برای مردم‌اند، گفت: مردم منطقه زیرکوه بر اساس اصل فطرت انسانی زندگی می‌کنند که وجود این نعمت الهی بیشتر در مناطق عشایری و محیط سالم است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، آیت‌الله سیدعلیرضا عبادی امروز در دیدار با امام جمعه و مسئولان شهرستان زیرکوه اظهار داشت: مردم منطقه زیرکوه بر اساس اصل فطرت انسانی زندگی می‌کنند که وجود این نعمت الهی بیشتر در مناطق عشایری و محیط سالم است. 

وی با بیان اینکه هر زمان که سلطه استعمارگران پررنگ بوده شاهد آسیب بیشتری بودیم، افزود: مناطقی که از این سلطه در امان بودند سالم‌تر مانده است از جمله به شهرستان زیرکوه می‌توان اشاره کرد و نشان دهنده سلامت فطرت انسانی است. 

عالمان دینی، زمینه‌هایی برای سالم ماندن جامعه محسوب می‌شوند

امام جمعه بیرجند گفت: عالمانی که با علم و تزکیه و طهارت نفسانی خود آن فطرت گرایش به حق را به صورت دانش بنیانی ترویج دهند، زمینه‌هایی برای سالم ماندن جامعه محسوب می‌شوند. در گذشته‌های دور شاید یک درصد از فرهنگ مردم دچار آسیب می‌شد اما در دنیای امروز با وجود فضای مجازی که خطرناک‌ترین و بهترین زمان است شاهد آسیب‌های بیشتری هستیم. 

عبادی ادامه داد: کسی که بتواند از این فرصت استفاده کند بهترین زمان است که بتوانند خود را سالم نگه دارند و مقام و منزلتش از کسانی که بعد از ظهور رشد می‌کنند، بالاتر است. وقتی فطرت سالم و عالم جامع باشد حرفش حجت است و مردم آن را با جان می‌پذیرند و عالمان ذخایر بزرگی برای مردم ما هستند و مردم وقتی صداقت و خدمت ببینند آن را می‌پذیرند و مسئولان باید مراقب نفوذ بیگانه باشند. 

دشمن به دنبال بدبین کردن مردم به نظام و روحانیون است

حجت‌الاسلام حسن صباغیان نیز در این دیدار با بیان اینکه امروز به عنوان روز فرهنگ شهرستان زیرکوه انتخاب شده است، گفت: اجلاسیه علما و طلاب شهرستان به منظور بزرگداشت مقام آیت‌الله فقیه در شهریورماه امسال برگزار خواهد شد. 

وی با بیان اینکه آیت‌الله فقیه انسان وارسته‌ای بود، افزود: ایشان فقط به آموختن اکتفا نکردند و با دو بال علم و عمل محبوب مردم شدند و تواضع و فروتنی ایشان زبانزد همه مردم شهرستان است. دشمن به دنبال بدبین کردن مردم به نظام و روحانیون است و باید به دنبال معرفی طلاب و عالمانی باشیم که ذی‌طلبگی خود را حفظ کرده‌اند. روحانیون مظهر اسلام هستند. 

ساده‌زیستی آیت‌الله فقیه، الگوی مسئولان باشد

امام جمعه زیرکوه ادامه داد: آیت‌الله فقیه تبلور کاملی از خداجویی و خداگویی بودند و از مهمترین ویژگی‌های ایشان می‌توان به مردمی بودن و تلاش برای رفع مشکلات مردم اشاره کرد. با الگوگیری از آیت‌الله فقیه باید گوش شنوایی برای مردم به خصوص جوانان باشیم، با توجه به جنگ نرم و ترکیبی که رو به رو هستیم ساده زیستی آیت‌الله فقیه می‌تواند الگوی مسئولان باشد. 

وی با اشاره به اینکه به دنبال الگوسازی برای نسل جوان و خنثی‌سازی نقشه دشمن هستیم افزود: به بهانه روز فرهنگ به دنبال معرفی آیت الله فقیه به جوانان و جذب آنان به سمت حوزه علمیه هستیم. 

انتهای پیام/254

دیگر خبرها

  • نظریه ولایت فقیه آیت‌الله لاری تفاوتی با نظر امام (ره) ندارد
  • آیت‌الله اعرافی: همه دستگاه‌ها پیوست مسجدی داشته باشند
  • ضرورت تقویت همدلی و همبستگی در امت اسلامی
  • جمعیت هلال احمر نماد خدمت به جامعه است
  • عالمان ذخایر بزرگی برای مردم هستند/بزرگداشت آیت‌الله فقیه
  • حرکت آیت‌الله لاری زمینه‌ساز شکل‌گیری انقلابی بر مبنای نظریه ولایت مطلقه فقیه است
  • پیام تسلیت امام جمعه و استاندار کرمان در پی درگذشت امام جمعه فقید بلوک جیرفت
  • پیام تسلیت آیت الله نورمفیدی در پی شهادت مامور گلستانی فراجا
  • دبیر قرارگاه راهبردی گام دوم انقلاب اسلامی در هرمزگان منصوب شد
  • ظرفیت استقبال از گفتمان انقلاب اسلامی در دنیا بی نهایت است