بزرگ آقای سینمای ایران را در هیبتی جدید ببینید/ بچه ایرج طهماسب و عروسکهای مرضیه برومند در محاق/ بازگشت حمید جبلی جدی شد/حضرت موسی با ابراهیم و سید محمود میآید/ هوتن شکیبا صاحب ساندویچ ماکارانی شد/ شیشلیک روی دست مهدویان باد کرد
تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۰۴۰۳۸
در هفته گذشته تعطیل شدن برنامه طبیب، تولد هوتن شکیبا و رضا کیانیان در شبکههای اجتماعی بسیار دست به دست شدند اما حضور سید محمود رضوی به عنوان تهیهکننده فیلم جدید حاتمیکیا موضوع بسیاری از رسانهها شد وعذرخواهی رئیس صداوسیما از مقام معظم رهبری در روزهای پایانی هفته گذشته پر سروصدا شد.
چهره هفته؛ علی نصیریان
اخیرا عکسی از علی نصیریان منتشر شده است که تست گریم بزرگ آقای سریال «شهرزاد» برای ایفای نقش چنگیز خان مغول را در کنسرت-نمایش «سیصد» نشان میدهد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
عذرخواهی هفته؛ رئیس صداوسیما
در پی تذکر رهبر معظم انقلاب درباره برخورد یکی از برنامههای صداوسیما با یکی از توفیقات نیروی انتظامی، رییس رسانه ملی در نامهای به معظمله، از غفلت پیش آمده عذرخواهی کرد.
متن نامه پیمان جبلی بدین شرح است:
«باسمه تعالی
محضر مبارک رهبر معظم انقلاب؛
سلام علیکم،
فرزندان شما در رسانه ملی تذکر و گلایه شما را با گوش جان شنیدند. از غفلت و قصور پیش آمده عذرخواهی میکنیم و بدیهی است که جبران خواهد شد. بیشک؛ ما سربازان شما در صدا و سیما همواره نیازمند تذکرات و نصایح راهگشایتان هستیم و یکی از شاخصههای تحول در رسانه ملی، توجه جدّی و پیگیری مجدانه هشدارها و رهنمودهای حضرتعالی خواهد بود.
با تجدید احترام - پیمان جبلی»
پیش از این رهبر انقلاب در سخنانی با انتقاد از عملکرد صداوسیما در ماجرای سرقت از صندوق امانات بانک ملّی فرمودند:
«نیروی انتظامی تعدادی دزد را در 48 ساعت پس از دزدی دستگیر میکند؛ خب باید تشویق بشوند. در رسانه ملی خود ما جوری حرف زده میشود کأنه سرزنش میشوند! مسلماً عمدی نیست اما غفلت است این غفلتها به سود دشمن تمام میشود. هرکس مردم را از آینده ناامید کند برای دشمن دارد کارمیکند؛ چه بداند چه نداند.»
نقره داغ هفته؛ سریالهای «مهمانی» و «شهرک کلیله و دمنه»
ساترا پس از بازبینی پنج قسمت اول مجموعه عروسکی «شهرک کلیله و دمنه» رسما حکم توقف پخش این مجموعه را صادر کرد.
شنیده می شود ساترا پس از بازبینی پنج قسمت اول مجموعه عروسکی «شهرک کلیله و دمنه» رسما حکم توقف پخش این مجموعه را صادر کرد.
پیش از این سعید مقیسه رئیس ساترا در گفتوگویی اعلام کرده بود فعلاً سریال متوقف نشده و نیاز به دستور قضایی دارد که هنوز قطعی نشده است.
در این راستا شنیده میشود برنامه ی پرمخاطب مهمونی نیز ممکن است با جرح و تعدیل هایی مواجه شود.
بازگشت هفته؛ حمید جبلی
هفته گذشته گفتوگویی از مهدی فرجی تهیهکننده سریال «نون . خ» در خبرگزاری تسنیم منتشر شد که در آن، از نویسندگی برنامهای توسط حمید جبلی برای پلتفرم تلوبیون خبر میداد: «فکر میکنم به زودی خواهید شنید که آقای حمید جبلی سریالی را در واقع نویسندگی و اداره خواهند کرد. انشاءا... امیدوارم که ساخته شود. البته بنا دارد با تلوبیون همکاری داشته باشد. اگر این اتفاق بیفتد، یک سریال در حوزه کودک و نوجوان ساخته خواهد شد.
تولد هفته؛ رضا کیانیان
موزه سینمای ایران در ادامه انتشار سلسله برنامههای تاریخ شفاهی خود به مناسبت زادروز «رضا کیانیان» بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون بخشهایی از گفتگوی این هنرمند را منتشر کرده است که در زیر میخوانید.
رضا کیانیان با بیان اینکه تمام مقالاتی که با موضوع بازیگری نوشته درباره سوالهایی بوده که در ذهنش پیش میآمده، گفت: یادم میآید در فیلم «آژانس شیشهای» در سکانسی باید خم میشدم گلوله را برمیداشتم و نشان میدادم و عزیز ساعتی (فیلمبردار) یک دفعه قطع کرد و گفت مشکلی برای نور بوجود آمده است و آرام نزدیک گوش من گفت به خاطر نور قطع نکردم دلیلش این است که بهت بگویم چطور گلوله را بالا بیاوری تا پلان بهتر شود و در همان جا متوجه شدم که اگر از زاویه دوربین فکر میکردم متوجه میشدم.
وی ادامه داد: یکی دیگر از نکات مهمی که متوجه شدم این بود که باید در زمان بازی متوجه پلان هم باشم یعنی از جانب فیلمبردار هم باید فکر کنم و همین امر موجب شد تا با پنج فیلمبردار مصاحبه کردم. البته مصاحبهها بدین شکل نبود که به من فیلمبرداری یاد بدهند. آنها در ابتدا شروع به توضیح درباره فیلمبرداری و لنز و ... میکردند اما من به آنها گفتم دنبال موارد جزئیتر هستم. به عنوان مثال، وقتی چشمشان روی ویزور است چه چیزی موجب میشود که به یک بازیگر بگویند دمت گرم یا خوب بازی نکرده است. مواردی که شاید فیلمبردارها تنها در زندگی خصوصیشان برای دوستانشان تعریف کنند و هیچ وقت به عنوان خاطره باقی نمیماند.
کیانیان خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه اولین کلید را عزیز ساعتی در ذهن من روشن کرد با خود او گفتگو را شروع کردم و متوجه شدم در مورد مونتاژ و تدوین هم به همین شکل است و من نمیدانم که با آنها هم صحبت کردم. زمانیکه سراغ تدوینگران رفتم از آنها میپرسیدم وقتی در پشت میز موویلا نشستید در چه مواقعی از بازیگر راضی هستید و در چه مواقعی خوشتان نمیآید. آنها هم برای من توضیح دادند که موجب باز شدن دریچه هایی در من شد که در ابتدا همه چیزهایی که آموخته بودم در مجله فیلم چاپ شد و بعد به صورت کتابی به نام «بازیگری در قاب» منتشر شد.
کیانیان با اشاره به نقش آفرینیهای زنده یاد «خسرو شکیبایی» بیان داشت: خسرو شکیبایی در بازیها خیلی دستهایش را تکان میداد و به نوعی هوا را میشکافت و برای همه ما جذاب بود و آن را دوست داشتیم. بعد از خسرو شکیبایی همه میخواستند آن حرکات دست را تکرار کنند درصورتی که آن حرکات دست تنها مختص خسرو شکیبایی است. من معتقدم وقتی یک بازیگر روی صحنه میرود نباید فکر کند که چه کاری میخواهد انجام بدهد، حرکتش را طراحی نکند و به ناخودآگاه بسپارد زیرا بر اساس وجود بازیگر طراحی می کند مانند خسرو شکیبایی که دلنشین خواهد بود. در این صورت نقشآفرینیها دلنشین خواهد بود اما وقتی درباره آن فکر کنیم دیگر جذاب نمیشود.
وی با بیان اینکه بازیگر نباید سواد خود را جلوی دوربین ببرد، گفت: دوربین در واقع یک فاصله بین بازیگر و تماشاگر است و تماشاگر از چشم دوربین بازیگر را میبیند پس باید با دوربین رفیق باشیم و نخواهیم به دوربین بگوییم که چقدر سواد داریم. وقتی جلوی دوربین فکر کنیم همهچیز خراب میشود.
کیانیان با اشاره به فیلم «فرش باد» گفت: هر سال در ژاپن در فصل بهار یک کارناوال راه میافتد که ریشههای به شدت سنتی دارد و در آن یک فرشی از ایران وجود دارد و من هنوز نمیدانم فرش ایران چه زمانی وارد فرهنگ ژاپن شده است. البته شنیدم زمانی یک بازرگانی از ایران هدیهای به یک ژاپنی میدهد و وقتی دنبال مشترکات میگردند آن را پیدا میکنند. همچنین علیرضا شجاعنوری دستنوشتهای فارسی با خطی خوش که یک شعر است را به ژاپنیها دادهاند که آنرا در یک لولههای منبت کاری در داخل یک معبد نگه داشتند و در مراسمهای خاصی جایی میگذارند که بسیار ارزشمند است.
وی با اشاره به فیلم «فرش باد» خاطرنشان کرد: در فیلم صحنهای است که دیگر فرش بافته نمیشود ، همه ناامید میشوند و بازیگر ژاپنی (تاکاآکی انوکی) این سکانس را خیلی جدی بازی میکرد به او گفتم در ایران این عصبانیت را نمیفهمند زیرا در این لحظه تو باید ناامید باشی نه عصبانی و همچنین باید بیخیال دنیا باشی و او در نهایت به همین شکل بازی کرد و خودش را در نقش رها کرد. بعدها برای جشنواره توکیو به ژاپن رفتیم همسر او من را دید و گفت تاکاآکی وقتی از ایران برگشت عوض شد و خودش را رها کرد و زندگی مان خیلی بهتر شده (با خنده)
کیانیان با بیان اینکه «تاکاآکی انوکی» عاشق ایران و مخصوصا اصفهان شده بود، ادامه داد: زمانی که میخواست از ایران برود میگفت مطمئن هستم یکی از اجداد من ایرانی بوده است زیرا زمانی که وارد ایران شدم آنقدر حالم خوب شده که تصور میکنم در خانه خودم هستم.
کیانیان در پاسخ به سوال خسرو نقیبی مبنی بر اینکه در نقش آفرینیها چه چیزی برایش اهمیت دارد؟ پاسخ داد: چیزی که در نقشهایم برایم اهمیت دارد یک صحنه از خلوت آن آدم است. به عنوان مثال، در «دوران سرکشی» سکانسی از خلوت نقشی که قرار بود من بازی کنم وجود نداشت و من به کمال تبریزی گفتم خلوت آدمها است که طرف دیگر نقش را نشان میدهد که آنها چه کاره هستند. پیشنهاد دادم وقتی قاضی در انتها میخواهد حکم آخر را بدهد قبلش در دادگاه تنها باشد و اگر فردا می خواهد حکم را بدهد شب آنجا تنها باشد زیرا باید تصمیم بگیرد که آقای تبریزی هم پذیرفت و اینکار در واقع نوعی آرایش نقش است. در مورد همه نقشهای کوتاهی که ایفا کردم این نوع آرایشهای نقش را داشتم که بعدها دیدنی و ماندگار شد.
وی درباره فیلم «ماهیها عاشق میشوند» نیز بیان داشت: یادم میآید یک روزعلی رفیعی گفت طرحی به ذهنش رسیده که میخواهد آن را بسازد درواقع به نوعی بازنگری زندگی خودش در قالب یک دکتر بود. آقای رفیعی علاوه بر اینکه هنرمند خوبی است آشپز حرفهای نیز است و تمامی غذاهایی که در فیلم «ماهیها عاشق می شوند» دیدیم کار خود او بود. رفیعی معمولا در اغلب کارهایش و حتی تئاترها تعداد زیادی پارچههای رنگی و مقداری چوب برای طراحی صحنه میآورد . گاهی استفاده از این چوبها و پارچهها آنقدر درست است که تبدیل به شیء اصلی در نمایش یا فیلم میشوند. در این فیلم هم مقداری پارچه و عتیقهجات از وسائل خانه خودش آورده بود که برای یکی از اتاقهای فیلم استفاده شد.
هدیه تولد هفته؛ ساندویچ ماکارانی
هوتن شکیبا با انتشار یک استوری در اینستاگرام خود نوشت:
هومن بهمنش برای تولدم (۲۴ خرداد) ساندویچ ماکارونی و ۴۵۰ هزار تومان پول فرستاد.
انقدر خوب بود که دلم نیومد در جریان نباشید.
درخواست هفته؛ محمدحسین مهدویان
کارگردان فیلم سینمایی «شیشلیک» در صفحه مجازی خود نسبت به وضعیت اکران این فیلم واکنش نشان داد.
محمدحسین مهدویان کارگردان فیلم سینمایی «شیشلیگ» در صفحه مجازی خود در انتقاد به صحبتهای مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم درباره توقیف فیلمها، با انتشار پروانه نمایش فیلم خواستار این شد تا تکلیف اکران این فیلم را مشخص کنند.
متن پیام این کارگردان بدین شرح است: «مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم در مصاحبه با اعتماد فرمودند: «برنامه مدیران مربوطه در دولت سیزدهم این است که هیچ فیلمی از جانب سازمان سینمایی و وزارت ارشاد توقیف نشود و از آنجا که رئیس سازمان سینمایی برآمده از سینما و اتفاقاً تهیهکننده سینما هستند، از همان ابتدا بر عدم توقیف فیلمها و کمک به خروج آثار از بلاتکلیفی یا توقیف تاکید داشتهاند.
سهرابی با طرح پرسشی دال بر اینکه اگر فیلمی مجرای قانونی را طی کرده و استانداردهای داخلی را رعایت کند چرا و به چه دلیل باید دچار مشکل شود افزود: ما در سازمان سینمایی در تلاشیم هیچ فیلم و فیلمسازی در اکران فیلمهایش دچار انسداد نشود…»
اگر این حرفها صادقانه است پس چرا فیلم سینمایی شیشلیک را که همه مجاری قانونی را طی کرده و یک سال پیش پروانه نمایش گرفته از بلاتکلیفی و به قول خودتان انسداد بیرون نمیآورید؟»
تعطیلی هفته؛ برنامه طبیب
معاونت سیما در پى ضعف مفرط برنامه طبیب شبکه سه در رعایت استانداردهای برنامه تخصصی زنده، به استحضار مردم شریف ایران مى رساند؛
متاسفانه در برنامه امروز طبیب شبکه سه، از سوى مهمان ادعایى عجیب و غیر علمی مطرح شد که به درستی موجب تعجب و تذکر و اعتراض جمعی از استادان مومن و متعهد کشور به این ادعای غیر علمی و جریحه دار شدن احساسات پاک مخاطبان مومن و فهیم گردید.
متاسفانه مجرى برنامه نیز على رغم داشتن تجربه کافى، نتوانست به موقع در واکنش به این ادعاى عجیب، از مهمان برنامه مستنداتى براى این اظهار نظر درخواست کند و اظهارات غیر مستند مهمان را تصحیح کند.
معاونت سیما در پى این اتفاق غیر قابل توجیه در آنتن زنده، ضمن عذرخواهى از عموم مخاطبان، پخش برنامه «طبیب» را به دلیل ضعف و قصور دست اندرکاران برنامه تا اطلاع ثانوى با هدف اصلاح رویه هاى خلاف ضوابط متوقف مىکند.
این برنامه در آینده نزدیک و پس از اطمینان از رعایت استانداردهای ضروری برنامههای زنده و تخصصی، پخش خود را از سر خواهد گرفت.
در ادامه دکتر براتی جراح زانو در مورد صحبتهایش در برنامه طبیب که به تعطیلی برنامه انجامید توضیحاتی داد.
انتهای پیام/
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: رضا کیانیان علی نصیریان مهدی فرجی هوتن شکیبا محمدحسین مهدویان رئیس صداوسیما پیمان جبلی حمید جبلی ساترا برنامه طبیب شهرک کلیله و دمنه کنسرت نمایش سی صد سریال مهمانی خسرو شکیبایی رضا کیانیان برنامه طبیب حمید جبلی رسانه ملی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۰۴۰۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
انتقاد بازیگر قدیمی به جیغ و دست و هورا در شب آخر عروسکخونه
برگزیدگان دومین جشنواره نمایش عروسکی تلویزیونی «عروسکخونه» در حالی مشخص شدند که حسن دادشکر بازیگر پیشکسوت حوزه کودک بعد از تجلیل روی صحنه از مدیران تلویزیون خواست بازنگری نسبت به فرمول جیغ و دست و هورا در برنامههای کودک داشته باشند. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، آیین اختتامیه دومین جشنواره نمایش عروسکی تلویزیونی تحت عنوان «عروسکخونه» در برج میلاد به پایان رسید. در این مراسم هم پیشکسوتان حضور پیدا کردند و هم هنرمندان نسل جدید حوزه کودک به سالن اصلی برگزاری آخرین ایستگاه دومین عروسکخونه تلویزیون پای گذاشتند.
به صفِ اول «عروسکخونه» نگاه میکردیم از رضا فیاضی و مریم سعادت نشسته بودند تا حسن دادشکر، عادل بزدوده، هومن حاجیعبداللهی، محمد بحرانی، وحید آقاپور، ماشاالله شاهمرادی، ساقی زینتی و حتی محمد لقمانیان، احسان مهدی و بسیاری دیگر حضور داشتند.
محسن برمهانی معاون سیما آمد تا جایِ پیمان جبلی رئیس صداوسیما خالی نماند که قرار بود در این آیین سخنرانی کند به دلیل کاری که برای او پیش آمد نتوانست خودش را به برنامه برساند. اما در بخشهای پایانی برنامه، وحید جلیلی قائممقام صداوسیما هم به سالن اصلی برج میلاد آمد تا از نزدیک نظارهگر آیین اختتامیه عروسکخونه باشد.
کودک 5 ساله از قاریان بینالمللی قرآن کریم، تلاوت آیاتی از کلام الله مجید را برعهده گرفت و سپس نوبت به سرود ملی جمهوری اسلامی و حضور حامد مدرس مجری روی صحنه برنامه فرارسید. او با اشاره به اینکه این برنامه به صورت زنده از شبکه شاد در حال پخش است از حمایتهای مسئولین تلویزیون برای رونق گرفتن این جشنواره تشکر کرد که امروز این جشنواره را به یکی از معتبرترین جشنوارههای عروسکی ایران رسانده است.
بعد از اجرای نمایشی کوتاه از کودکان، فاطمه امینی معروف به خاله گلی با گودرز عروسک برنامههای کودکانه تلویزیون روی صحنه حاضر شد. بعد از چند دقیقه اجرای برنامه نوبت به سخنرانی محسن برمهانی رسید. او هم از برگزارکنندگان و تلاشگران این برنامه تشکر کرد و عروسکخونه را اتفاق مهمی در دورهای دانست که بیشتر محصولات حوزه کودک و نوجوان به سمت تولید انیمیشن رفته و جای خالی کارهای عروسکی بیش از پیش احساس میشود.
برمهانی ابراز امیدواری کرد که سال آینده این جشنواره در ابعاد گستردهتر و بزرگتری برگزار شود و حتی در حد بینالمللی بتوان عروسکخونه را مطرح کرد.
در ادامه گروه موسیقی تهران قدیم روی صحنه آمدند و قطعاتی را برای کودکان و مهمانهای حاضر در سالن اجرا کردند.
بخش اول اهدای جوایز با بخش بازیگری آغاز شد. جایی که محسن برمهانی، وحید آقاپور، مهدی صبایی روی صحنه آمدند تا جوایز بخش بازیگری را اهدا کنند. در این بخش هیات داوران متشکل از رضا مهدیزاده، فاطمه کریمخانی، امیر سلطان احمدی، سمیه عبدالله زاده، آرش مصطفایی، فاطمه امینی، حسین نعیمی ذاکر، سارا روستاپور و محمد بحرانی اعلام شدند و بعد از اعلام نامزدهای بخش بازیگری جایزه اصلی این بخش به بازیگران تئاتر «کی بود، کی بود، من نبودم» اهدا شد.
سپس نمایشی با صدای لالایی و با عنوان «پرواز فرشتهها» و با محوریت کودکان فلسطینی اجرا و تصاویری از برگزیدگان پویش «پرواز فرشتهها» پخش شد.
بدقولی کنداکتوری تلویزیون این بار با برنامه «هفت»در این بخش محمدصادق باطنی مدیر شبکه کودک روی صحنه حاضر شد و به فراموش شدن عروسکها اشاره کرد و گفت: مدتی این عروسکها کمرنگ شده بودند اما تمام تلاش برگزارکنندگان جشنواره برگرداندن عروسکها بود که برای نسل جدید خاطره بسازند. آرایی که در این جشنواره ثبت شد برای ما انگیزه داشت تا پرقدرتتر این جشنواره را ادامه دهیم.
شاید یکی از بخشهای جذاب و البته حاشیهای برنامه تقدیر از دو چهره پیشکسوت و خاطرانگیز برای حوزه کودک بود. اول حسن دادشکر بازیگر، نویسنده و کارگردان آثار کودک روی صحنه حاضر شد؛ رضا فیاضی، وحید جلیلی، هومن حاجیعبداللهی و مریم سعادت برای تقدیر از او روی صحنه آمدند. او به هنگام تقدیر لحظاتی پشت تریبون حاضر شد و این نکته را مطرح کرد: «واقعیت این است که کار من چیزی جز وظیفه نبوده است. از سال 1350 با دیدن یک نمایش عاشق کار کودک شدم و پس از دوران دانشجویی این راه را ادامه دادم به این امید که نسلهایی را برای آینده کشورم تربیت کنم. تئاتر کودک فقط برای سرگرمی نیست بلکه پایه اصلی و فرهنگساز است و تحول ایجاد میکند. من هر کجا تریبونی بوده ابراز کردهام که در سطح کشور کارهایی از کودک داریم که ملغمهای از جیغ و هورا کشیدن است! چرا در تلویزیون همه مجریان مثل هم کار میکنند چرا خلاقیت هنری در آن نیست و چرا همه از بچهها میخواهند جیغ و هورا بکشند!
اینکه میگویید «دارید خسته میشوید» عرایض بنده را تایید می کند. اگر هنری دارید پس کسی از آن خسته نمیشود. به عنوان یک علاقهمند از مسئولان تلویزیون خواهش میکنم فرمول جیغ و هورا را اصلاح کنند. من خدمتگذار بچههای این مراسم هستم. از تلویزیون و مسئولان و «عروسکخونه» به سهم خود تشکر میکنم. از همه همکاران و پیشکسوتان که در این جمع حضور دارند تشکر میکنم. ما نسلی بودیم که جز خدمت به فرهنگ و هنر کار دیگری نکردیم.»
بعد از این بخش عادل بزدوده با پخش کلیپی از آثار او روی صحنه حاضر شد و مریم سعادت این نکته را درباره او گفت: «ما صد سال با هم کار کردیم اما واقعا وقتی به آن فکر میکنم در حال حاضر خاطرهای به یاد نمیآورم جز یک رفاقت سی، چهل ساله چیزی به خاطرم نمیآید.»
بزدوده هم به نقلِ ماجرای نامگذاری زیزیگولو اشاره کرد و گفت: من بیشتر عمرم را با عروسکها زندگی کردهام. زمانی که قرار بود موجودی ساخته شود که بعدها اسم آن «زیزی گولو، آسی پاسی، دراکولا، تا به تا» شد، ما اولین سکانسها را که کار میکردیم اسم انتخاب شده بود و تنها کسی که میتوانست اسم او را به خوبی ادا کند مانی 8 ساله بود که تعجب همه ما را برانگیخت.
پس از اجرای نمایش زورخانهای کودکان تحت عنوان پهلوانکها نوبت به اجرای محمد لقمانیان رسید؛ او با عروسک بیچشم و رو روی صحنه حاضر شد. او گفت: «خوشحالم که امشب اینجا هستم. محمد لقمانیان یک عروسکگردان هستم. صدا پیشه بچه فامیل دور و عروسکگردان فامیل دور هستم. امروز میخواهم راجع به عروسکها صحبت کنم. عروسکگردانی در ایران شغل عجیبی است اما به هر حال کسی از یک راهی باید نان دربیاورد و ما هم از عروسکها نان درمیآوریم. قصدم این است که بگویم با عروسکها میتوان حرفهای بزرگی زد.
عروسکها خیلی کارها میتوانند انجام دهند مثلا میتوانند نفس بکشند. میتوانند حرف بزنند. حتی میتوانند ببینند. عروسکها تا اندازهای بامزه وساده هستند که میتوانند حرفهایی را بزنند که ما آدم بزرگها جرات بیان آنها را نداریم.»
در بخشهای دیگر این مراسم گروه سرود نجمالثاقب و کودکان نینجا به اجرای برنامه پرداختند. اما شاید یکی از مهمترین بخشهای برنامه اعلام نام برگزیدگان دومین جشنواره «عروسکخونه» بود که با بخش طراحی و ساخت عروسک ادامه پیدا کرد. برای اهدای جوایز، ایرج محمدی، حسن دادشکر، محمدصادق باطنی، ساقی زینتی، مجید اکبرشاهی و حامد علامتی روی صحنه آمدند.
در بخش طراحی و ساخت عروسک از نمایش «خرگوشک و رودخانه» تقدیر و تندیس این بخش به نمایش «راز» اهدا شد.
در بخش طراحی هنری، از دو اثر «مترسک و آدم برفی» و «خورشید خانم کجایی» تقدیر و تندیس این بخش به نمایش «شازده کوچولو» اهدا شد.
در بخش صداپیشگی، از نمایشهای «کفشدوزک بداخلاق» و «امانتفروشی آمیرزا» تقدیر شد و تندیس این بخش به «مورچههای بامزه» اهدا شد.
در بخش عروسکگردانی، «آدمهای بافرهنگ» تقدیر و تندیس این بخش به «جادوی مهربانی» اهدا شد.
در بخش نمایشنامه از نمایش «خرگوشک و رودخانه» تقدیر شد و تندیس این بخش به نمایش «جادوی مهربانی» اهدا شد.
در بخش کارگردانی، از نمایشهای «خرگوشک و رودخانه» و «کی از همه پر زورتره» تقدیر شد و تندیس این بخش به نمایش «جادوی مهربانی» اهدا شد.
در ادامه مراسم، علی خواجه، محمدحسین بخشیزاده، محمدصادق باطنی، مجید اکبرشاهی، مقصود نعیمیزاده و احسان مهدی برای اهدای بخش دوم جوایز روی صحنه آمدند.
در این بخش از نمایش «دو دریچه» برای خلاقیت و انتقال معنا، به خاطر توجه به فرهنگ و ارزشهای از نمایش «پهلون کچل»، برای استعداد بداهه پردازی و طنز از نمایش «بی بی نبات و قندک» تقدیر شد.
در بخش برگزیده آرای مردمی نمایش سوم «کفشدوزک بداخلاق»، در رتبه دوم «کی بود کی بود من نبودم» تقدیر شد و جایزه اصلی این بخش به نمایش «هاجر عروسی داره» اهدا شد.
در انتهای این مراسم از کتاب «فرهنگنامه برنامههای عروسکی تلویزیون» که در اداره کل پژوهش صدا و سیما تهیه شده بود، رونمایی شد. این کتاب شامل مشخصات و عوامل همه برنامههای عروسکی تلویزیون از سال 1345 تا سال 1399 است.
تصاویر این برنامه را در ادامه ببینید:
انتهای پیام/
اختتامیه دومین دوره جشنواره عروسکخونهاختتامیه دومین دوره جشنواره عروسکخونهاختتامیه دومین دوره جشنواره عروسکخونهاختتامیه دومین دوره جشنواره عروسکخونهاختتامیه دومین دوره جشنواره عروسکخونهاختتامیه دومین دوره جشنواره عروسکخونهاختتامیه دومین دوره جشنواره عروسکخونهاختتامیه دومین دوره جشنواره عروسکخونهاختتامیه دومین دوره جشنواره عروسکخونهاختتامیه دومین دوره جشنواره عروسکخونهاختتامیه دومین دوره جشنواره عروسکخونهاختتامیه دومین دوره جشنواره عروسکخونهاختتامیه دومین دوره جشنواره عروسکخونهاختتامیه دومین دوره جشنواره عروسکخونهاختتامیه دومین دوره جشنواره عروسکخونهاختتامیه دومین دوره جشنواره عروسکخونهاختتامیه دومین دوره جشنواره عروسکخونهاختتامیه دومین دوره جشنواره عروسکخونهاختتامیه دومین دوره جشنواره عروسکخونهاختتامیه دومین دوره جشنواره عروسکخونهاختتامیه دومین دوره جشنواره عروسکخونهاختتامیه دومین دوره جشنواره عروسکخونهاختتامیه دومین دوره جشنواره عروسکخونهاختتامیه دومین دوره جشنواره عروسکخونهاختتامیه دومین دوره جشنواره عروسکخونهاختتامیه دومین دوره جشنواره عروسکخونهاختتامیه دومین دوره جشنواره عروسکخونهاختتامیه دومین دوره جشنواره عروسکخونهاختتامیه دومین دوره جشنواره عروسکخونهاختتامیه دومین دوره جشنواره عروسکخونهاختتامیه دومین دوره جشنواره عروسکخونهاختتامیه دومین دوره جشنواره عروسکخونهاختتامیه دومین دوره جشنواره عروسکخونهاختتامیه دومین دوره جشنواره عروسکخونهاختتامیه دومین دوره جشنواره عروسکخونه