Web Analytics Made Easy - Statcounter

منصور شیشه‌فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به آلودگی هوای شهر اصفهان اظهار داشت: در سه ماهه اول سال اصفهان هوای اصفهان ۴۴ روز قابل قبول و ۴۹ روز ناسالم بوده است که اکثر این روزها به علت خیزش کانون‌های گرد و غبار در شهر اصفهان و شهرهای مرکزی بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه نیمه دوم سال آلودگی هوا بیشتر به علت پایداری جو و وارونگی دما و انتشار آلاینده‌های ناشی از منابع ثابت و سیار است، افزود: منشأ آلاینده‌های منابع ثابت صنایع و منابع متحرک خودروها هستند که با توجه به کاهش دما، پایداری جو و وارونگی دما شرایط برای افزایش غلظت آلاینده‌ها فراهم می‌شود.

شیشه‌فروش با بیان اینکه در شش ماهه اول سال به علت گرد و غبار و خیزش کانون‌ها شرایط آلودگی هوا و کاهش میدان دید را شاهد هستیم، گفت: بر اساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی روز گذشته کانون‌های شمال عراق فعال شده بود و بیشتر استان‌های جنوبی و غربی را فرا گرفته بود و زبانه‌های آن اصفهان را نیز فرا گرفت که سبب کاهش میدان دید و گرد و غبار شد.

 

شدت وزش باد در مناطق شرق به ۷۰ تا ۹۰ کیلومتر می‌رسد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: بر اساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی امروز وزش باد در مناطق غرب، مرکز و شرق استان سبب فعال شدن کانون‌های داخلی می‌شود و در بعدازظهر نیز شدت وزش باد در مناطق شرق به ۷۰ تا ۹۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و در محورهای سجزی-نائین، اردستان- خوربیابانک و منطقه شمال شدت وزش باد سبب خیزش کانون‌های گردوغبار، کاهش میدان دید و کیفیت هوا و اختلال در ترددهای جاده‌ای می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه مدیریت بحران هشدارهای لازم را به اداره راه، پلیس راه داده است، بیان کرد: رانندگانی که امروز در مسیر شرق اصفهان تردد دارند، بدانند که شرایط وزش باد سبب فعال شدن کانون‌های گرد و غبار و کاهش میدان دید می‌شود و امروز عصر در مناطق شرقی اگر سفر ضروری ندارند، تردد نکنند.

 

۳۲ درصد مساحت استان اصفهان بیابانی است

شیشه‌فروش در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار وسعت استان است که ۳ میلیون و ۲۰۰ هکتار آن یعنی ۳۲ درصد مساحت استان بیابانی است، عنوان کرد: در ۱.۵ میلیون هکتار از کانون‌ها مطالعه انجام شده است و ۱۴ کانون‌ بحران فرسایش بادی در شهرستان شهرضا، کاشان، آران و بیدگل، نطنز و بادرود، اصفهان، کوهپایه، جرقویه، ورزنه، اردستان، خوروبیابانک، شاهین‌شهر و میمه و هرند و گلپایگان شناسایی شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان اضافه کرد: امسال قرار است ۱۶ میلیارد تومان اعتبارات ملی در زمینه اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی تا پایان سال به منابع طبیعی اصفهان اختصاص پیدا کند.

وی تصریح کرد: امسال ۱۷۰ هکتار عملیات نهال‌کاری، ۴۵ کیلومتر بادشکن غیرزنده، ۲۰۰ کیلومتر بادشکن زنده و ۲ هزار هکتار مبارزه با موش در عرصه‌هایی که گیاهان تاغ را کشت کردند، انجام می‌شود.

شیشه‌فروش ادامه داد: در طول چند سال گذشته ۳۱۰ هزار هکتار از وسعت مناطق بیابانی استان اصفهان جنگل‌های دست‌کاشت و گونه‌های مقاوم به خشکی با هدف پیشگیری از بیابان اجرا شده است.

 

تالاب گاوخونی در حال تبدیل شدن به کانون گردوغبار است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه ۳۰ هزار ۸۰۰ هکتار مالچ‌پاشی در مناطق بیابانی انجام شده است، گفت: استان اصفهان تحت تأثیر کانون‌های گرد و خاک است و از شمال عراق و عربستان زبانه‌های آن تا اصفهان کشیده می‌شود و گاهی منشأهای خارج از استان مانند هم مرزی با کویرهای سمنان و قم و خراسان جنوبی دارد.

وی با تأکید بر اینکه ضرورت دارد اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی تسریع شود و سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور زودتر اعتبارات را به منابع طبیعی دهد، افزود: سازمان جنگل‌های کشور باید اقدامات لازم را برای کنترل بیابان در استان‌های مجاور انجام دهد و محیط زیست کشور برای کنترل بیابان‌های عراق به آنجا رفتند و هماهنگی‌هایی انجام شده است.

شیشه‌فروش خاطرنشان کرد: ۴۷ هزار هکتار وسعت تالاب گاوخونی است که ۹۸ درصد آن خشک است و آبی در آن جاری نیست و در حال تبدیل شدن به کانون‌ گرد و غبار است و ضرورت دارد سازمان محیط زیست کشور مانند تالاب‌های دیگر نسبت به احیای آن اقدام کند تا کانون‌های گرد و غبار کنترل شوند.

انتهای پیام/۶۳۱۰۱/م

منبع: فارس

کلیدواژه: منصور شیشه فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تالاب گاوخونی کانون های گردوغبار آلودگی هوا مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان کانون های گرد کاهش میدان دید هزار هکتار گرد و غبار شیشه فروش کانون ها وزش باد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۰۴۶۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور هشدار نارنجی هواشناسی / احتمال رخداد تگرگ در کرمان

بر اساس اطلاعیه اداره کل مدیریت بحران استان کرمان با توجه به احتمال رخداد تگرگ در روزهای پایانی هفته، فرمانداری‌ها و دستگاه‌های اجرایی و امدادی تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی اتخاذ کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمان، اداره کل مدیریت بحران استان کرمان در اطلاعیه‌ای ضمن صدور هشدار نارنجی هواشناسی، از ورود سامانه بارشی به استان از بعدازظهر چهارشنبه یازدهم اردیبهشت خبر داد و اعلام کرد: از چهارشنبه تا جمعه، شاهد ناپایداری‌های جوی به‌صورت افزایش ابر، رگبار باران گاهی همراه با رعدوبرق، وزش تندبادهای لحظه‌ای و احتمال بارش تگرگ در مناطق مستعد استان خواهیم بود.

در این اطلاعیه آمده است: بارش رگباری باران، احتمال آب‌گرفتگی معابر، جاری شدن روان آب، سیلابی شدن مسیل‌ها و طغیان رودخانه‌های فصلی در برخی مناطق استان، اصابت صاعقه، وزش باد نسبتاً شدید و احتمال کاهش کیفیت هوا در مناطق مستعد خیزش گردوخاک دور از انتظار نیست.

بنا به اعلام اداره کل مدیریت بحران استان کرمان، این سامانه تمام مناطق استان به ویژه نیمه‌غربی و شمال و ارتفاعات جنوب استان شهرستان کرمان، ارزوئیه، انار، بافت، بردسیر، بم، جیرفت، رابر، راور، راین، رفسنجان، رودبار جنوب، زرند، سیرجان، شهداد، شهربابک، فاریاب، قلعه گنج، کهنوج، کوهبنان، گلباف، لاله زار، ماهان، منوجان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

بر اساس این گزارش توصیه می‌شود شهروندان ضمن پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع خودداری و از استحکام سازه‌های موقت اطمینان حاصل کنند و لایروبی کانال‌ها و آب‌روها نیز در دستور کار قرار گیرد.

در این اطلاعیه تأکید شده است: با توجه به احتمال رخداد تگرگ فرمانداری‌ها و دستگاه‌های اجرایی و امدادی تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی اتخاذ کنند.

کد خبر 749226

دیگر خبرها

  • آماده باش مدیریت بحران برای احتمال وقوع سیلاب در ۴ استان
  • هشدار؛ احتمال وقوع سیلاب در این نقاط
  • هشدار مهم؛ احتمال وقوع سیلاب در این نقاط
  • احتمال خطر؛ سازمان مدیریت بحران در آماده باش/ رگبار و باد شدید، رعد و برق، گردوخاک و تگرگ
  • آماده‌باش دستگاه‌های امدادی و خدمات‌رسان چهارمحال و بختیاری در پی صدور هشدار هواشناسی
  • آماده باش مدیریت بحران در چند استان | خطر سیل و طوفان در کمین مردم | از کوه و دشت دوری کنید!
  • آماده باش مدیریت بحران در پی هشدار هواشناسی
  • آماده باش سازمان مدیریت بحران در مناطق درگیر مداخلات جوی
  • اعلام آماده‌باش در اصفهان در پی صدور هشدار نارنجی
  • صدور هشدار نارنجی هواشناسی / احتمال رخداد تگرگ در کرمان