باید فکر اساسی برای تئاتر کودک و نوجوان شود
تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۰۵۲۹۰
ایسنا/همدان یک بازیگر تئاتر و تلویزیون گفت: متأسفانه همهی کارهای حال حاضر به ویژه کارهای کودک و نوجوان، از نظر کیفی نسبت به سالهای پیش، افت داشتند که این مسئله فقر فرهنگی است و باید فکر اساسی برای آن شود.
عباس جمشیدی فر در حاشیه بیستوهفتمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان در گفتوگو با ایسنا پیرامون بهترین نوع نمایش برای کودکان، اظهار کرد: اگر کودک بودم، حق انتخاب نداشتم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
جمشیدی تصریح کرد: کار کردن برای کودکان به شدت سخت است چون ارتباط با کودک، کار راحتی نیست و لازم است تا همذات پنداری با کودک، صورت بگیرد تا بتوانیم مطالب را به راحتی القا کنیم و رابطهای که میخواهیم، صورت بگیرد.
وی خاطرنشان کرد: نمایش کودک مستلزم این نیست که صرفاً کودک بود و با لحن و لهجه کودکانه کار کرد بلکه در ابتدا باید کودک، من را به عنوان آدم بزرگ با تفکر کودکانه قبول کند تا اگر پیامی در نمایش است به کودک منتقل شود.
این بازیگر تئاتر با اشاره به اهمیت عنصر خیال در کارهای کودک، مطرح کرد: کودکان به دنبال یک خیال پردازی هستند و تخیل از کودکی برای انسان شکل میگیرد. اگر این خیال پردازی را نداشته باشند در بزرگسالی به مشکل خواهیم خورد. وقتی کودکان با خیال ذهنی بازی میکنند یک سری تصاویر را خلق میکنند اما باید کنترل شده باشد و کسی که میتواند این عنصر را ایجاد کند، به راحتی میتواند با کودکان ارتباط بگیرد.
جمشیدی با بیان اینکه فضای مجازی هیچ ضربهای به کار کودک و نوجوان و حتی بزرگسالان نخواهد زد، توضیح داد: فضای مجازی در جهان همهگیر است و نمیتوانیم جلوی آن را بگیریم چون دنیا، دنیای ارتباطات مجازی است. ما باید کارهایی تولید کنیم که با کیفیت باشد. متأسفانه همهی کارهای حال حاضر به ویژه کارهای کودک و نوجوان، از نظر کیفی نسبت به سالهای پیش، افت داشتند. قبلاً کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان، فعالیتهای جذابی داشت اما الان در مقایسه با دهه گذشته، نمایش کودک به شدت تغییر کرده و از نظر کیفی به سطح پایینی آمده به نحوی که در تهران، به اندازه انگشتان یک دست، نمایش کودک خوب داشتیم که این مسئله فقر فرهنگی است و باید فکر اساسی برای آن شود.
وی در رابطه با غیررقابتی شدن جشنوارهها توضیح داد: در رابطه با این مسائل، خیلی صحبت شده اما باید رویکرد فستیوالها را درست کنیم و بعد ببینیم میتوانیم فستیوال را غیررقابتی کنیم یا نه. جشنواره بینالمللی کودک آنقدر باید سطح کیفی رو به رشدی داشته باشد تا من به عنوان کارگردان و بازیگر، حضور در جشنواره جزئی از افتخاراتم باشد. جشنواره تئاتر کودک برای جامعه مهم است اما اگر سطح آن پایین باشد غیررقابتی بودن معنایی ندارد.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان کودک و نوجوان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۰۵۲۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«بیرون پشت در» را در تئاتر شهر ببینید!
به گزارش خبرگزاری مهر، نمایش «بیرون پشت در» به نویسندگی محمد رحمانیانثابت و کارگردانی پرهام خاکزاد با تهیهکنندگی سجاد افشاریان، روزهای پایانی اردیبهشت ۱۴۰۳ در مجموعه تئاتر شهر روی صحنه خواهد رفت.
این نمایش در بخش دانشجویی چهل و دومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر حضور داشت و جایزه ویژه هیات داوران و تندیس بازیگری مرد را دریافت کرد.
«بیرون پشت در» در اولین جشنواره تئاتر «همآغاز» به عنوان بهترین اثر از نگاه مردم و مخاطبان معرفی شد.
خاکزاد پیش از این در نمایشهای «بک تو بلک»، «تنهایی و تنهایی وطنهایی»، «هر کسی یا روز میمیرد یا شب، من شبانه روز»، «خوابکشی»، «مختلفیم» و… نیز حضور داشته است.
اطلاعات بیشتر و بلیتفروشی نمایش «بیرون پشت در» بهزودی اعلام میشود.
عکس از امیرحسین میرزائی است.
کد خبر 6089905 فریبرز دارایی