Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، بر اساس گزارش کمیته آمار ازبکستان، بر اساس گزارش کمیته آمار ازبکستان، مبادلات بازرگانی خارجی این کشور در 5 ماه گذشته سال 2022 میلادی به 20 میلیارد و 500 میلیون دلار رسیده است.

مبادلات بازرگانی خارجی ازبکستان در مقایسه با مدت مشابه سال 2021 میلادی 5 میلیارد و 600 میلیون دلار یا 37.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

4 درصد افزایش پیدا کرده است.

بر اساس این گزارش، حجم صادرات در ماه گذشته در سطح 8 میلیارد و 300 میلیون دلار و واردات در سطح 12 میلیارد و200 میلیون دلار قرار گرفته است.

در این میان تراز مبادلات بازرگانی با کسری تجاری در سطح 3 میلیارد و 800 میلیون دلار قرار گرفته است.

در این دوره یاد شده به ارزش 11 میلیارد و 200 میلیون دلار فرآورده‌های تولیدی و 930 میلیون دلار خدمات وارد و به ارزش 7 میلیارد و 200 میلیون دلار فرآورده‌های تولیدی و یک میلیارد و 100 میلیون دلار خدمات صادر شده است.

در 5 ماه گذشته سال 2022 میلادی چین، روسیه، ترکیه، قزاقستان، قرقیزستان، افغانستان و تاجیکستان همکاران اصلی مبادلات بازرگانی خارجی ازبکستان در صادرات کالاها و خدمات است که سهم آنها در کل حجم صادرات به 48.5 درصد رسیده است.

خاطرنشان می‌شود که با توجه به افزایش صادرات به دیگر کشورهای خارجی سهم صادرات به کشورهای جامعه کشورهای مستقل مشترک المنافع کاهش یافته و سهم آنها در کل حجم آن به 28.3 درصد رسیده است.

در زمینه صادرات 86.6 درصد به کالاهای صنعتی (23.1 درصد)، مواد غذایی و حیوانات زنده (6.2 درصد)، مواد شیمیایی و محصولات مشابه (5.5 درصد) تعلق دارد.

ماشین آلات و تجهیزات حمل و نقل (34.1 درصد)، کالاهای صنعتی (18.2 درصد) و همچنین مواد شیمیایی و محصولات مشابه (13.8 درصد) سهم اصلی واردات جمهوری را تشکیل می‌دهند.

سهم واردات از کشورهای جامعه کشورهای مستقل مشترک المنافع در مقایسه با مدت مشابه سال 2021 میلادی 2.3 درصد کاهش یافته و سهم آنان در مبادلات بازرگانی خارجی، بر اساس نتایج 5 ماه گذشته سال 2022 میلادی، در سطح 37.3 درصد قرار گرفته است.

به طور کلی در 5 ماه گذشته سال 2022 میلادی ازبکستان از 154 کشور کالا و خدمات وارد کرده است. یک سوم واردات به کشورهای بزرگ مانند چین، روسیه، قزاقستان، کره جنوبی، ترکیه، آلمان و ترکمنستان تعلق دارد.

انتهای پیام/ح

منبع: فارس

کلیدواژه: مبادلات بازرگانی خارجی ازبکستان 20 میلیارد دلار ماه گذشته سال 2022 میلادی مبادلات بازرگانی خارجی میلیون دلار بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۰۵۷۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توضیح دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره بازار دلار

به گزارش «تابناک»، سید حمید حسینی، دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق در گفت وگو با مهر گفت: زمانی که شوک یا تنش سیاسی در کشور رخ می‌دهد مردم نه از روی نیاز بلکه به علت نگرانی از افزایش قیمت دلار در آینده اقدام به خرید ارز می‌کنند، درگیری‌های سیاسی ایران و منطقه خاورمیانه باعث افزایش موقتی نرخ دلار شد؛ البته این موضوع به ایران محدود نمی‌شود بلکه درگیری سیاسی در هر کشوری باعث ایجاد التهاب در بازارهای مالی آن کشور می‌شود.

وی افزود: رشد قیمت دلار در بازار غیررسمی به عملکرد بانک مرکزی ارتباط چندانی ندارد؛ چون این بانک بیشتر بر رفع نیازهای قانونی از طریق مرکز مبادله ارز و طلای ایران تمرکز دارد.

دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اشاره به این موضوع که افزایش نرخ دلار صرفاً سیاسی است و به عملکرد اقتصادی دولت و بانک مرکزی مرتبط نیست، اظهار داشت: از گذشته تاکنون بازارسازی و فضاسازی وجود داشته به طوری که عده‌ای با سواستفاده از شرایط ایجاد شده اقدام به نرخ سازی می‌کنند و با دامن زدن به التهابات منافع بسیاری به دست می‌آورند.

حسینی در پاسخ به این پرسش که برای آینده دلار چه چشم‌اندازی را تصور می‌کنید، بیان کرد: در کنار مسائل سیاسی ایجاد شده، درآمدهای ارزی نیز نقش مهمی در کنترل نرخ ارز دارند؛ چون در سال گذشته نیز وضعیت درآمدهای ارزی دولت خوب بود؛ درواقع بازار ارز سال ۱۴۰۲ را نسبتاً با ثبات طی کرده و اگر دولت امسال نیز بتواند درآمدهای ارزی پایدار نسبتاً خوبی داشته باشد احتمال دارد نوسانات نرخ ارز به حداقل برسد.

دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در پایان تاکید کرد: بانک مرکزی نیاز واردکنندگان را با نرخ نیما پاسخ می‌دهد؛ بنابراین به طور طبیعی نباید افزایش نرخ در بازار غیررسمی اثری بر قیمت‌ها داشته باشد و از بُعد دیگر دولت کالابرگ الکترونیک را راه اندازی کرده تا یارانه به مصرف کننده نهایی برسد و نوسانات نرخ دلار روی قیمت کالاهای اساسی اثری نگذارد.

دیگر خبرها

  • حضور بیش از ۳۳ کشور آسیایی در اجلاس آسیا(ACD) به میزبانی اصفهان
  • صادرات خودرو ترکیه / مشتریان اول: ایتالیا، انگلیس، فرانسه و آلمان
  • صادرات خودروی سواری از ترکیه طی ۳ ماه از ۲.۵ میلیارد دلار گذشت
  • توضیح دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره بازار دلار
  • صادرات ۵۰۰ میلیون دلار اقلام نساجی در سال گذشته
  • صادرات محصولات نساجی به ۴۸۹ میلیون دلار رسید
  • صدور ترور و خشونت به جهان/کارکرد واقعی اتحادیه اروپا چیست؟
  • بودجه روسیه برمبنای نفت ۶۵ دلاری تنظیم می‌شود
  • اصفهان؛ میزبان دومین اجلاس مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا
  • کنفرانس ویدویی میان تولیدکنندگان ازبکستان و اصفهان برگزار می‌شود