Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «رفتار با دشمنان بر اساس آموزه‌های قرآن و اهل بیت (ع)» اثر سیدحسن حیدری موسوی است که در پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در ۷۷ صفحه منتشر شد.

پژوهشکده مذکور تلاش کرده است با پژوهشگران فرهیخته و بهره گیری از آموزه‌های نورانی قرآن و اهل بیت (ع) و تدوین فرهنگ نامه سبک زندگی، کاربردی‌ترین اطلاعات موضوعات مرتبط با حوزه‌های گوناگون فردی، خانوادگی، اجتماعی و محیط زیست را در اختیار علاقه‌مندان قرار دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در میان مدخل‌های این فرهنگنامه، برخی موضوعات فرهنگی ویژه ای برخوردارند و عموم افراد جامعه به صورت گسترده با آن سروکار دارند. از این رو، به منظور ارتقا و تقویت سبک زندگی اسلامی، شایسته است آموزه‌های دینی مربوط به این گونه موضوعات علاوه بر ارائه در فرهنگنامه، به صورت کتابچه‌های مستقل نیز در اختیار علاقه مندان قرار می‌گیرد. بر همین اساس، در اثر پیش‌رو شاخصه‌های مربوط به رفتار با دشمنان در آموزه‌های قرآن و اهل بیت (ع) تهیه می‌شود و در اختیار علاقه مندان قرار می‌گیرد.

ساختار اثر

در این اثر، پس از مفهوم شناسی سبک زندگی اسلامی و مبانی و گستره سبک زندگی، اهمیت رفتار با دشمن و مفهوم شناسی دشمنی مورد بررسی قرار گرفته و تفاوت دشمن با مخالف تبیین شده است.

نویسنده، در ادامه این اثر، راه‌های دشمن شناسی و نشانه‌های دشمنی را بیان و اقسام دشمن را تشریح کرده است.

سپس، رفتار با دشمن غیرمعاند بر اساس آموزه‌های قرآن و اهل بیت (ع) را تبیین کرده است که از جمله این رفتارها می‌توان به احسان، خوش رفتاری، مدارا، صبر، گذشت، رعایت حقوق، رعایت عدالت، دادن فرصت، پرهیز از بدگویی، امانت داری، رفت و آمد، وفای به عهد و مشورت اشاره کرد.

«رفتار با دشمن معاند» از دیگر مباحث این اثر است که در این راستا پرهیز از همنشینی، پرهیز از دوستی، پرهیز از قبول ولایت، دشمنی (انگیزه دشمنی، اخلاص در دشمنی، چگونگی دشمنی)، نفرین و مبارزه، بر اساس آموزه‌های قرآن و اهل بیت (ع) توصیه شده است.

در این اثر، «مبارزه» از جمله رفتارهای توصیه شده با دشمن معاند برشمرده شده است که در این راستا، انگیزه و اقسام و اولویت‌ها و روش مبارزه تشریح و همچنین موارد جواز ترک مبارزه تبیین شده است.

موارد جواز ترک مبارزه

۱- آتش بس: در صورتی که دشمن تسلیم شود یا اظهار اسلام نماید یا دست از جنگ بکشد و اعلام بی طرفی کند یا تقاضای پناهندگی کند، مسلمانان هم موظف اند اعلام آتش بس کرده و جنگ را متوقف کنند و تا زمانی که آنها به آتش بس پایبند باشند، مسلمانان هم وظیفه دارند آن را مراعات کنند؛ ولی اگر آنان نقض آتش بس کردند، یا ماه‌های حرام پایان پذیرفت یا به سرزمین مسلمانان دوباره تجاوز کردند، هر چند که در ماه‌های حرام باشد، ایشان هم باید با نقض آتش بس به مقابله بر خیزند.

۲- صلح: یکی دیگر از عوامل جواز ترک مبارزه با دشمن، بستن معاهده صلح با اوست. این کار از اختیارات رهبر جامعه اسلامی است. از صلح با دشمن در زمانی که مسلمانان برتری نظامی و توان بیشتر دارند، نهی شده است؛ ولی وقتی صلح برقرار شد، همه مسلمانان موظف اند مادامی که آنها عهدشکنی نکرده اند، به آن وفادار بمانند.

۳- عذر: خداوند مؤمنانی را که دارای عذر مانند پیری یا نقص عضو همچون فقدان بینایی یا ضعیف و ناتوان هستند و نیز بیماران و آنان که به دلیل فقر، وسیله لازم برای شرکت در میدان مبارزه را در اختیار ندارند، معاف داشته است.

کد خبر 5521636 فاطمه علی آبادی

منبع: مهر

کلیدواژه: قرآن قران معرفی کتاب پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی سیره اهل بیت ع قرآن نشست علمی قرآن کریم سازمان تبلیغات اسلامی قران معرفی کتاب حوزه علمیه انقلاب اسلامی ایران شیعه سازمان دارالقرآن الکریم حجت الاسلام محمد قمی همایش ملی آیت الله خامنه ای بنیاد هدایت بر اساس آموزه های قرآن و اهل بیت رفتار با دشمن سبک زندگی آتش بس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۰۶۰۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واحدی: همه در نیروی هوایی پای کار عملیات وعده صادق بودند

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، امیر خلبان حمید واحدی فرمانده نیروی هوایی ارتش در بیست و سومین دوره رزم مقدماتی نخبگان مرکز آموزش ۰۱ شهیدان سرباز نیروی زمینی با اشاره به نامگذاری نیروی هوایی ارتش به نام الهی از سوی امام خمینی (ره) گفت: این نامگذاری معمار کبیر انقلاب اسلامی وظیفه همه ما را در این نیرو صد چندان کرده است.

فرمانده نیروی هوایی ارتش درخصوص اقدامات منافقین در ابتدای انقلاب و نقش نیروی هوایی ارتش تصریح کرد: یکی از خیانت‌های منافقین انحلال ارتش بود که با درایت رهبر معظم انقلاب اسلامی این توطئه دشمنان خنثی شد.

واحدی، نقش نیروی هوایی ارتش را در ابتدای جنگ بی بدیل و کلیدی توصیف کرد و افزود: نیروی هوایی در تمام طول هشت سال دفاع مقدس یا نوک پیکان عملیات‌ها بود یا پشتیبانی کننده آن، این نیرو عملیات‌های بسیار زیادی در طول جنگ انجام داد و به لطف خدا و با غیرت کارکنان از تمام اینها سربلند بیرون آمد.

وی به تشریح عملیات پیچده "حمله به اچ ۳" پرداخت و گفت: عملیات حمله به اچ ۳ هنوز در بسیاری از دانشگاه‌های نظامی دنیا به عنوان یک عملیات هوایی بسیار پیچیده و منحصر به فرد تدریس می‌شود، طی مسافت بسیار زیاد با جنگنده اف ۴ و سه مرحله سوختگیری هوایی و انهدام بیش از ۵۰ فروند هواپیمای عراقی روی باند در دورترین نقطه خاک عراق به مرز‌های کشورمان، این عملیات را منحصر به فرد کرده است.

واحدی افزود: نیروی هوایی ارتش امروز از هر زمان دیگری آماده‌تر است، ما آمادگی داریم بصورت شبانه‌روزی از این مرز و بوم در برابر تهدیدات دشمنان ایستادگی کنیم.

فرمانده نیروی هوایی ارتش به عملیات وعده صادق نیز اشاره کرد و گفت: رژیم صهیونیستی در حمله به ساختمان کنسولگری کشورمان در سوریه مرتکب خطای بدی شد و باید جواب دندان شکنی دریافت می‌کرد، وقتی روحیه همکارانم در نیروی هوایی را دیدم، به آینده این نیرو امیدوارتر شدم، چون تمام چهره‌ها مصمم و بدون واهمه از دشمن همه پای کار این عملیات بودند.

وی خطاب به کارکنان وظیفه نخبه گفت: شما نخبگان این کشور هستید، ما در نیروی هوایی به تخصص شما نیاز داریم، بدانید که آینده ساز این کشور شما هستید و یک لحظه ایستادن و کند حرکت کردن در مسیر پیشرفت ایران ممکن است سال‌ها باعث عقب افتادگی شود.

واحدی با اشاره به توطئه‌های دشمنان به منظور فرار مغز‌ها و نخبگان از کشور، خاطرنشان کرد: نخبگان عزیز باید بدانید که چرخ اقتصاد، صنعت و فرهنگ این کشور به دستان شما حرکت می‌کند و مواظب تبلیغات دروغین دشمنان باشید و تا می‌توانید در خدمت این کشور و مردم باشید.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کنگره جهانی امام رضا(ع) رسانه‌ای برای بیان ظرفیت جهانی شدن سیره و آموزه‌های رضوی
  • اسلامی: دشمنان هنوز هم‌ با ایران ‌هسته‌ای مخالفند
  • دو عامل کاهش مشارکت در دور دوم انتخابات
  • نقدی بر سریال افعی تهران ساخته سامان مقدم/ به جای سرکوب معلول باید علت‌ها واکاوی شوند
  • ◄ انتشار یک کتاب جدید درباره قوانین و مقررات حمل و نقل و ترافیک
  • واحدی: همه در نیروی هوایی پای کار عملیات وعده صادق بودند
  • وحدت اسلامی؛ راهکار مقابله با توطئه دشمنان/ لزوم تمسک مسلمانان به قرآن کریم و مساجد
  • سرلشکر سلامی: همه راه‌های نفوذ دشمنان باید بسته شود
  • چاپ ترجمه کتاب اقتصاددان آمریکایی درباره تحول در رفتار
  • تقدیر از مفاخر قرآنی و مفسر کتاب وحی در اردبیل