Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین، امسال سهمیه ایران برای حج تمتع ۳۹ هزار و ۶۳۵ نفر اعلام و ثبت‌نام از مشمولان حج تمتع توسط سازمان حج و زیارت با محدودیت‌هایی همچون داشتن سن کمتر از ۶۵ سال، تزریق حداقل ۲ دُز واکسن مورد تأیید سعودی‌ها آغاز شد. البته یکی دیگر از محدودیت‌های اعمال شده این بود که افرادی که در حج تمتع سال ۹۹ ثبت‌نام خود را تکمیل کرده بودند، امسال امکان انتخاب کاروان‌های حج تمتع را داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۳۹ هزار و ۶۰۰ زائر ایرانی در سرزمین وحی | تاکنون بیش از ۱۷۵ هزار زائر از کشورهای مختلف وارد مدینه منوره شده‌اند  اعزام زائران حج تمتع بر اساس صدور ویزا انجام می‌شود

پس از انتقال هزینه حج تمتع به عربستان، روند صدور ویزا از طریق سامانه مسار آغاز شد و به این ترتیب، در مرحله نخست عوامل اجرایی و ستادی حج تمتع به عربستان اعزام شدند و بعد از آن نیز ۲۲ خردادماه نخستین کاروان‌های زائران حج تمتع به عربستان منتقل شدند.

هم‌اکنون روزانه ویزای زائران حج تمتع در حال صدور است و اعزام کاروان‌ها انجام می‌شود، اما نکته جالب در حج تمتع امسال، افزایش تعداد انصرافی‌هاست؛ به طوری که تا زمانی نخستین اعزام زائران انجام شد، هنوز ظرفیت کاروان‌ها تکمیل نشده بود و ثبت‌نام از مشمولان ادامه داشت.

علاوه بر این، در آن زمان در حالی که هنوز ویزای عربستان برای مشمولان حج تمتع صادر نشده بود، تعداد انصرافی‌های حج تمتع به حدود ۸۰۰ نفر رسید. اکنون که اعزام‌ها در حال انجام است و از طرفی هم ویزای برخی زائران دریافت شده است، بیش از ۷۰ نفر از مشمولان حج تمتع ۱۴۰۱ پس از صدور ویزا و انجام سایر مراحل برای تشرف به سرزمین وحی، از این سفر معنوی انصراف داده‌اند.

بر همین اساس، سازمان حج و زیارت در حال برنامه‌ریزی به منظور تکمیل این ظرفیت از بین مشمولان حج تمتع است و جلسات آموزشی فشرده برای متقاضیان حج تمتع سال جاری برگزار می‌کند تا زائران با آمادگی در کنار حجاج سایر کشورها به انجام مناسک حج تمتع بپردازند.

بالا بودن هزینه حج

به گفته یک منبع مطلع، دلیل اصلی انصراف افراد از تشرف به حج تمتع سال جاری، بالا بودن هزینه حج است. بسیاری از افراد هزینه تحمیل شده از سوی سعودی‌ها را پرداخت کرده‌اند، اما در واپسین روزهای اعزام، از تشرف به حج تمتع انصراف داده‌اند. به همین دلیل هم سازمان حج و زیارت برای تکمیل شدن ظرفیت کاروان‌ها مجبور شده تا دوباره ثبت‌نام از مشمولان را در دستور کار قرار دهد.

البته همانطور که رئیس سازمان حج و زیارت گفته بود، امسال شاید آخرین «حج ارزان» باشد و بهتر است  مشمولان از فرصت استفاده کرده و از تشرف به حج امسال انصراف ندهند. با این وجود، برخی از مشمولان حج تمتع از این سفر انصراف و ترجیح داده‌اند تا در فرصت دیگری به حج تمتع مشرف شوند.

 هزینه حج تمتع امسال در ابتدا به طور متوسط ۳۷ میلیون تومان اعلام شد که البته با توجه به اینکه حج تمتع سال ۹۹ برگزار نشد و زائران هزینه را به طور کامل پرداخت کرده بودند و مبلغ آن با ارز ۹ هزار تومانی در آن زمان در بانک مرکزی تثبیت شده بود، این هزینه با وجود بالا رفتن قیمت‌ها در عربستان به ویژه مالیات به این مبلغ رسید، اما در آستانه اعزام زائران به سرزمین وحی، عربستان به یک باره هزینه حج تمتع را حدود یک هزار و ۲۰۰ دلار افزایش داد که با تدابیر سازمان حج و زیارت زائران، زائران حدود یک سوم این مبلغ را پرداختند و هزینه حج تمتع به طور متوسط به ۴۵ میلیون تومان رسید.

کد خبر 685436 منبع: فارس برچسب‌ها حج حج - سازمان حج و زیارت

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: حج حج سازمان حج و زیارت سازمان حج و زیارت مشمولان حج تمتع هزینه حج تمتع حج تمتع سال حج تمتع کاروان ها ثبت نام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۰۶۰۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حاجیان ایرانی با میانگین سنی ۵۷ سال عازم حج تمتع می‌شوند

به گزارش خبرگزاری مهر، سید عباس حسینی در همایش متمرکز زائران حج تمتع ۱۴۰۳ مشهد اظهار کرد: همه تمهیدات لازم در خصوص اعزام حجاج به سفر معنوی حج انجام گرفته است و حاجیان ایرانی با میانگین سنی ۵۷ سال عازم حج تمتع می‌شوند.

رئیس سازمان حج و زیارت افزود: سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری در کنار هم برای اجرای یک حج آرام و همراه با معنویت نهایت تلاش خود را کرده اند.

وی اضافه کرد: کارکنان حوزه حج و زیارت با بهره گیری از امکانات موجود و برنامه ریزی مناسب برای تسهیل سازی خدمات اقدام کرده اند به عنوان مثال در سال گذشته ایران نخستین کشوری بود که انتقال زائران را بین مکه و مدینه با قطار انجام داد.

حسینی گفت: تمام تلاش برای تهیه اقلام تدارکاتی مطلوب و ارائه غذای با کیفیت و کمیت مطلوب به زائران توسط خادمان در سازمان حج و زیارت در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس سازمان حج و زیارت افزود: در حوزه مسکن نیز هر چند محدودیت‌های خاصی وجود دارد اما نهایت تلاش برای اجاره مسکن استاندارد برای زائران شده است و با برنامه ریزی و صرفه جویی در هزینه‌ها ۳۱۹ دلار کاهش قیمت نسبت به سال گذشته در قیمت گذاری ها لحاظ شد که تغییر نرخ ارز مانع کاهش قیمت ها شد.

وی گفت: حساسیت در انتخاب عوامل و آموزش‌های لازم برای ارتقای سطح خدمات از دیگر اقدامات این سازمان بود که قدردان این توفیق خدمت هستیم.

حسینی تاکید کرد: زائران لازم است با رعایت توصیه‌های پزشکی هیأت پزشکی و همکاری با خادمان خود در کاروان‌ها و مجموعه‌های حج برای انجام سفری توأم با سلامتی و معنویت همکاری کنند.

کد خبر 6089099

دیگر خبرها

  • ۸۵ زائر گیلانی حج تمتع به عربستان اعزام شدند
  • ۸۵ گیلانی امروز به سرزمین وحی اعزام می شوند
  • خراسان رضوی بیش از ۹ هزار زائر حج تمتع آماده اعزام دارد
  • حاجیان ایرانی با میانگین سنی ۵۷ سال عازم حج تمتع می‌شوند
  • برگزاری همایش آموزشی توجیهی مناسک حج تمتع در مشهد
  • ۱۰۵۵ قزوینی به حج تمتع اعزام می‌شوند
  • آغاز واکسیناسیون حجاج در آذربایجان شرقی
  • واکسیناسیون حجاج از امروز آغاز شد
  • صدور ویزای زائران حج تمتع در حال پیگیری است
  • استطاعت ٩٨ درصد زائران حج تمتع امسال مشخص شد