Web Analytics Made Easy - Statcounter

بی‌دلیل نیست که قایق‌های تندرو ایران در خلیج فارس ویراژ می‌دهند، روزگاری ایران جنگی بزرگ را در خلیج فارس با همین قایق‌های تندرو پیروز شده است.

 

آن قایق‌هایی که ایران برای «جنگ نفتکش‌ها» به کار برد، نامشان «عاشورا» بود و این‌طوری بودند: «تسلیحات این قایق عبارت بودند از راکت‌انداز‌های ۱۲ تایی ۱۰۷ میلیمتری، تیربار‌هایی اکثرا از نوع دوشکا و در موارد معدود در بعضی هم توپ ۱۰۶ میلیمتری بدون عقب‌نشینی نصب شده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همین‌طور همیشه یک آرپی‌جی در این قایق برای استفاده خدمه وجود داشت و تعدادی از این قایق‌ها به‌خصوص در خلیج فارس به موشک‌های دوش‌پرتاپ ضد هوایی مجهز بودند». بعد هم این‌طوری شد: «در نخستین سال جنگ نفتکش‌ها در برابر هر ۶ حمله‌ای که به شناور‌های ایران می‌شد تنها یکی پاسخ داده می‌شد، ولی با افزایش استفاده از قایق‌های تندرو در سال ۱۳۶۶ موازنه قدرت ایجاد شد و هر حمله‌ای پاسخ داده می‌شد. در سال ۱۳۶۷ نیز ایران دست بالا را داشت و هر حمله‌ای را با یک یا ۲ حمله پاسخ می‌داد. چنین موفقیتی ایده استفاده از قایق‌های تندرو در خلیج‌فارس را جایگزین استفاده از ناو‌های بزرگ و گران‌قیمت کرد».

بیشتربخوانید

آن‌موقع اصلا چه خبر بود؟ از سال ۱۳۶۴ تا پایان جنگ تحمیلی، رژیم بعثی صدام و آمریکا و رفقایشان تصمیم داشتند که نگذارند ایران نفت بفروشد تا اقتصاد ایران آن‌قدر ضعیف شود که در جنگ شکست بخورد یا ناچار به تسلیم شود. همه ناو‌ها و تجهیزات عجیب و غریب دریایی و هوایی‌شان را هم به خلیج فارس آوردند، ولی با همین قایق‌های تندرو، ایران پیروز شد و چنین شد: «در جریان جنگ نفتکش‌ها بیش از ۵۰۰ بار به کشتی‌های تجاری و نفتکش‌ها حمله شد و حدود ۵۵ نفتکش از ملیت‌های مختلف غرق شدند و بخش‌هایی از تأسیسات نفتی ایران و عراق در خلیج فارس آسیب دیدند یا به‌کلی از بین رفتند. اما در نهایت صدام به هدفش نرسید و ایران تا روز آخر جنگ تحمیلی، نفت می‌فروخت».

این قایق‌های تندرو که امروزه انواع متنوعی دارند و میان خارجی‌ها به‌دلیل تعداد زیاد و نیش گزنده و مؤثری که برای دشمنان دارند به «زنبور‌های سرخ» مشهورند نمونه‌های پیشرفته همان قایق‌های عاشورا هستند و درسشان هم همان است که «عاشورا» آموخت.

منبع: فارس

منبع: باشگاه خبرنگاران برچسب ها: نفتکش ایرانی ، قدرت نظامی

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: نفتکش ایرانی قدرت نظامی قایق های تندرو خلیج فارس جنگ نفتکش ها قایق ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۰۶۱۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لحظات تست هدف قرار دادن ناوهواپیمابر توسط موشک ایرانی

تعداد بازدید : 2 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی کیفیت 480 بازدید 69 موشک ضدکشتی «خلیج فارس»، یک موشک شبه‌بالستیک تک‌مرحله‌ای سوخت جامد با بردی تقریباً ۳۰۰ کیلومتری است و می‌تواند سر جنگی ۶۵۰ کیلوگرمی را با خود حمل کند. «خلیج فارس» که بر پایه‌ موشک «فاتح-۱۱۰» ساخته شده، به سامانه‌ هدایت با قابلیت «گریز از رهگیری» مجهز است. لحظه تست این موشک برای هدف قرار گرفتن مدل ناو هواپیمابر را می‌بینید.

دیگر خبرها

  • خلیجی همیشه فارس برای تنبیه تمام متجاوزان تاریخ
  • مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس: تصمیم ما برای حمایت از استقلال جدی است
  • لحظات تست هدف قرار دادن ناوهواپیمابر توسط موشک ایرانی
  • لحظات تست هدف قرار دادن ناوهواپیمابر
  • غفلت ایران از سریلانکا بازار نفت آن را از ایران گرفت و به عربستان سپرد / لزوم توجه ایران به خلیج فارس در جاده نوین ابریشم
  • برگزاری روز ملی خلیج‌فارس با نگاه نمایش اقتدار ایران در بوشهر
  • پرواز پاراگلایدرها در آستانه روز ملی خلیج فارس
  • خلیج فارس جزو هویت ملی ایران
  • صنایع استان بوشهر به مسئولیت اجتماعی خود عمل کنند
  • اماکن مرتبط با مقاومت در کتاب‌های درسی معرفی شوند