Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از روابط عمومی بیست و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، کتاب پژوهشی «تاریخچه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان» به کوشش منوچهر اکبرلو تهیه شده و به بررسی بیست و شش دوره برگزاری این رویداد نمایشی می‌پردازد و کتاب مجموعه نمایشنامه «خیمه شب‌بازی برای کودکان» نوشته بهناز مهدی‌خواه و همچنین کتاب «نمایشنامه‌های محبوب کودکان» با انتخاب و مقدمه‌ کلمن‌ای جنینگز و اوراند هریس با ترجمه حسین فدایی حسین، گنجینه‌ای از نمایشنامه‌های کلاسیک و معاصر برای کودکان و نوجوان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این رونمایی با حضور هنرمندانی چون داوود کیانیان، منصور خلج، حسن دادشکر، مریم سعادت، شهرام کرمی، زهرا صبری، محمد عاقبتی، محمد بحرانی، امیر سلطان احمدی، امید بی‌نیاز در جمع هنرمندان و علاقه‌مندان حوزه نمایش برگزار شد.

حسین فدایی حسین، نویسنده کتاب «نمایشنامه‌های محبوب کودکان» در این آئین درباره روند ترجمه اثر خود گفت: این کتاب، مجموعه نمایشنامه‌هایی است که ویژگی خاصی را در بردارد که سه نوع نمایشنامه کودک و نوجوان را شامل می‌شود. 

او افزود: در بخشی از این کتاب آثار نمایشنامه‌های حرفه‌ای لحاظ شده که امکان اجرا توسط افراد بزرگسال و حرفه‌ای را دارد و در ادامه نیز نمایشنامه‌هایی برای کودکان و نوجوانان قرار دارد که می‌تواند توسط کودک و نوجوان، اجرا ‌شود و شکل ساده‌تری دارد.

این مترجم خاطرنشان کرد: بخش نمایشنامه‌های کودکان و نوجوانان، برایم جذاب بود زیرا در این عرصه آثار کمتری تاکنون نوشته و ترجمه شده است و بخش دیگری از این کتاب نیز مربوط به گردآورنده این کتاب یعنی کلمن ای جنینگز و اوراند هریس است و در آن نمایشنامه‌هایی نیز مثال زده شده که توسط بچه‌ها نوشته شده بنابراین می‌توان گفت که در این کتاب، هر سه شکل نمایش برای کودکان و نوجوان وجود دارد.

فدایی حسین، انتشار کتاب در ایام جشنواره را یک رویداد مهم و ارزشمند دانست و گفت: از سال ۸۵ و در دل جشنواره کودک و نوجوان، روند انتشار کتاب‌های تألیفی و ترجمه‌ای نیز آغاز شد و به همت این اقدام امروز بیش از ۴۰ عنوان کتاب به واسطه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان منتشر شده است که می‌تواند برای ما و این رویداد بین‌المللی ماندگار و افتخار آفرین باشد.

او ابراز امیدواری کرد این روند در جشنواره‌های آتی نیز تکرار شود و تداوم پیدا کند، زیرا این کتاب‌ها ماندگارترین اتفاق جشنواره هستند که می‌تواند منجر به شکل‌گیری مجموعه‌ای غنی از کتاب‌های نمایش کودک و نوجوان شود.

 بهناز مهدی خواه، نیز در این آئین درباره روند تألیف کتاب «خیمه شب‌بازی برای کودکان» گفت: خوشحالم که بعد از ۲۰ سال تلاش توانستم این کتاب را به چاپ برسانم، زیرا دغدغه من همواره اجرای نمایش‌های خیمه شب‌بازی برای کودکان بوده است. 

وی افزود: از زمانی که با حمایت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان موفق به اجرای نمایش‌های خیمه شب‌بازی برای کودکان شدم، همواره این مساله دغدغه ذهنی من بود، بنابراین انتشار این کتاب را به فال نیک می‌گیرم و از این اتفاق بسیار خوشحال هستم. 

به دلیل عدم حضور منوچهر اکبرلو، مولف کتاب «تاریخچه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان»، مهدی حاجیان دبیر اجرایی بیست و هفتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان، به نیابت از مولف کتاب، گفت: جای این کتاب همیشه در عرصه تئاتر کودک و نوجوان خالی بود و باعث افتخار و خرسندی است که امروز این پژوهش ارزشمند با حمایت جشنواره بیست و هفتم و پژوهشگرانی عزیز به سرانجام رسیده است.

حاجیان تصریح کرد: این پژوهش در ۲ مرحله، توسط منوچهر اکبرلو انجام شد تا بتواند یک منبع تحقیقی مناسب برای دانشجویان و علاقه‌مندان به نمایش کودک و نوجوان باشد و امکان بررسی این رویداد کهن و روند شکل‌گیری و رشد آن میسر شود.

او تاکید کرد: بی تردید ترجمه این کتاب می‌تواند به آشنایی سایر کشورها با تئاتر کودک و نوجوان کشورمان منجر شود و در این عرصه مؤثر باشد.

برچسب‌ها جشنواره تئاتر کودک و نوجوان شهر همدان نمایش

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جشنواره تئاتر کودک و نوجوان شهر همدان نمایش جشنواره تئاتر کودک و نوجوان شهر همدان نمایش جشنواره تئاتر کودک و نوجوان کودکان و نوجوان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۰۶۴۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاهی به کتاب «خداشناسی قرآنی کودکان»/ شما خدا را می‌شناسید؟

کتاب «خداشناسی قرآنی کودکان؛ پاسخ به ۴۰ پرسش کودکان و نوجوانان درباره خدا» یکی از آن راه‌های آسانی است که می‌توان به کمک آن کودکان را قانع کرد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی تسنیم، طرح پرسش‌‏ها و دغدغه‏‌های فکری نوجوانان و پاسخ مناسب به آنها از ملزومات  تبلیغی است. در کتاب "خداشناسی قرآنی کودکان" به قلم غلامرضا حیدری ابهری ضمن ارائه مباحثی در نحوه پاسخگویی به سؤالات مذهبی کودکان، 40 پرسش درمورد حقیقت، صفات و کارهای خداوند و شناخت جایگاه مقام و مرتبه خدا در ذهن کودکان ذکر شده و به اختصار با استفاده از آیات و روایات به آنها پاسخ داده شده است. مطالب به صورت روان و متناسب با درک و دریافت و زبان کودکان ارائه شده است. فرزانه زینلی نویسنده و فعال فرهنگی یادداشتی بر این کتاب نوشته و برای انتشار در اختیار خبرگزاری تسنیم قرار داده است که در ادامه می‌خوانید:

خدا چه شکلیه؟ خدا بچه داره؟ مامانش خدارو دعوا نمی‌کنه که همیشه بیداره؟! اصلاً خدا کیه؟!

این جور سؤالات را همه ما یا شنیده‌ایم یا مدتی در کودکی، ذهنمان را مشغول کرده‌اند. فکرکردن به خدا و بودنش در همه لحظات، برای ذهن کودک ما سخت است؛ کودکی که هنوز دنیا را درست نشناخته، تازه دارد مقدمات زیستن در آن را یاد می‌گیرد و قواعدش را می‌شناسد، با تناقض‌هایی روبرو می‌شود. همه پرسش‌های عجیب و غریب و فلسفی بچه‌ها از همین اختلاف‌های به ظاهر ساده برایشان شروع می‌شود و پاسخ این سؤالات برای ما سخت است؛ چون ذهنمان خیلی وقت است که به پذیرفتن عادت کرده و انگار هیچ چیز عجیبی نمی‌تواند هوشیارش کند.

دفترچه «خاطرات شیطان» دست بچه‌ها افتاد

در بین همه مسائلی که برای بچه‌ها سؤال ایجاد می‌کند، ماهیت خداوند از همه پیچیده‌تر است. این موضوع حتی برای بزرگترها هم گاهی جای ابهام دارد چه برسد به کودکی که تازه می‌خواهد معنای «لا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لا نَوْمٌ» را درک کند و بفهمد چطور در دنیایی که خودش می‌خوابد، مادرش می‌خوابد، حتی پرنده‌ها و گنجشک‌ها هم می‌خوابند، موجودی وجود دارد که نمی‌خواد و به خواب احتیاجی هم ندارد؟ یا کودکی که از لحظات غفلت مادرش برای خرابکاری‌ها استفاده می‌کند و باور دارد کسی او را نمی‌بیند، چطوری باید درک کند خدا در همه لحظات او حضور دارد و در عین حال، در تمام لحظات مادرش هم حضور دارد؟ بخشی از این پرسش‌ها به سبب شکل نگرفتن تفکر انتزاعی کودک ایجاد می‌شود و ممکن است با گذر از این دوره و ورود به دوره دوم نوجوانی، حل بشود، اما پاسخ همین سؤالات می‌تواند جهان‌بینی کودک را در موضوع خداشناسی شکل بدهد.

پاسخ به بنیادی‌ترین پرسش‌ها درباره خدا

این دست پرسش‌ها برای والدین نگران کننده است؛ از طرفی اینکه نمی‌توانند کودکانشان را قانع کنند و در چشم فرزندشان از مقام «همه چیزدانی» تنزل پیدا می‌کنند، و از طرف دیگر اینکه بالاخره چه پاسخی باید به بچه داد، اضطراب شدید به آنها وارد می‌کند. یک راه‌حل این است که از سرخط شروع کنید؛ یعنی ابتدا خودتان مسئله را حل کنید و بعد، متناسب با فهم و درک کودک، آن را برایش شرح بدهید. اما همیشه راه‌حل آسان‌تری هم هست!

کتاب «خداشناسی قرآنی کودکان؛ پاسخ به 40 پرسش کودکان و نوجوانان درباره خدا» یکی از آن راه‌های آسانی است که می‌توان به کمک آن کودکان را قانع کرد. نویسنده در این کتاب، به بنیادی‌ترین پرسش‌هایی که بین کودکان و نوجوانان مشترک است، پرداخته و به زبان ساده و با تمثیل‌هایی از زندگی روزمره، آن را برای کودکان قابل درک کرده است. در ابتدای کتاب هم بخشی را برای والدین نوشته و در آن، به لزوم «شنیدن» و چگونگی همدلی با کودکان در پرسش‌هایشان پرداخته است. غلامرضا حیدری ابهری، نویسنده کتاب، در مقدمه می‌گوید: «مطالب این کتاب با مطالب کتاب‌های اعتقادی مرسوم، کاملاً متفاوت است؛ زیرا خداشناسی کودک و نوجوان و پرسش‌های او، با خداشناسی بزرگسال و نیازهای فکری این گروه بسیار تفاوت دارد.» نویسنده در بخش‌های مختلف این کتاب سعی کرده است با نهایت آرامش، پاسخی قانع کننده برای کودکان آماده کند و حتی می‌گوید که این پاسخ‌ها را ابتدا در اختیار فرزند خودش قرار داده و نظر او را به عنوان یک مخاطب هم سن و سال، پرسیده تا در نهایت، کتاب مناسب حال و هوای کودک و نوجوان باشد.

این کتاب را انتشارات بین‌المللی جمال در 140 صفحه منتشر کرده و در کتابنامه رشد آموزش و پرورش نیز معرفی شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کلاس آموزش بازیگری کودک بارانا
  • همکاری سازمان عقیدتی سیاسی ارتش و اداره کل هنرهای نمایشی برای تولید آثار نمایشی
  • رقابت ۱۰ گروه در جشنواره هنر‌های نمایشی کودک و نوجوان آذربایجان غربی
  • مهلت ثبت ششمین دوره جام باشگاههای کتابخوانی تمدید شد
  • تفاهم تولید آثار نمایشی مشترک و حمایت از نمایشنامه‌های برتر منعقد شد
  • کمرنگ‌شدن نشریات تخصصی نوجوانان از عوامل افت شعر نوجوانان است
  • تفاهم ارتش واداره‌کل هنرهای نمایشی درحمایت از نمایشنامه‌های برتر
  • نگاهی به کتاب «خداشناسی قرآنی کودکان»/ شما خدا را می‌شناسید؟
  • چرا شعر نوجوان مورد توجه نیست؟
  • تحریر زندگی شهدای کودک و نوجوان حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان