Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-02@17:02:00 GMT

هشدار در همدان، خطر انتقال هاری!

تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۰۷۳۱۴

هشدار در همدان، خطر انتقال هاری!

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، اخیرا رئیس اداره دامپزشکی شهرستان همدان از خطر انتقال بیماری‌ هاری با افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد در این شهرستان خبر داد و غذا دادن غیر اصولی به سگ‌های ولگرد را یکی از راه‌های خطر انتقال بیماری‌های مشترک بین این حیوان و انسان عنوان کرد.

علی طاهری که به کشف یک واحد کانون هاری طی امسال در همدان اشاره کرد؛ خطر این مسئله را بیشتر نمایان ساخت و از آنجا که ضرورت دارد راه‌های پیشگیری و کنترل این بیماری دستور کار جدی باشد به سراغ رئیس گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی همدان رفتیم و صحبت‌های ایشان را در این زمینه شنیدیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جلال بطحایی با بیان اینکه همدان جزو استان‌هایی است که میزان بروز نسبتا بالای حیوان‌گزیدگی را دارد اظهار کرد: کنترل و پیشگیری از هاری بیماری جزو ضروریات است.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته بالغ بر ۷ هزار مورد حیوان گزیدگی در استان ثبت شد که خوشبختانه هیچ‌ کدام منجر با هاری نشد و فوتی نشد گفت: در حال حاضر همکاران ما به صورت ۲۴ ساعته خدمات لازم را ارائه می‌کنند و خوشبختانه مشکلی خاصی وجود ندارد.

رئیس گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی همدان با بیان اینکه به طور متوسط  ۲۱ نفر در روز در استان به مراکز پیشگیری مراجعه و خدمات بهداشتی و درمانی دریافت می‌کنند افزود: آمار حیوان گزیدگی استان نسبت به سال گذشته ۱۴ درصد افزایش داشته که بخشی عمده‌ای از آن توسط سگ‌ها صورت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: ۷۵ درصد گزش‌های استان ناشی از سگ‌‌گزیدگی  است و ۲۱ درصد گربه‌گزیدگی و مابقی به سایر حیوانات اهلی و وحشی اختصاص دارد. 

بطحایی با بیان اینکه ۹۶ درصد آمار یا حیوان‌زدگی یا گزش گربه است عنوان کرد: عمدتا حیوان‌گزیدگی در استان از سوی سگ‌های دارای صاحب بوده است.

بطحایی با اشاره به اینکه سال گذشته بالغ بر ۵۵ درصد گزش‌ها در مناطق روستایی و ۴۵ درصد در مناطق شهری بود تصریح کرد: کنترل این بیماری به کمک دستگاه‌های متولی حائز اهمیت است و البته در شهر و روستا روش پیشگیری متفاوت است.

وی نقش بخشداری‌ها و دهیاری‌ها را در زمینه آموزش افراد مهم دانست و گفت: در بخش شهری نیز جمع‌آوری سگ‌ها به روش اصولی و در صورت لزوم عقیم‌سازی این حیوانات و کنترل زاد و ولد آنها نقش مهمی در کاهش آمار خواهد داشت.

انتهای پیام/۸۹۰۲۶/

منبع: فارس

کلیدواژه: بیماری هاری حیوان گزیدگی دامپزشکی حیوان گزیدگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۰۷۳۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار افزایش ابتلا به سرخک در رفسنجان

   به گزارش خبر گزاری صداوسیما مرکز کرمان، علیرضا عرب علیدوستی در این باره گفت: با توجه به نزدیکی کرمان به استان سیستان‌ و بلوچستان و مرزهای جنوبی و شرقی، واکسن سرخک ۶ ماهگی به واکسیناسیون روتین(معمول) کودکان اضافه شده  وخانواده‌هایی که فرزند زیر پنج سال دارند و به هر علت واکسن سرخک را دریافت نکرده اند، تزریق آن را به تعویق انداخته‌اند یا حتی از دریافت آن مطمئن نیستند، باید به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی درمانی مراجعه و از واکسیناسیون فرزندشان اطمینان حاصل کنند.

رییس مرکز بهداشت رفسنجان از شهروندان خواست اهمیت واکسیناسیون فرزندان خود را جدی بگیرند و آن را به تعویق نیاندازند؛ همچنین در صورت مواجهه فرد بیمار و مشکوک به سرخک فوری به مرکز خدمات جامع سلامت امام علی(ع) جهت انجام نمونه‌گیری مراجعه کنند.

وی خاطرنشان کرد: سرخک سرایت‌پذیری بالایی دارد و واکسینه نکردن به‌موقع فرزندان، سلامت آنان را به خطر جدی می‌اندازد، بنابراین خانواده‌ها واکسیناسیون فرزندان خود علیه این بیماری را در ۱۲ و ۱۸ ماهگی (واکسن MMR) به تعویق نیاندازید.

سرخک بیماری ویروسی مسری است که از طریق ذرات معلق در هوا و تماس با ترشحات فرد بیمار سرایت می‌کند و علائم این بیماری شامل تب، بثورات پوستی، التهاب، قرمزی پشت گوش، خستگی، ضعف و بی‌حالی نمایان می شود.

 

دیگر خبرها

  • هشدار افزایش ابتلا به سرخک در رفسنجان
  • نیاز ۱۹۴ بیمار هموفیلی استان همدان به داروی مستمر
  • پرسه سگ‌های ولگرد در شهر؛ ترحم، ترس، هاری
  • سگ گزیدگی؛ ماموریت روزمره در مراکز درمانی! | حجم بالای حمله سگ های بدون صاحب به شهروندان | ویدئو
  • واکسیناسیون ۱۰ هزار و ۷۴۴ قلاده سگ در قزوین
  • آیا مالاریا از مرزهای شرقی وارد کشور شده است؟
  • نمایش زجر به قیمت لایک!
  • تا کنون موردی از بیماری «تب کریمه کنگو» در لرستان مشاهده نشده است
  • انتقال ۲۰ درصد سهام باشگاه پرسپولیس به بانک ملت
  • موردی از تب کریمه کنگو در لرستان مشاهده نشده است