Web Analytics Made Easy - Statcounter

قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با تاکید بر این‌که این وزارتخانه متولی بافت تاریخی است و نه فرسوده، گفت: ما با کمیسیون‌های شهرسازی و معماری شوراهای اسلامی شهرها، همسایه دیوار به دیواریم و در دولت مردمی آیت‌الله رئیسی باید دنبال برطرف کردن مسائل و مشکلات مردم باشیم.

به گزارش ایران اکونومیست به نقل از روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، علی دارابی در دومین اجلاس مجمع رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری شوراهای اسلامی کلانشهرها و مراکز استان‌ها، اظهار کرد: برخی گمان می‌کنند میراث‌فرهنگی مانع توسعه و پیشرفت و سازندگی است، در حالی‌که این‌گونه نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ۱۶۸ شهر بافت تاریخی معرفی و مشخص شده و ما بر رعایت حفظ حریم این شهرهای تاریخی تاکید داریم.

او با بیان این‌که میراث‌فرهنگی درحالی که وظیفه صیانت از حریم تاریخی را دارد، دنبال توسعه است، اظهار کرد: درخواست من از شما این است که در استان‌ها تفاهم‌نامه‌هایی را امضا کنید. ما با شما همسایه دیوار به دیوار هستیم و باید با هم به مردم خدمت کنیم و از مشکلات مردم گره‌گشایی کنیم.

معاون میراث فرهنگی اضافه کرد: یکی از مشکلاتی که در استان‌ها وجود دارد، این است که بین بافت تاریخی و بافت فرسوده برداشت متضاد شکل می‌گیرد. ما مسؤولیت بافت تاریخی را به عهده داریم، نه بافت فرسوده. این دو موضوع باید از هم تفکیک شود.

دارابی ادامه داد: یکی دیگر از مسائل نیز این است که زیرمجموعه‌های ما باید آموزش ببیند. اکنون در دولت مردمی آیت‌آلله رئیسی یک فرصت مناسب برای خدمت به مردم به‌وجود آمده است و در همین حال مجلس و سایر دستگاه‌ها نیز برای خدمت‌گذاری به مردم آماده‌اند.

او بیان کرد: امیدواریم در دولت مردمی آیت‌الله رئیسی و در دوران وزارت مهندس ضرغامی بهترین همکاری را شاهد باشیم. پیشنهاد من این است که دبیرخانه‌ای در این زمینه تشکیل شود و همه ساله از شهردارانی که در حوزه میراث‌فرهنگی فعالیت خوبی دارند، تجلیل شود و این شهرداران به الگوهایی برای سایر شهرها تبدیل شوند که در عین توسعه شهر و توجه به مبلمان شهری به صیانت از بافت تاریخی و حریم آثار تاریخی شهر توجه دارند.

هشدار معاون دادستانی درباره بازار تهران

غلام‌عباس ترکی ـ معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی کل کشور ـ نیز در این نشست گفت: همکاری دستگاه‌های مختلف برای صیانت و حفظ آثار و بناهای تاریخی بسیار مهم است و در این باره باید بتوانیم همکاری بین دستگاه‌ها را بیش از پیش تقویت کنیم. به‌عنوان مثال درباره بناها و اماکنی مثل بازار تهران باید به ساز و کار مشخصی بین شهرداری، اصناف و میراث‌فرهنگی برسیم، ما نیز آماده همکاری هستیم.

او افزود: با توجه به شرایطی که در بازار تهران وجود دارد، خدای نکرده اگر اتفاقی بیفتد خسارت زیادی وارد خواهد شد، در این‌باره نیازمند همکاری و تدوین سازوکار هستیم.

ترکی اضافه کرد: ما به منظور تعیین تکلیف این موضوعات درخواست همکاری داریم و آماده همکاری در تمام موضوعات با وزارت میراث‌فرهنگی و شهرداری هستیم.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: بافت تاریخی ، بافت فرسوده ، بازار تهران ، میراث فرهنگی ، کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهرها ، علی دارابی

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: بافت تاریخی بافت فرسوده بازار تهران میراث فرهنگی علی دارابی میراث فرهنگی بافت فرسوده بافت تاریخی بازار تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۰۷۸۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت فیلم تاریخی جدید در ایران

به گزارش صدای ایران از ایرنا از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی بامداد چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه به منظور شرکت در ششمین مجمع جهانی گفت‌وگوی بین فرهنگی در باکو عازم آذربایجان شد و جمعه ۱۴ اردیبهشت ماه در آخرین روز از سفر خود از موزه تاریخ ادبیات شهر باکو بازدید کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه این بازدید ضمن برشمردن شخصیت‌های مشترک فرهنگی دو کشور گفت: به مفاخر بزرگ به عنوان زمینه‌های همگرایی بین دو کشور نگاه می‌کنیم؛ اینها جزو میراث مشترک فرهنگی ما به‌شمار می‌روند، ما قرن‌ها کنار یکدیگر زیست کردیم، این ظرفیت‌ها باید باعث افزایش برادری‌ها و همگرایی‌ها باشد نه اینکه موجب واگرایی شود.

وی با بیان اینکه هر کس تلاش کند تا این بزرگان را دست مایه واگرایی قرار دهد حتما دچار اشتباه راهبردی و خطای محاسباتی شده است، افزود: به میراث مشترک فرهنگی با کشور‌های همسایه به عنوان میراث مشترک تاریخی نگاه می‌کنیم و به آنها می‌بالیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: علاقه‌مند هستیم برای این مشاهیر فیلم‌های مشترک تولید کنیم؛ در ترکمنستان برای مختومقلی فراغی همین کار را می‌کنیم، در پاکستان نیز برای اقبال لاهوری کاری را در دست اقدام داریم؛ در سفر هفته گذشته به پاکستان برادران و خواهران پاکستانی به ویژه در شهر لاهور از این موضوع استقبال کردند.

اسماعیلی با بیان اینکه همه اشعار نظامی به زبان فارسی است و میراث مشترکی بین دو کشور به‌شمار می‌رود، افزود: امیدواریم ساخت مجموعه جدیدی را برای حکیم نظامی آغاز می‌کنیم؛ در همین راستا از همکارانم در وزارت فرهنگ جمهوری آذربایجان دعوت کردیم تا ما را در ساخت فیلم سینمایی در این باره کمک کنند.

موزه تاریخ ادبیات شهر باکو در قسمت قدیمی‌این شهر قرار دارد.

دیگر خبرها

  • عمارت «شجاع‌السلطنه» بهار در دو قدمی تخریب
  • از سند ثبت ملی بافت تاریخی روستای بیابانک رونمایی شد
  • هشدار نسبت به کلاهبرداری از مردم در پوشش خرید و فروش عتیقه
  • اماکن تاریخی کرمانشاه امروز تعطیل است
  • ساخت فیلم تاریخی جدید در ایران
  • آثار عیلامی در خطر تعرض است؟
  • تعطیلی بنا‌های تاریخی استان اصفهان فردا
  • تعطیلی بناهای تاریخی استان در نیمه اردیبهشت
  • سفر یک روزه طلاب خراسان جنوبی به بافت تاریخی خوسف/شکوه معماری
  • سفره یک روزه طلاب خراسان جنوبی به بافت تاریخی خوسف/شکوه معماری