Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، وزیر امورخارجه کشورمان در نشست خبری با وزیر خارجه روسیه گفت: امیدوار هستیم با واقع‌بینی طرف آمریکایی بتوانیم در آینده نزدیک به نقطه نهایی توافق برسیم.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه کشورمان در نشست خبری مشترک با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه که ظهر امروز پنج شنبه در محل وزارت امورخارجه برگزار شد، گفت: ملاقات خوبی امروز با آقای لاوروف داشتم، در مورد مهم ترین مسائل روابط دوجانبه، همچنین موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی با هم گفت‌وگو کردیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به آقای سرگئی لاروروف وزیر خارجه روسیه و هیات همراه نیز خوشامد می‌گویم. ما امروز در مورد موضوعات بین المللی و منطقه‌ای با هم گفت‌وگو کردیم.

گفت‌وگو در مورد معاهده همکاری‌های جامع و بلند مدت میان دو کشور

وی تصریح کرد: همچنین در مورد معاهده همکاری‌های جامع و بلند مدت میان دو کشور گفت‌وگو کردیم. این ایده قبل از سفر آیت‌الله ابراهیم رئیسی، رییس جمهور کشورمان به روسیه و دیدارشان با آقای پوتین قرار داشت مطرح بود، امیدوار هستیم به زودی جلسات کارشناسی برای نهایی کردن مفاد این موافقتنامه برگزار شود و تصویب آن در دولت ایران و روسیه و پارلمان های دو کشور را پشت سر بگذاریم.

امضای سند همکاری‌های فرهنگی و امنیت اطلاعات

امیرعبداللهیان ادامه داد: در مورد دو سند دیگر که از صنعت‌های زیربنایی برای همکاری‌های ما در حوزه ایجاد و فعالیت مراکز فرهنگی و همچنین همکاری در زمینه امنیت بین‌المللی اطلاعات میان دو کشور است رایزنی کردیم که خوشبختانه در روزهای گذشته در هیئت دولت جمهوری اسلامی به تصویب رسید و برای تصویب نهایی به مجلس شورای اسلامی ارسال شد.

وزیرامورخارجه تاکید کرد: ما توافق کردیم که دور جدید کمیسیون مشترک همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه را برگزار کنیم.همچنین همکاری در سایر حوزه‌های اقتصادی، تجاری و فرهنگی، علم و فناوری و سایر موضوعات در دستور کار دو طرف قرار گرفت و توافقات خوبی را داشتیم.

تکمیل خط راه‌آهن رشت-آستارا با روسیه

وی ادامه داد: همچنین در پروژه‌های راه آهن از جمله تکمیل خط راه آهن رشت- آستارا کشور توافق خوبی را داشتیم و امیدوار هستیم هر چه زودتر با سرمایه‌گذاری مشترک بتوانیم این پروژه را نهایی کنیم.

لغو روادید میان ایران و روسیه

امیرعبداالهیان تاکید کرد: در دروازه همکاری‌های علمی توافق کردیم که مرکز نوآوری فناوری و فناورانه ایجاد شود و این موضوع در سفر اخیر آقای ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری مورد بررسی قرار گرفت و امروز بر اجرایی شدن هر چه سریعتر این موضوع توافق کردیم. همچنین در مورد همکاری‌های دو کشور در حوزه لغو روادید متقابل مورد بررسی قرار گرفت و ما در جمهوری اسلامی ایران آمادگی داریم لغو عمومی روادید میان دو کشور به صورت متقابل انجام شود و برای لغو روادید تجاری در گام اول با هدف افزایش مبادلات تجاری دو کشور گفت‌وگو کردیم.

وی افزود: در مورد بخش‌های تخصصی ما در این رابطه ایده‌هایی وجود دارد که به زودی نهایی خواهد شد. جمهوری اسلامی ایران یک مسیر ترانزیتی مطلوب در دنیای امروز است و واقع شدن ایران در مسیر ترانزیت شمال جنوب و شرق به غرب یک مزیت ویژه‌ای را در اختیار کشور ما قرار داده است.

اولین محموله از روسیه به هند از مسیر کریدور شمال و جنوب انتقال پیدا کرد

وزیر امورخارجه ادامه داد: اولین محموله از روسیه به هند از مسیر کریدور شمال و جنوب انتقال پیدا کرد و این یک تجربه موفق بود و بخشی از مسیر به صورت ریلی و بخشی در دریا به صورت کشتی‌ها انجام شد که این تجربه مسیر ترانزیت شمال و جنوب را با این ظرفیت جدید هم مورد آزمون قرار داد و بخشی از حجم تبادل تجاری از این به بعد از این مسیر دنبال خواهد شد.

نشست سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه در آستانه

وی در مورد نشست سران ایران، ترکیه و روسیه ادامه داد: امیدوار هستیم که در آینده نه چندان دور با توجه به شرایط مهار ویروس کرونا در جهان شاهد برگزاری نشست سران فدراسیون روسیه، جمهوری ترکیه و جمهوری اسلامی ایران در تهران باشیم.این نشست بخشی به صورت دوجانبه و بخشی دیگر در فرمت آستانه برگزار خواهد شد.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: ما همچنین در حوزه‌های منطقه‌ای، تحولات افغانستان، یمن، سوریه، اوکراین و برگزاری اجلاس سران کشورهای حوزه دریای خزر را مورد گفت‌وگو قرار دادیم.

وزیرامورخارجه در مورد مذاکرات وین گفت: از جمله مباحثی که در مذاکرات امروز مورد توجه قرار گرفت، آخرین وضعیت گفت‌وگوهای جمهوری اسلامی ایران برای لغو تحریم‌ها بود. در همین جا از کشورهای دوست روسیه و چین که مخالفت خود را با قطعنامه‌ای که به پیشنهاد طرف آمریکایی و سه کشور اروپایی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام داشتند، تشکر میکنیم.

وی ادامه داد: از حمایت‌های مستمر روسیه در ادامه کار در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از منافع و مواضع منطقه جمهوری اسلامی ایران نیز تشکر می کنیم.

حمایت روسیه از توافق ایران در وین

وزیر امورخارجه تاکید کرد: با همکام آقای لاوروف در صورت ادامه گفتگوها که در آینده نزدیک امیدوار هستم از سر گرفته شود و برنامه‌ریزی‌های در این رابطه در دستور کار وزارت خارجه قرار دارد، گفت‌وگو کردیم. امیدوار هستم با واقع‌بینی طرف آمریکایی بتوانیم در آینده نزدیک به نقطه نهایی توافق برسیم البته در این چهارچوب بار دیگر آقای لاوروف بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از مواضع سیاسی ایران در مذاکرات و در صورت رسیدن به نقطه توافق از حمایت روسیه در این موضوع تأکید کردند.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: من تاکنون دو بار حامل پیام وزیر خارجه اوکراین برای همکاران آقای لاوروف بوده‌ام که در هر دو مورد از طرف روسیه آمادگی خود را برای گفتگو و راهکار دیپلماتیک اعلام کرد و امیدوارم در بحران اوکراین هرچه سریعتر شاهد بازگشت دو طرف در مذاکره و حل و فصل سیاسی این موضوع باشیم.

اجازه نمی‌دهیم که رژیم صهیونیستی، امنیت و ثابت منطقه را مورد تهدید قرار دهد

وی تاکید کرد: همچنین در مورد برخی عربده‌ کشی‌های سیاسی رژیم صهیونیستی گفت‌وگو کردیم و منطقه اجازه نخواهد داد این رژیم امنیت، ثبات و پیشرفت منطقه را مورد تهدید قرار دهد.

وزیرامورخارجه در پاسخ به سوالی در مورد اینکه با توجه به تحریم‌های جدید اعمال شده از سوی آمریکا در مقابل جمهوری اسلامی، ایران و روسیه چه برنامه هایی برای افزایش همکاری‌های اقتصادی و تجاری خود و همچنین گسترش روابط دارند، گفت:  ما در دولت برای مقابله با تحریم‌ها راهبردی را اتخاذ کردیم که دو مسیر را به طور موازی پیش ببریم مسیر اول اقدام برای بی‌اثر کردن تحریم ها در چارچوب برنامه توسعه پایدار اقتصادی دولت آیت الله رئیسی و مسیر دوم که همزمان با این دنبال می شود و مسئولیت کار مذاکراتی آن با دستگاه دیپلماسی است، مسیر دیپلماسی و گفت‌وگو و مذاکره برای لغو تحریم‌ها است.

بی‌اثر کردن تحریم‌ها، توافق میان ایران و روسیه

وی ادامه داد: به موازارت آن اولویت همسایه محور بودن دولت در توسعه حجم همکاری‌های اقتصادی، تجاری، علمی، فرهنگی، دفاعی، گردشگری و سایر موضوعات با همسایگان به ویژه با کشور روسیه است. هم در جریان سفر آیت‌الله رئیسی به مسکو و دیدار با آقای پوتین یک نقطه عطف جدیدی ایجاد شد که در آنجا توافقات مهم و راهبردی مورد توجه و تایید رهبران دو کشور قرار گرفت و هم در جریان تبادل هیات‌های بین دو کشور از جمله سفر اخیر معاون نخست وزیر روسیه که در راس هیات عالیرتبه و جامع به تهران سفر کردند در راستای منافع دو ملت توافقات بسیار مهمی انجام شد که بی‌اثر کردن تحریم‌ها یکی از موارد مورد توافق بین دو کشور است.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد اینکه برنامه‌های مشترک ایران و روسیه برای مقابله با تحریم‌های یکجانبه غرب به ویژه با تمرکز بر چالش‌های جدید جهانی که در سایه بحران اخیر اوکراین و مسائلی که در مورد امنیت غذایی پیش‌آمده است، چیست. گفت: ما همانگونه که مخالف جنگ هستیم، مخالف اعمال تحریم‌های غیرقانونی علیه کشورها از جمله کشور روسیه هستیم. در خصوص تامین امنیت غذایی با اطلاعی که دارم در دولت در تیم اقتصادی صرفنظر از چرایی و دلایل آن با جدیت اقدام شده است. دولت جمهوری اسلامی ایران در عالی‌ترین سطح نسبت به اطمینان از وجود امنیت غذایی در داخل کشور اقدامات چندلایه‌ای را انجام داده و به عنوان مسئول دستگاه دیپلماسی این را عنوان می‌کنم که هیچ نگرانی در این خصوص وجود ندارد.

ما توافقات مهمی را در ماه‌های گذشته برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها داشتیم

وی افزود: در خصوص چگونگی مقابله با تحریم‌هایی که آمریکا علیه کشورها از جمله علیه جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه انجام داده است باید گفت که ما توافقات مهمی را در ماه‌های گذشته برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها داشتیم که البته این موضوع باید اقدام و عمل را در پی داشته باشد و نیازی به بیان آن در مقابل رسانه‌ها نباشد.

وزیرخارجه در پاسخ به سوالی در مورد اینکه دو هفته قبل از ارسال بسته مذاکراتی به طرف مقابل صحبت کردید و آقای خطیب‌زاده گفتند که قطار مذاکرات از ریل خارج نشده است، آیا تغییری در این ۱۰۰ روز اخیر اتفاق افتاده است، گفت: قطار به ایستگاه‌های سخت برای نقطه پایان خودش رسیده است و ایجاب می‌کند که توقف در یک ایستگاه خاص را در نظر بگیریم. گاهی اوقات این نیاز و درخواست طرف‌های مقابل مذاکره برای لغو تحریم‌ها بوده و گاهی ما برای جمع‌بندی و بازتعریف آخرین وضعیت گفت‌وگوها نیاز به این داشتیم که چند روزی توقف و مکث در مذاکرات ایجاد شود.ما علیرغم صدور قطعنامه نادرست و غیرمعمولی که با پیشنهاد آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تصویب رسید در مقابل اقدام به قطعنامه، سه گام مهم برای اقدامات اضافی هسته‌ای انجام داده‌ایم که از جمله  ۲۷ دوربین برجامی که مسئولان سازمان انرژی اتمی توضیح دادند از مدار خارج شد.

جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به توافقی خوب و پایدار جدی است/ رایزنی‌های مستمر مذاکره کنندگان با طرف غربی

وزیرامورخارجه کشورمان تاکید کرد: طرف‌های مقابل به طور مشخص آمریکا و نماینده ارشد مذاکره کننده اتحادیه اروپا آقای بورول و مورا به تلاش‌های خود برای بازگشت همه طرف‌ها به مذاکرات و ادامه مذاکرات ادامه می‌دهند. در ساعات گذشته هم آقای باقری مذاکره کننده ارشد ما و همکارانم در تماس مستمر با آقای مورا بوده‌اند. ما امیدوار هستیم بتوانیم در آینده نزدیک ریل مذاکرات را که در مسیر درست خود قرار دارد مجدداً بر روی ریل در جریان و حرکت نگه داریم.

وی تاکید کرد: مایل هستم همینجا یک بار دیگر تاکید کنم که جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به توافقی خوب، قوی و پایدار جدی است و ما مسیر دیپلماسی را که مسیر درستی است ادامه خواهیم داد و بار دیگر آمریکا را به واقع بینی برای رسیدن به مرحله نهایی مذاکرات دعوت می‌کنیم.

لاوروف: روی ابتکار رئیس‌جمهور ایران برای «توافقی بزرگ» کار می‌کنیم

سرگئی لاوروف، وزیر امورخارجه روسیه در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه کشورمان گفت: ایران و روسیه تصمیم دارند که روابط خود را گسترش دهند.ما نظر مشترک داریم که روابط فیمابین می‌تواند به سطح بالایی برسد. با این هدف درباره توافق بزرگ دیگر کار می‌کنیم که ابتکار آن توسط رئیس‌جمهور ایران مطرح شده است.

 تجارت روسیه با ایران به حدود ۴ میلیارد دلار رسیده است

وی تاکید کرد: تجارت ما سال گذشته ۸۰ درصد افزایش یافت و به حدود ۴ میلیارد دلار رسیده است.  باید راه‌های خاصی را در بخش انرژی، حمل و نقل و کشاورزی، فاینانس و گمرکی  پیدا کنیم. در نیروگاه بوشهر در فاز دوم و سوم کار می‌کنیم.

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد: نباید اجازه دهیم آمریکا و اقمار آن‌ اصول بین‌الملل و اساس منشور سازمان ملل و برابری حاکمیت کشورها را عوض کنند. روسیه و ایران تحریم‌های یکجانبه برخلاف منشور توسط آمریکا را محکوم می‌کنیم. 

وی تاکید کرد: همچنین در چارچوب سن پترزبورگ بحثی درباره همکاری دو کشور داشتیم و در آینده نیز جلسه کمیسیون مشترک را برگزار کنیم. وزارت خارجه دو کشور حمایت سیاسی و دیپلماتیک خود را در همه مسائل مختلف صورت می‌دهند.

لارووف در مورد نشست آستانه ادامه داد:‌ همچنین درباره موضوع سوریه درچارچوب روند آستانه صحبت کرده و توافق کردیم هماهنگی خود را ادامه دهیم. 

برجام باید با همان شکل ۲۰۱۵ و بدون هیچ اضافه‌ای احیا شود

لاوروف در مورد برجام اظهار داشت: درباره برجام، هدف ما این است که کار اشتباهی که آمریکا صورت داد را تصحیح کنیم. زمانی آمریکا از برجام و قطعنامه خارج شد یک بار دیگر حقوق بین‌الملل را نقض کرد. باید کاری کنیم برجام به همان شکل اول آن در سال ۲۰۱۵ و بدون هیچ اضافه‌ای احیا شود.

وزیر امور خارجه روسیه  در پاسخ به سوالی در خصوص همکاری‌های ایران و روسیه در رسیدن به توافق خوب و پایدار و از طرفی بدعهدی آمریکا با اعمال تحریم های جدید علیه ایران گفت: آمریکا نه تنها در مذاکرات برجام، بلکه در هر مشکل دیگر ملاحظات داخلی خود را در نظر می‌گیرد. آمریکا بر اساس مشکلات خود عمل کرده و انتخاب کنندگان را از داخل منحرف می‌کند.

وی ادامه داد: آمریکا یکسال پیش تلاش کرد ما را به ایجاد وقفه در مذاکرات وین متهم کند،اما همه به این مسئله اذعان دارند که آمریکا به تنهایی در روند رسیدن به توافق ترمز میزد.

لاوروف در مورد ثبات بخشیدن به منطقه خلیج فارس افزود: روسیه متعهد به وظایفی که به ثبات بخشیدن به منطقه خلیج فارس منجر می‌شود، است. ما آماده‌ایم دیالوگ همکارانه بین ایران و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس را  ایجاد کنیم. 

وی ادامه داد: روز گذشته در دیدار با آقای رئیسی گفتیم که وضعیت فعلی در اوکراین چگونه است و از ایران برای فهم درست ریشه‌های این مشکل نیز تشکر میکنیم.

ادامه دارد...

منبع: جماران

کلیدواژه: افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا ایران و روسیه برجام حسین امیرعبداللهیان افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا بی اثر کردن تحریم ها جمهوری اسلامی ایران پاسخ به سوالی وزیر خارجه روسیه وزیر امورخارجه آینده نزدیک رسیدن به توافق خارجه کشورمان امیدوار هستیم گفت وگو کردیم ایران و روسیه میان دو کشور آقای لاوروف توافق کردیم کار می کنیم قرار گرفت انرژی اتمی بین المللی واقع بینی برای لغو بار دیگر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۰۸۱۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولد توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا در انتظار چراغ سبز اسرائیل/ آیا آمریکا مجوز غنی سازی را به عربستان سعودی می دهد؟/ ریاض در یک قدمی پیروزی بزرگ قرار دارد

به گفته مقامات آمریکایی، عربستان سعودی و ایالات متحده در حال نهایی کردن جزئیات یک توافق مهم برای تقویت تجارت و دفاع دوجانبه هستند، اما اگر عربستان و اسرائیل روابط دیپلماتیک برقرار نکنند، توافقی حاصل نخواهد شد.

به گزارش جماران، سی ان ان در تحلیلی در این باره می نویسد:

 یک معاهده دفاعی، ائتلاف امنیتی هفت دهه ای بین عربستان سعودی و ایالات متحده را مستحکم و آنها را هر چه بیشتر به یکدیگر نزدیک می کند، زیرا دشمنان ایالات متحده مانند ایران، روسیه و چین به دنبال گسترش نفوذ خود در خاورمیانه هستند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، مدت‌هاست که به دنبال روابط با عربستان سعودی است، زیرا این اقدام می‌تواند در سراسر جهان اسلام تاثیر خود را بگذارد.

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه گفت که ایالات متحده در حال مذاکره برای یک قرارداد بزرگ شامل سه جزء است.

مولفه اول شامل بسته ای از توافقات بین آمریکا و عربستان سعودی، مولفه دیگر عادی سازی روابط بین عربستان سعودی و اسرائیل و مولفه سوم تشکیل کشور فلسطین است.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا این سه  با هم مرتبط هستند و هیچ کدام بدون دیگران جلو نمی روند. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، در یک میزگرد در کنفرانس اقتصادی این هفته در ریاض گفت: برای اینکه عادی سازی بین عربستان سعودی و اسرائیل محقق شود، باید مسیری برای تشکیل کشور فلسطین و «آرامش در غزه» وجود داشته باشد. به نظر من کاری که عربستان سعودی و ایالات متحده با هم در زمینه توافقات خود انجام داده اند، به طور بالقوه به اتمام نزدیک است، اما برای پیشبرد عادی سازی دو چیز لازم است: آرامش در غزه و مسیری معتبر به سوی یک کشور فلسطینی.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، در حاشیه این مجمع، بلینکن با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی (MBS) دیدار کرد تا در مورد این توافق گفتگو کند. کارشناسان، پیمان عربستان و آمریکا را «مجموعه ای جامع از تفاهمات» توصیف می کنند که شامل تضمین های امنیتی، اقتصادی و فناوری برای سعودی و همچنین حمایت از برنامه هسته ای غیرنظامی این کشور می شود.

انتظار می‌رود این توافق عادی‌سازی از توافق‌نامه ابراهیم، مجموعه‌ای از معاهده‌هایی که چهار کشور عربی اسرائیل را در سال 2020 به رسمیت شناختند و تقاضای دیرینه اعراب برای تشکیل یک کشور مستقل فلسطینی به عنوان پیش‌شرط به رسمیت شناختن اسرائیل را نادیده گرفتند الگوبرداری شود.

محمد بن سلمان پیشتر گفته بود که توافق با اسرائیل «بزرگترین توافق تاریخی از زمان جنگ سرد» خواهد بود. در سال 2021، نتانیاهو این توافق را اینگونه توصیف کرد که اسرائیل را قادر می‌سازد «دکترین قدیمی و خطرناک سرزمین‌ در ازای صلح را جایگزین کند و صلح را در ازای صلح به ارمغان آورد، بدون اینکه اسرائیل حتی یک سانتی‌متر از دست بدهد».

از آن زمان، دولت بایدن عادی سازی اسرائیل و عربستان را در مرکز سیاست خاورمیانه ای خود قرار داده است. ایالات متحده و عربستان سعودی در سال 2023 به گفتگوها درباره این پیمان ادامه دادند و انتظار می‌رفت که بلینکن در 10 اکتبر سال گذشته به ریاض برود تا درباره جزئیات آن صحبت کند، این تاریخ درست سه روز قبل از حمله حماس به اسرائیل بود که عملا این توافق را به تاخیر انداخت.

تحلیلگران می گویند که حمله بعدی اسرائیل به غزه که این منطقه را ویران کرده و بیش از 34000 فلسطینی را کشته، ممکن است پارامترهای توافق را برای عربستان سعودی تغییر داده باشد. اکنون پذیرش بخشی که خواستار مسیری «غیرقابل بازگشت» به سوی تشکیل یک کشور فلسطینی است، کلید اصلی بخش عادی سازی توافق گسترده تر خواهد بود.

نتانیاهو بارها چشم انداز تشکیل کشور مستقل فلسطینی را رد کرده و استدلال می کند که این امر به امنیت اسرائیل آسیب می زند و بر ادامه جنگ غزه تا زمانی که حماس از بین برود، مصمم است.

تحلیلگران می گویند که این موانع ممکن است منجر به تلاش عربستان برای بستن توافق دوجانبه بدون جزء عادی سازی توافق شود. اما چنین رویکردی با موانع بزرگی روبرو خواهد شد. سناتور جمهوری خواه لیندسی گراهام در این باره می گوید: توافقی که تعهد نظامی قاطعانه ایالات متحده به امنیت عربستان سعودی را بدون مولفه عادی سازی ایجاد می کند، بعید است از کنگره آمریکا عبور کند.

اگر توافقنامه دفاعی متقابل در قالب یک معاهده مورد مذاکره قرار گیرد، برای الزام آور شدن نیاز به 67 رأی در سنا دارد. گراهام در پاسخ به گزارش‌هایی مبنی بر تصمیم عربستان سعودی گفت: بدون عادی‌سازی روابط اسرائیل و عربستان و اطمینان از تامین نیازهای امنیتی اسرائیل در مورد پرونده فلسطین، رای بسیار کمی برای توافق دفاعی متقابل بین ایالات متحده و عربستان سعودی وجود خواهد داشت.

کارشناسان می گویند که شاید بایدن بتواند با الگوبرداری از توافقنامه امنیتی دیگری که سال گذشته با بحرین امضا کرد، کنگره را برای رسیدن به توافق دور بزند. به گفته فراس مکساد، کارشناس ارشد و مدیر توسعه استراتژیک در موسسه خاورمیانه در واشنگتن دی سی، مسیر دیگری وجود دارد که حول توافقنامه یکپارچگی و رفاه امنیت جامع که دولت بایدن در سپتامبر 2023 با بحرین امضاء کرد، الگوبرداری شده است. متن این پیمان صراحتاً بیان می‌کند که ممکن است از طرف های دیگر برای پیوستن دعوت شود.

با این حال، هیچ نشانه ای مبنی بر اینکه دولت بایدن برای تصویب توافق دوجانبه با عربستان سعودی، کنگره را دور بزند، وجود ندارد. برای عربستان سعودی، توافق دوجانبه با ایالات متحده یک پیروزی بزرگ خواهد بود، که نشان دهنده پایان دورانی است که بایدن به دنبال تضعیف محمد بن سلمان به اتهام دست داشتن در قتل جمال خاشقجی، ستون نویس واشنگتن پست در کنسولگری سعودی در استانبول بود.

برخی کارشناسان معتقدند که  این توافق همچنین «سلطه آمریکا را در خاورمیانه برای نسل‌ها تثبیت می‌کند و چالش رو به رشد چین و روسیه را کمرنگ می‌کند.» محمد بن سلمان مشتاق تقویت سیستم دفاعی عربستان و تنوع بخشیدن به اقتصاد عربستان به دور از هیدروکربن است، زیرا او یک سیاست اقتصادی بلندپروازانه به نام چشم انداز 2030 را دنبال می کند. پادشاهی سعودی دارای یک برنامه هسته ای غیرنظامی نوپا است که ولیعهد مایل به توسعه آن با حمایت ایالات متحده است.

به گفته کارن یانگ، محقق ارشد پژوهشی در مرکز دانشگاه کلمبیا، عربستان سعودی مایل است با ایالات متحده معامله کند و این احتمالاً بهترین زمان در دوران دولت بایدن برای کمک به برخی از مسائل مهم در کنگره نظیر سیاست جهانی انرژی است.

یکی دیگر از نقاط سخت در حمایت ایالات متحده از چنین برنامه ای، مخالفت آمریکا با غنی سازی محلی اورانیوم در داخل خاک کشورها است، غنی سازی یک جزء کلیدی برای تولید انرژی هسته ای است که می تواند برای تولید سلاح های هسته ای نیز استفاده شود. عربستان سعودی از نظر ذخایر اورانیوم غنی است و اصرار دارد که بتواند آن را در داخل غنی سازی کند . در صورت تحقق چنین مسئله ای این برای یک کشور عربی برای اولین بار خواهد بود. برای مثال، امارات متحده عربی همسایه، اورانیوم غنی شده را برای نیروگاه های هسته ای خود وارد می کند.

روز چهارشنبه، سناتور دموکرات، اد مارکی، رئیس مشترک گروه کاری تسلیحات هسته‌ای و کنترل تسلیحات، از دولت بایدن خواست اطمینان حاصل کند که ریاض از غنی‌سازی و بازفرآوری مواد هسته‌ای خودداری می‌کند . او در بخش هایی از سخنان خود به اظهارات قبلی محمد بن سلمان استناد کرد که گفته بود  عربستان سعودی در صورت حرکت تهران به سمت سلاح هسته ای در این مسیر گام خواهد گذاشت. وی  گفت: مسیر صلح خاورمیانه نباید شامل چشم انداز عربستان سعودی مجهز به سلاح هسته ای باشد که منافع آمریکا، متحدان و شرکای خود را در سراسر منطقه تضعیف کند.

پیمان عربستان سعودی و آمریکا دو کشور را موظف می کند که برای بازدارندگی و مقابله با هرگونه تجاوز خارجی با یکدیگر همکاری کنند، اما به این تعهد جنبه معاهده رسمی نمی دهد.

زمانی که شرایط سیاسی اجازه دهد، هنوز جایی برای یک توافق امنیتی چندجانبه که در نهایت شامل اسرائیل، بحرین، ایالات متحده و دیگران باشد، وجود خواهد داشت. انتخاب با اسرائیل خواهد بود که چه زمانی آماده پاس دادن توپ به سمت تشکیل کشور مستقل فلسطین باشد.

دیگر خبرها

  • پیش بینی ۲۷ سال پیش برژینسکی درمورد ایران که درست از آب درآمد
  • سوئیس: به اوکراین سلاح نمی‌دهیم
  • پیش‌بینی مشاور بایدن: اوکراین سال آینده به روسیه ضد حمله می‌زند
  • جزئیات توافق‌های بانکی ایران و روسیه
  • طرح ترامپ برای حل مساله اوکراین
  • تولد توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا در انتظار چراغ سبز اسرائیل/ آیا آمریکا مجوز غنی سازی را به عربستان سعودی می دهد؟/ ریاض در یک قدمی پیروزی بزرگ قرار دارد
  • پیش‌بینی آغاز تجارت آزاد بین ایران و اوراسیا تا ۲ ماه آینده 
  • آیا جان توافق ایران و عربستان با ابتکار چین در خطر است؟/ پکن از ترس تحریم های ثانویه فروش نفت از تهران را کاهش خواهد داد/ دیپلماسی تلفنی چین میان ایران و آمریکا موفق بود
  • نشان خورشید تابان از سوی امپراطور ژاپن به معصومه ابتکار اعطا شد + عکس ها
  • امیرعبداللهیان: ایرانیانی که نگران تردد خود به ایران هستند، می‌توانند با مراجعه به سامانه پرسمان تردد، از سفر بدون مشکل خود به کشور مطمئن شوند