Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-30@06:28:26 GMT

پناهیان: حوزه علمیه باید مبلّغ قوی تربیت کند

تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۱۰۲۱۹

پناهیان: حوزه علمیه باید مبلّغ قوی تربیت کند

به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از مرکز خبر حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی‌رضا پناهیان امروز در همایش «تبلیغ نو؛ همگرایی مبلغین دغدغه‌مند در تحول تبلیغ براساس نیازهای روز جامعه» که در سالن بیداری اسلامی جامعه‌الزهرا(س) قم برگزار شد. گفت: باید برای فعالیت‌های تبلیغی افراد توانمند ورود کرده و به تقویت بحث خطابه طلاب بپردازند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان داشت: در رابطه با تبلیغ نظراتی است، از جمله این که مقدار معنویتی که الان در جامعه است قبل از اینکه به تبلیغ ما برگردد به عمل علمای دین برمی‌گردد. این عمل علمای دین در جامعه دیده می‌شود و در دل‌ها می‌نشیند و اثر می‌گذارد، مانند کارهایی که شخصیت‌هایی چون شهید سردار سلیمانی انجام داده اند، گرچه به روش تبلیغ رایج نیست، ولی عملی است که ماندگار شده است.

پناهیان گفت: اگر می‌خواهیم در امر تبلیغ مؤثر باشیم، لازم است تبلیغ درست و حسابی و هنرمندانه باشد و اگر با وجود مخاطبین خوب، نتوانسته‌ایم در امر تبلیغ موفق عمل کنیم، باید روش تبلیغ مورد تحلیل قرار گیرد.

این استاد حوزه و دانشگاه، بیان داشت: اگر در جامعه و دانشگاه امروز محسناتی از امور معنوی دیده می‌شود و روز به روز در حال پیشرفت است، این سوال مطرح است که چه قدر به وضع تبلیغی ما وابسته است؟

وی بیان داشت: تبلیغ در زمان پیامبر(ص) با توجه به ساختار آن زمان بسیار سخت و دشوار بود، اما الان اوضاع بسیار متفاوت است. حقانیت و باطل خودش را نشان داده و همه چیز به نفع تبلیغ است. با کمترین کار می‌توانیم کار بزرگی کنیم و اگر در امر تبلیغ موفقیت نداریم، نشان از عدم برنامه‌ریزی و تحول در امر تبلیغ است.

پناهیان گفت: امروز دشمنان هم حرفی برای گفتن ندارند و در چنین شرایطی هم باید خودمان را بسنجیم و اگر بگوییم دشمنان ما قوی هستند و تبلیغ ما ضعیف، سخن باطل است، چون حرف تازه‌ای برای گفتن ندارند و امروز دشمنان هر چه به فعالیت بپردازند می‌تواند به نفع حقانیت اسلام و تبلیغ باشد.

این استاد دانشگاه  هنر، با تاکید بر این‌که اگر بخواهیم در امر تبلیغ موفق باشیم، باید برنامه‌های بلندمدت داشته باشیم و ارائه دهیم، افزود: آنچه امروز بدست آوردیم، اگر ناشی از تبلیغ ما نباشد - چرا با وجود این که دشمن حرفی برای گفتن ندارد- ما نتوانسته‌ایم در امر تبلیغ درست و حساب شده عمل کنیم و باید این مسئله را بیشتر مورد تحلیل قرار داد.

پناهیان در ادامه با اشاره به وضعیت امروز سینمای ایران، اظهار کرد: امروز هر اشکالی در سینما است، به امر تبلیغ ما حوزویان برمی‌گردد. هر کارگردانی که فیلم می‌سازد، باید کاری کنیم مسائل را از حوزه بگیرد، اما ما چه کار کردیم؟ اگر می‌گویید فیلم خوب ساخته نمی‌شود، چون نتوانسته‌ایم با کارگردانان ارتباط برقرار کنیم. اگر فیلم خوبی ساخته نشده، اولین نقص آن به حوزه برمی‌گردد. ما باید برویم سراغ کارگردانان و نباید انتظار داشته باشم که آن‌ها به سراغ ما بیایند.

این استاد حوزه و دانشگاه، بیان داشت: پس اگر دشمنان ما مشغول فعالیت هستند، نباید کار آن‌ها را جدی بگیریم و اگر معنویت در جامعه است، دلیلش تبلیغ ما نیست، دلایل دیگری دارد که یکی حضور عالمان عامل به دین است.

وی با بیان این که امروز ۹۹ درصد دانشگاهیان ما درگیر هیچ شبهه‌ای نیستند، اظهار داشت: اگر در تبلیغ موفق باشیم، هیچ شبهه‌ای نمی‌تواند عرض اندام کند اما امروز در ارزیابی تبلیغ دچار نواقصی هستیم، نمی‌شود به بعضی آثار موقت و گذرا اکتفاء کرد؛ باید برنامه درسی حوزه، طوری باشد که مبلغ قوی تربیت شود.

این استاد حوزه و دانشگاه، بیان داشت: مبلغ موفق کسی است که اسلام شناس باشد، باید کم‌ارزش بودن تبلیغ درحوزه از بین برود و مبلغینی را پیشنهاد کنیم که جامعیت علمی داشته باشند، اشراف به مبانی دینی و معرفتی داشته باشند.

وی بیان داشت: اگر سرود« سلام فرمانده » در کشور و جهان موفق شده است، ولی سایر سرودها از همین گروه موفق نشد؛ چون روشی که در این شعر انتخاب شده بود از جمله احترام نظامی بسیار دقیق بود. این شعر وارد فضای جهان کودک شده بود، این خیلی مهم است. در بحث تبلیغ هم باید به اسلوب و روش‌های تبلیغی که جوانان را جذب دین کند، آشنا باشیم.

انتهای پیام/78032

منبع: فارس

کلیدواژه: پناهیان حجت الاسلام پناهیان امر تبلیغ تبلیغ موفق تبلیغ ما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۱۰۲۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بودجه نهادهای حوزوی چقدر افزایش یافت؟

به گزارش تابناک، اعتماد نوشت: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم هم مطابق همه ساله ردیفی مستقل در بودجه دارد؛ این نهاد فرهنگی و مذهبی در سال گذشته، ۴۱۴ میلیارد تومان بودجه مصوب داشته است. در بودجه ۱۴۰۳، پیشنهاد شده است که ۷۳۰ میلیارد تومان بودجه برای دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تخصیص یابد؛ یعنی حدودا ۷۶ درصد افزایش بودجه داشته است. البته این رقم، به غیر از بودجه پیشنهادی اختصاصی است که ۱۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

 
در ادامه این گزارش آمده است: شورای عالی حوزه‌های علمیه از دیگر نهاد‌های مذهبی دریافت‌کننده بودجه است؛ سال گذشته ۴ هزار ۷۷۶ میلیارد تومان بودجه مصوب داشته است؛ این بودجه در سال ۱۴۰۳ بناست به ۵ هزار و ۴۶۲ میلیارد تومان افزایش یابد؛ حدود ۳/۱۴ درصد افزایش بودجه. البته برای امسال، پیشنهاد شده این نهاد مذهبی یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بودجه اختصاصی داشته باشد. مرکز خدمات حوزه‌های علمیه هم در ردیف بودجه مستقلش، برای سال ۱۴۰۲، رقمی معادل ۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان دیده می‌شود که این رقم قرار است برای ۱۴۰۳، به ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برسد؛ حدودا ۱۷ درصد افزایش.

دیگر خبرها

  • آثار شهید مطهری باید به نسل جوان جامعه معرفی شود
  • اجرای اندیشه های شهیدمطهری فرهنگ کشور رادربرابرتهاجمات حفظ می کند
  • تجلیل از استادان حوزه‌های علمیه استان همدان
  • بودجه نهادهای حوزوی چقدر افزایش یافت؟
  • برگزاری مراسم تکریم سردار رادان توسط «مدیران مدارس حوزه علمیه»
  • تربیت طلبه، یک کار انبیایی از ناحیه خداوند است
  • بانوان طلبه سنگربانان عرصه تربیت هستند
  • تمدن نوین اسلامی با وحدت محقق می‌شود/ عینت‌بخشی به وحدت اسلامی در دستور کارم بود
  • آغاز پذیرش حوزه‌های علمیه خواهران
  • پیام مدیر حوزه علمیه یزد در پی درگذشت والده شهیدان نیرنگ (حق شناس)