Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-05-05@21:40:24 GMT

حق فسخ اجاره از سوی موجر

تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۱۰۹۳۹

پیش از این در مطلبی جداگانه به بخشی از شرایطی که می تواند اختیار فسخ قرارداد را به مستاجر بدهد اشاره کردیم. ناطقان: آنجایی که قانون هیچ گاه یکطرفه به قاضی نمی‌رود و همانطور که مستأجر طبق شروطی تعیین شده حق فسخ قرارداد را دارد پس در مقابل قانون حق فسخ قراداد را در شرایطی خاص برای موجر هم قائل می‌شود.

حسین هاشمی نسب، وکیل پایه یک دادگستری در این باره می‌گوید:«تصور کنید مستأجری در پرداخت کرایه به صاحبخانه کوتاهی می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براساس قرارداد تحویل اجاره به صورت ماهانه تعیین شده است و مستأجر مکلف می‌شود مقداری را که با موجر به توافق رسیده را هر ماه به موجر پرداخت کند. در صورتی که مستأجر از این کار امتناع کند و در قرارداد اجاره حق فسخ اجاره نامه در صورت عدم پرداخت اجاره بها پیش بینی شده باشد موجر حق فسخ قرارداد را به دلیل عمل نکردن به شروط اجاره نامه دارد».

برابر قانون «روابط موجر و مستأجر» مصوب سال ۱۳۵۶ صرف انقضای مدت قرارداد سبب فسخ قرارداد اجاره از سوی موجر نمی‌شود ولی براساس شرایط زیر موجر فسخ اجاره نامه یا قرارداد را خواهد داشت:
• اگر مستأجر بیش از یک هفته در پرداخت اجاره تأخیر داشته باشد یا اگر مستأجر بدون دریافت اجازه از مالک، آن مسکن را به دیگری واگذار کند یا اجاره دهد، اگر مستأجر مسکن را برای کارهای نامربوط مانند فعالیت‌های بزهکارانه و فعالیت تجاری عمده استفاده کند موجر حق فسخ قرارداد را دارد.
• مستأجر مسئولیت دارد تا حشرات وارد ساختمان نشوند. اگر مستأجر گزارش ندهد که حشرات وارد ساختمان شده‌اند و در آنجا پراکنده شده‌اند، مسئول خواهد بود و این اجازه را به موجر می‌دهد که از نظر قانونی اجاره‌نامه را فسخ کند.
• مستأجر مسئولیت دارد تا برای نمونه به منظور انجام تعمیرات، به مالک اجازه ورود به آپارتمان را بدهد. اگر مستأجر بدون دلیل موجه از این کار خودداری کند یا اگر مستأجر نسبت به آپارتمان سهل انگاری کند و از آن مراقبت نکند و وظایف خود را بر اساس قرارداد اجاره انجام نداده باشد موجر حق فسخ قرارداد را دارد. برچسب ها: حق فسخ ، اجاره ، موجر

منبع: ناطقان

کلیدواژه: حق فسخ اجاره موجر حق فسخ قرارداد اجاره نامه اگر مستأجر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۱۰۹۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجاره این خانه‌ها به دلار است؛ مستاجران خانه‌های دلاری چه کسانی هستند؟

به گزارش اتاق خبر به نقل از  اکوایران، چند وقت پیش، برخی بلاگرهای فضای مجازی مدعی شدند در سال جدید برای تمدید قرارداد اجاره، مالکانشان درخواست دریافت اجاره به صورت دلاری را داشتند.

 

برخی از واسطه‌گران این منطقه در رابطه با این موضوع، تایید کردند که معدود مالکانی وجود دارند که خواهان دریافت اجاره به صورت ارزی هستند.

بخش دیگری از این مالکان نیز گفتند، مالکانی که خارج از کشور هستند این گزینه را مطرح می‌کنند؛ اما به گفته برخی دیگر، مالکانی در داخل ایران به دنبال مشتری دلاری هستند و البته دسته آخر تاکید داشتند اجاره دلاری بازار خودش را دارد.

به گفته آنها، برخی مالکان ملک خود را به به افراد خارجی همچون دیپلمات‌ها و کارکنان شرکت‌های چندملیتی اجاره می‌دهند و بنابراین، با نرخ دلار حساب می‌کنند.

همچنین تعدادی از واسطه‌گران، تاکید داشتند به دلیل اینکه این موضوع قانونی نیست حاضر به نوشتن قرارداد نیستند.

به گفته تعدادی دیگر، مستاجران ایرانی حاضر به پذیرش ریسک قرارداد ارزی نیستن و معمولا تن به اجاره نمیدهند؛ اما بعضی از واسطه ها نیز می‌گفتند قبلا چنین مواردی داشته‌اند اما امسال تا به الان نه.

در بررسی فایل‌های لوکس تو مناطق 1 و 2 و 3 تعداد این فایل‌ها قابل توجه نبود اما برای مثال، واحدی 90 متری مبله با تمام امکانات در محله جردن، بدون ودیعه، اجاره ماهانه اش 700 دلار گذاشته شده البته اشاره شده که کل این ساختمان 5 طبقه به افراد خارجی اجاره داده می‌شود.

نکته دیگر اینکه معمولا این واحد به همین صورت مبله هستند و مدت زمان اجاره آن طولانی نیست .

واحدی 300 متری با 23 سال ساخت در همین محله با تمام امکانات و مبله، 1500 دلار ماهانه قیمت گذاشته شده که در آگهی ذکر شده برای مستاجران ایرانی در صورت پرداخت ریالی، ضربدر دلار روز می‌شود.

 

 

دیگر خبرها

  • لزوم ثبت قرارداد اجاره مسکن در سامانه خودنویس
  • قانون جدید صدور حکم تخلیه مستاجر سال ۱۴۰۳
  • ثبت بیش از ۲۵۵ هزار قرارداد اجاره در سامانه خودنویس
  • ثبت ۲۵۵ هزار تقاضا در سامانه خودنویس طی ۱۱ ماه
  • لزوم ثبت قرارداد ‌اجاره‌ مسکن در سامانه خودنویس
  • ثبت ۲۵۵ هزار قرارداد اجاره در سامانه «خودنویس»
  • اجاره این خانه‌ها به دلار است؛ مستاجران خانه‌های دلاری چه کسانی هستند؟
  • رشد ۴۰.۷ درصدی ثبت قراردادهای اجاره در سامانه خودنویس/ مشکلات سامانه خودنویس رفع می‌شود
  • مشکلات سامانه خودنویس در حال رفع است
  • وزارت راه: مشکلات سامانه خودنویس در حال رفع است