Web Analytics Made Easy - Statcounter

گذر از تنوع خلقت طبیعت در پهنه‌ای دلنواز و پر از هیجان و سرسبزی وجود همگان را به وجد آورده و شکوه زیبایی را به ارمغان می‌آورد.

رشته کوه‌های کنار یکدیگر و ابر‌های به هم پیوسته و تابش نور خورشید، بر سرسبزی طبیعت، جلوه‌هایی از زیبایی خلقت را ترسیم می‌کند؛ برخی وقت‌ها تنها نشستن کنار یک رودخانه لذت بخش است، گاهی قدم زدن در کوهستان و بازدید از طبعیت زیبا، و آدمی را از چنین خلقتی به وجد می‌آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جایی که آسمان لاجوردی پیدا و حرکت ابر‌ها را می‌توان نشانه گرفت و قدم زدن در این طبیعت زیبا، گویی زمان را برایتان متوقف می‌کند و شوق و عشقی ناخودآگاه، شما را به جلو می‌راند که در هوایی سالم و طبعیت زیبا کمی قدم بزنید تا خستگی دو ساعت رانندگی از تن بیرون رود.

کوهنوردی یکی از جذاب‌ترین رشته‌های ورزشی است؛ کوهستان، اما با حادثه عجین شده است، که بدون برخورداری از دانش، آگاهی لازم و تجهیزات مورد نیاز می‌تواند حوادث خطرناکی را برای کوهنورد رقم بزند.

طبیعت و کوهستان برخلاف ظاهر آرام، یک باطن بسیار خشن دارد

سرپرست یکی از باشگاه‌های کوهنوردی در چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه برای برگزاری یک برنامه کوهنوردی باید یکسری ملزومات مدنظر قرار بگیرد، گفت: حادثه جزئی از کوهستان است و این مسئله تنها مختص گروه‌های بدون مجوز نیست و امکان دارد حادثه برای کوهنوردان و طبیعت‌گردانی در تمامی گروه‌ها رخ دهد، نمی‌توان گفت که کوهنوردان از خطر مصون هستند.

رنجبر می‌گوید: قبل از آغاز برنامه کوهیپمایی، سرپرست و مسئول فنی گروه باید خطرات احتمالی را پیش‌بینی کند، در مسیر حرکت دقت نظر کافی داشته باشیم تا حادثه‌ای برای هیچ‌کدام از کوهنوردان رخ ندهد، قبل از آغاز برنامه تمامی شرکت‌کنندگان در جلسه معارفه حضور پیدا کنند و حتما این افراد باید دارای بیمه ورزشی و رضایت‌نامه باشند.

طبیعت و کوهستان برخلاف ظاهر آرام، یک باطن خشن دارد؛ مسئول فنی گروه کوهنوردی باید تجربه کافی برای هدایت گروه داشته باشند و اعضا نیز باید طبق دستورات این مسئول در مسیر حرکت کنند؛ سرپرستان تیم‌های کوهنوردی باید قبل از آغاز برنامه، اعضای تیم را توجیه کنند؛ گاهی مشاهده می‌شود که یکی از اعضا برای گرفتن عکس از تیم فاصله می‌گیرد و به‌علت بی‌توجهی به اطراف دچار حادثه می‌شود، افراد باید با دقت کامل تیم را همراهی کنند.

به گفته رنجبر، کوهنوردی از نظر سختی دسته‌بندی می‌شوند و افراد مبتدی می‌توانند در برنامه‌های سبک کوهپیمایی شرکت کنند، افرادی که تجربه لازم برای کوهنوردی را نداشته باشند، نباید در برنامه‌های سنگین شرکت کنند، زیرا به‌جای لذت بردن از برنامه، دچار زدگی می‌شوند.

او می‌گوید: لوازم و تجهیزات مورد نیاز برای کوهنوردی بسیار گرانقیمت است، استفاده از لوازم کوهنوردی غیراستاندارد موجب آسیب به کوهنورد می‌شود، عموما برای خرید تجهیزات حمایت مالی از کوهنوردان حرفه‌ای انجام نمی‌شود.

 کوهنوردی و کوهپیمایی، ۲ مقوله جداگانه است

به هر فعالیتی در کوهستان که احتیاج به هیچ‌گونه ابزار فنی نداشته باشد، کوهپیمایی می‌گوییم. اما کوهنوردی ورزشی است که به ابزار فنی برای فرود یا صعود احتیاج دارد.

در کوهنوردی، نخستین اشتباه شاید آخرین اشتباه باشد و مستقیم جان ورزشکار را نشانه می‌رود.

براساس طرح درسی که فدراسیون کوهنوردی آماده کرده است و آموزش می‌دهد، کوهنوردی ۳ اصل مهم دارد؛ نخستین اصل، «ایمنی» است که به فراگرفتن دانش کوهپیمایی و کوهنوردی و زندگی در طبیعت و استفاده از تجارب متخصصان این رشته می‌پردازد.

اصل دوم، دوباره ایمنی است که استفاده از لوازم استاندارد و مناسب در هر برنامه کوهنوردی را معرفی می‌کند. اینکه در زمستان برای صعود چه لوازمی احتیاج است و در تابستان چه لوازمی را باید با خود داشته باشیم.

در نهایت اصل سوم که دوباره همان ایمنی مطرح می‌شود و استفاده به موقع از اطلاعات ودانشی است که درباره کوهنوردی فرا گرفته‌ایم و اینکه از لوازم در چه زمان و شرایطی استفاده کنیم. این ۳ اصل تأکید مهم بر ایمنی دارد. در نتیجه، رعایت ایمنی مهم‌ترین اصل در این رشته جذاب ورزشی است.

کمین خطر در کوهـستان

کوهنوردان عموما به‌علت خطراتی که کوهستان آن‌ها را تهدید می‌کند، در معرض خطر هستند، اما گاهی یک حادثه کوهنورد را به کام مرگ می‌کشاند، در چندماه اخیر چند حادثه در کوهستان‌های چهارمحال و بختیاری رخ داد که در نهایت چند کوهنورد جان خود را از دست داند و چند کوهنورد نیز دچار آسیب‌های جدی شدند.

در شبکه‌های اجتماعی به‌صورت مداوم شاهد تبلیغات گسترده گروه‌های کوهنوردی و طبیعت‌گردی هستیم، گاهی عکس‌های منتشر شده از این برنامه‌ها در طبیعت بکر و زیبا، هر بیننده‌ای را وسوسه می‌کند تا در این برنامه‌ها شرکت کند، اما شاید در بسیاری از مواقع افراد متوجه نباشند که برای شرکت در این برنامه‌ها باید از نظر جسمی، آمادگی لازم را داشته و حداقل‌های مورد نیاز برای کوهپیمایی را فرا گرفته باشند.

هشدار‌های متعددی برای جلوگیری از فعالیت غیرمجاز گروه‌های کوهنوردی و طبیعت‌گردی صادر شده است، اما به‌نظر می‌رسد این کار چندان سودمند نیست و در عمل نمی‌توان جلوی فعالیت این گروه‌ها را گرفت، زیرا این گروه‌ها با تبلیغ در فضای مجازی اقدام به ثبت‌نام از اعضا کرده و سپس برنامه خود را اجرا می‌کنند و در نهایت می‌توان گفت که این افراد به‌صورت دوستانه به دل طبیعت و کوه زده‌اند و کسی نمی‌تواند برای آن‌ها محدودیت ایجاد کند.

افزایش قارچ‌گونه گروه‌های غیرمجاز طبیعت‌گردی و کوهنوردی در چهارمحال و بختیاری در حال تبدیل شدن به یک چالش بزرگ است، این افراد علاوه بر آسیب به طبیعت بکر، جان افرادی که در برنامه‌های آن‌ها شرکت می‌کنند را به خطر می‌اندازند، حوادث اخیر کوهستان در استان، شاهدی بر این ادعا است.

 نخستین اشتباه شاید آخرین اشتباه باشد

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان چهارمحال و بختیاری گفت: امسال ۵ نفر بر اثر سقوط در کوهستان جان خود را از دست دادند.

آقای کیانی می‌گوید: امدادگران کوهستان از ابتدای امسال تا کنون ۳۸ مورد عملیات امداد و نجات کوهستان انجام داده اند؛ در این عملیات‌ها ۵۶ نفر حادثه دیده و ۱۹ نفر مصدوم بودند؛ ۳۳ نفر به صورت سرپایی درمان شدند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سرزندگی طبیعت رشته کوه ها کوهنوردی چهارمحال و بختیاری برای کوهنورد برنامه ها گروه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۱۱۱۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارش شدید برف و باران در بیشتر مناطق کوهستانی/ از کوهنوردی بپرهیزید

رییس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی گفت: از پنجشنبه تا شنبه (۱۳ تا ۱۵ اردیبهشت) شرایط جوی برای فعالیت‌های مرتبط با کوهستان اعم از کوهنوردی، دره‌نوردی و ... نامساعد و با انواع مخاطره‌ها همراه است بنابراین از صعود به ارتفاعات و تردد در مسیر رودخانه‌ها و دره‌ها اجتناب شود.

صادق ضیاییان در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: طی روزهای پنجشنبه تا شنبه (۱۳ تا ١٥ اردیبهشت) فعالیت سامانه بارشی قوی در بیشتر مناطق کوهستانی کشور پیش‌بینی می‌شود که منجر به صدور هشدار نارنجی برای بیش از ٢٠ استان کشور و صدور هشدار قرمز برای بارش پنجشنبه در زاگرس جنوبی به‌ویژه ارتفاعات استان کهگیلویه و بویراحمد شده است.

وی اضافه کرد: طی چهارشنبه و به ویژه پنجشنبه (۱۲ و ۱۳ اردیبهشت) فعالیت موج بارشی قوی در نیمه غربی کشور، بخش‌های جنوب غربی، زاگرس مرکزی و جنوبی و به‌تدریج گسترش به مناطق مرکزی و شرقی کشور موجب بارش‌های رگباری شدید، تندباد، رگبار و رعدوبرق و بارش تگرگ می‌شود. شدت بارش‌ها طی پنجشنبه در زاگرس جنوبی به‌ویژه ارتفاعات کهگلیویه و بویر احمد موجب جاری شدن سیلاب‌های شدید و طغیان رودخانه‌ها و رانش و لغزش و ریزش سنگ می‌شود.

رییس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی ادامه داد: طی جمعه و شنبه شاخه شمالی این موج بارشی، موجب وقوع رگبارهای شدید همراه با رعدوبرق و تگرگ در ارتفاعات غرب، شمال غرب، پهنه کوهستانی البرز و مناطق شمال شرق کشور می‌شود. در قله‌ها و خط الرأس‌های مرتفع با توجه به برودت هوا شرایط برای بارش برف و احتمال وقوع بهمن مساعد است.

وی درباره وضعیت جوی ارتفاعات شمال تهران طی روزهای پایانی هفته گفت: طی پنجشنبه افزایش ابر و مه آلود شدن، افزایش سرعت باد و در بعضی ساعت‌ها وقوع رگبار و رعدوبرق و تگرگ و طی جمعه و شنبه آسمان ابری و مه آلود، به تناوب رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید و در قله‌های مرتفع بارش برف پیش‌بینی می‌شود.

ضیاییان در پایان اظهارکرد: از پنجشنبه تا شنبه، شرایط جوی برای فعالیت‌های مرتبط با کوهستان اعم از کوهنوردی، دره‌نوردی، اسکی، پروازهای تفریحی نامساعد و با انواع مخاطره‌ها از جمله مه آلودشدن و کاهش دید، خطر اصابت صاعقه، درگیرشدن با بارش‌های سیل آسا، تگرگ، تندباد و در مناطق مستعد بارش برف و بهمن همراه است بنابراین از صعود به ارتفاعات و تردد در مسیر رودخانه‌ها و دره‌ها اجتناب شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بارش شدید برف و باران در این مناطق/ از کوهنوردی بپرهیزید
  • بارش شدید برف و باران در بیشتر مناطق کوهستانی/ از کوهنوردی بپرهیزید
  • طبیعت‌گردی خطرناک در کنار ببر‌های درنده (فیلم)
  • طبیعت‌گردی خطرناک در کنار ببرهای درنده | ویدئو
  • آماده باش هلال احمر/ پرهیز از طبیعت گردی در کوهستان های البرز
  • سوسک شب رو به این زیبایی! (عکس)
  • نگاهی به طبیعت بهاری دریاچه سد آغچه در بوئین میاندشت + فیلم
  • سی سخت میزبان المپیاد کوهنوردی سازمان تامین اجتماعی کشور
  • زیبایی نقاشی خداوند در طبیعت زیرکوه
  • پاکسازی منطقه نمونه گردشگری بوذرجمهر قاین