Web Analytics Made Easy - Statcounter

آقای امیر عابدی رئیس اتاق مشترک ایران و قزاقستان به پرسش‌های زیر پاسخ داد.

باشگاه خبرنگاران جوان: روند تجاری ایران در سال ۱۴۰۰ به چه صورتی بوده است؟

آقای عابدی: تجارت کالایی با قزاقستان در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ رشد ۳۴.۳ درصدی داشته، همچنین صادرات ایران به این کشور نسبت به سال ۹۹ دارای رشد ۱۰ درصدی بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق آمار‌های اعلامی گمرک، پارسال  ۲۶ میلیون دلار تجارت کالایی بین دو کشور انجام شده و در حوزه خدمات فنی و مهندسی نیز حدود ۲۰۰ میلیون دلار صادرات داشتیم که با این وجود تجارت کالا و خدمات ایران با قزاقستان به ۴۵۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار رسید.

باشگاه خبرنگاران جوان: عمده کالاهای صادراتی ایران به قزاقستان شامل چه اقلامی است؟

آقای عابدی: از مهمترین کالا‌های صادراتی ایران به قزاقستان می‌توان به پسته، خرما، سیب تازه، محصولات گلخانه ای، مصالح ساختمانی، رنگ، سیمان، مواد شیمیایی، نساجی و خدمات فنی مهندسی در حوزه‌های معدنی، راه و ساختمان و کشاورزی اشاره کرد.

برخی از کالاهای ایرانی مزیت صادراتی دارند اما مقدار اندکی صادر شدند و یا اصلا در بازار این کشور وارد نشده اند.کالاهایی شامل، ادوات کشاورزی، فرش و کف‌پوش ها، شیرآلات، لوستر، تجهیزات پزشکی و ... از جمله این موارد هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان: مشکلات تجار ایرانی در تجارت با قزاقستان چیست؟

آقای عابدی: روادید از جمله مشکلاتی بود که باعث عدم همخوانی سطح روابط اقتصادی-تجاری با سطح روابط سیاسی بین دو کشور می‌شد که با پیگیری دیپلماسی فعال وزارت امور خارجه، اتاق مشترک و سفر جدید رئیس جمهور قزاقستان به ایران این مانع برطرف و قرار شد در آینده‌ای نزدیک برای سفر‌های زیر ۱۴ روز روادید لغو شود که در واقع یکی از بزرگترین موانع در مسیر توسعه تجارت برداشته شد.

یکی دیگر از موانع تجارت با این کشور، حمل و نقل دریایی است که باید در این حوزه پروژه‌های سرمایه‌گذاری مشترک بین دو کشور تعریف شود و یا دولت به جهت سودآور نبودن برخی پروژه‌ها با توجه به وظیفه ذاتی خودش، ورود کند تا با اجرای این پروژه‌ها از طریق دریا به مسیر‌های جاده‌ای قزاقستان دسترسی پیدا کنیم.

یکی از این پروژه‌ها تامین کشتی‌های رو-رو۱ است. هم اکنون به دلیل فقدان کشتی رو-رو انتقال محموله‌ها با روش‌های جایگزین و به سختی و با هزینه‌های بالا صورت می‌گیرد.

 

آقای عابدی: در حوزه ریلی نیز به دلیل کمبود واگن با کاستی‌هایی مواجهیم. از سوی دیگر بالا بودن تعرفه‌های کشور‌های عبوری به عنوان مانعی برای تجارت است که در مذاکرات با مقامات قزاقی به توافقاتی رسیدیم.

مسیر جاده‌ای ترکمنستان در دو سال گذشته، به دلیل پاندومی کرونا مسدود بود و ایران محدودیت‌هایی در مبادی ورودی جاده‌ای به کشور آذربایجان برای دسترسی به کشور‌های اوراسیا مخصوصا روسیه و قزاقستان دارد، این مسیر با ایجاد کریدور بنادر شمالی مخصوصا امیر آباد و انزلی به بندر آکتاو با فراهم کردن کشتی رو-رو فرصتی برای رساندن کالا‌های ایرانی به قزاقستان است.

همچنین ترکمنستان اعلام کرده کامیون‌های خارجی با ایجاد دستورالعمل‌های خاصی ترانزیت شوند و از مرز عبور کنند، که عبور از چند مرز برای رسیدن به قزاقستان مشکلاتی مانند؛ ویزا برای رانندگان را ایجاد می‌کند که لازم است دستگاه دیپلماسی در این باره پیگیری‌های لازم را برای برطرف کردن این مشکل انجام دهد.

از دیگر مشکلات تجارت با قزاقستان حمل و نقل هوایی بود که پارسال خط هوایی گرگان به "آکتاو" و تهران به "آلماتی" راه‌اندازی شد که هم اکنون دو پرواز در ماه صورت می‌گیرد و انتظار می‌رود طی ۷ روز آینده به یک پرواز در هفته برسد و به زودی هفته‌ای یک پرواز از مشهد به آلماتی نیز اجرایی خواهد شد.

بزرگترین نمایشگاه مشترک ایران و قزاقستان تیر امسال برگزار می شود

باشگاه خبرنگاران جوان: شناخت تجار ایرانی از بازارهای قزاقستان چقدر است؟

آقای عابدی: مشکل دیگر در تجارت با قزاقستان، عدم شناخت کافی تجار از بازار این کشور است؛ انتظار می‌رو با ایجاد دفتر خدمات مشاوره و بازاریابی توسط بخش خصوصی و برگزاری نمایشگاه، این مشکل تا حدود زیادی برطرف شود. در این ارتباط اتاق مشترک بازرگانی ایران و قزاقستان از ۱۱ تا ۱۳ تیر ۱۴۰۱ بزرگترین نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران را با حضور بیش از ۶۵ شرکت و یک‌ صد فعال اقتصادی در قزاقستان- آلماتی برگزار می‌‌کند.

نقل و انتقال مالی (پول) از جمله موانع تجاری است. امیدواریم روسای بانک مرکزی دو کشور در نشستی مشترک راهکاری برای این چالش بیابند البته یکی از راه‌حل‌ها ایجاد شعبه‌ای از بانک ایرانی در کشور قزاقستان است.

بیشتر بخوانید

 برنامه‌ریزی برای افزایش تبادلات تجاری ایران و قزاقستان تا سقف ۳ میلیارد دلار

باشگاه خبرنگاران جوان: به نظرتان میزان تجارت ایران با قزاقستان به چه عددی می‌رسد؟

آقای عابدی: رسیدن تجارت بین دو کشور به ۳ میلیارد دلار طی سه سال امکان پذیر است و امسال با لغو روادید امیدواریم این میزان به یک میلیارد دلار برسد.


رئیس جمهور قزاقستان در سفری رسمی و در راس یک هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی روز یکشنبه وارد تهران شد؛ که در این سفر ۹ سند همکاری و تفاهم‌نامه میان ایران و قزاقستان به امضا رسید.

۱-کشتی رو-رو (به انگلیسی: Roll-on/roll-off) به وسیلهٔ نقلیهٔ آبی گویند که وظیفهٔ ترابری و جابه‌جایی وسایل نقلیهٔ زمینی چرخ‌دار مثل خودروها، ماشین‌های سنگین، تریلر و واگن‌ها را دارد که به داخل کشتی رانده می‌شوند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کشور قزاقستان هیئت تجاری میزان تجاری تراز تجاری میزان صادراتی باشگاه خبرنگاران جوان ایران و قزاقستان بین دو کشور آقای عابدی پروژه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۱۱۱۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صفر شدن تعرفه تجارت کالاها بین ایران و اوراسیا تا ۲ ماه آینده

تین نیوز

عضو هیئت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه گفت: پیش بینی می شود تا دو ماه آینده بالای ۸۸ درصد اقلام مورد مبادله بین ایران و روسیه و اتحادیه اقتصادی اوراسیا از تعرفه صفر برخوردار شوند.

به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، کامبیز میرکریمی عضو هیئت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه با بیان اینکه موافقت نامه های تجارت آزاد کشورهای دنیا با همسایگان، دسترسی صادرکنندگان به بازار را تسهیل می کند اظهار کرد: مهم ترین اصلی که ما از آن غافل بودیم انعقاد موافقت نامه هایی است که دسترسی به بازار را برای صاحبان کسب و کار کشور تسهیل می کند.

وی افزود: مهم ترین قدمی که اخیراً برداشته شده امضای موافقت نامه تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا متشکل از کشورهای روسیه، بلاروس، قزاقستان و قرقیزستان و ارمنستان است. صادرات ما تا سال 1397 در حد 260 میلیون دلار بود اما بلافاصله با اجرای آن در سال 1398 صادرات کشورمان به بالای 400 میلیون دلار جهش پیدا کرد. صادرات ما حتی در زمانی که به خاطر اپیدمی کرونا، گمرکات بسته بود از 500 میلیون دلار هم عبور کرد و الان به 1 میلیارد دلار رسیده و تازه این شروع کار است.

عضو هیئت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه ادامه داد: تجارت آزاد هنوز کامل نشده و فقط تعرفه های ترجیحی با 50 درصد و 75 درصد تخفیف اعمال شده و لیست ها برای تعرفه صفر مبادله شده است. پیش بینی می شود تا دو ماه آینده در پارلمان های تمام اتحادیه اقتصادی اوراسیا تصویب شود و بالای 88 درصد اقلام مورد مبادله بین ایران و روسیه و اتحادیه اقتصادی اوراسیا از تعرفه صفر برخوردار شوند و این موضوع، رقابت پذیری کالای ایرانی در برابر رقبای چینی و هندی و دیگر کشورها را به شدت افزایش می دهد.

میرکریمی با بیان اینکه موانع تجارت شرکت ها برطرف شدند و باید در حوزه شناختی و بازاریابی کار کنیم گفت: ما تا شش سال قبل در حوزه سخت افزاری و نرم افزاری زیرساخت نداشتیم اما الان دائماً کشتی ها و کامیون های جدید اضافه می شوند و خط راه آهن منطقه شوروی سابق از مرز ایران عبور کرده است.

وی افزود: در حال حاضر شرق دریای خزر در محدوده پنج جمهوری آسیای میانه بروکراسی جدی دارد و جهش صادرات و واردات نشان می دهد هرچقدر سرمایه گذاری در حوزه زیرساخت لجستیک انجام شود باز هم کم است. ما هنوز هم صف کامیون ها را داریم و از دولت تقاضا کردیم حمایت ها و تسهیلات خود را از این بخش ادامه دهد.

عضو هیئت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه بیان کرد: هم اکنون رابطه بانکی بین ایران و روسیه وجود دارد اما بخشی از ظرفیت بانکی بین دو کشور بلااستفاده مانده که به دو نرخی بودن ارز در کشور ما و روسیه برمی گردد.

میرکریمی درمورد تنوع کالاهای صادراتی ایران به روسیه گفت: مواد غذایی و لبنی، کالاهای لوکس مانند فرش ماشینی و پسته، محصولات نساجی و صنایع پلاستیک و صنایع پایین دست پتروشیمی بازار خوبی در روسیه پیدا کرده همچنین توربین های گازی و کاتالیست نیز متقاضی دارد و فقط یک بازاریابی اساسی لازم است.

عضو هیئت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه در پایان این برنامه، جذب توریست های تجاری را در رونق اقتصاد کشور به شدت موثر خواند و گفت: توریست های تجاری یک نوع سفیران اقتصادی برای کشور محسوب می شوند که می توانند اتفاقات تجاری مهمی را رقم بزنند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • ۲۳ سند، آماده مذاکره با عراق در کمیسیون مشترک دو کشور است
  • وضعیت تجارت سیمان در ایران و جهان
  • توافق ایران و عربستان در زمینه تسهیل صدور روادید تجاری
  • امیرعبداللهیان و فیصل بن فرحان در بانجول دیدار کردند: تسهیل صدور روادید تجاری و برقراری پرواز مستقیم
  • توافق ایران و عربستان در زمینه تسهیل صدور روادید تجاری و برقراری پرواز مستقیم بین دوکشور
  • پایان کار تیم ایران در بوکس امید‌های آسیا با کسب ۳ نشان برنز
  • همکاری اوپک با عراق و قزاقستان برای جبران مازاد نفت
  • درخواست آمریکا از چین برای مهار ایران
  • درخواست آمریکا از چین برای مهار ایران/ پکن اهرم فشار علیه تهران دارد؟
  • صفر شدن تعرفه تجارت کالاها بین ایران و اوراسیا تا ۲ ماه آینده