Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-29@15:47:56 GMT

متروی پرند روی ریل توافق

تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۱۱۲۰۳

متروی پرند روی ریل توافق

۱۵ سال است که کلنگ احداث خط متروی پرند و اتصال آن به متروی تهران می‌گذرد و حال پس از کش و قوس‌های فراوان به نظر می‌رسد متروی پرند به خط پایان رسیده و به زودی متر به این شهر اقماری می رسد.

به گزارش ایران اکونومیست، پرند یکی از شهرهای اقماری اطراف تهران است که تنها ۳۰ کیلومتر با تهران فاصله دارد و در  سال‌های اخیر رشد پرشتابی در حوزه جمعیت پذیری داشته به گونه‌ای که پیش بینی شده است تا سال ۱۴۰۵ تعداد ساکنان آن به مرز ۷۰۰ هزار نفر برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بررسی‌ها نشان داده است که  مردم این شهر برای کار، تحصیل و سایر امور روزانه، تردد بالایی به پایتخت دارند؛ به گونه‌ای که براساس آمارهای ترافیکی اعلام شده، روزانه ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر بین تهران و پرند تردد دارند که عمده این افراد از وسایل حمل و نقل شخصی برای طی این مسافت استفاده می‌کنند.

تردد بالای مردم به پرند و تهران مسئولان استان تهران را به این فکر انداخت که هم برای کاهش حجم ورودی خودروهای شخصی به تهران و هم به منظور کاهش تصادفات در جاده تهران- ساوه خط متروی تهران را به پرند برسانند. این تصمیم ۱۷ سال پیش گرفته شد و سالهاست مردم پرند چشم انتظار رسیدن قطار مترو به شهرشان هستند.

خط متروی پرند که بیش از ۹۰ درصد اقدامات ساختاری و عملیات ساختمانی آن تکمیل شده، نیاز به تامین اعتبار دارد؛ اعتباری که براساس قانون باید شرکت عمران شهر پرند و دولت آن را تامین کند و در اختیار شرکت متروی تهران به عنوان مجری طرح قرار دهد. تکمیل خط متروی پرند در مجموع نیازمند ۲۳۰۰ میلیارد تومان منابع مالی است و از آنجایی که شرکت عمران پرند و دولت توان پرداخت نقدی آن را ندارند، اعلام کردند که نسبت به تهاتر یک زمین ۲۵ هکتاری در ازای تکمیل خط مترو اقدام خواهند کرد؛ زمینی که پس از کش و قوس‌های فراوان و با ورود وزیر کشور، وزیر راه و شهرسازی ، استانداری تهران و نمایندگان مجلس، نهایتا آماده تحویل شده و آن گونه که مدیرعامل شرکت متروی تهران اعلام می‌کند مراحل واگذاری آن به پیمانکاران در حال انجام است تا امیدی دوباره به تکمیل پروژه خط متروی پرند تزریق شود.

مسعود درستی در گفت‌وگو با  ایران اکونومیست، در مورد ویژگی‌های خط متروی پرند می‌گوید: بر اساس برنامه ریزی اولیه، خط متروی پرند از ایستگاه شاهد در خط یک مترو منشعب شده و با طی مسیر ۵۰ کیلومتری با ۵ ایستگاه به شهر پرند می‌رسد. ۳۰ کیلومتر اول خط متروی پرند با ایستگاه‌های شهرآفتاب و فرودگاه امام خمینی(ره) به بهره برداری رسیده است، اما ۲۰ کیلومتر پایانی که شاه بیت خط متروی پرند است، هنوز بلاتکلیف مانده است.

وی با بیان اینکه تنها ۲۰ کیلومتر از احداث و بهره برداری خط متروی تهران - پرند ( بخش حد فاصل ایستگاه فرودگاه امام خمینی تا پرند ) باقی مانده که عملیات ساختمانی آن بیش از ۹۰ درصد و عملیات زیر سازی نیز حدود ۹۹ درصد پیشرفت داشته است، ادامه می‌دهد: تکمیل خط متروی پرند بسیار با اهمیت است؛ چرا که با اتصال شهر جدید پرند به خط یک مترو به واسطه ایستگاه شاهد، می‌توان مسیر تجریش تا پرند را تنها در یک ساعت طی کرد و با یک حساب سر انگشتی می‌توان دریافت بهره برداری از این مسیر ۲۰ کیلومتری چه تاثیر بزرگی بر کاهش مصرف سوخت، کاهش ترافیک و آلودگی های زیست محیطی دارد.

مدیرعامل متروی تهران با بیان اینکه برای بهره برداری از خط متروی پرند باید منابع مالی از سوی دولت و شرکت عمران شهر پرند تزریق می‌شد چراکه شهرداری تهران براساس قانون نمی‌تواند حتی یک ریال برای خطوط متروی خارج از محدوده تهران هزینه کند، می‌افزاید: ما مشکلات نقدینگی در دولت را درک می‌کنیم؛ اما پیمانکار ما نیز برای ادامه کار نیازمند تأمین اعتبار لازم است و به همین دلیل سال گذشته به شرکت عمران شهر جدید پرند و استانداری تهران اعلام کردیم  پیمانکار حاضر است تا زمین مجاور ایستگاه متروی شهر پرند را که حدود ۲۵ هکتار است ، به ازای اعتباراتی که هزینه کرده و مخارجی که پیش رو دارد ، به عنوان معوض بردارد؛ اما باید کاربری آن تعیین تکلیف شود. مسئولان امر نیز از این پیشنهاد استقبال کرده و اعلام کردند که یا پول می دهند و یا نسبت به تهاتر زمین اقدام می‌کنند اما این فرآیند با کندی پیش رفت.

وی ادامه می‌دهد: نهایتا پس از اعلام زمان‌های مختلف برای تحویل زمین، چند روز قبل صورتجلسه واگذاری بخشی از اراضی شهر جدید پرند به پیمانکاران برای تکمیل مراحل ساخت و تجهیز ایستگاه متروی پرند به امضاء رسید تا روند تامین منابع مالی برای پیشبرد کارهای باقی‌مانده این پروژه مهم عمرانی وارد مرحله جدیدی شود؛ البته زمین ۲۵ هکتاری به قطعات کوچکتری تقسیم شده تا به فروش برسد و در یک مسیر کاملا قانونی و شفاف درحال انجام امورات هستیم.

درستی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا افتتاح این خط مترو به ۲۲ بهمن سال جاری می رسد، می‌گوید: براساس برنامه ریزی‌ها با توجه به تزریق اعتبارات مربوطه و علیرغم تأخیرات به وجود آمده، سعی خواهیم کرد فاز اول خط متروی پرند یعنی یک خط آن را تا ۲۲ بهمن ماه سال‌جاری یا اوایل اسفندماه به بهره برداری برسانیم. افتتاح دو ایستگاه میان راهی و ریل دوم نیز قاعدتا به سال‌های بعد موکول می شود که براساس اولویت برای آنها برنامه‌ریزی شده است.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: مترو پرند ، شهرداری تهران ، دولت ، مجلس شورای اسلامی

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: مترو پرند شهرداری تهران دولت مجلس شورای اسلامی خط متروی پرند متروی تهران بهره برداری شرکت عمران شهر پرند خط مترو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۱۱۲۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت آلودگی هوای تهران امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق

کیفیت هوا در کلان‌شهر تهران امروز با قرار گرفتن روی شاخص ۷۴ در وضعیت هوای سالم (زرد) ثبت شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سنجش کیفیت هوا امروز _دوشنبه دهم اردیبهشت_ در دستگاه سنجش کیفیت هوای ایستگاه اسلام‌شهر با شاخص ۱۱۲، ناسالم (نارنجی) قرار دارد.

بر این اساس سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه‌های آتی‌ساز با شاخص ۵۲، اتوبان محلاتی منطقه ۱۴ با شاخص ۶۴، امام خمینی با شاخص ۶۴، باغستان شهریار با شاخص ۷۶، پارک رازی با شاخص ۵۲، پاسداران با شاخص ۸۶، پاکدشت با شاخص ۵۵، پردیس با شاخص ۸۰، پونک با شاخص ۶۹، پیروزی منطقه ۱۳ با شاخص ۹۰، پیشوا با شاخص ۵۳، تهران پارک شکوفه با شاخص ۷۹، چشمه با شاخص ۷۶، دانشگاه تهران با شاخص ۸۶، دانشگاه شهید بهشتی با شاخص ۷۴، رباط‌کریم با شاخص ۶۳، ژئوفیزیک با شاخص ۵۳، در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

همچنین ایستگاه‌های ستاد بحران منطقه هفت با شاخص ۷۷، سرخه‌حصار با شاخص ۶۰، سلامت با شاخص ۹۲، شادآباد منطقه ۱۸ با شاخص ۸۶، شریف منطقه دو با شاخص ۹۹، شهرری منطقه ۲۰ با شاخص ۶۸، شهرداری منطقه دو با شاخص ۶۴، شهرداری منطقه چهار با شاخص ۸۱، شهرداری منطقه ۱۱ با شاخص ۸۹، شهرداری منطقه ۱۹ با شاخص ۹۴، شهرداری منطقه ۲۱ با شاخص ۵۳، شهرداری منطقه ۲۲ با شاخص ۷۵، شهریار با شاخص ۶۵، فرمانداری شهرری با شاخص ۷۳، قدس با شاخص ۵۷، قرچک با شاخص ۷۶، گلبرگ منطقه هشت با شاخص ۵۸، لواسانات با شاخص ۷۲، مسعودیه منطقه ۱۵ با شاخص ۶۴، ملارد با شاخص ۸۰، منطقه ۱۵ با شاخص ۸۴، میدان فتح منطقه ۹ با شاخص ۷۹، ورامین با شاخص ۶۵ و وردآورد منطقه ۲۲ با شاخص ۸۳ در موقعیت هوای سالم (زرد) ثبت شدند. ایستگاه دماوند با شاخص ۳۱، علم و صنعت با شاخص ۳۱، در موقعیت هوای پاک (سبز) قرار دارد.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

کد خبر 749055

دیگر خبرها

  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • مدیریت ششم تکمیل خط ۶ و ۷ است سال گذشته ایستگاه های مهمی در این دو خط راه اندازی شد
  • جشن تکمیل خطوط یک تا هفت پایان سال برگزار می‌شود
  • جشن تکمیل خطوط هفت‌گانه مترو تا پایان سال جاری
  • تیغ جراحی بر طرح ترافیک تهران/ پلیس و شهرداری به توافق می‌رسند؟
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • ادامه روند رفع نواقص خط ۳ مترو تهران
  • ادامه روند رفع نواقص خط ۳ متروی تهران
  • رفع نواقص خط ۳ مترو تهران
  • (ویدئو) متروی پرند تعطیل شد؟