Web Analytics Made Easy - Statcounter

سازمان هواشناسی با اشاره به کاهش غلظت گردوخاک در نیمه غربی، مرکز، شرق و استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی طی امروز، از ورود توده جدید گردوخاک به کشور خبر داد.

به گزارش تسنیم، بر اساس نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز از غلظت گردوخاک موجود در نیمه غربی، نواحی مرکزی، شرق کشور و استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی کاسته می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طی امروز و فردا در برخی مناطق استان‌های سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، شمال و شرق هرمزگان، ارتفاعات البرز مرکزی و شمال استان‌های اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی در ساعات بعدازظهر و اوایل شب، رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی در مناطق مستعد خیزش گردوخاک روی می‌دهد. همین شرایط روز یکشنبه در شمال استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی روی می‌دهد.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی روز‌های دوشنبه و سه‌شنبه هفته آینده در اکثر مناطق کشور جو پایدار و آسمان صاف است و تنها روز سه‌شنبه در ارتفاعات شرقی هرمزگان در ساعات بعدازظهر رشد ابر‌های همرَفتی همراه با رگبار و رعدوبرق پیش‌بینی شده است.

از بعدازظهر فردا و طی روز یکشنبه شرایط برای خیزش گردوخاک در کشور عراق و انتقال آن به استان‌های غربی کشور مهیاست. این پدیده باعث کاهش کیفیت هوا و کاهش دید در مناطق جنوبی، شمال غرب، غرب و جنوب غرب کشور می‌شود.

همچنین تا اواسط هفته آینده در اکثر مناطق کشور روند دما افزایش خواهد بود.

توصیف سامانه: رشد ابر‌های همرفتی (به ویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب)

نوع مخاطره: رگبار باران و رعد و برق و وزش باد شدید موقت

منطقه اثر:

جمعه ۱۴۰۱/۰۴/۰۳: سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، شمال و و شرق هرمزگان، شمال آذربایجان غربی.

شنبه ۱۴۰۱/۰۴/۰۴: آذربایجان غربی، شمال آذربایجان شرقی، نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، شمال و شرق هرمزگان، نیمه جنوبی و ارتفاعات کرمان، ارتفاعات غربی مازندران.

اثر مخاطره: احتمال اصابت صاعقه، وزش باد شدید موقت، احتمال تگرگ در مناطق مستعد، احتمال آب‌گرفتگی معابر و جاری شدن روان‌آب به‌طور محدود.

توصیه: عدم اتراق در اطراف رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر کوچ‌رو، احتیاط در چرای دام.

توصیف سامانه اول: باد و گردوخاک

نوع مخاطره: گردوغبار، وزش باد نسبتا شدید تا شدید

منطقه اثر:

جمعه ۱۴۰۱/۰۴/۰۳: لرستان، تهران، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، فارس، سیستان و بلوچستان، جنوب آذربایجان غربی، جنوب آذربایجان شرقی.

شنبه ۱۴۰۱/۰۴/۰۴: بوشهر، سیستان و بلوچستان

اثر مخاطره: کاهش کیفیت هوا، کاهش دید افقی، احتمال آسیب به تابلو‌های تبلیغاتی و سازه‌های موقت و شکستن نهال‌ها و درختان فرسوده، احتمال پرتاب اشیاء از ساختمان‌های نیمه‌کاره.

توصیه: خودداری از فعالیت در فضای باز هنگام بروز گردوغبار، استفاده از ماسک در گروه‌های حساس، سالمندان، کودکان و افراد با زمینه‌ی بیماری‌های قلبی و تنفسی، تحکیم انواع سازه‌های موقت، تابلو‌های تبلیغاتی، پوشش گلخانه ها، محافظت از کندو‌های زنبور عسل، عدم پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره.

توصیف سامانه دوم: افزایش محسوس دما

نوع مخاطره: افزایش محسوس دما (حدود ۸ تا ۱۰ درجه سلسیوس) و تداوم گرما

منطقه اثر: خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان

اثر مخاطره: افزایش مصرف آب و برق، احتمال گرمازدگی، احتمال خسارت به محصولات کشاورزی.

توصیه: مدیریت و مصرف بهینه آب و برق، مصرف بهینه انرژی و پرهیز از استفاده وسایل برقی پر مصرف در ساعات اوج بار، خودداری از حضور طولانی مدت در فضای باز در طول روز.

منبع: فرارو

کلیدواژه: پیش بینی آب و هوا سیستان و بلوچستان آذربایجان غربی آذربایجان شرقی وزش باد ۱۴۰۱ ۰۴

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۱۱۷۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار بارش شدید در ۵ استان/ رگبار و رعد و برق در مرکز و شرق کشور

سازمان هواشناسی از تداوم رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی تا سه‌شنبه آینده در برخی مناطق کشور خبر داد و برای ۵ استان هشدار بارش‌های سیل‌آسا صادر کرد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، براساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی، امروز شنبه (۸ اردیبهشت) در برخی مناطق استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد، کرمان، فارس، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، شرق خوزستان، یک‌شنبه (۹ اردیبهشت) در جنوب کرمان و دوشنبه ارتفاعات مرکزی البرز و زاگرس در برخی ساعات رگبار، رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی، گاهی گردوخاک و در مناطق مستعد تگرگ پیش‌بینی شده است.

امروز در برخی مناطق مرکزی و شرقی کشور در برخی ساعات رگبار، رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی، گاهی گردوخاک و در مناطق مستعد تگرگ پیش‌بینی شده است. طی امروز تا دوشنبه در شمال شرق، شرق و جنوب شرق در برخی ساعات وزش باد شدید گاهی گردوخاک پیش‌بینی می‌شود.

همچنین از سه‌شنبه (۱۱ اردیبهشت) سامانه بارشی از سمت غرب وارد کشور شده و بارش در این مناطق روی می‌دهد.

طی سه روز آینده در شمال شرق، شرق و جنوب شرق در برخی ساعات وزش باد شدید گاهی گردوخاک پیش‌بینی می‌شود. تا اواسط هفته آینده نیز روند افزایش نسبی دما در اکثر مناطق کشور پیش‌بینی شده است.

ادامه فعالیت سامانه بارشی به همراه ناپایداری‌های همرفتی

زمان شروع: جمعه ۱۴۰۳/۰۲/۰۷

زمان پایان: شنبه ۱۴۰۳/۰۲/۰۸

نوع مخاطره: رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، در برخی نقاط گردوخاک، در نقاط مستعد بارش تگرگ

منطقه اثر:

جمعه ۱۴۰۳/۰۲/۰۷: خراسان جنوبی، کرمان، شمال و شرق هرمزگان، جنوب خراسان رضوی و نیمه شمالی سیستان و بلوچستان.

شنبه ۱۴۰۳/۰۲/۰۸: کرمان، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان و شمال و شرق هرمزگان.

اثر مخاطره: احتمال آب‌گرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان آب، تگرگ، وزش باد نسبتاً شدید، لغزندگی و کاهش دید بویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال سقوط سنگ از ارتفاعات، احتمال خسارت به سازه‌های موقت، احتمال خسارت به نهال، درختان آسیب‌پذیر و محصولات باغی و زراعی.

توصیه: احتیاط در سفر‌ها به‌ویژه برون‌شهری، عدم توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاکسازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، تمهیدات لازم جهت حفاظت از تولیدات کشاورزی و احتیاط در انجام هرگونه عملیات کشاورزی.

افزایش وزش باد و افزایش ارتفاع موج

زمان پایان: بعدازظهر یکشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۰۹

نوع مخاطره: وزش باد با بیشینه سرعت (۲۴ نات) و افزایش ارتفاع موج در مناطق ساحلی و دور از ساحل بین (۱ تا ۱.۵ متر) (تاکید بر ساعات صبح تا بعدازظهر)

منطقه اثر: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان هرمزگان، در شرق خلیج فارس و تنگه هرمز.

اثر مخاطره: اختلال در تردد‌های دریایی شناور‌های سبک، احتمال اختلال در تردد شناور‌های مسافربری، احتمال پاره شدن تور‌های صیادی و آسیب به قفس‌های پرورش ماهی.

توصیه: اجتناب از تردد‌های دریایی به‌ویژه تردد شناور‌های سبک و قایق‌های صیادی و تفریحی در مناطق تحت تأثیر، ممنوعیت شنا، اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت‌های ساحلی و فراساحل همچنین سکو‌های نفتی و آماده‌باش برای مواجهه با خسارت احتمالی.

دیگر خبرها

  • هشدار زرد هواشناسی برای بیشتر نقاط کشور
  • صدور ۲ هشدار جدید هواشناسی + جزئیات
  • صدور ۲ هشدار جدید هواشناسی  + جزئیات | امروز کدام مناطق بارانی است؟
  • پیش بینی هشدار زرد هواشناسی در بیشتر نقاط کشور
  • زمستان به ۹ استان برمی‌گردد؛ بارش سیل‌آسای باران و تگرگ
  • زمستان به ۹ استان برمی‌گردد ؛ بارش‌ سیل‌آسای باران و تگرگ | طوفان گرد و خاک ۵ استان را در می‌نوردد
  • هشدار بارش شدید در ۵ استان/ رگبار و رعد و برق در مرکز و شرق کشور
  • احتمال سیلابی‌شدن مناطق مختلف در سیستان و بلوچستان
  • طغیان رودخانه‌ها؛ هشدار وقوع سیلاب در سه استان جنوبی کشور
  • ثبت بیش از ۷۰ هزار اشتراک‌پذیری جدید گاز در آذربایجان‌غربی