Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس انجمن سنگ ایران با اشاره به ظرفیت تولید ۳۰ میلیون تن سالانه گفت: مشکلات و عدم حمایت واقعی از تولید باعث شده تنها ۱۰ میلیون تن تولید داشته باشیم.

به گزارش ایران اکونومیست از  کاشان ، کاشان یکی از مناطقی است که از لحاظ سنگ‌های معدنی جزء مناطق غنی در کشور و استان اصفهان محسوب می‌شوند به نحوی که 60 درصد از معادن استان اصفهان در شهرستان کاشان قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متاسفانه فعالان در این زمینه با مشکلات مختلفی دست و پنجه ترم می‌کنند در حالی که استان و به طبع آن منطقه کاشان از پتانسیل‌های بسیار بالایی برخوردار است و در صورت رسیدگی و رفع مشکلات در این حوزه می‌توان شاهد تولید ارزش افزوده قابل توجهی باشیم.

احمد شریفی در گفت‌وگو با خبرنگار در کاشان، با بیان اینکه صنعت سنگ کشور از بقیه واحدها و اصناف جدا نیست، اظهار داشت: مشکلاتی که در بخش فرآوری و معدن مطرح می‌شود واقعیتی است که باعث شده شرایط اقتصادی دشوار شود و کار تولید سخت شود.

وی با بیان اینکه مدت‌هاست شاهد این گرفتاری‌ها هستیم، افزود: در بخش تولید مسئولان همواره از حمایت تولید و صنعت سخن‌ گفته‌اند؛ اما حمایت عملی محسوس نیست؛ وقتی تورم وجود دارد طبیعی است که فشار آن به واحد تولیدی وارد می‌شود و هزینه‌های آن واحد افزایش پیدا می‌کند.

رئیس انجمن سنگ ایران ضمن اشاره به تحریم‌ها و مشکلات صادرات حوزه سنگ ابراز داشت: بحث صادرات تحت فشار است و صادرات درستی ندارند و هزار و یک مشکل وجود دارد که باعث می‌شود این صنعت راحت نفس نکشند در حالی که 30میلیون تن ظرفیت معدنی داریم اما 10 میلیون تن تولید دارد.

وی با بیان اینکه بخش فرآوری نیز از تمام ظرفیت خود استفاده نمی‌کند، گفت: این بخش 200 میلیون مترمربع ظرفیت فرآوری دارند که حدود 80 میلیون تن ظرفیت فرآوری انجام می‌شود و این موضوع به دلیل محدودیت‌های صورت گرفته است.

شریفی با بیان اینکه راهی به جز توسعه صادرات وجود ندارد، تصریح کرد: وقت می‌بینیم در زمینه صادرات حمایت‌های دولتی لازم صورت نمی‌پذیرد، ناله این واحدهای تولیدی بلند می‌شود و باید صادرات 15 میلیون متر مربع به 30 تا 40 میلیون متر مربع افزایش پیدا کند.

وی با بیان اینکه واحدهای کوچک فعال در حوزه سنگ با وجود تحریم‌ها و محدودیت‌ها با مشکلات متعددی رو به رو هستند، تاکید کرد: معدود واحدهایی هستند که کار صادرات را انجام می‌دهند و باید دولت سازمان یا مجموعه‌ بازرگانی به وجود بیاورد تا این تحریم‌ها خنثی شود و پول صادرات بگردد و کنسرسیوم‌های صادراتی را حمایت کند.

رئیس انجمن سنگ ایران با بیان اینکه انجام این اقدامات در سطح کلان قابل اجرا و تحقق است، افزود: هیچ وقت در هیچ مقطعی وزارت و دولت توانایی انجام این کار را نداشته و یا اراده‌ای در این زمینه وجود نداشته و همین موضوع باعث شده است تا درجا بزنیم.

وی با بیان اینکه بر اساس قوانین با تایید وزارت صمت باید معاف از حقوق و عوارض گمرکی باشد، ابراز داشت: گاهی اوقات این موضوع دچار چالش‌هایی می‌شود و با حذف معافیت عوارض گمرکی نسبت به واردات ماشین‌آلات صنعتی فشار مضاعف وارد کرده است.

شریفی با بیان اینکه این موضوع مشکلی مزید بر دیگر مشکلات شده است، گفت: اصولا وقتی حرف از حمایت تولید می‌زنیم باید واردات ماشین‌آلات در بخش گمرک از معافیت واردات برخوردار باشد و زمانی که نمی‌توانیم وام دو درصد به تولیدکننده پرداخت کنیم حداقل بحث حقوق و عوارض گمرکی را صفر کنیم.

801 / ی

منبع: خبرگزاری تسنیم

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: میلیون تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۱۱۹۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پتانسیل تحول حوزه صادرات خراسان رضوی با نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴

  به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در نشست با مدیران اقتصادی این استان گفت: حضور سه هزار بازرگان از صد کشور در اکسپو تهران که با فعالیت ۸۰۰ شرکت برتر صادراتی همراه است، می‌تواند نمایشگاهی از توانایی‌های خراسان رضوی و محصولات صادراتی آن باشد.   حسن نوری‌زاده اظهار کرد: اگرچه نمایشگاه‌های ایران اکسپو از سال ۱۳۹۲ شروع به کار کردند، اما این ششمین بار است که این نمایشگاه مهم اقتصادی برپا می‌شود و ما نیز باید حضور درخشان و پرتعاملی را از هشتم تا دوازدهم اردیبهشت در اکسپو ۲۰۲۴ داشته باشیم.   در این جلسه توانا، سرپرست دفتر سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری خراسان رضوی جزییات برنامه‌های پیش بینی شده برای شرکت در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ را تشریح کرد.   همچنین مدیران دستگاه‌های اقتصادی و میراث فرهنگی و گردشگری استان نیز برنامه‌های پیش‌بینی شده برای شرکت فعال در این نمایشگاه را ارائه کردند.   ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (IRAN EXPO ۲۰۲۴)، به عنوان بزرگ‌ترین رویداد صادراتی کشور با پیش‌بینی بازدید بیش از دو هزار تاجر و بازرگان خارجی از ۱۱۹ کشور جهان، از تاریخ هشتم تا ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • برخی کشورهای اروپایی طالب خرید خودروهای ایرانی هستند
  • ۱۰ درصد از تولیدات گل و گیاه مازندران صادر می‌شود
  • برنامه ریزی برای ۷.۵ میلیارد دلار صادرات از خوزستان
  • هدف‌گذاری برای ۷.۵ میلیارد دلار صادرات از خوزستان
  • ارزش صادرات فرش ماشینی به ۲۸۰ میلیون دلار رسید
  • فعالیت ۱۶ هزار صنعتگر در حوزه صنایع دستی زنجان
  • روی هر مرغ بالای ۱۰ هزار تومان ضرر می‌کنیم
  • پتانسیل تحول حوزه صادرات خراسان رضوی با نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴
  • قشم به عنوان منطقه آزاد برتر در حوزه اقتصادی و سرمایه گذاری انتخاب شد
  • در همایش ملی مناطق آزاد چه گذشت؟/ قشم و کیش برترین در حوزه اقتصاد