Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس بوشهر-مرضیه جهاندیده: اولین جام جهانی فوتبال در خاورمیانه تقریبا پنج ماه دیگر در دوحه قطر با بازی دو تیم هلند و سنگال آغاز می شود. رویداد بزرگی که حدود یک ماه، تمام نگاه ها در سراسر دنیا را به سمت قطر می چرخاند.کشور کوچکی وسط خلیج فارس با جمعیتی حدود دو و نیم میلیون نفر که می خواهد میزبان جمعیتی بیش از یک و نیم میلیون مسافر از سراسر دنیا باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قطر تنها با عربستان سعودی مرز خشکی دارد و سایر راههای ارتباطی این کشور همه دریایی هستند.

 ایران به عنوان بزرگترین کشوری که مرز دریایی با قطر دارد می تواند نقش بزرگی در این یک ماهه ی پرتردد و پر جنب و جوش داشته و سود خوبی کسب کند.

بوشهر نزدیک ترین شهر ایران به مرزهای آبی قطر است و می تواند سهم بزرگی در جابجایی کالا و مسافر ایفا کرده و جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ را به خاطره ای خوش برای صنعت گردشگری دریایی کشور تبدیل کند.

از آنجا که دولت سهمیه سوخت یارانه ای برای شناورهای مسافربری در نظر نگرفته است لذا جابجایی مسافر از طریق سفر دریایی پرهزینه بوده و مقرون به صرفه نیست و به همین دلیل کشتی های مسافربری اقبالی در این راه نداشته و این صنعت که می توانست پررونق و شاداب باشد سالیان سال است که بی رمق و بی جان در حاشیه قرار گرفته و نایی برای فعالیت ندارد. حالا اما با نزدیک شدن به جام جهانی فوتبال در قطر زمزمه هایی خوش به گوش می رسد.

خورشید گزدرازی نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و قطر به خبرنگار فارس گفت: بنا به درخواست ها و پیگیری های نماینده عالی دولت در استان و همچنین اتاق بازرگانی بوشهر و با توجه به ظرفیت بسیار مناسبی که پایانه مسافربری دریایی بوشهر با داشتن کشتی گرند فری داشته، با دستور معاون رئیس جمهور سهمیه سوخت یارانه ای، جهت شناورهای مسافربری در دستور کار دولت قرار گرفته و به زودی برای اجرا به وزارت نفت ابلاغ خواهد شد.

رئیس اتاق بازرگانی بوشهر ادامه داد: کشتی های مسافربری که مجوز فعالیت از سازمان بنادر و دریانوردی بوشهر را دریافت کرده‌اند می‌توانند از این سهمیه استفاده کرده و شروع به فعالیت کنند.

خورشید گزدرازی با بیان اینکه تخصیص سهمیه سوخت یارانه‌ای به شناورهای مسافربری اتفاق میمونی است که می‌تواند صنعت توریسم و گردشگری جنوب و کل ایران را متحول و شکوفا کند افزود: در صورت اجرا شدن این طرح، کشور ما می تواند مسیر مناسبی برای آن دسته از مسافران جام جهانی باشد که از کشورهای اوراسیا به شمال کشور وارد شده و از طریق جنوب و با کشتی های مسافربری به قطر سفر کنند. مسیر خوبی که به لحاظ هزینه می تواند برای این دسته از مسافران مقرون به صرفه بوده و مورد توجه آنها قرار گیرد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و قطر با اعلام اینکه صنعت گردشگری صنعتی پویاست که منافع آن به صورت مستقیم و غیر مستقیم به همه مردم می‌رسد گفت: با تخصیص سهمیه سوخت یارانه‌ای به شناورهای مسافربری و احیا و رونق سفرهای دریایی، کشور ما می‌تواند سود بسیار خوبی از جام جهانی فوتبال کسب کرده و تمامی حوزه ها مثل هتل‌ها، آژانس‌های هواپیمایی، پایانه های‌مسافربری، رستوران‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی و حتی صنایع دستی و... از شمال تا جنوب ایران از این رویداد بزرگ بهره مند شوند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: کشتی مسافری قطر جام جهانی قطر بلیت کشتی قطر سوخت شناور پایانه مسافربری قطر مسافرت دریایی سهمیه سوخت یارانه ای شناورهای مسافربری جام جهانی فوتبال اتاق بازرگانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۱۲۵۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیاست‌گذاری هوشمندانه حوزه انرژی، توسعه درآمدهای ارزی کشور در شرایط تحریم را میسر کرد

به گزارش تابناک اقتصادی؛ کشور‌های نفت و گازخیز عمدتاً به درآمد‌های حاصل از فروش این منابع وابسته هستند. ما هم از این قاعده استثنا نیستیم. دشمن با توجه به این موضوع، از این امر به عنوان یک پاشنه آشیل استفاده کرد و به تحریم صنایع نفت و گاز کشورمان مبادرت کرد.

دولت سیزدهم به اعمال سیاست‌هایی در راستای خنثی سازی تحریم‌ها پرداخت. طرح‌هایی مانند اتکا به خود، استفاده از ظرفیت دانش بنیانی کشور، صدور خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشورها، سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی و عرضه نفت به مینی ریفاینری‌ها در شرق آسیا مدنظر قرار گرفت.

توسعه زنجیره ارزش محصولات نیز از جمله راهکار‌هایی بود که با جدیت دنبال شد. مجلس نیز به ریل گذاری قانونی برای خنثی سازی تحریم‌ها پرداخت. در شرایطی که دسترسی کشور به اقلام راهبردی در صنایع نفت و گاز مسدود شده بود، قانون ترک تشریفات مناقصه و جهش تولید دانش بنیان به کمک آمد.

با اجرای قوانینی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، وزارت نفت بیشترین استفاده را از دستاورد‌های دانش بنیانی داشت و تولید نفت و گاز کشور ادامه یافت. در زمینه فروش نیز سیاست‌هایی مانند فروش نفت به پالایشگاه‌های فراسرزمینی و مینی پالایشگاه‌ها در دستور کار قرار گرفت.

برای دسترسی به وجوه مربوط به نفت و گاز نیز از روش‌هایی مانند تهاتر و استفاده از ارز‌هایی غیر از دلار بهره بردیم. در نهایت این سیاست‌ها ما را به فروش نفت و گاز در شرایط تحریم رساند.

نظرات محمدطاهر رحیمی، سیاست پژوه اقتصاد کلان کشور را در ادامه می‌خوانید. رحیمی با اشاره به این موضوع که بر اساس آمار سازمان گمرک کشور طی سال ۱۴۰۲ توانستیم حدود ۳۶ میلیارد دلار درآمد حاصل از صادرات نفت داشته باشیم، تصریح کرد: با در نظر گرفتن این موضوع که در حال فروش نفت با تخفیف هستیم و قیمت نفت بین ۷۰ تا ۷۳ دلار است، روزانه قریب به ۱ میلیون و ۳۵۰ هزار بشکه نفت فروخته ایم. صادرات نفت تا این حد قطعاً موفقیت ویژه‌ای برای دولت سیزدهم و وزارت نفت در شرایط تحریمی محسوب می‌شود.  

وی ادامه داد: این موضوع جای تأمل و تحسین دولت دارد که با چه استراتژی‌هایی توانستیم به این میزان فروش نفت داشته باشیم. اولین سیاست درستی که دولت در راستای افزایش فروش نفت کشور به اجرا گذاشت، تلاش در راستای کاهش تکثر فروشندگان نفت بود.

سیاست پژوه اقتصاد کلان کشور توضیح داد: اقدام دولت در کاهش تکثر فروشندگان و ایجاد نوعی تمرکز مدیریت صادرات نفت کشور مثبت ارزیابی می‌شود. این اقدام اثرات مثبتی دارد که تأثیرگذاری آن را در موفقیت کشور در فروش نفت دیدیم.

رحیمی گفت: دومین اقدام مثبتی که دولت انجام داد این بود که حداقل بخشی از صادرات نفت کشور در قالب صادرات نفت به پالایشگاه‌های کشور‌های دیگر انجام شد. عملاً طرح پالایشگاه‌های فراسرزمینی برای کشور در دستور کار قرار گرفت که اقدام مثبتی به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: در طرح مورد بحث، به جای اینکه صادرات نفت را به طور مستقیم به دیگر کشور‌ها داشته باشیم، نفت به پالایشگاه‌های نیمه کاره یا از کار افتاده کشور‌های دیگر تحویل داده شد. این پالایشگاه‌ها با کمک فنی ایران راه اندازی شدند و توانستند به پالایش نفت بپردازند و فرآورده تولید کنند. از این طریق، عواید ارزی بیشتری نصیب کشورمان شد.

سیاست پژوه اقتصاد کلان کشور توضیح داد: اقدام مثبت سوم که دولت به اجرا گذاشت، باز کردن حساب ویژه روی کشور چین بود. این کشور امکان خنثی سازی تحریم‌ها را به واسطه نظام پولی و مالی اش می‌تواند برایمان فراهم کند. چین از موضوع صادرات نفت ایران به این کشور به لحاظ سیاسی و راهبردی سود می‌برد. زیرا پکن از نفت روسیه بی نیاز می‌شود و این موضوع برای چین اهمیت زیادی دارد.

رحیمی گفت: ما تلاش کردیم با تکیه بر سه اقدام مهم در جهت تنوع بخشیدن به مقاصد صادراتی، پالایشگاه‌های کوچک مقیاس و همچنین تمرکز بر بازار شرق آسیا و نظامات جدید تسویه مالی با چین بوده است که از فرصت به دست آمده استفاده کردیم و به صادرات نفت خود به مشتریان جدید پرداختیم. این سیاست گذاری‌های هوشمندانه دولت فروش نفت در شرایط تحریم را میسر کرد.

دیگر خبرها

  • ◄ فهرست 50 اقدام بسیار مهم وزارت راه و شهرسازی از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون
  • برگزاری رژه اقتدار دریایی در آبراه راهبردی خورموسی
  • حمله به یک کشتی در بندر «المخا» یمن
  • پیشرفت دریایی در کشور هند و پروژه عظیم ساگارمالا
  • خط مسافری دریایی خرمشهر - بصره به زودی راه‌اندازی می‌شود
  • شمارش معکوس راه اندازی خط مسافربری دریایی خرمشهر به بصره
  • «گردشگری دریایی» فقط یک وعده در روز خلیج فارس بود!
  • ۱۴ عملیات مقابله با آلودگی‌های دریایی در استان بوشهر انجام شد
  • سیاست‌گذاری هوشمندانه حوزه انرژی، توسعه درآمدهای ارزی کشور در شرایط تحریم را میسر کرد
  • چه تیم‌هایی در جام جهانی باشگاه‌ها 2025 شرکت می‌کنند؟