Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-02@03:23:34 GMT

عدالت، محور اصلی دستگاه قضایی است

تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۱۴۴۶۸

عدالت، محور اصلی دستگاه قضایی است

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، آیت‌الله سیدحسن عاملی درخطبه‌های این هفته نماز جمعه ضمن گرامیداشت هفته قوه قضائیه اظهار کرد: به‌مناسبت هفته قوه قضائیه از مساعی این قوه در مبارزه با فساد و بی‌عدالتی تشکر می‌کنیم و به قضات‌های درست و پاک درود می‌فرستیم، حقیقت این است که حیات و ممات جامعه در دست دستگاه قضایی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: خداوند زمین و آسمان را به قلم قاضی بسته است و با حکم قاضی است که «تحبس السماء قطرها و تمنع الارض برکاتها» یعنی «آسمان قطرات خود را حبس و زمین برکات خود را منع می‌کند» و گاهی برعکس یک حکم عادلانه قاضی از برکت یک سال باران بالاتر است.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل، عدالت در تمام عرصه‌ها را کار قوه قضائیه دانست و افزود: در خصوص دستگاه قضا باید گفت امنیت جان، امنیت آبرو، امنیت ناموس، امنیت مال و همچنین عدالت در تمام عرصه‌ها کار قوه قضائیه است و لذا امر قضا بسیار خطیر است و باید صالح‌ترین انسان‌ها متولی امر قضا شوند.

امام جمعه اردبیل اضافه کرد: به‌همین جهت رسول خدا(ص) فرمود: «مَن جُعِلَ قاضیا بینَ النّاسِ فقد ذُبِحَ بغیرِ سِکِّینٍ» یعنی «هر کس به عنوان قاضی در میان مردم نصب شود او در واقع بدون خنجر ذبح شده است».

آیت‌الله عاملی بیان کرد: ما به‌مناسبت قوه قضائیه یک دستورالعمل از امیرالمومنین تقدیم بزرگان دستگاه قضا می‌کنیم که اگر رعایت شود دستگاه قضایی از اساس اصلاح می‌شود؛ امیرالمومنین خطاب به مالک فرمود: «شریف‌ترین افراد را برای قضاوت انتخاب کن کسی که بیش از همه در شبهات توقف کند و در تصمیم‌گیری تعجیل نکند و بیش از همه در تصمیم‌گیری‌هایش متکی به‌دلیل باشد و از همه برای کشف امور و واقعیات بردبارتر باشد».

وی تصریح کرد: ۷ تیرماه برای ما خاطره خیلی تلخی دارد، ۷۲ شهید و در راس آن‌ها متفکر بزرگ شهید بهشتی را از دست دادیم. ما هزینه بسیار سنگینی برای این انقلاب پرداخت کرده‌ایم؛ آمار شهدای ترور در ایران بسیار تکان دهنده است منافقین تا حالا بیش از ۱۷هزار نفر بی‌گناه را ترور کرده‌اند، جنایتی که آن‌ها مخصوصاً در دهه ۶۰ و ۷۰ کرده‌اند بسیار وحشیانه است.

امام جمعه اردبیل ادامه داد: جنایات آن‌ها باید برای نسل جدید بازگویی شود آن‌ها از هر صنف کشته‌اند. رئیس قوه قضائیه، تعداد زیادی از نمایندگان مجلس، تعدادی از وزراء، رئیس جمهور، نخست وزیر، شهدای محراب و... طبق آمار ۹۷۲ دانش‌آموز به دست آن‌ها شهید شده‌اند؛ ۹۹۹ بازاری و کسبه، ۱۹۶ روحانی، ۱۰۵۱کارگر، ۳۰۰ دانشجو، ۴۰۱کشاورز و ۲۵هزار نفر از مردم عراق نیز توسط آن‌ها کشته شده‌اند.

آیت‌الله عاملی ضمن اشاره به حمایت اروپایی‌ها از اعمال تروریستی منافقین گفت: ما قربانی تروریسم هستیم و سخت‌تر از ترور این است که پارلمان اروپا و کنگره آمریکا این جریان تروریستی را از لیست سیاه خود خارج کرده دفاع و حمایت از آن‌ها را وظیفه خود دانسته‌اند، در زمان حضور منافقین در عراق پارلمان اروپا بیانیه‌ای در حمایت از منافقین برای تضمین سلامت و امنیت آن‌ها در اردوگاه لیبرتی عراق صادر کرد این بیانیه توسط کمیته امور سیاسی و دموکراسی اروپا صادر شد، این کمیته متشکل از سناتورها و نمایندگان پارلمان‌های ۴۷ کشور اروپا و آسیای مرکزی است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به مظلومیت‌های شهید بهشتی خاطرنشان کرد: به روح بزرگ شهید مظلوم شهید بهشتی درود می‌فرستیم؛ حضرت امام خمینی(ره) فرمود: «شهادت شهید بهشتی در برابر مظلومیت او ناچیز بود». این مظلومیت را رسانه‌های دشمن درست کرده بودند همچنان که الان نیز توپخانه‌های رسانه‌های آنها شدیداً کار می‌کنند تا واقعیات را وارونه نشان دهند.

وی در بخش‌های دیگر خطبه‌های نماز جمعه به تشریح ابعاد حضور مایک پنس در جمع منافقین پرداخت و عنوان کرد: برای ما خیلی سخت است که مایک پنس معاون ترامپ دیروز در آستانه هفت تیر در آلبانی در جمع منافقین روسیاه حاضر شد و علیه ایران فحاشی کرد او در زمانی که معاون ترامپ بود با آرزوهای شوم خود ترامپ را تشویق کرد که از برجام خارج شود و اعلان کرد که خروج آمریکا از برجام مساوی با سقوط ایران است، ولی آرزوی خود را با خود برد و ناکام ماند.  جان بولتون گفت: «جشن کریسمس را امسال در تهران خواهیم گرفت و نظام اسلامی ساقط خواهد شد»؛ ولی خودش ساقط شد. همچنین نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل وقتی دید پروژه راهبرد اسقاط ایران با هزاران خنجر به جایی نرسید پروژه «هشت پا» را مطرح کرد و گفت نباید پاها را بزنیم بلکه باید خود هشت پا را بزنیم ولی او نیز هفته گذشته ساقط شد و آرزوی هشت پایی خود را با خود برد.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل افزود: یک وزیر آمریکایی و یک وزیر اسرائیلی چند سال پیش گفتند آرزوی ما این است که شب بخوابیم و صبح بلند شویم ببینیم ایران از روی نقشه جهانی محو شده است، یک نماینده مجلس در یکی از کشورهای همسایه نیز آرزو کرد که ایران از روی نقشه حذف شود ولی ایران اسلامی با صلابت ایستاده و بر روی نقشه جهانی می درخشد.

امام جمعه اردبیل اضافه کرد: آنها می‌خواستند ایران اسلامی افسانه شود ولی خودشان افسانه شدند، حالا اسرائیل یک آرزوی بزرگ دیگر را طراحی می‌کند و آن تشکیل ناتوی عربی با کشورهای عربی منطقه و آوردن آمریکا به راس این نیرو بر ضد ایران اسلامی است.

آیت‌الله عاملی ادامه داد: اسرائیل کشورهای عربی را تشویق کرده که در سفر بایدن به منطقه که ماه آینده صورت خواهد گرفت او را به این پیمان نظامی متقاعد کنند؛ اما باز آرزویشان نقش بر آب شد، چون عربستان و امارات اظهار داشتند ما هیچ‌وقت بر ضد ایران وارد یک مجموعه نظامی نخواهیم شد.

وی اذعان داشت: همه این‌ها عملا تفسیر یک آیه قرآن درباره بنی اسرائیل است «کُلَّمَا أَوْقَدُوا نَارًا لِلْحَرْبِ أَطْفَأَهَا اللَّهُ وَیَسْعَوْنَ فِی الْأَرْضِ فَسَادًا وَاللَّهُ لَا یُحِبُّ الْمُفْسِدِینَ» «هر بار که آتشى براى پیکار برافروختند خدا آن را خاموش ساخت و در زمین براى فساد مى‌کوشند و خدا مفسدان را دوست نمى‌دارد».

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان ضمن تبریک قرارگیری دانشگاه محقق اردبیلی در بین دانشگاه‌های یک درصد برتر جهان گفت: قرار گیری دانشگاه محقق اردبیلی در سال ۲۰۲۲ جزو دانشگاه‌های یک درصد برتر جهان تبریک می‌گویم.

وی همچنین با طلب رحمت برای هزار و ۵۰۰  جانباخته زلزله افغانستان گفت: با ملت افغانستان همدردی و غمگساری داریم و از دولت ایران که در اولین فرصت مساعدات انسانی خود را به منطقه زلزله زده رساند تشکر می‌کنیم.

انتهای پیام/3727/

منبع: فارس

کلیدواژه: اردبیل عاملی سیدحسن عاملی امام جمعه خطیب نمازجمعه دادگستری اردبیل شهیدبهشتی شهید بهشتی دستگاه قضا قوه قضائیه آیت الله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۱۴۴۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات سفر رئیس قوه قضائیه به هرمزگان

  به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در جریان سی‌اُمین سفر استانی خود از بدو تصدی ریاست دستگاه قضا، چهارشنبه (۱۲ اردیبهشت) در سفری رسمی و در رأس هیئت عالی قضایی به استان هرمزگان سفر می‌کند.   رئیس دستگاه قضا و سایر مسئولان عالی قضایی در جریان این سفر، برنامه‌هایی را در راستای رفع مسائل و مشکلات حقوقی و قضایی مردم استان هرمزگان، ترتیب خواهند داد.   در جریان این سفر، نسبت به رفع مشکلِ مُزمن اهالی یکی از مناطق استان هرمزگان که بیش از نیم قرن استمرار داشته است، اقداماتی با حضور رئیس قوه قضاییه صورت خواهد گرفت.   برگزاری نشست هم‌اندیشی با فعالان اقتصادی و کارآفرینان و دست‌اندرکاران مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی کشور از دیگر برنامه‌های سفر رئیس دستگاه قضا به استان هرمزگان است.    شایان ذکر است حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای از بدو تصدی ریاست دستگاه قضا در دهم تیرماه سال ۱۴۰۰ تاکنون به صورت رسمی و در صدر هیئت‌عالی قضایی به استان‌های ایلام، قزوین، خوزستان، گلستان، خراسان‌رضوی، سیستان‌وبلوچستان، قم، یزد، خراسان جنوبی، زنجان، مرکزی، اصفهان، البرز، کردستان، آذربایجان شرقی، کرمان، اردبیل و بوشهر سفر کرده است.   ریاست دستگاه قضا در دوره جدید علاوه بر سفر‌های رسمی استانی که به همراه هیئت عالی قضایی انجام می‌شود، سفر‌هایی غیررسمی و بدون تشریفات را هم در برنامه کاری خود گنجانده است؛ استان‌های البرز، اصفهان، هرمزگان، بوشهر، کرمان، خراسان رضوی (۲ مرتبه)، خراسان شمالی، مازندران، فارس و گلستان نیز استان‌هایی هستند که رئیس قوه قضاییه طی مدت اخیر بدون انجام تشریفات و بصورت غیررسمی به آن مناطق سفر کرده است.   نقطه اشتراک تمام سفر‌های استانی رئیس عدلیه در دوره جدید -اعم از سفر‌های رسمی همراه با هیئت عالی قضایی و سفر‌های غیررسمی و بدون تشریفات- انجام ملاقات‌ها و دیدار‌های مستقیم و بلاواسطه با متن مردم در سراسر ایران اسلامی و رفع مسائل و مشکلات حقوقی و قضایی آنها و همچنین اتخاذ رویکرد مسئله‌محور و تخصص‌گرایانه در قبال چالش‌ها و آسیب‌های موجود است که به نحوی از انحاء مرتبط با وظایف و مسئولیت‌های دستگاه قضا بویژه در حوزه صیانت از حقوق عامه می‌شوند.

دیگر خبرها

  • رسیدگی به پرونده‌های قضایی باحضور رئیس دیوان عدالت اداری کشور
  • محرومیت چند مدیر و مدیر برنامه از فصل آینده در فوتبال ایران
  • اقدامات خشن دولت آمریکا برای خفه کردن گفتمان آکادمیک در مورد حقوق بشر است
  • جزئیات سفر رئیس قوه قضائیه به هرمزگان
  • رئیس قوه قضائیه به هرمزگان سفر می‌کند
  • ‌سفر رئیس قوه قضائیه به هرمزگان
  • رییس قوه قضاییه به هرمزگان سفر می‌کند
  • از پرونده چای دبش چه خبر؟
  • جشنواره عدالت و رسانه برگزار می‌شود/ سند تحول قضائیه حلال مشکلات عدلیه
  • جشنواره عدالت و رسانه برگزار می‌شود