Web Analytics Made Easy - Statcounter

علائم نیش حشرات پیشگیری از نیش حشرات نیش حشرات عفونی درمان خانگی نیش حشرات درمان طب سنتی نیش حشرات آلوئه ورا و درمان طب سنتی حشرات عسل و درمان طب سنتی حشرات آویشن و درمان طب سنتی حشرات بابونه و درمان طب سنتی حشرات بلغور جو دوسر و درمان طب سنتی حشرات چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

به گزارش اقتصاد آنلاین، برخی از انواع نیش‌های حشرات همچنین دارای تاول یا جوش هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه شما را با برخی از سرنخ‌های رایج اشکال گزش بیشتر آشنا می‌کنیم. شما می‌توانید با مشاهده هر یک از علائم زیر با متخصص عفونی در ارتباط باشید.

علائم نیش حشرات

ساس‌ها یک علامت گاز گرفتگی کوچک روی پوست بر جای می‌گذارند که قرمز و خارش‌دار بوده یا در موارد نادر باعث واکنش آلرژیک جدی می‌شوند.

زنبورها باعث ایجاد برجستگی پوستی قرمز همراه با سفیدی در اطراف آن می‌شوند.

گزش کک باعث ایجاد خارش روی پوست و اغلب روی مچ پا و ساق پا می‌شود.

پشه‌ها برجستگی‌های خارش‌دار صورتی روی پوست ایجاد کرده یا در موارد نادر یک واکنش شدید از نوع آلرژی به نیش حشرات ایجاد می‌کنند.

نیش عنکبوت باعث علائم جزئی مانند قرمز شدن پوست، ورم و درد در محل گزش یا علائم بسیار جدی می‌شود که نیاز به مراقبت‌های اورژانسی دارد.

کنه‌ها می‌توانند ناقل بیماری لایم باشند و نیش آنها بثوراتی را ایجاد می‌کند که می‌تواند شبیه چشم گاو در حال پخش شدن باشد.

بیشتر انواع گزش و نیش مستقیماً از حشرات به انسان منتقل شده که عموما در خارج از منزل اتفاق می افتد. البته دو استثناء ساس و شپش وجود دارد. ساس ها، کنه های ریزی هستند که در رختخواب زندگی می کنند و شپش ها از طریق تماس با فرد آلوده، شانه یا لباس پخش می شوند.

نیش برخی از حشرات خاص می‌تواند بیماری‌هایی مانند ویروس زیکا، ویروس نیل غربی، ویروس چیکونگونیا، تب دنگی و تب زرد که همگی آنها توسط پشه منتقل می‌شوند را نیز وارد بدن انسان کند. بیماری لایم از کنه، تب خال‌دار کوه راکی از سگ یا کنه چوبی و بیماری شاگاس از تماس با حشرات به انسان منتقل می‌شود.

در گزارشی که در تاریخ ۴ مه ۲۰۱۸ توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها(CDC)  منتشر شد، به آمریکایی‌ها هشدار داد که بیماری‌های ناشی از نیش پشه، کنه و کک در سال‌های اخیر افزایش یافته است.

پیشگیری از نیش حشرات

سعی کنید در هنگام مسافرت، از داروهای مورد نیاز یا اقدامات احتیاطی که می‌توانید انجام دهید، آگاهی کافی داشته باشید.

لباسی بپوشید که پوست را بپوشاند.

صرف نظر از نوع اشکال گزش، بهتر است بدانید چه عاملی شما را گاز گرفته است. یادگیری درباره تشخیص نیش حشرات از نظر ظاهر و احساس، به شما کمک می‌کند تا بدانید که آیا قادر به درمان نیش حشره در خانه خواهید بود یا بایستی فوراً به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید.

اگر حساسیت به گزش حشرات دارید، با دکتر آلرژی خود در مورد مراقبت‌های اورژانسی در این باره صحبت کنید. برخی از افراد مبتلا به آلرژی شدید به نیش حشرات باید همیشه داروی آلرژی از جمله اپی نفرین همراه خود داشته باشند.

نیش حشرات عفونی

نیش پشه به صورت برجستگی پوستی خارش‌دار، گرد قرمز یا صورتی ظاهر می‌شود. این وضعیت معمولاً نشان‌دهنده نیش بی‌خطر حشره است، اما گاهی اوقات می‌تواند باعث بیماری جدی شود، مانند ویروس زیکا (به ویژه در زنان باردار که خطرناک است)، ویروس نیل غربی، مالاریا یا آنسفالیت سوارکاری غربی .(EEE) برای اکثر مردم، زیکا Zika باعث بیماری مختصر و شبیه به آنفولانزا می‌شود. اما نوزادان مادران باردار مبتلا به زیکا دارای مقادیر نگران کننده‌ای نقایص مادرزادی میکروسفالی هستند.

بر اساس گزارشات CDC، در سال ۲۰۱۹، در مجموع ۹۵۸ مورد ویروس نیل غربی در ۴۷ ایالت ایالات متحده گزارش شده است. علائم این بیماری ۲ تا ۱۴ روز پس از نیش ظاهر می‌شود و می‌تواند شامل سردرد، درد بدن، تب، استفراغ، اسهال و بثورات پوستی باشد. افراد مبتلا به عفونت شدیدتر نیل غربی ممکن است دچار مننژیت یا آنسفالیت شوند و علائمی از جمله سفتی گردن، سردرد شدید، عدم تعادل، تب بالا و تشنج داشته باشند.

نیش یک پشه آلوده به انگل می‌تواند باعث بیماری مالاریا شود. این اتفاق نادر در ایالات متحده، هر ساله باعث ابتلای تنها حدود ۲۰۰۰ مورد در این کشور می‌شود و اکثر موارد ابتلا در افرادی دیده می‌شود که اخیراً به نقاطی از جهان سفر کرده‌اند که مالاریا خیز بوده است. علائم این بیماری مشابه آنفولانزا است و می‌تواند شامل تب، سردرد، دردهای عضلانی، تهوع و استفراغ از ۱۰ روز تا ۴ هفته پس از گزش باشد. بر اساس گزارش CDC، مالاریا یک بیماری جدی می‌باشد، اما خوب است بدانید که قابل پیشگیری و درمان است.

موارد EEE نادر اما کشنده است. برای افراد آلوده به EEE ، ۳۰ درصد احتمال زنده ماندن گزارش شده است. بسیاری از مبتلایان به این بیماری دچار مشکلات عصبی می‌شوند. بر اساس گزارش CDC، تا اواسط دسامبر ۲۰۱۹، ۳۸ مورد در سال در ایالات متحده گزارش شده بود که ۱۵ نفر که بر اثر این بیماری جان خود را از دست دادند.

درمان خانگی نیش حشرات

معمولاً یک واکنش خفیف و محدود در عرض چند روز از بین می‌رود. اما چند درمان خانگی می‌توانند به تسریع این فرآیند و کاهش ناراحتی ناشی از آن کمک کنند.

از کمپرس سرد روی ناحیه آسیب دیده، مسکن‌های خوراکی، کرم استروئیدی یا پماد بی‌حسی موضعی می‌توانید به منظور تسکین ناراحتی استفاده کنید.

اگر جراحت در ناحیه بازو یا پا وجود دارد، آن را بالا نگه دارید.

اشکال متمرکز گرما برای درمان ناراحتی ناشی از نیش پشه می‌تواند مفید واقع شود.

گاهی اوقات داروهای آنتی هیستامین کمک کننده هستند. انواع مختلف درمان‌های بدون نسخه برای جای نیش و گزش در دسترس هستند.

به منظور درمان ورم ناشی از نیش حشرات یا یک واکنش آلرژیک موضعی جدی‌تر ممکن است به مصرف آنتی هیستامین‌ها یا مسکن‌های خوراکی نیاز داشته باشد.

در موارد شدیدتر ورم، پزشک ممکن است استروئیدهای خوراکی را به شما تجویز کند.

افراد می‌توانند توده‌های کوچک خارش دار یا ضایعات ایجاد شده اطراف نیش را با کورتیکواستروئید خوراکی مانند پردنیزولون یا آنتی هیستامین خوراکی درمان کنند.

شما می‌توانید از پماد هیدروکورتیزون برای نیش حشرات با مقدار ۰.۵ یا ۱ درصد استفاده کرده و در صورت عدم دسترسی، لوسیون کالامین یا خمیر جوش شیرین را چندین بار در روز به نیش یا گزش بزنید تا علائم شما برطرف شود.

خاراندن پوست یا ترکیدن تاول ممکن است باعث ورود باکتری‌ها و ایجاد عفونت شود.

در صورت بروز واکنش‌های شدید در پوست و علائم عمومی‌تر، پزشک ممکن است فرد را برای حساسیت‌زدایی یا درمان واکنش آلرژیک به متخصص پوست ارجاع دهد.

اگر علائم بدتر شد یا بهبود نیافت، بهتر است سریعا به پزشک عفونی مراجعه کنید.

اگر نیش در اثر گزش کک، کنه یا ساس ایجاد شده باشد، سعی کنید منبع آلودگی را پیدا کنید. اگر این حشرات از حیوان خانگی شما منتشر شده باشند، حیوان خانگی نیاز به درمان داشته، همچنین ملافه، اثاثیه نرم و فرش‌های سراسر خانه باید شستشو و ضدعفونی شوند.

در هنگام مشاهده حشره ساس در خانه از مواد ضدعفونی کننده به منظور ریشه‌کنی آنها از خانه استفاده کنید. برای جلوگیری از ساس، ملافه را با درجه حرارت بالا بشویید و بالش‌ها و تشک‌های قدیمی را جایگزین کنید.

درمان طب سنتی نیش حشرات

داروهای طبیعی یا خانگی که ممکن است بدین موثر واقع شوند شامل روغن درخت چای، روغن اسطوخودوس، بلغور جو دوسر، پیاز تازه یا خمیر دندان است که به صورت موضعی روی نیش استفاده می‌شود. همچنین کارایی این گزینه‌های درمانی برای کاهش علائم گزش و نیش گزارش شده است. با این حال بهتر است قبل از به کار بردن آنها از عدم حساسیت پوستی بدن‌تان نسبت به آنها اطمینان حاصل کنید.

آلوئه ورا و درمان طب سنتی حشرات

برخی از تحقیقات روی موش‌ها نشان داد که گیاه آلوئه ورا نوع لیترالیس، که از خویشاوندان نزدیک به آلوئه ورا است، ممکن است دارای خواص ضد التهابی و التیام‌دهنده زخم باشد. دانشمندان به این نتیجه رسیدند که A. littoralis ممکن است به کاهش التهاب ناشی از نیش پشه کمک کند و استفاده از ژل نیز ممکن است این ناحیه را تسکین دهد.

عسل و درمان طب سنتی حشرات

عسل ممکن است دارای خواصی باشد که برای درمان زخم‌ها مفید است. استفاده از عسل روی نیش قادر است به کاهش التهاب و جلوگیری از عفونت کمک کند. همانند روش آلوئه ورا، استفاده از عسل بر روی پوست نیز ممکن است به تسکین ناحیه گزش کمک نماید.

آویشن و درمان طب سنتی حشرات

آویشن دارای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی است، بنابراین می‌تواند خطر تحریک و عفونت پوست اطراف گزش پشه را کاهش دهد. برای استفاده بیشتر از آویشن، برگ‌های آن را ریز خرد کنید. می‌توانید برگها را مستقیماً روی نیش خود بمالید و بگذارید ۱۰ دقیقه بر روی آن باقی بماند.

همچنین می‌توانید با جوشاندن آب و افزودن چند شاخه آویشن یک مایع غلیظ تهیه کنید. بعد از سرد شدن این مایع، برگ‌ها و شاخه‌ها را از آن جدا کنید. سپس یک دستمال شستشو را در این آب آویشن آغشته کرده و روی گزش خود بمالید. دستمال را برای چند دقیقه در این محل بگذارید.

می‌توانید برای خاصیت تسکینی بیشتر، یک دستمال مرطوب آغشته به آویشن را روی یک تکه یخ بپیچید تا اثر خنک‌کنندگی طبیعی داشته باشد.

بابونه و درمان طب سنتی حشرات

بابونه، که از اعضای خانواده گل آفتابگردان است، یک داروی طبیعی رایج برای بسیاری از بیماری‌ها است. وقتی این چای روی پوست مالیده می‌شود، می‌تواند التهاب را کاهش داده، سوزش پوست را تسکین دهد و روند بهبود را تسریع کند. یک کیسه چای پر از گلهای خشک شده و خرد شده بابونه را در آب به مدت ۳۰ دقیقه در یخچال قرار دهید. سپس آب اضافی آن را از کیسه چای بیرون بریزید و آن را مستقیماً روی موضع خود بمالید. اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه روی محل باقی بماند. سپس محل را با یک پارچه مرطوب پاک کنید. می‌توانید این کیسه چای را برای استفاده‌های بعدی در یخچال نگه‌داری کنید.

بلغور جو دوسر و درمان طب سنتی حشرات

بلغور جو دوسر می‌تواند خارش و تورم را تسکین دهد زیرا حاوی ترکیبات خاصی است که دارای خواص ضد تحریک‌کننده هستند.

با مخلوط کردن مقدار مساوی از بلغور جو دوسر و آب در یک کاسه، یک خمیر بلغور جو دوسر تهیه کنید. مقداری از خمیر را روی یک دستمال شستشو قرار داده و آن را روی پوست تحریک شده حدود ۱۰ دقیقه نگه دارید. سپس محل را تمیز کنید.

اگر نیش‌های زیادی دارید، به جای آن می‌توانید حمام بلغور جو دوسر را امتحان کنید. بدین منظور یک فنجان از آن را در حمام ریخته و موضع را در آن قرار دهید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

بیشتر موارد نیش عنکبوت سمی نیستند و فقط علائم جزئی مانند قرمز شدن پوست، تورم و درد در محل ایجاد می‌کنند. اما نیش برخی از عنکبوت‌های دیگر یک اورژانس واقعی به حساب می‌آیند. علائمی مانند سفت شدن قفسه سینه، مشکلات تنفسی، مشکلات بلع یا ورم صورت ممکن است در اثر حساسیت به نیش عنکبوت ایجاد شود، در چنین مواردی فوراً به اورژانس مراجعه کنید. از آنجا که نیش عنکبوت می‌تواند باعث ابتلای به کزاز شود، CDC همچنین توصیه می‌کند که دوز یادآور واکسن کزاز خود را هر ۱۰ سال یکبار انجام دهید.

نیش عنکبوت سمی مانند بیوه سیاه یا گوشه قهوه‌ای بسیار خطرناک است و می‌تواند واکنش شدیدی ایجاد کند. نیش بیوه سیاه که به صورت دو علامت سوراخ شدن ظاهر می‌شود، ممکن است در ابتدا دردناک باشد یا علامتی از خود نشان ندهد. اما ۳۰ تا ۴۰ دقیقه بعد، ممکن است درد و تورم در ناحیه داشته باشید. در عرض هشت ساعت، ممکن است درد و سفتی عضلات، درد معده و کمر، تهوع و استفراغ و مشکلات تنفسی را تجربه کنید. شاید عنکبوتی را که شما را گاز گرفته است ندیده باشید، اما در صورت احتمال گاز گرفتن عنکبوت سمی، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

منبع: پذیرش 24

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: گزیدگی نیش حشرات نیش زدن بلغور جو دوسر ناشی از نیش نیش عنکبوت نیش حشرات بیماری ها آلوئه ورا گزارش شده نیل غربی روی پوست خارش دار نیش پشه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۱۵۳۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتباط افسردگی و بیماری‌های قلبی ‌وعروقی

نتایج تحقیقات از دهه ۱۹۹۰ نشان داده است که یک پیوند دوطرفه وجود دارد؛ افراد مبتلا به افسردگی بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی‌وعروقی هستند و افرادی که بیماری‌های قلبی‌وعروقی دارند اغلب افسردگی را تجربه می‌کنند. این رابطه متقابل نیاز حیاتی برای مداخله زودهنگام را برجسته می‌کند.

انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند که نوجوانان مبتلا به افسردگی را از نظر علائم قلبی عروقی تحت نظر داشته باشید و بر مدیریت پیشگیرانه این خطرات سلامتی مرتبط تاکید دارد.

در حالی که عوامل سبک زندگی مانند سیگار کشیدن، رژیم غذایی نامناسب و ورزش نکردن مدت‌هاست در رابطه بین افسردگی و بیماری‌های قلبی‌وعروقی دخیل بوده‌اند، نتایج تحقیقات اخیر ارتباط درونی‌تری را نشان می‌دهد.

اکنون دانشمندان کشف کرده‌اند که این بیماری‌ها مسیرهای ژنتیکی مشترکی دارند و مبنای ژنتیکی مشترک را آشکار می‌کنند که بر هر دو شرایط تأثیر می‌گذارد.

یافته‌های مهم فنلاند

دکتر بینشا اچ میشرا و گروه او در دانشگاه تامپر فنلاند پیشرفت قابل توجهی در این زمینه داشته‌اند. آنان از طریق تجزیه‌وتحلیل نمونه‌های خون و داده‌های بیان ژن، ماژول ژنی خاص مرتبط با افسردگی و سلامت قلبی‌وعروقی را شناسایی کردند. این ماژول شامل ۲۵۶ ژن است که سطح بیان آنها با افزایش خطرات برای هر دو شرایط مرتبط است.

دکتر میشرا اظهار کرد: شناسایی این ژن‌ها نه تنها نشانگرهای زیستی جدیدی را برای افسردگی و بیماری‌های قلبی‌وعروقی فراهم می‌کند، بلکه دری را به روی توسعه درمان‌هایی باز می‌کند که می‌توانند هر دو بیماری را به طور همزمان هدف قرار دهند.

محققان دریافتند که سه ژن برتر در این ماژول با چندین اختلال مغزی و سلامت ضعیف قلبی‌وعروقی مرتبط هستند و بر نقش عوامل ژنتیکی در بروز همزمان این شرایط تأکید دارند.

دکتر میشرا اظهار کرد که یافته‌ها نه تنها درک ما را از زمینه‌های بیولوژیکی این شرایط افزایش می‌دهد، بلکه به هموار کردن راه برای رویکردهای یکپارچه برای درمان کمک می‌کند.

این تحقیق نه تنها درک ما را گسترش می‌دهد، بلکه امیدی را برای راهبردهای پیشگیری و درمان مؤثرتر، با هدف قرار دادن علل ریشه‌ای و نه فقط علائم این مسائل بهداشتی فراگیر، ارائه می‌دهد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • آیا زالو واقعا می‌تواند درمان کننده باشد؟
  • ارتباط افسردگی و بیماری‌های قلبی ‌وعروقی
  • زالو درمانی؛ انجام بدهیم یا نه؟
  • آبله مرغان تا چند روز واگیر دارد ؟ | برای آبله مرغان چی بخوریم ؟ ؛ درمان سریع آبله مرغان در خانه
  • با سریع‌ترین روش‌های کاهش وزن آشنا شوید
  • زالو درمان می‌کند؟
  • راهکارهای خانگی برای درمان معده‌دردهای خفیف
  • علائم آلرژی فصلی را بشناسید + موادغذایی آلژی‌زاراهکار درمان خانگی
  • چند باوراشتباه درباره بیماری ام اس
  • 17 درمان سریع خانگی التهاب معده