Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گفته معاون وزیر جهاد کشاورزی، اجرای طرح توزیع نان با دستگاه‌های کارتخوان در کشور، نیاز به ۸۳ هزار دستگاه کارتخوان دارد که در صورت تجهیز همه نانوایی‌ها به آن، این طرح عملیاتی خواهد شد.

طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان پیش از این در استان‌های زنجان، قزوین، گیلان، فارس، ایلام، گلستان، همدان، چهارمحال و بختیاری و سمنان اجرا شده بود و اجرای مرحله اول این طرح از۳۰ خردادماه در استان تهران نیز آغاز شد و حدود ۹ هزار دستگاه کارتخوان به نانوایی‌ها اختصاص پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر‌اساس این گزارش، سرعت نصب دستگاه‌های کارتخوان در استان‌های زنجان، گلستان، فارس و قزوین افزایش یافته و حالا با اجرای این طرح در پایتخت، خطاهای این طرح مشخص و مرتفع می‌شود. با اجرای فروش نان با دستگاه‌های کارتخوان هوشمند، خرید نان با کارت بانکی فرد که به کد ملی آن شخص متصل است، انجام می‌شود و قیمت نان با نرخ سال قبل محاسبه می‌شود؛ ضمن اینکه هیچ تغییری در حجم و قیمت نان خریداری شده صورت نمی‌گیرد.

جلوگیری از گرانفروشی، قاچاق آرد و تخصیص آرد بر مبنای فعالیت نانوایی‌ها از مهم‌ترین نقاط قوت این طرح عنوان شده است.

آرد یارانه‌ای به جای قاچاق در داخل معامله می‌شود

تا قبل از آزادسازی قیمت آرد، قیمت این محصول در همه جای کشور یکسان بود و به علت یارانه‌ای بودن آن به خارج از کشور قاچاق می‌شد، اما اکنون به جای خروج غیرقانونی از کشور در داخل و بین واحد‌های یارانه‌ای و آزاد خرید و فروش می‌شود. در واقع اکنون آرد از نانوایی‌های دولتی خارج می‌شود و به نانوایی‌های آزادپز برده و این محصول خارج از شبکه عرضه می‌شود. بنابراین، دولت برای جلوگیری از خروج آرد خارج از شبکه، طرح فروش نان با دستگاه‌های کارتخوان هوشمند را به مرحله اجرا رسانده است که بعد از تجهیز 83 هزار دستگاه کارتخوان، عملیاتی خواهد شد. بر‌اساس آمارها، هر ایرانی به‌طور متوسط روزانه 300 گرم نان مصرف می‌کند که با توجه به جمعیت ایران سالانه به 9.5 میلیون تن گندم نیاز است، اما اکنون بیش از 11.5 میلیون تن گندم در کشور مصرف می‌شود. این فاصله مصرفی نشان می‌دهد بیش از 2 میلیون تن گندم و آرد از کشور قاچاق یا بعد از پخت به ضایعات نان تبدیل می‌شود.

نصب کارتخوان‌های هوشمند راهی برای جلوگیری از قاچاق آرد است، زیرا سهمیه آرد نانوایی‌ها بر مبنای تراکنش یا میزان فروش نان تخصیص داده می‌شود و باعث خواهد شد واحدها ساعات بیشتری را به پخت نان اختصاص دهند. با نصب کارتخوان‌های هوشمند، افراد نان را با قیمت ثابت از نانوایی‌ها خریداری می‌کنند و دیگر سوء‌استفاده در قیمت‌ها به بهانه‌های مختلف رخ نمی‌دهد. بنابر آمار بنیاد ملی گندمکاران، سالانه ۱۰ تا ۱۰.۵ میلیون تن گندم مورد نیاز کشور است که به سبب ارزان بودن۳۰ درصدی قیمت گندم با نرخ جهانی، گندم از شبکه مصرف نان خارج می‌شد ولی با مردمی‌سازی یارانه‌ها و طرح هوشمندسازی فروش نان، پیش‌بینی می‌شود میزان مصرف به ۵ تا ۶ میلیون تن برسد که ۱.۵ میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی به همراه دارد.

در کنار هوشمندسازی قیمت آرد، فروش کیلویی نان هم در ارتقای کیفیت و کاهش ضایعات تأثیر بسزایی دارد و بنابر گفته امراللهی، مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی، طرح کیلویی فروشی نان در جلسه شورای آرد و نان در حال بررسی است. دولت با اجرای طرح توزیع کیلویی نان به‌دنبال آن است که مردم نان را با قیمت مناسب دریافت کنند، چرا که اجرای این طرح جلوی کم‌فروشی و گرانفروشی را می‌گیرد و هیچ‌گونه افزایش قیمتی برای مردم در بر ندارد.

دولت اصلاح ارز 4200 تومانی را در حوزه نان کلید زده و حالا قرار است با اجرای تدریجی این طرح و رفع مشکلات احتمالی، آن را به کل کشور تعمیم دهد تا از این طریق ناکارآمدی‌ها و سوء‌استفاده‌هایی که پیش از این شکل گرفته بود، رفع شود.

منبع: روزنامه ایران

منبع: فردا

کلیدواژه: یارانه نان فروش نان با دستگاه های کارتخوان دستگاه های کارتخوان میلیون تن گندم نانوایی ها فروش نان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۱۶۹۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علت تغییر زمان برگزاری کنگره ناباروری

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدابراهیم پارسانژاد، در مورد علت تغییر تاریخ بیست و سومین کنگره انجمن ناباروری، گفت: قرار بود کنگره ناباروری در تاریخ پنجم اردیبهشت در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شود و برنامه ریزی برای برگزاری آن از ماه ها قبل انجام شده بود اما وقتی همکاران ما برای نصب پلاکاردها و تجهیز سالن به دانشگاه مراجعه می کنند مسئولین سالن مجوز کار نمی دهند و علت ممانعت را همزمانی کنگره با کنکور سراسری عنوان می کنند.

وی افزود: موضوع با ریاست دانشگاه مطرح شد و ایشان با ابراز تاسف از وقوع چنین شرایطی سالن دانشگاه را در تاریخ ۱۹ الی ۲۱ اردیبهشت در اختیار کنگره انجمن باروری و ناباروی ایران قرار دادند تا کنگره در این زمان برگزار شود.

پارسانژاد با ابراز تاسف از اینکه این اتفاق بسیار ناگوار بود چرا که بسیاری از پزشکان از استان های مختلف برای این کنگره بلیت رزرو کرده بودند، ادامه داد: ما در موقعیت سختی قرار گرفتیم و مجبور بودیم با تک تک مدعوین تماس بگیریم و خبر تغییر تاریخ کنگره را برای آنها توضیح دهیم.

وی افزود: با توجه به متضرر شدن تعدادی از همکاران ما در سراسر کشور در جهت تهیه بلیت و اقامت در تهران و تغییر تاریخ کنگره، انجمن باروری و ناباروری ایران طی گفتمانی با ریاست دانشگاه و همچنین در جلسات متعدد انجمن این موضوع مورد بررسی گردید تا حتی الامکان قسمتی از خسارات وارد شده به همکاران جبران شود.

بیست و سومین کنگره انجمن باروری و ناباروری ایران، ۱۹ الی ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ در دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود.

کد خبر 6092740 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • بررسی پرونده متهمان فروش سوخت یارانه‌ای در تعزیرات حکومتی زنجان
  • اولین دور فروش خودرو‌های وارداتی در ۱۴۰۳ + زمان دقیق
  • رسیدگی به پرونده متهمان فروش سوخت یارانه‌ای در تعزیرات حکومتی زنجان
  • فروش فوق العاده و پیش فروش محصولات سایپا آغار شد | اسامی خودروها، قیمت و زمان تحویل
  • زمان عرضه خودروهای وارداتی و خودروهای برقی اعلام شد + جزئیات
  • ظرفیت نیروگاه‌ها پاسخگوی نیاز کشور در فصل تابستان نیست
  • هشدار رئیس مجلس نسبت به ابهامات موجود در مورد یارانه دارو/ مبلغ 74 همت نمی‌تواند باعث کنترل قیمت و بازار دارو شود/ دولت برای کنترل قیمت بازار دارو 180 همت در نظر بگیرد
  • علت تغییر زمان برگزاری کنگره ناباروری
  • تغییر ساعت پخش در شبکه تماشا
  • تغییر زمان و مکان کشتی آزاد جام تختی