Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-27@16:11:09 GMT

قانون قبلی واردات خودرو انحصار آفرین بود

تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۱۷۱۹۰

قانون قبلی واردات خودرو انحصار آفرین بود

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: در قانون سامادهی واردات خودرو که به هیئت دولت ابلاغ شده است با اصلاحات انجام شده، از انحصار در واردات خودرو جلوگیری شده و همه اختیار تنظیم بازار، حفظ رقابت پذیری و رفع انحصار گرایی در بازار خودرو بر اساس این قانون به دولت داده شده است.

مهدی دادفر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: مصوبه ساماندهی بازار خودرو از مجلس قبل مطرح شد، در آن زمان به دنبال آن بودند که صنعت و بازار خودرو را از نگاه مشتری ساماندهی کنند به طوری که توجه اصلی به آنچه مردم می‌خواهند بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: از سال ۱۳۹۷ این در طرح رفت و آمد است. آخرین رفت و آمد این طرح بین شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی بود که ماده چهار آن اصلاح شد. پیش از این در ماده چهار این قانون ذکر شده بود همه اشخاص حقیقی و حقوقی می‌تواند به ازای صادرات خودرو، قطعات آن و یا سایر کالاها و خدمات انواع صنایع نیرو محرکه، نسبت به واردات خودرو برای تنظیم بازار اقدام کند.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: در ادامه، شورای نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی نظام بر این موضوع ایراد گرفت که با سیاست‌های کلی نظام مغایر است و سپس این مصوبه وارد مجمع تشخیص مصلحت نظام شد. در این مجمع این ماده از قانون مورد ایراد قرار گرفت. مجمع پس از این ماجرا به این قانون توجه بیشتری کرده و متوجه شد این قانون در شکل پیشین آن، انحصار در انحصار برای برخی واردکنندگان خودرو ایجاد می‌کند.

بازار دیگر واکنشی به اخبار واردات خودرو نشان نمی‌دهد

دادفر اضافه کرد: در برابر مخالفتی که از سوی انجمن وارد کنندگان خودرو با این مصوبه اعلام شد، برخی از نماینده‌ها اعتراض کردند. این در حالی است که این مصوبه فقط انحصار آفرین بوده و وضعیت بازار خودرو کشور را به شدت متشنج می‌کرد. در نهایت ماده چهار این قانون تغییرات اساسی کرد و واردات خودرو بر اساس آئین نامه‌ای که توسط وزارت صمت با رعایت شرایط کشور ارائه شده و به تصویب هیئت وزیران برسد مجاز شد.

وی با بیان اینکه قانون فعلی ساماندهی صنعت خودرو کشور چهار سال مورد کارشناسی قرار گرفته است، تصریح کرد: براین اساس همه اختیار تنظیم بازار، حفظ رقابت پذیری و رفع انحصار گرایی در بازار خودرو بر اساس این قانون به دولت داده شده است. تا زمانی که دولت آئین نامه‌های مربوط به این قانون را صادر نکند مشخص نخواهد شد واردات خودرو آزاد می‌شود یا خیر و شرایط آن مشخص نیست.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: بازار خودرو پیش از این از اخبار واردات تأثیر می‌گرفت اما اکنون دیگر نسبت به این اخبار واکنشی نشان نمی‌دهد. اثرگذاری خبر در موضوع واردات به شدت کاهش یافته است. مصرف کننده و یا تقاضا منتظر عملیات اجرایی توسط دولت است و تا زمانی که این اتفاق نیفتد بازار واکنشی نسبت به اخبار واردات خودرو نخواهد داشت.

کد خبر 582716

منبع: ایمنا

کلیدواژه: واردات خودرو واردات خودرو خارجی آزادسازي واردات خودرو ممنوعیت واردات خودرو آزادسازی واردات خودرو واردات خودرو با ارز دارو تاثیر واردات خودرو بر قیمت تعرفه واردات خودرو دستورالعمل جدید واردات خودرو تعداد واردات خودرو واردات خودرو چینی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق واردکنندگان خودرو واردات خودرو بازار خودرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۱۷۱۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) مردم را با واردات خودرو‌های برقی سرکار نگذاریم

سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس اظهار کرد: چرا باید خودمان را وابسته به واردات خودروی برقی کنیم. تهران ظرفیت بارگزاری ایستگاه‌های شارژ خودرو‌های برقی را ندارد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • (ویدئو) مردم را با واردات خودرو‌های برقی سرکار نگذاریم
  • رانت ۴ میلیارددلاری مونتاژکاران؛ التهاب بازار خودرو نخوابید
  • رانت ۴ میلیارد دلاری مونتاژکاران؛ التهاب بازار خودرو نخوابید
  • قوانین و مقررات در کشور جلوتر از مصادیق مالکیت فکری است
  • پیش‌بینی قیمت‌ها در بازار خودرو؛ وارداتی‌ها گران‌تر می‌شوند؟!
  • گیر واردات خودرو‌های کارکرده کجاست؟
  • از احمدی‌نژاد تا رییسی/چه کسی پای رانت را به بازار خودرو باز کرد؟
  • گیر واردات خودروهای کارکرده کجاست؟
  • صنعت خودرو، قربانی زیاده خواهی مسئولان و دلالان
  • مالیات عایدی بر سرمایه در بازار خودرو چه اثری دارد؟