Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-05-08@14:28:17 GMT

ناتو و روسیه در آستانه جنگ؟

تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۱۷۱۹۸

ناتو و روسیه در آستانه جنگ؟

آفتاب‌‌نیوز :

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه هشدار داد که رویکرد اعطای وضعیت کشورهای "نامزد پیوستن به اتحادیه اروپا" به اوکراین و مولداوی، پتانسیل ظهور خطوط جدید و عمیق‌تر اختلاف و بحران در اروپا را به همراه دارد.

به گزارش نوستی، زاخارووا در وب سایت وزارت خارجه روسیه نوشت: واضح است که چنین رویکرد تهاجمی از سوی اتحادیه اروپا احتمال ظهور خطوط جدید و عمیق‌تر اختلاف و بحران در کل اروپا را به همراه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این سیاست بروکسل هیچ ارتباطی با نیازهای واقعی مردم اوکراین و کشورهای اتحادیه اروپا ندارد.

وی همچنین افزود که هدف اتحادیه اروپا"برقراری روابط خود با مناطق همسایه بر اساس اصل "ارباب و برده" است.

این مسئول روس تاکید کرد که بروکسل به "باج گیری سیاسی و اقتصادی" متوسل شده و کشورهای نامزد را برای اعمال تحریم‌های غیرقانونی علیه مسکو تحت فشار قرار می‌دهد.

این اظهارات زاخارووا در واکنش به موافقت اتحادیه اروپا با "اعطای وضعیت نامزدی" به اوکراین ایراد شد.

اخیرا رهبران اتحادیه اروپا با اعطای وضعیت نامزدی به اوکراین موافقت کردند؛ اقدامی که کی‌یف و بروکسل آن را "لحظه‌ای تاریخی" توصیف کردند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان اینکه کشورهای عضو ناتو که خود را "ائتلاف هسته‌ای" معرفی می‌کنند، به‌طور خطرناکی در آستانه درگیری مسلحانه با روسیه هستند، تأکید کرد که با وجود این، دکترین هسته‌ای روسیه تنها بر منطق بازدارندگی استوار است.

وی افزود: هیچ "تهدید هسته‌ای" وجود ندارد و پیش از این هم هرگز از سوی روسیه تهدیدی شنیده نشد. رویکرد روسیه تنها مبتنی بر منطق بازدارندگی است، از جمله در شرایط کنونی که کشورهای ناتو که مقصر اوضاع اوکراین هستند، یک کمپین ترکیبی علیه روسیه به راه انداخته و خود را «ائتلاف هسته‌ای» اعلام کردند و "به طور خطرناکی در آستانه درگیری مسلحانه مستقیم با روسیه قرار گرفته‌اند".

زاخارووا گفت: خواه ناخواه، تا زمانی که تسلیحات هسته‌ای وجود دارد، منطق بازدارندگی ابزاری مؤثر برای جلوگیری از درگیری‌های هسته‌ای و جنگ‌های بزرگ است و تحریف ماهیت سیاست روسیه در این زمینه برای مقاصد تبلیغاتی، کاملا غیرقابل قبول است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: ماریا زاخارووا ناتو جنگ روسیه اتحادیه اروپا هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۱۷۱۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نزدیکی به ناتو در دستورکار کشورهای بی‌طرف اروپا

کشورهای اتریش، ایرلند، مالت و سوئیس که به عنوان کشورهای بی طرف معروف هستند با توجه به جنگ روسیه علیه اوکراین مایلند تبادلات منظم و تقویت مناسبات با ناتو را در دستورکار قرار دهند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه اتریشی "کوریر"، کشورهای اتریش، ایرلند، مالت و سوئیس با توجه به جنگ روسیه علیه اوکراین مایلند تبادلات منظم و فرصت شرکت در تمرینات اضافی با ناتو را داشته باشند.

به این ترتیب اتریش به همراه ایرلند، مالت و سوئیس خواهان تشدید تبادلات با ائتلاف نظامی ناتو هستند. روزنامه دی پرسه گزارش داد که این چهار کشور بی طرف نامه متناظری را در ماه دسامبر به این ائتلاف نظامی ارسال کردند. این روزنامه نوشت با توجه به جنگ روسیه در اوکراین، مشارکت با این ائتلاف از اهمیت فزاینده‌ای برای این کشورها برخوردار است.

در این نامه آمده است: وضعیت در این قاره به شدت بدتر شده و بی ثبات است. به همین دلیل است که ما اکنون می خواهیم همکاری با ناتو را تقویت کنیم. به خصوص وقتی صحبت از «ارزش‌های مشترک» می‌شود، اتریش، مالت، ایرلند و سوئیس «نزدیک‌ترین شرکای ناتو» هستند.

این نامه "non-paper" که در پایان سال گذشته به این ائتلاف نظامی ارسال شد حاوی پیشنهادات بسیار مشخصی در مورد چگونگی پیشرفت همکاری است. در این نامه آمده است: این کشورها WEP4 تمایل دارند تبادلات منظم داشته باشد و فرصتی برای شرکت در تمرینات اضافی داشته باشد. آنها همچنین خواهان دسترسی ممتاز به اسناد و اطلاعات ناتو "بر اساس اعتماد متقابل" و توافق نامه های امنیتی موجود، بر اساس گزارش ها هستند. WEP4 همچنین به طور خاص خواهان افزایش تبادل اطلاعات است.

وزارت خارجه اتریش همکاری WEP4 را با این ائتلاف نظامی این طور توضیح داد که بی طرفی به تنهایی امنیت ایجاد نمی کند، اما پیوستن به ناتو «البته موضوعی نیست».

حزب افراطی آزادی اتریش در دولت ائتلافی از این طرح دولت فدرال انتقاد کرد. فولکر رایفنبرگر، سخنگوی دفاعی این حزب FPÖ در یک برنامه تلویزیونی گفت: ÖVP و سبزها بیش از پیش بدون شرمندگی بر روی لغو بی طرفی اتریش کار می کنند. به گفته وی تمایل به تشدید همکاری ها، از جمله دسترسی به اسناد و اطلاعات ناتو، "نقض بی طرفی همیشگی و یک بازی خطرناک برای کشور ما" است.

اتریش از فوریه 1995 به عنوان بخشی از "مشارکت برای صلح" (PfP) با ناتو همکاری می کند. اتریش همچنین یکی از بزرگترین مشارکت کنندگان نیرو در ماموریت KFOR به رهبری ناتو در کوزوو است.

سودای هلند برای ریاست بر ناتو و نقش ترکیه

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نزدیکی به ناتو در دستورکار کشورهای بی‌طرف اروپا
  • نیروهای فرانسوی در اوکراین هدف مشروع ارتش روسیه خواهند بود
  • طرح ترور رئیس جمهور اوکراین توسط روسیه در آستانه مراسم تحلیف پوتین
  • دستور کار نشست آینده ناتو: نیروی نظامی به اوکراین اعزام نمی‌شود
  • تحولات اوکراین| نگرانی کاخ سفید از سوء‌قصد به زلنسکی
  • ایجاد یک اتحادیه دفاعی هدفی دور از دسترس در اتحادیه اروپا
  • روسیه: آمریکا در تکاپوی جایگزین‌کردن زلنسکی است
  • آخرین تحولات اوکراین| هشدار ژنرال ناتو درباره امکان توقف حمایت نظامی غرب از کی‌یف
  • لاوروف: هر دو حزب آمریکا، روسیه و چین را دشمن می‌دانند
  • تحولات اوکراین| کمک نظامی آمریکا قادر به توقف روسیه نیست