Web Analytics Made Easy - Statcounter

از زمان جنگ اوکراین، غرب به رهبری آمریکا تحریم‌های یکجانبه‌ای را علیه روسیه از جمله در بخش انرژی اعمال کرده است؛ اقدامی که پاکستان را نیز تحت تاثیر منفی بحران نفت قرار داده و در صورت هرگونه تلاش برای معامله با مسکو بر سر انرژی، با خطر تحریم‌های غرب روبرو خواهد بود.

به گزارش روز شنبه ایران اکونومیست، رسانه‌های پاکستانی گزارش می دهند این کشور تحت تأثیر منفی بحران نفت قرار گرفته و مانند سایر کشورهای در حال توسعه، در صورت تلاش برای واردات انرژی مورد نیاز از روسیه، با خطر تحریم‌های غرب  تهدید می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

روز گذشته سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان نیز در نشست خبری هفتگی خود اذعان داشت که اسلام‌آباد با دشواری‌های اقتصادی ناشی از تحریم‌ روسیه روبرو است.

«عاصم افتخار» اظهار داشت: پاکستان یک موضع اصولی درباره تحریم‌ها دارد و اینکه ما خواستار استفاده از یک مکانیسم جهانی برای تحریم هستیم یعنی این روند باید از سوی سازمان ملل مدیریت شود. 

روزنامه پاکستانی اکسپرس تریبیون در این خصوص نوشت: تحریم‌های غرب حتی مانع اسلام‌آباد برای پیشبرد پروژه خط لوله انتقال گاز از ایران به پاکستان شده است و اکنون هرگونه تلاش‌ پاکستان برای معامله با روسیه در بخش انرژی را تهدید اعمال تحریم اسلام‌آباد از سوی غرب را درپی خواهد داشت. 

به گزارش ایران اکونومیست، قدمت پروژه خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان معروف به پروژه آی-پی به بیش از سه دهه پیش باز می گردد؛ پروژه ای که ابتدا با عنوان خط لوله صلح بین ایران و پاکستان و هند مورد توافق قرار گرفت و بعدها با کنار رفتن هند از این توافق، به خط لوله گاز ایران-پاکستان(آی-پی) تغییر نام داد. پس از انجام توافق ها و امضای قراردادهای لازم و حتی تعیین خسارت در قرارداد بابت تاخیر در اجرای هر طرح از جانب هر یک از دو طرف، پایان سال 2014 میلادی به عنوان ضرب الاجل اجرای این طرح تعیین شد. ایران با هزینه ای حدود دو میلیارد دلار ، ماه ها قبل از سررسیدن ضرب الاجل به تعهد خود عمل کرد و خط لوله را از منابع گازی خود در جنوب غرب، تا نزدیک مرز پاکستان در جنوب شرق ایران احداث کرد. اما پاکستان همواره با بهانه قرار دادن تحریم ها و این بار هم با اضافه کردن بهانه تحریم های ضدروسی غرب، از انجام تعهدات خود در قبال قرارداد گازی با ایران سر باز زده و هیچ اقدام عملی در این زمینه انجام نداده است. جمهوری اسلامی ایران بر اساس حسن همجوار و همسایگی، تا کنون از دریافت جریمه و خسارت تعیین شده در قرارداد گازی با پاکستان، اجتناب کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات رئیس جمهوری چین در اجلاس بریکس درباره تحریم‌های روسیه، گفت: چالش های اقتصادی پاکستان با تحریم های غرب علیه روسیه در واکنش به جنگ اوکراین تشدید شده است.

وی افزود: پاکستان در مورد وضعیت اوکراین از ابتدا موضع خود را روشن کرده و همینطور باقی می ماند. وضعیت فعلی ناگوار است و پیامدهای بسیاری را به دنبال داشته است که تأثیرات جدی بر جامعه بین‌الملل به‌ ویژه کشورهای در حال توسعه مانند پاکستان و سایر کشورهایی که با پیامدهای این وضعیت روبه‌رو هستند، دارد.

سخنگوی مرکز دیپلماسی دولت اسلام‌آباد تاکید کرد که پیامدهای جنگ اوکراین بر پاکستان با تحریم‌هایی که وارد عمل می‌شود، تشدید و پیچیده تر خواهد شد. 

گفتنی است علیرغم خشم آمریکا و غرب نسبت به مواضع بی طرفانه اسلام‌آباد در قبال جنگ روسیه و اوکراین، پاکستان تصمیم به خرید ۲ میلیون تن گندم از روسیه گرفته است.

دولت "شهباز شریف" نخست وزیر پاکستان درحالی بر خریداری گندم از روسیه تاکید دارد که پیش تر وزیر دارایی پاکستان نیز به واردات نفت با قیمت ارزان از روسیه تمایل نشان داد اما شرط آن را عدم تهدید اعمال تحریم‌های آمریکا تلقی کرد. 

سفر نخست وزیر وقت پاکستان به روسیه به رغم مخالفت صریح آمریکا، غیبت مستمر پاکستان از جلسات ضدروسی در مجامع بین المللی از جمله سازمان ملل و افزایش چشمگیر همکاری‌های دوجانبه دفاعی و نظامی نمونه‌ای از تلاش دو کشور برای توسعه این مناسبات به شمار می‌رود.

تعامل اسلام‌آباد با مسکو همواره خشم آمریکا و متحدان اروپایی آن را برانگیخته است.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: اوکراین

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: اوکراین تحریم های غرب اسلام آباد تحریم ها خط لوله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۱۸۷۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غرب تحریم‌های مرتبط با ایران و روسیه وضع کرد

وزارت خزانه‌داری آمریکا چند فرد و نهاد را به بهانه تسهیل و حمایت مالی از فروش پهپادهای ایرانی تحریم کرد.

به گزارش ایسنا، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا موسوم به «اوفک» روز پنجشنبه، چند فرد و نهاد را با ادعای ایفای «نقش اصلی در تسهیل و تامین مالی فروش مخفیانه پهپادهای ایرانی برای وزارت ایران»، تحت تحریم قرار داد. 

واشنگتن با بیان اینکه این تحریم‌ها با هماهنگی انگلیس و کانادا اعمال شده‌اند، در ادامه مدعی شد وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران خود «در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و جنگ روسیه در اوکراین نقش دارد».

طبق این بیانیه هشت فرد ایرانی، ۱۵ نهاد در ایران، امارات، پاناما و هند، ۲ کشتی و یک هواپیما به لیست تحریم‌های آمریکا اضافه شده‌اند.

وزارت خارجه انگلیس نیز در این راستا اعلام کرد ۲ شخص و چهار نهاد را در ارتباط با برنامه پهپادی و موشکی ایران تحریم کرده است.

«برایان نلسون» دستیار وزیر خزانه‌داری آمریکا در «دفتر تروریسم و اطلاعات مالی» مدعی شد: «وزارت دفاع ایران به بی‌ثبات‌کردن منطقه و جهان با حمایت از جنگ روسیه در اوکراین، حمله بی‌سابقه به اسرائیل و اشاعه پهادها و دیگر سخت افزارهای نظامی برای نایبان ایران ادامه می‌دهد».

او همچنین گفت: «ایالات متحده در هماهنگی نزدیک با انگلیس و کانادا از همه ابزارهای در دسترس برای مقابله با کسانی که از فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران حمایت مالی می‌کنند، استفاده می‌کند».

این ادعاهای مقام آمریکایی در حالی است که ایران همواره اعلام کرده یک طرف جنگ در اوکراین نیست و این غرب است که با گسیل سلاح به این کشور، بر آتش درگیری‌ها می‌دمد.

ایران همچنین اعلام کرده در پاسخ به حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به ساختمان سفارت این کشور در دمشق، بر اساس منشور ملل متحد درباره حق پاسخگویی، مواضع نظامی این رژیم در سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار داده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • وزیرخارجه پاکستان: سفر رئیسی حائز اهمیت است/تحریم‌های آمریکا اهمیتی ندارد
  • سفر رئیسی حائز اهمیت است/تحریم‌های آمریکا اهمیتی ندارد
  • سفر رئیسی حائز اهمیت است/ تحریم‌های آمریکا اهمیتی ندارد
  • اسلام‌آباد: سفر رئیس جمهور ایران فرصتی برای تعمیق همکاری‌ها بود
  • تحریم‌های جدید غرب مرتبط با ایران و روسیه
  • درانی: پاکستان بیشتر از هند از ناحیه افغانستان آسیب دیده است
  • آمریکا تحریم های جدید علیه ایران و روسیه اعمال کرد
  • غرب تحریم‌های مرتبط با ایران و روسیه وضع کرد
  • آمریکا تحریم‌های مرتبط با ایران و روسیه وضع کرد
  • پاکستان: سفر ابراهیم رئیسی موفقیت‌آمیز بود/ مخالفت‌های خارجی اهمیتی ندارد