Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، حمیدرضا عبدوس روز شنبه به رسانه ها افزود: صیانت و حفظ عرصه های جنگلی و مرتعی خصوصا جنگلهای هیرکانی با قدمتی ۴۰ میلیون ساله که یکی از ارزشمندترین عرصه‌های جنگلی ایران و جهان به شمار می‌رود که از آن به عنوان موزه طبیعی یاد می‌شود که این مساله وظیفه همه دستگاه‌های اجرایی و طبیعت دوستان و گردشگران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ابراز داشت: جنگل‌ها و مراتع یکی از ثروت‌های ملی است که حفاظت و بهره‌برداری اصولی از آن وظیفه همگانی به شمار می‌رود و هرگونه آسیب به آن و سهل‌انگاری در محافظت از آن برای نسل‌های آینده مشکل‌ساز خواهد بود.

عبدوس گفت: تردد خودروهای آفرود به صورت گروهی با استایل خاص و سنگین و داشتن لاستیک های پهن و بزرگ در اراضی جنگلی و مرتعی موجب فشرده شدن خاک، عدم زادآوری گیاهان و درختان  ،کاهش نفوذ پذیری آب به خاک و در نتیجه فرسایش آن در درازمدت، تخریب پوشش گیاهی ،نشستن  گرد و خاک روی اندام گیاهی  و ایجاد آلودگی صوتی در آرامش و سکوت بکر که خاص اینگونه مناطق است شده و موجب تهدید حیات وحش و نا امنی و موجب ترس و وحشت حیوانات  می شود و حیات وحش منطقه به جاهای خارج از زیستگاه طبیعی و مناطق ناامن رانده می شود.

وی گفت: اتفاقی که در حال حاضر در استان سمنان و در مناطقی نظیر جنگل ابر،اوپرت و جنگل رودبارک  رخ می دهد این است بعضی آفرودسواران و گردشگران اخلاق طبیعت گردی را رعایت نمی‌کنند؛ با خودروهای آفرود خارج از جاده های روستایی و جنگلی و در واقع  هر جا که دل‌شان بخواهد می‌روند و خسارات جدی را به منابع طبیعی وارد می‌کنند.

وی تاکید کرد: بسیاری از گونه‌های جنگلی نظیر نهال‌ها، درختچه‌ها و انواع گونه‌های گیاهی زیر پای چرخ‌های خودروهای آفرود له می شود و وقتی که پوشش گیاهی با تردد این خودروها از بین می رود و رد پای تردد این خودروها بر جای می ماند طبیعتا با بارندگی قسمت های آسیب دیده حالت گالی شکل پیدا می کند به دنبال آن آب های سطحی خاک عریان را به همراه خود به پائین دست می آورد. ضمن اینکه تردد خودروهای آفرودی از جاده‌های روستایی و جنگلی به ویژه پس از بارندگی خساراتی را به این جاده‌ها نیز وارد می‌کند که سبب بروز چالش‌هایی برای بومیان منطقه می‌شود.

رییس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان اظهار داشت:  با بیان اینکه با افرادی که  با ورود خودروهای آفرود به مناطق جنگلی موجب واردآوردن خسارت به طبیعت بکر منطقه شوند ، برخورد قانونی صورت می‌گیرد، و با هماهنگی نیروی انتظامی و مراجع قضایی ، خودروهای مربوطه توقیف و به پارکنیگ منتقل می‌شوند و مالکان خودرو به دادگاه معرفی خواهند شد.

شهروندان استان سمنان هرگونه تخریب و حریق در عرصه های منابع طبیعی را با شماره تلفن ۱۳۹ و ۱۵۰۴ اطلاع دهند.

برچسب‌ها سمنان منابع طبیعی و آبخیزداری جنگل منابع طبیعی تخریب محیط زیست پروندهٔ خبری طبیعت و حیات وحش استان سمنان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سمنان منابع طبیعی و آبخیزداری جنگل سمنان منابع طبیعی و آبخیزداری جنگل منابع طبیعی تخریب محیط زیست خودروهای آفرود استان سمنان منابع طبیعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۱۸۷۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف ۳ تن چوب قاچاق در سوادکوه

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، سرهنگ سعید مهدوی فرمانده انتظامی سوادکوه گفت: ماموران پلیس این فرماندهی در حین گشت زنی به فردی که با اسب در حال حمل چوب بود مشکوک شدند.

وی افزود: کارآگاهان با همکاری ماموران منابع طبیعی، متهم را در حین حمل چوب که بصورت غیر مجاز از جنگل‌های این شهرستان برداشت کرده بود دستگیر کردند.

سرهنگ مهدوی از کشف ۳ تن چوب جنگلی قاچاق توسط متهم خبر داد و افزود: چوب‌های کشف شده به اداره منابع طبیعی شهرستان تحویل و متهم نیز پس از تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی شد.

فرمانده انتظامی شهرستان سوادکوه در پایان از عزم راسخ پلیس برای برخورد با پدیده قاچاق کالا خبرداد و به شهروندان توصیه کرد: در صورت مشاهده هرگونه قاچاق کالا، مراتب را سریعاً به پلیس ۱۱۰ اطلاع دهند.

دیگر خبرها

  • سقوط مرگبار در ارتفاعات شاهرود
  • رفتار شیعیان باید موجب تقویت مذهب شود
  • رزمایش حفاظتی اطفای حریق در شاهرود اجرا شد
  • آزادسازی ۱۵ هزارمترمربع اراضی جنگلی در توسکستان/ ۳ اعیانی غیرمجاز تخریب شد
  • خودداری از کوچ زودرس دام‌ها به مراتع
  • بازداشت عامل تیراندازی به ماموران منابع طبیعی مازندران
  • مبارزه با طرح آفت جوانه خوار درختان بلوط در شهرستان فلارد
  • آزاد سازی اراضی ملی در منطقه بندپی شرقی شهرستان بابل
  • کشف ۳ تن چوب قاچاق در سوادکوه
  • سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی منجر به نابودی زمین می‌شود