Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک شرکت فناور ایرانی «عملگر نانوفوکوس پیزو» طراحی و تولید کرده است که می‌توان از آن برای جابه‌جا کردن لنزهای اپتیکی با دقت نانومتر، فوکوس دقیق در سیستم‌های میکروسکوپی و اپتیکی نظیر میکروسکوپ کانفوکال (هم کانونی) و سیستم‌های تداخل‌سنجی لیزری استفاده کرد.

به گزارش گروه علم وآموزش ایران اکونومیست، عملگر شرکت توسعه راهکارهای فنی دانا ترفند با بهره‌گیری از فناوری پیزوالکتریک، قادر به تنظیم (نقطه کانونی) فوکوس لنز میکروسکوپ بادقت نانومتر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین می‌توان از آن در تنظیمات بسیار دقیق اپتیکی در تداخل‌سنجی لیزری، فوکوس لنز میکروسکوپ‌ها و سایر چیدمان‌های اپتیکی استفاده کرد.

این شرکت علاوه بر این محصول، سکوی موقعیت‌دهی دو محوره با دقت نانو طراحی و تولید کرده است. سکوی موقعیت‌دهی دو محوره با دقت نانو یک میز کار متحرک کوچک است که حرکت خود را از طریق مکانیزم فلزی یکپارچه از عملگر پیزوالکتریک می‌گیرد. مکانیزم حرکتی در محدوده الاستیک حرکت می‌کند. در نتیجه محدودیت دقت از لحاظ مکانیکی وجود ندارد.

این سکوها بسته به نوع کاربرد می‌توانند یک یا چند محور حرکتی خطی یا دورانی داشته باشند. از این فناوری می‌توان در سامانه‌های تداخل‌سنج، میکروسکوپ نیروی اتمی و میکروسکوپ‌های هم‌کانون لیزری استفاده کرد.

«عملگر کنترل زاویه‌ای پیزو با دقت نانو» محصول دیگر این شرکت فناور است. این شرکت گواهی نانومقیاس برای این سه محصول دریافت کرده است.

به گزارش ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، اعضای شرکت از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های مطرح کشور و اعضای بنیاد ملی نخبگان هستند کـه بـا هـدف حل چالش‌های فنی و مهندسی صنایع کشور گرد هم آمده‌اند. این تیم بـا هم‌افزایی تخصص‌های گوناگون و مکمل و بـه پشتوانه‌ تجربه اجرای پروژه‌های متعدد در زمینه‌های متنوع مهندسی، آماده پیشبرد پروژه‌های بین رشته‌ای است. این شرکت در حال حاضر در مجتمع خدمات فناوری دانشگاه صنعتی شریف مستقر است.

به گزارش ایران اکونومیست، پیزوالکتریک بار الکتریکی‌ است که در مواد جامد مشخصی به علت فشار مکانیکی انباشته می‌شود. واژه پیزوالکتریک یعنی الکتریسیته ناشی از فشار که از لغت یونانی پیزو به معنای فشردن و الکترون به معنی کهربا گرفته شده است.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: ستاد توسعه فناوری نانو ، فناوری نانو ، فناوری

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: ستاد توسعه فناوری نانو فناوری نانو فناوری دقت نانو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۱۸۸۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید هیئت‌های تجاری قطر و ترکیه از دستاورد‌های دانش‌بنیان ایرانی

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، همزمان با برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (ایران اکسپو ۲۰۲۴)، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، توانمندی‌های صادراتی فناوران فعال در شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی را در معرض دید بازدیدکنندگان خارجی قرار داد.

این نمایشگاه، بزرگترین رویداد تجاری در ایران است که به منظور ارتباط با بازار‌های بین‌المللی و معرفی توانمندی‌های صادراتی صنایع ایران برگزار می‌شود و رویداد فرصتی استثنایی برای تولیدکنندگان داخلی فراهم می‌کند تا محصولات خود را به تجار و بازرگانان بین‌المللی معرفی کنند و به این ترتیب، ظرفیت‌های خالی کارخانه‌ها را پر کرده و به سمت افزایش صادرات حرکت کنند.

 خانه نوآوری و فناوری ایران (آی هیت) نیز به عنوان یک پل ارتباطی میان تولیدکنندگان ایرانی و بازرگانان خارجی میزبان بازدیدکنندگان است و امکان برقراری تعاملات تجاری و شبکه‌سازی را فراهم می‌کند.

همچنین طی پنج روز برگزاری این نمایشگاه که از روز شنبه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آغاز شده، شاهد جلسات اختصاصی B۲B بین بازدیدکنندگان خارجی و شرکت‌های ایرانی، گردهمایی‌های صنعت محور با بازدیدکنندگان خارجی، تور‌های تخصصی داخل نمایشگاه برای بازدیدکنندگان خارجی، معرفی دسته محصولات منتخب ایران، معرفی محصولات منتخب صنایع پزشکی، ارائه خدمات مشاوره در طول برگزاری نمایشگاه، دسترسی به نرم افزار اختصاصی، دسترسی به مترجم و سایر موارد ارائه نیز خواهیم بود.

امروز، در روز دوم این نمایشگاه هیأت تجاری قطر و ترکیه، با هدف گسترش ارتباطات تجاری و اقتصادی از آی هیت بازدید کردند. هیئت‌های مذکور از محصولات و دستاورد‌های شرکت‌های ایرانی در حوزه‌های مختلف از  ۱۵ گروه کالایی از جمله صنایع غذایی، کشاورزی و شیلات، صنعت، دارو، تجهیزات پزشکی، آزمایشگاهی، محصولات شیمیایی، آرایشی و بهداشتی، صنعت ساختمان و خدمات فنی‌مهندسی، پتروشیمی، صنایع خلاق از جمله انیمیشن، بازی بازدید کردند.

معاون وزیر صنایع قطر طی نشستی در حاشیه این بازدید دستاورد‌های دانش‌بنیان ایرانی را در بالاترین سطح فناوری دانست و آمادگی قطر را جهت انعقاد قرارداد‌های تجاری با ایران اعلام کرد.

رئیس اتاق بازرگانی ترکیه هم حین بازدید از آی‌هیت شگفت‌زدگی خود را از کیفیت محصولات ایرانی بیان کرد و افزود: در حال حاضر کشور ما در حال انجام فعالیت‌هایی در زمینه تولید محصولات دفاعی است ولی ایران این مراحل را به بهترین شکل ممکن به اتمام رسانده است.

وی در پایان اشاره کرد: دوست داریم با ایران در تمام زمینه‌ها تجارت داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، حدود ۷۰۰ شرکت دانش بنیان و فناور ایرانی در نمایشگاه  ایران اکسپو ۲۰۲۴ حاضر هستند و دستاورد‌های خود را به بازدیدکنندگان خارجی ارائه می‌دهند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مهم‌ترین گام‌ توسعه‌ای‌ اکوسیستم فناوری اتصال دانش‌بنیان‌های ایرانی به بازار‌های جهانی است
  • مهم‌ترین گام‌توسعه‌ای‌ اکوسیستم فناوری اتصال دانش‌بنیان‌های ایرانی به بازار‌های جهانی است
  • ذوب آهن اصفهان در دوره جدید موفقیت های معدنی خوبی کسب کرد
  • علل موفقیت در فتح خرمشهر از زبان سرهنگ عراقی + ویدیو
  • مرزهای طراحی لاک ناخن جابجا شد (فیلم)
  • هت‌تریک رکورد شکنی سامیار/ عبدلی رکورد ۵۰ آزاد را هم جابجا کرد
  • بازدید هیئت‌های تجاری قطر و ترکیه از دستاورد‌های دانش‌بنیان ایرانی
  • رایزن علمی و سرپرست دانشجویان ایرانی در کشور عراق منصوب شد
  • برگزاری مسابقه«سنتز سبز نانوذرات نقره به کمک عصاره لیمو»
  • تجهیز اتاق عمل بیمارستان زرقان به میکروسکوپ چشم پزشکی